3.5 jarige arab Ziyyah @ beginnerswork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

3.5 jarige arab Ziyyah @ beginnerswork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 18:13

Ziyyah is een arabische volbloedmerrie van ruim 3.5 jaar (januari 4) en ze is sinds een paar maanden "onder het zadel". Ze heeft 2 maanden stil gestaan door droes, maar nu zijn we sinds anderhalve maand ofzo echt serieus aan de slag.

Hoe ziet de training eruit?
De bedoeling is om ziyyah tijdens het losrijden goed laag, rond en vooral voorwaarts te rijden. Het moeilijke is dat het een heet paardje is onder het zadel, maar tegelijkertijd ook lui. Zodra ze haar hoofd in de lucht heeft, trekt ze haar rug hol en maakt ze haar eigen programma en vliegt door de hele bak heen. Zaak is om haar dus overal (niet in de krul uiteraard) te laten lopen met haar hoofd behalve omhoog. Ze mag dus van mij momenteel nog haar eigen hoofd hals houding kiezen (vanwege de groenheid), zolang het maar niet sterrenkijken is. En voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Verder rijd ik veel op de tweede hoefslag, figuren, overgangen voor de gehoorzaamheid en reactie op been.
Rijden doe ik 2/3 keer in de week een half uurtje, waarvan 1 van die keren met les, afgewisseld met los springen, longeren.

punten voor ziyyah om aan te werken
- constantere aanleuning
- voorwaarts
- haar gefocussed houden op het rijden en niet op alle miljoenen zichtbare en onzichtbare dingen in en rond de bak

punten voor mijzelf om aan te werken
- houding verbeteren (rechterop, beenligging etc.)
- soepeler in mijn armen en niet verstijven als ziyyah heter of schrikkerig wordt
- belangrijk punt waar ik tegenaan loop is dat ziyyah nogal snel van hoofd/halshouding wisselt. Ik moet handigheid ontwikkelen om goed mee te gaan, dus op tijd meegeven of juist teugels op maat.
- en zo waarschijnlijk nog heel veel dingen

kortom: work in progress. Zowel ik als ziyyah zijn er nog lang niet. Een hele groene combi zullen we maar zeggen (ondanks mijn toch aardige ervaring).

graag opbouwende kritiek bij de foto`s en goed het bovenstaande en het eigen commentaar bij de foto`s lezen
foto`s staan niet op volgorde

1.
Afbeelding
lager vragen
2.
Afbeelding
even zichzelf bewonderen. Je ziet mij direct verstrakken in mijn houding
3
Afbeelding
even wat ruimte geven tussendoor, je ziet mij direct ook ontspannen. Linkerarm zit raar doordat ik volgens mij net zweep over ga pakken
4
Afbeelding
geconcentreerde ziyyah, handhouding wat breder voor het lager vragen
5
Afbeelding
beter beeld. Had hier meer mee mogen geven met mijn handen en actiever moeten stappen
6
Afbeelding
levensgevaarlijke altijd bijtende hooibalen
7
Afbeelding
mooi beeld naar mijn idee, wel wat actiever van achter nog
8
Afbeelding
creatief gefotografeerd. Is jammer want hier loopt ze lekker. Iemand die hier iets mee kan met fotoshop?
9
Afbeelding
ziyyah loopt hier netjes, maar weet niet wat ik met mijn houding doe hier. Volgens mij stuur ik overdreven mee met volte of iets dergelijks, maar het lijkt net alsof ik andere kant op wil, schaam
10
Afbeelding
typische foto voor als ziyyah heter wordt. Ze vond de hoek waar ik in ga rijden eng en wordt heter en je ziet direct mijn houding verstrakken en helemaal mis gaan. Ik duik voorover en verstijf zowat. Groot verbeterpunt.
11
Afbeelding
houding stuk netter, wel nog heel alerte ziyyah
12
Afbeelding
ziyyah lekker actief. Mijn houding moet hier meer ontspannen en veel meer ontspannen en scharnieren in mijn armen
13
Afbeelding
weer de enge hoek, hou haar te kort hier

en nog een filmpje:
let niet op het droge commentaar van filmsters :P Ze vinden het leuk amsterdams accent op te zetten en hebben totaal geen verstand van paardrijden :P

