Hoe ziet de training eruit?
De bedoeling is om ziyyah tijdens het losrijden goed laag, rond en vooral voorwaarts te rijden. Het moeilijke is dat het een heet paardje is onder het zadel, maar tegelijkertijd ook lui. Zodra ze haar hoofd in de lucht heeft, trekt ze haar rug hol en maakt ze haar eigen programma en vliegt door de hele bak heen. Zaak is om haar dus overal (niet in de krul uiteraard) te laten lopen met haar hoofd behalve omhoog. Ze mag dus van mij momenteel nog haar eigen hoofd hals houding kiezen (vanwege de groenheid), zolang het maar niet sterrenkijken is. En voorwaarts voorwaarts voorwaarts. Verder rijd ik veel op de tweede hoefslag, figuren, overgangen voor de gehoorzaamheid en reactie op been.
Rijden doe ik 2/3 keer in de week een half uurtje, waarvan 1 van die keren met les, afgewisseld met los springen, longeren.
punten voor ziyyah om aan te werken
- constantere aanleuning
- voorwaarts
- haar gefocussed houden op het rijden en niet op alle miljoenen zichtbare en onzichtbare dingen in en rond de bak
punten voor mijzelf om aan te werken
- houding verbeteren (rechterop, beenligging etc.)
- soepeler in mijn armen en niet verstijven als ziyyah heter of schrikkerig wordt
- belangrijk punt waar ik tegenaan loop is dat ziyyah nogal snel van hoofd/halshouding wisselt. Ik moet handigheid ontwikkelen om goed mee te gaan, dus op tijd meegeven of juist teugels op maat.
- en zo waarschijnlijk nog heel veel dingen
kortom: work in progress. Zowel ik als ziyyah zijn er nog lang niet. Een hele groene combi zullen we maar zeggen (ondanks mijn toch aardige ervaring).
graag opbouwende kritiek bij de foto`s en goed het bovenstaande en het eigen commentaar bij de foto`s lezen
foto`s staan niet op volgorde
1.

lager vragen
2.

even zichzelf bewonderen. Je ziet mij direct verstrakken in mijn houding
3

even wat ruimte geven tussendoor, je ziet mij direct ook ontspannen. Linkerarm zit raar doordat ik volgens mij net zweep over ga pakken
4

geconcentreerde ziyyah, handhouding wat breder voor het lager vragen
5

beter beeld. Had hier meer mee mogen geven met mijn handen en actiever moeten stappen
6

levensgevaarlijke altijd bijtende hooibalen
7

mooi beeld naar mijn idee, wel wat actiever van achter nog
8

creatief gefotografeerd. Is jammer want hier loopt ze lekker. Iemand die hier iets mee kan met fotoshop?
9

ziyyah loopt hier netjes, maar weet niet wat ik met mijn houding doe hier. Volgens mij stuur ik overdreven mee met volte of iets dergelijks, maar het lijkt net alsof ik andere kant op wil, schaam
10

typische foto voor als ziyyah heter wordt. Ze vond de hoek waar ik in ga rijden eng en wordt heter en je ziet direct mijn houding verstrakken en helemaal mis gaan. Ik duik voorover en verstijf zowat. Groot verbeterpunt.
11

houding stuk netter, wel nog heel alerte ziyyah
12

ziyyah lekker actief. Mijn houding moet hier meer ontspannen en veel meer ontspannen en scharnieren in mijn armen
13

weer de enge hoek, hou haar te kort hier
en nog een filmpje:
let niet op het droge commentaar van filmsters
Ze vinden het leuk amsterdams accent op te zetten en hebben totaal geen verstand van paardrijden 
Eerste gedeelte is even lange teugel tussendoor. Je ziet haar erg rommelen nog met haar hoofdhouding. Zal deels groenheid zijn en deels rijfout van mij
nogmaals graag opbouwende kritiek bij de foto`s en goed de intro het commentaar bij de foto`s lezen

. De grootste fout die je nu maakt is denken dat je het niet goed doet en daardoor helemaal in de stress op je paard te zitten. Ontspannen, rechtop gaan zitten, onderbeen terug, je hand meer gedragen houden en vergeet niet te lachen... Paardrijden is leuk