maxi (haflinger) rijden 06-08-2011

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

line18

maxi (haflinger) rijden 06-08-2011

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:43

De afgelopen 3 weken erg veel en intensief met maxi getraind.
Na één week merkte ik dat ze behoorlijk sloom werd en ben ik meer voer gaan geven.
Hierdoor werd ze flink actiever en ook feller.
Het rijden gaat steeds beter.
Galop gaat ook met hele kleine stapjes vooruit.
Van de week een vriend weer is laten rond stappen op maxi hij heeft haar ook nog in de hele moeilijke tijden dat je echt nog moest trekken om haar om te krijgen gereden en die voelde gelijk heel, heel veel verschil.
Gelukkig is maxi onwijs braaf.
Ook mijn “broer” heb ik weer op maxi laten stappen.
Maxi vind het heerlijk lekker tutten en niet hoeven werken.
Al zorg ik er wel voor dat ze bij mij wel echt moet werken.
Ik zal de meeste foto’s plaatsen met uitleg.
Ik hoor graag hoe jullie het vinden.
Let wel op:
Mijn hand doet het nu redelijk maar niet op alle foto’s even goed.
Maxi en ik zijn nog maar net, net B nivo (eigenlijk ook nog niet echt wand we hebben nog heel veel last met de galop)
En we doen ons best beide als is het moeilijk en moeten we beide compromis sluiten

1.Instappen.> maxi was best druk voor haar doen.
Afbeelding
2.Actiever stappen
Afbeelding
3.De bocht door is lastig hoor.
Afbeelding
4.Protest
Afbeelding
5.Moet zelf op me been leten.
Afbeelding
6.Draven
Afbeelding
7.Helaas half mislukte foto maxi wel mooi actief van achter
Afbeelding
8.Mooi lang en laag en van achter ook actief
Afbeelding
9.Galop aanspringen was heel moeilijk
Afbeelding
10.Galop
Afbeelding
11.Galop
Afbeelding
12.Uitstappen
Afbeelding
13.Klaar
Afbeelding
14.Nog even gek doen
Afbeelding

en een flimpje van de galop.
deze gaat echt niet zo goed.
we moetten nog hart er aan werken.
maar we doen ons best.
en keulen is ook niet in 1 dag gebouwt :o
http://www.youtube.com/watch?v=30GwQWaqtzQ

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:46

je bent lekker aan de gang geweest. Denk aan je onrustige hand. En verder lekker gaan lessen. Je niveau is B-.. maar er zit vast meer in!

Ik zou persoonlijk voor deze graad van arbeid zeker niet meer brok gaan voeren. dat lijkt mij erg ongezond en breekt hem/haar op korte termijn op. Tenzij je een chagerijnige dikke worst onder je wil hebben. :D En geloof me die worden er niet sneller op.
Gewoon voldoende ruwvoer, liksteen en wat vitaminekoek. (evt. handje basis brokjes per week).

Actiever rijden moet je er als ruiter uit krijgen, niet met brok. Paardje is ook al goed op gewicht.

Let op dat je hem niet teveel naar buiten stelt als je aanspringt in galop, en minder drijft in zijn geheel.
Het lijkt me alsof het gewoon een beetje een luie donder is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:59

Gaat de goede kant op line.

Ik zie je op verschillende foto's je hak optrekken. Probeer daar op te letten.
En let op je teugellengte. Nu zie ik je regelmatig met je handen op je benen zitten en dat is niet de bedoeling ;)

Galopje zie ik zeker vooruitgang in. Begint ook wat meer in balans te worden.
Hou vooral hier rekening mee dat je je benen lang houd.

En let op het aandrijven, je gaat weer in je oude gewoonte terug.
Weet je nog toen met Ronnie, dat je als een racket ging en niet wist waardoor het kwam? Ik zie je op het filmpje weer heel veel aandrijven.
Duidelijker zijn met been geven en als ze loopt niet door blijven drijven!

@Knert: Het meer brok voeren klinkt hier misschien heel heftig, maar dat is het niet. Ze weet heel goed waar ze mee bezig is op voerbasis. (denk aan handje biks extra)
Laatst bijgewerkt door Sabbientje op 15-08-11 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:03

[quote="Sabbientje"]Gaat de goede kant op line.