Eerste gedeelte is even lange teugel tussendoor. Je ziet haar erg rommelen nog met haar hoofdhouding. Zal deels groenheid zijn en deels rijfout van mij

nogmaals graag opbouwende kritiek bij de foto`s en goed de intro het commentaar bij de foto`s lezen

Flevolander

Re: 3.5 jarige arab Ziyyah @ beginnerswork

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:31

Misschien geeft het een vertekend beeld maar ik vind jou op de foto's en het filmpje vrij onzeker over komen in je rijden.. Probeer lekker te ontspannen en werk aan de punten die je zelf ook al aan gaf. Let ook op dat je op het goede been licht rijd.. Jullie zijn een leuke combinatie.. probeer van haar te genieten!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:35

ik zie een ruiter die doodsbang is dat er iets mis gaat en ik denk dat je paard dat ook wel weet. :)

Ik weet niet of er een reden is? maar probeer wat ontspanning aan te brengen, dan komt het met je houding ook wel goed. JE hebt een nette houding, maar je verkrampt nogal.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 18:44

flevolander, ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Ik ben erg bang om ziyyah verkeerd in te rijden of het verkeerd te toen en mijn paard te verpesten. Dat is deels de oorzaak van mijn onzekerheid
@gekvanfleur: Je hebt deels gelijk, bang was ik wel af toe, maar doodsbang is een te groot woord denk ik. Dit komt o.a doordat het voedertijd was en alle paarden stonden te eten en zij moest werken en het waaide vrij hard, waardoor ziyyah schrikkerig en heet was. Ook ben ik 2 keer hiervoor er flink hard afgevallen. Dit was de allereerste keer dat ik van haar afgevallen ben, dus dat maakte nogal wat indruk op me (ik had niet de illusie dat ik er nooit af zou vallen), maar de situatie waardoor ik er af viel is een soort ontploffing geweest van zowel ziyyah als mij van kwaadheid. Die schrik zit me nog een beetje in de benen zodra ze weer heet, schrikkerig is. Vorige week was ze een stuk relaxter en dan ben ik totaal niet bang.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:53

lijkt wel gevalletje zadel proffessioneel gepast voor paard maar...

vind je zadel echt niet bij je passen. Je bent vrij klein, de zweetbladen en wrongen komen zowat tot je enkels zodat jij nog meer in A vorm gaat zitten en je bent al zo klein. Bovendien lijk het zadel ver boven het paard te liggen.. alsof er een berg aan opvullers onder liggen.
Is het een 17,5 inch? Mischien zit een maatje groter net wat fijner. Heb niets tegen vollere dames begrijp me goed, maar er zijn zeker mogelijkheden om nog steeds lekker te zitten. Mag ik vragen wat je er zelf van je zit en zadel vindt?
Beter zit verbetert je balans, zelfvertrouwen en het contact met je paard.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 22-10-11 18:57, in het totaal 4 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:54

Ga mee met de vorige reactie's. Het ziet eruit of je schijtsbenauwd bent ;)
Ontspan, lang zitten, handen verder naar voren (af en toe bijna onder je bovenbeen momenteel), voor je kijken en lekker "lanterfanten". Het is een 3,5 jarige, dus zou meer aan het stuur, gas, rem en vooral ontspanning gaan werken, dan aan aanleuning. Lekker naar buiten af en toe?
Voor de rest ziet het er wel netjes uit, en leuk paardje die je daar onder de billen hebt ;-)

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:00

Wees trots op je paard en laat dat ook blijken! :) Kijk lekker voor je uit en ontspan. Verder ben ik het eens met wat de rest zegt!
Ik moest wel een beetje lachen om je vriendinnen... :=

