Finesse de Beauty (v.ChinChin)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharona95

Finesse de Beauty (v.ChinChin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 13:17

Een maandje geleden heb ik het eerste topic van mijn mooie Finesse en mij geplaatst!
Dat is dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1477977

Sinds dat topic zijn we vooral bezig geweest met een goed basistempo en rechtrichten, dit omdat Finesse snel wegrend(e) voor mijn binnenbeen en hierdoor naar binnenviel omdat ik mijn benen af ging steken. Ze is ook nog eens enorm scheef, en draagt haar staart naar links, dit zie je ook op het filmpje, en je hoort mijn instructrice ook een keertje zeggen dat haar staart netjes recht is! Dat is echt waar we naartoe willen! We willen haar nu dus vooral lekker ontspannen laten lopen en voorwaarts neerwaarts rijden!
Van hieruit willen we uiteindelijk weer meer tempowisselingen en overgangen rijden. Maar we willen eerst het basistempo voor elkaar krijgen! Ik moet toegeven dat ik nu toch al wel apetrots op die beauty ben *\o/*

Inmiddels rij ik haar niet meer met slof, en dat gaat al stukken beter, pak hem er alleen bij als mevrouw op racetour gaat, maar dat is nog niet meer gebeurd!
Het was natuurlijk echt topweer, dus vandaar de regenjas! En omdat het zo goed ging op het eind heeft Dianne (instructrice) gauw gefilmd. Daarom heb ik ook geen foto's van het losrijden, maar wou jullie toch een beeld geven van hoe het nu gaat!

Mijn aandachtspunten:
- in overgangen een ontspannen hand houden en ook wanneer ik van hand wissel, zodat zij netjes laag kan blijven lopen
- handen rechtop
- netjes in 1 tempo blijven rijden
- niet naar mijn paard kijken, maar recht vooruit!

Dit zijn trouwens twee foto's waarop je goed kunt zien hoe erg ze is opgeknapt in de bijna 3 maanden dat wij haar hebben. Dit is een foto van een hele tijd geleden, toen een ander meisje Rosa_ op bokt haar uitprobeerde om te kopen. Zij heeft Finesse uiteindelijk weer terug gedaan naar de vorige eigenaresse. Dus dit ben ik niet op de foto!

Dit geeft wel een heel goed beeld van hoe ze eruit zag toen wij haar kregen, geen spier en ingevallen. Ze heeft namelijk ook een gebitsprobleem, waardoor ze zo dun was. Als je hier meer over wilt weten, moet je dat maar even vragen ;)
Afbeelding

Zo zag ze er 2 weekjes geleden uit, ze is inmiddels al een stuk beter door haar vacht:
Afbeelding

Ze wordt al echt ondeugend, en hier zie je hoe ze begint te glimmen <3 :
Afbeelding

En het filmpje van de les van afgelopen maandag:

http://www.youtube.com/watch?v=NzgsKylEC_w

Ik hoop dat jullie een reactie plaatsen, tips zijn altijd welkom, maar we weten dat we er nog lang niet zijn! :o

max66

Re: Finesse de Beauty (v.ChinChin)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:43

wat kun jij goed doorzitten zeg!
Ziet er netjes uit. Paard loopt volgens mij nog niet goed op de achterhand..

alicia98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:49

haha ja idd jij kan echt goed doorzitten!
op je andere tropic keek je heel erg naar beneden volgends mij is dat ook verbeterd :j
leeuk paardje ga zo door :)

Algraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:30

Ziet er goed uit, en wat is paard verandert zeg, sinds binnenkomst.. Spieren beginnen al echt te komen!
En doorzitten doe je inderdaad erg goed!

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 09:57

alicia98 schreef:
haha ja idd jij kan echt goed doorzitten!
op je andere tropic keek je heel erg naar beneden volgends mij is dat ook verbeterd :j
leeuk paardje ga zo door :)

Dankjeweeel! Viel mij ook al op dat dat nu ietsjes minder is!

max66 schreef:
wat kun jij goed doorzitten zeg!
Ziet er netjes uit. Paard loopt volgens mij nog niet goed op de achterhand..

Nee dat klopt, zijn we nu steeds meer mee bezig! Hopen dat dat uiteindelijk ook gaat komen, het is in ieder geval al een stuk beter dan in het begin, dus dat komt denk ik wel goed op het moment dat we veel meer bezig gaan met overgangen rijden! of nog een andere tip daarvoor?

Algraatje schreef:
Ziet er goed uit, en wat is paard verandert zeg, sinds binnenkomst.. Spieren beginnen al echt te komen!
En doorzitten doe je inderdaad erg goed!