Ik zie je op verschillende foto's je hak optrekken. Probeer daar op te letten.
En let op je teugellengte. Nu zie ik je regelmatig met je handen op je benen zitten en dat is niet de bedoeling ;)

Galopje zie ik zeker vooruitgang in. Begint ook wat meer in balans te worden.
Hou vooral hier rekening mee dat je je benen lang houd.

@Knert: Het meer brok voeren klinkt hier misschien heel heftig, maar dat is het niet. Ze weet heel goed waar ze mee bezig is op voerbasis. (denk aan handje biks extra)[/quote]

aah oke.. zoals in mijn tekstje ook al stond. :D

EarthFocus

Re: maxi (haflinger) rijden 06-08-2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:02

Dit is een paardje die ik graag een keer onder mijn kont wil hebben..
Op de foto's kan ik niet zien wat je verkeerd doet, of hoe je paardje is!

Wat ik wel zou doen is je hulpteugel eraf halen, dit heeft geen enkele zin :P

Zeker geen meer voer gaan geven, dit heeft geen zin, want je paardje gaat er alleen maar depressiever van worden :))

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 13:06

Ik moet zeggen, ik vind dat je netjes zit (let op je handen), je rijdt helemaal niet gek.

En toch schrok ik van het filmpje. Je zet je pony aan in galop, dit doet hij keurig, ondanks dat er boven staat dat hij dit een poosje niet meer kon. Heel netjes! Vervolgens laat je hem zelf verslonzen, want je ziet hem al 2 sprongen steeds minder door galopperen voordat hij terug valt, en dan ga je hem uitschelden als hij terugvalt. Straf voor iets wat hij fout doet is 100x minder nuttig als wanneer je hem bevestigd in wat hij wel doet. Ga dus goed mee in die galop, blijf hem bevestigen, en probeer te voelen wanneer hij terug gaat vallen, zodat je hem bij kunt drijven en in galop kunt houden. Het is typisch een haflinger dingetje, ik heb het bij meerdere gemerkt, ze kiezen voor langzamer als je ze niet de duidelijkheid geeft. Dat geeft niet, maar daar moet jij vooral alerter op worden en niet je pony de schuld van geven als hij terugvalt.

Ik zou dus strenger voor jezelf worden en minder streng voor je pony. Tenminste, niet achteraf boos worden, maar vooraf doorhebben wat je pony van plan is. Dan kun je het ondervangen door van te voren in te grijpen en hem in galop te houden. Daarbij, misschien een goede oefening om kleinere stukjes te galopperen, zodat je zelf die overgang terug ook duidelijk kunt maken. Dan weet hij ook steeds beter wat een overgang terug is, en wat gewoon doorgaan betekend. Zeker een pony die moeite met die galop heeft gehad, heeft weer even een poosje wat meer bevestiging nodig van die dingen.

W.b. voer en training, ik heb geen idee wat hij kreeg, maar hij ziet er vol genoeg uit. Misschien kijken naar het soort voer ipv de hoeveelheid? Zolang je geen kilo erbij geeft, zie ik geen grote problemen!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 14:01

Ik vind eigenlijk alleen foto acht prettig ogen.. Verder vind ik het erg gespannen eruit zien. Van de foto's lees ik vaak niet zoveel af..

Maar toen zag ik het filmpje.. jeeetje. Ik schrok een beetje. Het is niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik begrijp wel dat je pony niet meer wil gallopperen.. Je bent zo boos tegen hem! Terwijl die het harstikke goed doet! Zelfs als hij het doet dan ben je nog alleen maar "door" aan het roepen. En je tikt hem behoorlijk bij als hij er uit valt. Nee ik vond het filmpje echt onprettig. Hij valt er namelijk uit, omdat hij niet kan! Niet omdat hij niet wilt. Belonen als hij galloppeerd, en als hij er uit valt gewoon even doordraven, en weer opnieuw beginnen.

Bovendien val jij verschrikkelijk naar voren en leg jij je benen heel erg ver naar achter bij het aanspringen, wat het voor je pony niet makkelijker maakt. Probeer meer op je kont te blijven te zitten, en hem wat losser te laten van voor. Maak het voor je pony leuk! Beloon hem al hij galloppeert, en bouw het op.
Ik denk dat je dan een stuk verder komt als met die boosheid die je nu hebt..