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:03

@knert: ik vind het zadel wel lekker zitten. Deel wel je mening over het hoog op het paard liggen, zal het er eens met mijn instructrice over hebben, kijken wat zij er van vindt. Het volle van mij wordt aan gewerkt. Ben bij dieetiste om af te vallen en dat gaat vooralsnog goed, dus de bedoeling is 10 kilo eraf, dus dat moet ook gaan schelen.
Mijn zit vind ik redelijk belabberd, maar wil eerst kijken wat ik hier zelf aan kan sleutelen voor ik met zadels ga kloten, zadel ligt namelijk wel goed op mijn paardje en het is ook een zadel voor endurance, dus zou hem graag houden. 17.5 inch is het trouwens.
@wendy: over het bange even mijn eerdere reactie lezen. Naar buiten doen we ook zeker geregeld

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:08

HedwigO schreef:
@knert: ik vind het zadel wel lekker zitten. Deel wel je mening over het hoog op het paard liggen, zal het er eens met mijn instructrice over hebben, kijken wat zij er van vindt. Het volle van mij wordt aan gewerkt. Ben bij dieetiste om af te vallen en dat gaat vooralsnog goed, dus de bedoeling is 10 kilo eraf, dus dat moet ook gaan schelen.
Mijn zit vind ik redelijk belabberd, maar wil eerst kijken wat ik hier zelf aan kan sleutelen voor ik met zadels ga kloten, zadel ligt namelijk wel goed op mijn paardje en het is ook een zadel voor endurance, dus zou hem graag houden. 17.5 inch is het trouwens.
@wendy: over het bange even mijn eerdere reactie lezen. Naar buiten doen we ook zeker geregeld

je hoort mij niet zeggen dat je af moet vallen. maar dat er wel mogelijkheden zijn om lekker te zitten. Denk dat een 18/18,5 inch zadel je net die vrijheid kan geven wat je nodig hebt. Opgesloten zitten in een zadel lijkt heel prettig, maar werkt averechts. En daarbij een 18/18,5 inch zadel ook echt doodnormaal hoor! Gewoon een normaal maatje bij een zadelpasser!
Maar vind je ook te klein voor die lengte wrongen. Je gaat echt in een A zitten, die onderbenen steken af of zelfs naar voren.
Je kunt met een ander zadel veel halen, iets waar je nu echt voor moet vechten.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:17

Meid, je hebt een prachtig en braaf jonkie onder je edele zijde!! Wees niet te bang om de fout in te gaan, daar is nu helemaal geen rede voor. Van fouten die je gemaakt hebt leer je en zal je niet snel een 2de keer maken. Je rijdt heel vriendelijk en je paardje ziet er happy uit. Daar mag je best trots op zijn *D . De grootste fout die je nu maakt is denken dat je het niet goed doet en daardoor helemaal in de stress op je paard te zitten. Ontspannen, rechtop gaan zitten, onderbeen terug, je hand meer gedragen houden en vergeet niet te lachen... Paardrijden is leuk ;) .