Jaaa ze ziet er al zoveel beter uit hè! Komt nu ook lekker op de wei en wordt flink bijgevoerd, ben eigenlijk wel heel trots op haar, al is ze er nog lang niet, begint wel te komen inderdaad!

Dankjewel voor jullie leuke reacties, ook over het doorzitten hihi! Echt leuk om te horen! :o

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:00

Moest je persee doorzitten van je instructrice of doe je dat gewoon uit jezelf?
Ik denk dat je in eerste instantie beter kan lichtrijden, meestal houdt men de handen dan ook stiller, en kunnen fijne hulpen beter gegeven worden (halve ophoudingen bijv).
Nu oogt het voor mij een beetje alsof je teveel bezig bent met doorzitten en dus de controle in je handen wat verliest.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:42

Matheno schreef:
Moest je persee doorzitten van je instructrice of doe je dat gewoon uit jezelf?
Ik denk dat je in eerste instantie beter kan lichtrijden, meestal houdt men de handen dan ook stiller, en kunnen fijne hulpen beter gegeven worden (halve ophoudingen bijv).
Nu oogt het voor mij een beetje alsof je teveel bezig bent met doorzitten en dus de controle in je handen wat verliest.

Doorzitten was de afspraak voor dat moment, omdat ze hier echt super lekker ontspannen liep, mijn handen kunnen inderdaad stiller, zag ik ook op het filmpje, maar dat heeft niks met het doorzitten te maken, daar heb ik namelijk geen problemen mee, en ontspan ik juist meer van. Ik heb de teugels ook niet echt 'op maat', waardoor ik meer speling heb, als je snapt wat ik bedoel? als ik ze korter heb, is mijn handhouding ook gelijk heel anders :j maar ik zal erop letten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:07

tips om m meer op de achterhand te laten lopen: inderdaad (schijn)overgangen rijden....

lokaloka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:15

Wat matheno zegt sluit ik me bij aan.
Ik snap niet zo goed waarom je doorzit, wanneer je aan de ontspanning en rechtgerichtheid van het paard werkt. Lichtrijden is voor jou paard ook veel fijner, doorzitten maakt het hem alleen maar moeilijker.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 17:09

lokaloka schreef:
Wat matheno zegt sluit ik me bij aan.
Ik snap niet zo goed waarom je doorzit, wanneer je aan de ontspanning en rechtgerichtheid van het paard werkt. Lichtrijden is voor jou paard ook veel fijner, doorzitten maakt het hem alleen maar moeilijker.

Met lichtrijden was ze zo ontspannen dat ik daarom moest gaan doorzitten, zo leert ze toch ook te ontspannen tijdens het doorzitten? En naar mijn idee doet ze dat ook heel makkelijk? Maar je hebt gelijk dat het moeilijker voor haar is ;)

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:17

Hee daar is finesse weer! Ze is echt heel mooi bijgekomen sinds wij haar weggebracht hebben. Persoonlijk zou ik je liever zien lichtrijden, ze is natuurlijk al wat scheef en haar rug houd ze soms echt nog heel erg vast op het filmpje. Als je dan ook nog gaat doorzitten zit je haar alleen maar meer in de weg. Verder je handen wat meer dragen, je houd ze nu bij je liezen. Teugels wat korter, handen omhoog en een rechte lijn maken van elleboog naar je hand. Probeer meer mee te veren met je handen, als je wat meer ruimte hebt, wat je creeert door je handen meer omhoog en naar voren te brengen, kan je beter met haar hoofdbewegingen meegaan. Ik weet verder niet of je ook met tempowisselingen werkt, maardit hielp bij mij erg goed. Terugrijden naar bijna stap en dan hop voorwaarts. Verder er dan niet teveel aanzitten van voren, na een paar x zakt ze er vqnzelf wel in. Verder vind ik dat je haar heel netjes rijd en mag je erg trots zijn op je doorzettingsvermogen!