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:32

Denk er even aan dat je je handen wat meet stil houd en je benen aan het zadel houd, Ook je benen iets minder ver naar schteren schuiven (dus ook gewoon lanjg zaten hangen) dan ben je er:)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 17:43

Ik vind dat je het je pony wel erg moeilijk maakt..

Je geeft heel veel tegenstrijdige hulpen heb ik het idee en ook je aanleuning is niet in orde (los-vast contact). Zo is het voor je pony ook allemaal wat moeilijker te begrijpen. Ook door aan te springen op de lange zijde maak je het hem (onnodig) extra moeilijk. Je gaat érg lang door op een onderdeel dat blijkbaar erg pittig voor de pony is. Ik zou eerst wat voltes ontspannen draven, waarna je in een hoek met de juiste stelling en buiging aanspringt. Doet hij het goed? Uitbundig belonen met stem, aai over de hals. Laat merken dat je 'trots' bent en dat hij het goed doet. Na een klein stukje galop (een volte bijvoorbeeld) neem je hem zélf terug en beloon je hem weer netjes. Dit herhaal je op beide kanten en zo kun je het langzaam uit gaan breiden. Maar ga vooral niet te lang door! Beide kanten één keer netjes? Wees tevreden voor die dag! Zo'n positieve aanpak zal je pony veel meer motiveren. Door jouw negatieve aanpak zal je pony de galop alleen maar als vervelender gaan ervaren en dat lijkt me nou juist niet de bedoeling :)

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 20:07

Ik ga mee met mijn bovenstaanders, Aline, ik schrok ook een beetje van je filmpje.
Ik vind dat je vooruit bent gegaan qua galopperen, want eerst was ze daar ontzettend moeilijk in, maar ook ik vind je aanpak niet zo succesvol.
Zodra Maxi terugvalt (onder andere omdat ze het moeilijk vindt), word je heel boos op haar, maar ik zie en hoor je niet net zo hard belonen als ze het wel goed doet! Beloning werkt veel beter dan straffen, prijs der de hemel in zodra ze goed aanspringt!
Ik kan zien dat ze het nog erg moeilijk vindt, dus ga niet te lang door. Kleine stukjes per keer, en stop wanneer het goed gaat. Nu ga je te lang door en wordt ze het steeds moeilijker voor der, omdat ze moe wordt. Gevolg is dat jij nog bozer op haar wordt, terwijl ze heel hard der best aan het doen is.
Probeer ook wat duidelijker te zijn met je hulpen, in het filmpje zit je continu te drijven, probeer je benen wat stiller te houden en één keer duidelijk been geven wanneer ze niet luistert.

En waarvoor hangt die thiedeman eraan als ik het vragen mag?

Verder vind ik dat ze er goed uit ziet! Ik denk niet dat je der meer moet gaan voeren, ze is mooi op gewicht nou.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 21:54

Op het flimpje zie ik dat je 5 minuten aan een stuk aan het galloperen bent, dat ik voor jou en je pony niet leuk. Jij zit te schelden en de duwen dat die vooruit moet gaan en die pony denkt oohje waar ben ik in beland.

Ga er wat mee doen, figuren rijden stukje proberen te wijken etc. Maak er een leuke afwisselende training van. en na zoon periode is het goed om hem af en toe op adem te laten komen.

Denk jij na een uur zo gegaloppeerd te hebben ; Nou ik heb toch is fijn gereden... dat denk ik niet.
Paardrijden is leuk!

jolly_joyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 12:05

Leuke pony heb je,
Ik denk dat het beter is om na 2 rondjes galop je pony lekker te belonen, dan 5 min door te gaan en dan kwaad worden om dat ze terugvalt, je pony word moe en het is dan extra moeilijk om door te gaan met de galop.
En die 2 rondjes kan je natuurlijk opbouwen en elke keer als ze weer een stukje verder goed galopeerd haar dan weer belonen.
Ik denk dat je hiermee verder komt.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 12:52