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:13

Lieve schat, je hebt een shanaya-kind onder je kont! Dat houdt in dat je haar nauwelijks kunt verpesten, ze zal je al je fouten vergeven en ze leert het net zo makkelijk opnieuw. Dus ga ontspannen, dat zal jou en haar heel veel goed doen! Ze kent je van veulen af aan, ze is met je opgegroeid, ze is een shanaya-kind, vertrouw op die lijn, op dat karakter! Haar moeder is net zo makkelijk, niet ingereden maar net zadelmak; zadel erop; 6-jarig kind erop: ga maar rondjes stappen! En dat deed ze, en zo braaf. Nooit doorgereden, hup beginner erop, leer maar rijden in 2 lessen, en ze deed het gewoon! Zo, zó makkelijk, dat karakter zit erin, dat wéét je, dus maak je niet druk! Maak je een fout, dan zeg je sorry en doe je het opnieuw, zij vergeeft het je wel hoor! En ze past zich wel weer aan ;) Het heter worden, het sterrenkijken, dat is speels, dat komt doordat ze wat meer van je wil. Ze zoekt ontspanning, dus geef haar dat dan ook ;) Ik denk dat je onbewust je voorbereid op haar heter worden en dus doet ze dat ook. Het is net als met wandelen, er is niets aan de hand, dus stel je niet aan, alleen nu moet je het tegen jezelf zeggen. Probeer bewust hiervan te zijn en als je het voelt, adem diep in en ontspan bewust al je spieren als je uitademt, hou dat losse dan even een paar seconden vast, dan zul je je snel relaxter voelen ;) én je merkt het DIRECT aan ziyyah, let maar op!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:25

Wat heb je een heerlijke Arabier! Maar wat jammer van jou spanning. Ik zou je wat graag uitnodigen een weekend met mij en mijn 4 jarige een weekend het bos in te gaan. Die van mij kan ook heel heet worden en wil ook wel met zijn kop er op rond rennen, maar het gedwongen laag willen rijden is niet de oplossing. Ga lekker ontspannen zitten teugels lang en genieten. Mijn bovenbuuf heeft zo gelijk, een bier is heet niet gemeen, zeg maar wanneer ik je stal klaar moet maken

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 10:30

thnx set, ziet er leuk uit zo!

@shamal: je hebt pb
@nameless: weet niet hoe serieus je aanbod is, maar ik zou er graag op in gaan eigenlijk!

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:02

Je bent van harte welkom hoor, is wel eindje rijden maar kom gezellig 2 dagen.pb me maar:) heb wel een stalletje vrij

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:11

Wat een prachtig beestje heb je zeg! Jammer dat je onzeker bent.. Dat straal je uit en je pony voelt dat!
Wat nameless aanbied is misschien niet zo gek. Vind het vertrouwen weer in je prachtige paardje en geniet van het rijden!
Ik wens je heel veel succes met je paardje!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:50

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:24

Leuk om een ander arabje tegen te komen. Het viel mij op dat je op alle foto's een beetje voorover gebogen zit. Ik snap sommige van je problemen wel hoor, want ik herken ook van mijzelf. Ik wil alles in 1 keer goed doen en ben soms te lief voor mijn paardje. Misschien heb jij dat ook?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 19:36

mijn mond valt even open van de foto`s van jouw arab sasia, wauw!
Het vooroverbuigen is mijn heikelpunt bij het rijden (altijd al geweest). groot punt om aan te werken. Ik wil inderdaad ook alles in 1 keer goed doen en frustreer me gigantisch als ik niet goed mijn hulpen geef en daardoor een miscommunicatie ontstaat. Ik ben normaal gesproken niet te lief voor mijn paardje (helemaal aan de hand niet, dan ben ik binnen mijn grenzen enorm lief, maar zodra ze bij de grens komt basta), maar soms onder het zadel nog wel denk ik.

ik neem jullie advies ter harte en zal flink aan mijn eigen ontspanning gaan werken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:26

Op de eerste plaats: wat een verschrikkelijk leuk dier heb je! Ze doet me aan die van mij denken :j

Veder is het lastig om een aanvulling te geven aan het bovengenoemde commentaar, je bent je er ter degen van bewust dat er te veel spanning is, wellicht is het een idee om voor even, tot jullie elkaar weer vertrouwen, een stapje terug te doen, even weer terug naar leuk. Ik denk dat het aanbod van nameless een goed idee is :)

Over je zadel, ja, voor jou is hij te klein, maar vermoedelijk past je arabje geen grotere, hier is dat in ieder geval, ik wil tezijnertijd (die van mij is ook 3 en nog veel minder ver in haar opleiding) een 17,5 inch zadel aanschaffen met 17,5 inch kussens, voor jou wellicht ook een idee (maar dan 18 inch zitting en 17,5 inch kussens) voor jou?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:58

