Jatsir @ work 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maytee

Jatsir @ work 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 18:43

Onlangs heb ik een topic gemaakt van Jatsir , mijn 11jarige Arabische volbloed ruin en ik kreeg nogal veel commentaar dat hij in een valse knik loopt enzoo. [RT-HAW] Arabier Jatsir @ work !
Ik heb dus ook nog geen tijd gehad voor een nieuw hoofdstel en bit maar wel om te oefenen :)
Mijn werkpunten :
- handen recht houden
- rug niet hol maken
- ..

zijn werkpunten :
- meer luisteren naar beenhulpen
- rechter galop aanhouden
- meer verzamelen in galop
- ..

Ik heb hem nog maar 3maand en ik vind dat hij er echt al goed is op vooruit gegaan als je weet dat hij bij zijn vorige baas alleen maar wandelingen reed in stap :P
Het zijn niet veel foto's omdat ik niet veel tijd had..
Ik hoop dat het al iets verbeterd is :)

Stap
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Draf
Afbeelding
en dan heb ik hem nog even gewoon laten galoperen.
Afbeelding

Ik hoop dat het al wat verbeterd is en andere tips mogen ook altijd, maar hou het vriendelijk..
Rome is ook niet in 1 dag gesticht ! :P
groetjes Maytee x

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:01

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

_YVN_

Re: Jatsir @ work 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 19:09

Vind het een leuk paard om te zien! En voor 3 maanden ook geen verkeerd beeld. In vergelijking met je oude foto's krijgt hij nu wel meer "lucht"..

Wel zou ik je als advies mee willen geven dat je niet teveel gefocused op het nagevelijk moet zijn. Je lijkt hier veel te veel mee bezig als ik kijk naar je handhouding. Het impuls zou denk ik persoonlijk een beter aandachts punt zijn op dit moment. Als ik kijk naar deze en de vorige foto's lijkt hij wat minder achterbeen te hebben dus als tip veel tempowisselingen, overgangen en figuren rijden.

In ieders geval veel succes ermee!

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 19:39

_YVN_ schreef:
Vind het een leuk paard om te zien! En voor 3 maanden ook geen verkeerd beeld. In vergelijking met je oude foto's krijgt hij nu wel meer "lucht"..

Wel zou ik je als advies mee willen geven dat je niet teveel gefocused op het nagevelijk moet zijn. Je lijkt hier veel te veel mee bezig als ik kijk naar je handhouding. Het impuls zou denk ik persoonlijk een beter aandachts punt zijn op dit moment. Als ik kijk naar deze en de vorige foto's lijkt hij wat minder achterbeen te hebben dus als tip veel tempowisselingen, overgangen en figuren rijden.

In ieders geval veel succes ermee!

Bedankt ! ik was inderdaad gefocust op het nageven :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 11:02

Had je vorige topic ook gezien:

Wat je kan doen om het juiste resultaat te krijgen is:

-Voorwaarts rijden en dan je teugels lekker los, die contact houd je toch wel.
_Dit doe je een tijdje, je gaat dan ook uiteindelijk een hele andere beweging gevoel krijgen, krachtiger als het ware en dan krijg je de werkelijke gangen van een av namelijk ruim en paards.
- Als dit allemaal goed is gaat je hem proberen vw/nw te rijden.dit kan je bijv doen door hem naar beneden te rijden door zachtjes ophoudingen te maken, je binnenhand gebruik je om de hals uit te laten schuiven zodat hij neerwaarts gaat.
-Dit is erg goed voor de rug en door de 1e oef gaat hij al op eigen benen te leren lopen.
-Als dit allemaal goed gaat kan je hem voorzichtig oppakken.
-Zorg ten allertijde dat je in de gaten houd dat het neusje er uit blijft .

Het is al een beter beeld dan je eerste topic dus je werkt er wel aan. dat is heel goed!

Srika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 12:07

Je zegt dat zijn werkpunt beter luisteren naar beenhulpen is. Dit doe je zelf.
Jij moet hem leren om na een hulp meteen een reactie te geven.

Verder vind dat je echt aan impuls moet werken. Het is een leuk paard, en ik denk dat jullie een mooie combi kunnen worden.
Heb je les?

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:15

Ik heb op je vorige topic ook gereageerd, en ga dat nu weer doen. :)

Leuk dat je na zo'n korte tijd, weer foto's plaatst!
En mooi om te zien dat je het commentaar in je vorige topic hebt mee genomen. Dit bewijst wel dat je graag wilt leren.

Het beeld is al beter. Hij loopt nu niet meer in zo'n valse knik.
Maar.. nu valt hij erg op de voorhand, omdat je te veel met de voorkant bezig bent.