Ook ik vind het galopfilmpje niet prettig om te zien. Hoe is je pony als ze gewoon lekker rechtuit mag galopperen in het weiland of bijvoorbeeld? Mijn tinker vond (en vind) de galop ook lastig. Maar rechtuit gaat het wel aardig. Eerst dus heel veel recht uit gegaloppeerd om haar constant te kunnen belonen. Daarbij nam ik haar zelf terug zodra ik voelde dat ze bijna terug ging vallen. Dan gaf ik commando om te gaan draven en beloonde haar. Na aantal rondjes draf galoppeerde ik dan op de volte weer aan, stukje lange zijde en weer terug nemen. Het stukje steeds wat langer maken (hard werken als ruiter :))) en zo uitbreiden. Ik kan inmiddels prima door de bak galopperen. Misschien helpt dat je ook. Dat schreeuwen tegen je paard werkt in ieder geval niet echt opbouwend denk ik (jij gaat je paard daardoor ook niet leuker vinden, en paard begrijpt toch niet wat je zegt)

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:39

Hm op de foto's zie ik ook niet écht een heel ontspannen beeld, behalve foto 8. Toen ik de foto's zag dacht ik nou das nie verkeerd opzich(met wat op en aanmerkingen).

Toen keek ik het filmpje en schrok ik toch wel...Nu moet ik heel eerlijk toegeven dat ik ook een periode heb gehad met mijn pony wat er soortgelijk aan toe ging...

Probeer het door galloperen wel te doen, maar niet op deze manier. Als de pony goed aanspringt heel goed belonen! Sowieso als je voelt dat ze terugkomt, probeer dit moment dan juist te benutten.

Ook zou ik niet 5 minuten aan 1 stuk proberen die galop 'goed' te hebben met een hoop gemopper op de pony. Rijd gewoon lekker veel figuren, veel stelling buiging, veel tempo wisselingen en dan wat galop er tussendoor...Voor de pony is de galop blijkbaar erg lastig, en hoe langer je doorgaat op "ze moet galloperen" hoe moeier de pony wordt en hoe meer ze de pest er in krijgt...

Laatste tip...Probeer zelf ook wat meer te relaxen...Niet dat je er zo gespannen opzit, maar ik bedoel meer hoe minder verwachtingen je hebt in je training dan kan het altijd alleen maar meevallen. Daar wordt jij positiever van en je pony wordt iets minder belast!

Succes! Jullie komen er wel :)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:51

Heb je les met maxi? Want ik denk dat er aan jouw balans nog wel het een en ander verbetert kan worden. Verder inderdaad minder drijven. Voor jouw gevoel moet je paard een soort versnellingsbak worden, je zet hem in de draf dan blijft hij daar totdat jij zegt dat hij mag stappen, maar dat betekend wel dat hij genoeg voorwaarts moet zijn en jij hem bezig moet houden met oefeningen.

Wat betreft de galop, jij bent het probleem en niet je paard. Je paard kan echt wel galloperen, dat zal hij in het weiland ook wel doen. Maar jij moet zorgen dat hij de kans heeft om te galloperen en om event. kracht op te bouwen om dit langer vol te houden. Jij moet rechter op zitten, meer druk op je teugels houden zodat hij steun heeft en onafhankelijk zitten.

Verder valt maxi echt niet uit de galop om jou te pesten, hij kan gewoon niet anders.

Succes ermee!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:52

Ik schrok enorm van je filmpje.
Eerlijk gezegd vind ik je gewoon associaal tegenover Maxi.
"Waarom donder je der nou weer uit"...... en meer van die opmerkingen tegenover hem.
Beestje doet super z'n best voor je en je scheld alleen maar op hem.
Waarom in hemelsnaam zo lang aan één stuk willen galopperen als je zelf al weet dat dit een moeilijke punt is. Waarom niet gewoon kleine stukjes en hem daarvoor belonen i.p.v. alleen maar schelden op hem.
Je rijd zelf ontzettend rommelig en onduidelijk en ik mis elke vorm van beloning naar hem toe.
Maxi begrijpt niet wat de bedoeling is en jij maakt het alleen maar erger.