Mooi paardje hoor!
En een zadel in een grotere maat nemen, dat past vast niet op je arab!
Wat je wel moet doen, is je bekken kantelen, je zit teveel op de voorkant.
En zo gaat je hele bovenlichaam naar voren, je moet meer het gevoel krijgen dat je paard onder je loopt.
En dat meer zekere gevoel komt vanzelf, dat kost wat tijd dan zal je zien dat het steeds makkelijker gaat.
Probeer zelf constant aan je ontspanning te denken, dan gaat je paard ook ontspannen.
Succes, ik weet zeker dat het goedkomt.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:59

Schouders naar achteren en borst(en) naar voren! :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 15:05

Wat een heerlijk beestje heb je onder je kont zeg :)

Ik vind je zadel ook heel slecht bij je passen. Je zit een kilometer boven je paard en bent meer op een zadel dan op je mooie paardje aan het rijden :P Geen wonder dat je dan zo raar gaat zitten. Ik zou als ik jou was zeker uit gaan kijken naar een ander zadel , en denk dat je houding heel veel profijt zou hebben van het af en toe rijden met een barebackpad. Als ik jou was zou ik dat echt eens overwegen. Doordat je op een zacht kussentje zo dicht bij je paard zit (zonder stijgbeugels !) wordt je gedwongen om goed rechtop op je billen te gaan zitten , je voelt je paard goed aan en gaat de bewegingen van je paard veel beter aanvoelen en leren volgen. Je zadel werkt echt als een enorme stoorzender en maakt het je erg moeilijk om een goede balans en communicatie voor elkaar te krijgen , dat kan echt VEEL beter , hartstikke zonde zo joh :)

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:26

Een leuke combinatie! Het enige wat het plaatje verstoord vind ik idd ook je zadel en het "onzekere". Als ik mn paard zo rij vliegt ie echt in iedere hoek onder me vandaan... Het valt me ook op dat je zegt dat ie in de enge hoek komt en dat je dan verstrakt, maar kan het niet zo zijn dat ie je al eerder iets geflikt heeft in die hoek of lastig doet op dat punt? en dat je dan zelf bij voorbaat al schrikt? Bij mij helpt het om bewust op mn eigen ontspanning en ademhaling te letten en gewoon geconcentreerd door te rijden. Maar dit zal vast goed komen, lees dat je les hebt etc dus een stukje begeleiding hierin zit goed!
wat je zadel betreft, het lijkt of je bovenbenen veel te kort zijn voor dit zweetblad, het lijkt meer een blad voor mensen met lange bovenbenen ofzo....
Succes ermee! :)

Wendyoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:23

eigenlijk zijn er al veel tips gegeven.
Als je ook lekker achterover zit, voor je gevoel echt achterover hangt!
Zit je ook gelijk een stuk steviger. Borst idd naar voren.
Dan kan je ook wat zelfverzekerder doen zitten, wat steviger.
Waardoor je misschien ook wat meer vertrouwen kunt krijgen.

En heb nog wat voor je:

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:57

Mooi paardje :)

Het is al eerder gezegd, maar werk eerst aan je eigen ontspanning. Pas vanuit je eigen ontspanning kan het paard goed ontspannen worden. Op de foto's ziet het eruit alsof je wat bang bent om te rijden. Met een jong paard kun je beter lekker voorwaarts rijden. Als hij dat al kan een pasje versnellen, dan weer terug... krijg hem aan je been en houd hem voorwaarts, dan komt de rest vanzelf. Handen stil en rijden vanuit je zit en benen. Maar daarvoor moet je zelf wel lekker rechtop en zeker rijden. Het is een jong paard, nog niet alles hoeft perfect te gaan. Het belangrijkste is dat hij aan je been is en recht in de aanleuning :)