Laat hem lang laag lopen, maar ook actief. Echt van achter naar voor.
Lekker veel overgangen maken en schijn overgangen. Voltes sluiten, en weer openen.

Je hebt op zich een hele nette zit. Je rug is mooi recht, en je schouders naar achteren.
Maar je mag je handen wel wat meer dragen. Mooi boven de schoft houden, en naast elkaar.
Ook denk ik dat je beugels wel 2 gaatjes langer mogen. (zie foto 4) Hier ben je aan het licht rijden, maar je benen zijn nog niet 'gestrekt'. Voor het beeld, ziet dat er net wat netter uit.

Succes!

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 20:04

@Barcelano : als ik mijn teugels wat losser laat dan gaat zijn hoofd gewoon helemaal de lucht in, hij vind het leuk om een beetje stoer rond te paraderen :) en met je tips ga ik zeker iets doen !
@Srika : ik heb nog geen les maar heb wel al een instructrice gevonden :) en het luisteren naar mijn beenhulpen is ook al verbeterd ..
@johanna_ : bedankt :D ik wil er echt op vooruit gaan en ik vind niet dat ik jullie om tips moeten vragen als ik er niets mee zou doen he :) de volgende keer dat ik een topic maak zal hij actiever lopen ! :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 12:52

Maytee schreef:
@Barcelano : als ik mijn teugels wat losser laat dan gaat zijn hoofd gewoon helemaal de lucht in, hij vind het leuk om een beetje stoer rond te paraderen :) en met je tips ga ik zeker iets doen !
@Srika : ik heb nog geen les maar heb wel al een instructrice gevonden :) en het luisteren naar mijn beenhulpen is ook al verbeterd ..
@johanna_ : bedankt :D ik wil er echt op vooruit gaan en ik vind niet dat ik jullie om tips moeten vragen als ik er niets mee zou doen he :) de volgende keer dat ik een topic maak zal hij actiever lopen ! :P

Dat maak niet uit.
je moet even niet denken om hem naar beneden te krijgen, maar om hem vw en actief te krijgen.
Als hij namelijk aan het been komt kan je vanzelf zijn hoofd plaatsen waar jij hem wil.
Vw/nw of juist opgericht.

Het is en blijft een AV en die lopen graag met de hoofd omhoog.

Geef de spieren ook de tijd om te ontwikkelen want het is een onnatuurlijke houding wat zijn tijd nodig heeft.

Door nw/vw te rijden bouw je dit heel netjes op....

Maytee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 20:24

Bedankt voor de tip ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:04

Je hebt heel sterk de neiging om je armen+polsen+handen op te vouwen. Ik zou me er echt alleen nog maar op concentreren dat je zelf goed zit (& dus een rechte lijn van schouder naar elleboog omlaag, vanaf jouw taille naar net boven de schoft van het paard een rechte lijn van elleboog naar pols & vervolgens van pols tot hand een rechte lijn tot boven de hals van je paard) en je paard voorwaarts, actief en aan het been is. Dat terugwerken gaat letterlijk tegen je werken later, zeker als je AV een beetje attitude en verstand heeft.
Het ziet er al wel beter uit dan je vorige topic :j

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 21:38

Eerlijk gezegd zie ik nog steeds een valse knik. Sorry.
Je paardje loopt erg op de voorhand en op de foto's is goed te zien dat hij een onderhals heeft.
Je gaf zelf aan dat je erg gefocust was op het nageven. Laat dat los. Gewoon licht contact houden op de teugel en je paardje van achteruit naar voren rijden. Dat hoofd gaat dan vanzelf dalen maar wel vanuit de bovenhals en dat is wat we willen.

Het luisteren naar de beenhulpen is een kwestie van consequent zijn. Er moet een voorwaarste reactie komen op je been. In eerste instantie zal dit waarschijnlijk sneller lopen zijn maar uiteindelijk zal hij voorwaartser worden. Veel overgangen en schijnovergangen rijden dus. Ook met name in de galop want je wilt de sprong erin krijgen. De schoft moet omhoog blijven.

Verzamelen moet je nog niet aan denken hoor. Eerst maar eens zorgen dat de rest in orde is. Je paard kan pas gaan verzamelen als zijn achterbenen goed onder de massa kunnen treden. Wel vooruit rijden in de galop en terug rijden in tempo.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:25

je hebt een verschil met je teugels te kort en te lang.. je moet je teugels iets korter pakken zodat je je handen niet steeds richting je been gaat leggen en wat meer dragen. ik zal eerst proberen je paard wat meer vanuit zijn achterhand te laten lopen en als dat lukt vanuit achter door de hals te laten gaan en vanaf daar steeds verder werken tot je het plaatje hebt wat je wilt. verder wel al een goeie verbetering.