Ik zou echt terug gaan naar de basis. Zorgen dat jij er zelf al meer onstpannen op zit en met kleine stapjes vooruit werken. Niet kost wat kost een hoop rondjes achter elkaar willen galopperen.
Dat lijkt nu de hoofdzaak waardoor je voor de rest niks te zien krijgt op het filmpje.

Ik weet dat het moeilijk kan zijn om een lastiger paardje te rijden, maar hoe jij het nu aanpakt is geen manier van oplossen en zal het galopperen straks helemaal niet meer lukken. Hij krijgt nu geen enkele duidelijkheid van jou voor wat de bedoeling is.

Hopelijk kun je wat rust bij je jezelf vinden en dit weer rustig gaan opbouwen, dan weet ik zeker dat het goed gaat komen.
Want wat je nu aan het doen bent zet geen zooien en aan de dijk en slaat simpelweg gezegd nergens op.
Laatst bijgewerkt door Silence op 21-08-11 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 09:53

martingaal eraf heeft compleet geen zin bij deze pony, handen meer bij mekaar, want je hebt ze haast op je dijen liggen en rustig blijven en zelf op tijd drijven, niet je pony de schuld geven, jij zit onrustig en helpt hem niet genoeg om te kunnen galopperen en dan ga je hem nog uitschelden ook? Ik zou eerst kleine stukjes galopperen, een lange zijde, gaat dat netjes, dan weer draven, als je dit vaker doet word ie sterker van achter en je pony ook niet zo naar buiten draaien, zo trek je hem krom en word het heel lastig om rechtuit te galopperen en de bocht red ie dan al bijna niet meer omdat jij hem volledig de andere kant op trekt, ik weet niet of je les hebt, maar zou dit wel gaan doen en misschien wel 2 keer in de week voorlopig zodat er bij jou even wat puntjes op de i gezet kunnen worden, je pony begrijpt je gewoon niet en dat kan je hem niet kwalijk nemen

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:15

Ik vind dat je een ontzettend brave pony hebt.
Als je zo op die van mij had gereden, had ie je wel het zand van dichtbij laten zien.
Voor het aanspringen trek je zijn hoofd helemaal naar buiten en dan verwacht je ook nog dat ie goed aanspringt.
En dan doet hij het goed en ga jij alleen maar schelden.
Waar is de beloning voor het goede aanspringen?
Ik zou in de hoek gaan aanspringen en voorlopig niet meer dan een half rondje of een volte doen.
En uitbundig belonen.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 13:09

ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen.
ze kan het ze heeft het ook al eerder met me gedaan.
en al ik nu 2 maandan allen maar korte stukken ga galopen.
of haar terug haal als ze er bijna uit valt dan heb ik niets meer te zeggen an zijn we over een maand of 4 weer terug bij af (nog erger helemaal niet meer galoperen)
dat is ook vorige keer gebeurt daardoor het zo moeilijk is.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:43

Dan zou ik op zoek gaan naar een goede les :j
Zoals je nu aan het rijden ben heb je straks ook helemaal niks meer te zeggen.
Zo moet je je paard er bijv. niet bijna uit laten vallen maar je paard hierin voor zijn.
Allemaal punten die met een goede les binnen no time opgelost kunnen zijn.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:12

Erg leuke pony! Volgens mij is die wel lui :P

Wat ook al eerder is gezegd is dat je hulpen wat tegenstrijdig, zijn. Daarmee bedoel ik dat je teugels soms te los hangen en dan zijn ze weer te strak. Dit geeft ook geen ontspannen sweertje. Als de teugels te straks zijn gaat je haf langzamer, en geef jij een commando van doorlopen. Heel begrijpelijk, maar probeer daar op te letten.
Ook moet je proberen om je hakken wat meer omlaag te doen, en je schouders naar achteren & netjes rechtop blijven zitten.

Ook zal ik veel tempo/schijn oefeningen gaan doen. Zoals van stap naar draf, van draf naar bijna stap en weer door draven als je begrijpt wat ik bedoel :P
Probeer ook aan nageeflijkheid te werken en het paard mooi over de rug te laten lopen.

Misschien is het handig om les te nemen, want die steunt je erbij en geeft erg handige tips! s

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 00:06

ik heb les.
helaas niet zo veel. dit omdat ik zo veel onregelmatig werk.
en op dit moment nog zit dat even tijdelijk in de schulden zit(studie fienasjering wat geoed komt wand heb in middels mijn diploma maar dat komt pas later goed.
dus ben ik gaan lessen om de week op manege in de groep, ik weet nooit zo goed als prive maar beter nog ietsje dan helemaal niets

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 00:13

Waarom zulke lange stukken achter elkaar galloperen en daarmee eigenlijk wachten totdat hij weer terugvalt? :)
Hij springt hartstikke netjes aan in het begin van het filmpje, gallopeer dan hooguit een half rondje door en ga dan weer draven. Je kan beter 5x opnieuw aanspringen en een half rondje goed galloperen dan hem steeds terug te laten vallen en weer aangalloperen en vervolgens weer terug laten vallen. Probeer hem actiever te maken door veel schijnovergangen te rijden in draf. En wees wat strenger (op een vriendelijke manier ;) ), ik zie je been geven en een tik geven terwijl je daar eigenlijk niet of nauwelijks een reactie op krijgt. Zorg dat hij eerst gewoon lekker aan je been is voordat je langere stukken gaat galloperen, als hij niet op je been of zweep reageert kan hij ook gewoon terugvallen ;)
Erop letten dat je niet bij elke pas drijft maar dat je pony op eigen benen moet lopen, zonder bij elke pas aangespoord te moeten worden.

En oja, doe die martingaal lekker af, die heb je niet nodig.

Heel veel succes en veel plezier verder! :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:39

poeh, ik krijg bijna plaats vervangende schaamte van het filmpje..
Dit is echt niet de manier.
Je mag best streng tegen hem zijn, als dat terecht is.
In dit geval kun je het totaal niet terecht noemen, jij bent heel onstabiel in je zit en telkens als hij wil aanspringen, trek je met je handen zo terug, dat hij geen kans heeft.
Je benen vliegen nog alle kanten op, dus daaruit kan hij ook niet opmaken welke hulp hem nou gegeven wordt.

Ik ga mee met wat hierboven staat. Neem goed les en dat kan ook zijn van iemand die je gratis wil helpen die je goed kan vertellen wat je moet doen.
Let heel goed op dat je beloont als hij het goed doet. Straffen werkt niet, als je niet beloont. Dit is echt heel belangrijk. Streng zijn soms moet kunnen, maar de voorwaarde is heel erg belonen als hij het dan wel goed doet.
Verder moet jij echt aan jezelf gaan werken. Ga leren stiller te zitten en je paard beter aan het been te maken. Dat zal alleen maar lukken als jij stabieler zit, zodat hij niet telkens een onbedoelde por krijgt. Ook je handen zul je stiller moeten gaan houden, zodat miscommunicaties minder snel voorkomen.
Zitlessen kunnen hierbij goed helpen. Misschien kun je aan de longeerlijn met hem oefenen te galopperen en dan veel ruimte geven en meelopen.
Nog beter is buiten op een lang recht stuk galopperen. Zorg daarbij dat jij hem niet in weg zit.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:35

Je hoeft niet 2 maanden lang alleen maar korte stukken te galopperen, dat is niet wat er hierboven bedoeld wordt. Het gaat erom dat je aanvoelt wat je paardje aankan. Als hij ongeveer 2 hele rondjes zou kunnen galopperen zonder eruit te vallen, laat hem dan aangalopperen, beloon hem met je stem, ga na anderhalf rondje terug naar de draf. Op die manier krijgt het paard niet de kans om steeds terug te vallen.

En inderdaad, probeer je benen stiller te houden. Als je paard galoppeert dan moet je stoppen met drijven, je handen laag houden en meegaan en proberen stil te zitten en mee te gaan in de beweging. Dat is ook als een beloning voor je paard.

Verder zou ik ook niet teveel galopperen. Wel elke training even doen, maar niet eindeloos blijven proberen. Probeer een realistisch doel te stellen en stop ermee zodra dat bereikt is. Bijvoorbeeld elke keer dat je rijdt 1 rondje linksom en 1 rondje rechtsom galopperen.

Voor je les zou ik ook proberen om vooraf een doel te stellen. Vandaag wil ik hieraan werken, bespreek dat ook met je instructrice zodat hij/zij weet waar je graag hulp bij wil.