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:15

Rosa_ schreef:
Hee daar is finesse weer! Ze is echt heel mooi bijgekomen sinds wij haar weggebracht hebben. Persoonlijk zou ik je liever zien lichtrijden, ze is natuurlijk al wat scheef en haar rug houd ze soms echt nog heel erg vast op het filmpje. Als je dan ook nog gaat doorzitten zit je haar alleen maar meer in de weg. Verder je handen wat meer dragen, je houd ze nu bij je liezen. Teugels wat korter, handen omhoog en een rechte lijn maken van elleboog naar je hand. Probeer meer mee te veren met je handen, als je wat meer ruimte hebt, wat je creeert door je handen meer omhoog en naar voren te brengen, kan je beter met haar hoofdbewegingen meegaan. Ik weet verder niet of je ook met tempowisselingen werkt, maardit hielp bij mij erg goed. Terugrijden naar bijna stap en dan hop voorwaarts. Verder er dan niet teveel aanzitten van voren, na een paar x zakt ze er vqnzelf wel in. Verder vind ik dat je haar heel netjes rijd en mag je erg trots zijn op je doorzettingsvermogen!

jaaaaa wat leuk dat je reageert! Met tempowisselingen zijn we nog niet heeeel veel bezig, omdat we nu vooral het basistempo goed willen hebben, je weet hoe ze zelf het liefste loopt! En als jullie het allemaal zeggen, zal ik voorlopig maar gewoon licht blijven rijden totdat ze sterker wordt. Teugels mogen inderdaad een stukje korter, viel mij ook al op, heb altijd de neiging haar te veel te geven als ze zo ontspant. Dat vastzetten in de rug, vooral als ik van hand wissel hè?
Echt leuk dat je reageerde! :D

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:28

he wat grappig liep toevallig tegen je topic op!
wat ziet het er goed uit, ze loopt ook prima zonder slof!
ze is echt behoorlijk opgeknapt vergeleken de eerste foto, jullie zijn ook steeds meer combi aan het worden ziet er echt super uit zo samen! pff en respect voor je doorzitten haha! gaat vast helemaal goedkomen met jullie ben benieuwd naar de topics in de toekomst :)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 16:51

xchanel01 schreef:
he wat grappig liep toevallig tegen je topic op!
wat ziet het er goed uit, ze loopt ook prima zonder slof!
ze is echt behoorlijk opgeknapt vergeleken de eerste foto, jullie zijn ook steeds meer combi aan het worden ziet er echt super uit zo samen! pff en respect voor je doorzitten haha! gaat vast helemaal goedkomen met jullie ben benieuwd naar de topics in de toekomst :)

haha wat grappig! Dankjewel! Ik hoop op het beste, hihi! <3

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:19

Sharona95 schreef:
jaaaaa wat leuk dat je reageert! Met tempowisselingen zijn we nog niet heeeel veel bezig, omdat we nu vooral het basistempo goed willen hebben, je weet hoe ze zelf het liefste loopt! En als jullie het allemaal zeggen, zal ik voorlopig maar gewoon licht blijven rijden totdat ze sterker wordt. Teugels mogen inderdaad een stukje korter, viel mij ook al op, heb altijd de neiging haar te veel te geven als ze zo ontspant. Dat vastzetten in de rug, vooral als ik van hand wissel hè?

Haha, tuurlijk reageer ik even! Eerst even wat meer lichtrijden lijkt me voor jullie beiden beter. Op de film zie je haar bepaalde stukjes echt goed ontspannen, maar als ze dan iets moeilijk vind (van hand veranderen) zet ze haar rug vast en als jij dan ook nog doorzit op haar rug is het voor haar moeilijker en houd ze haar rug dus ook langer vast.

Juist door die tempowisselingen heb ik haar basistempo goed naar beneden gekregen. Probeer haar zo veel mogelijk terug te rijden en haar daar te houden, zonder dat je haar van voren teveel tegen houd. Dus terug naar bijna stap, kleine ophoudingen en dan een paar passen daar proberen te houden. Gaat ze weer harder, dan een kleine ophouding en weer los. Ze moet gaan snappen dat als jij haar op een bepaald tempo wil (en al is dat in bijna stap en onder het basis tempo) dat ze daar moet blijven. Van daaruit weer naar voren toe en dan vanuit dat naar voren toe weer terug. Ik merkte heel erg dat ze op gegeven moment wel in basistempo loopt, maar dan heeeel langzaam aan toch steeds sneller gaat.

Ik zie op de film ook dat ze het ombuigen nog erg moeilijk vind, heel goed dat je achtjes aan het rijden bent! Een andere fijne oefening daarvoor is om een slangenvolte te rijden met 3 of 4 bogen, maar dan niet op de hoefslag draaien maar ongeveer 2 meter er vanaf. Op die manier maak je de stukken tot je haar omstelt wat kleiner en zal ze losser worden. Wel goed haar buitenschouder begrenzen als je dat doet.

En teugels iets je korter, maar dat betekend niet dat je haar ook korter houd als je je hand gewoon naar voren brengt (en daar houd ;) ) hierdoor kan je ook beter met haar meeveren. Op het moment dat jij haar op de film wat terug wil nemen heb je eigenlijk daar de ruimte niet voor, omdat je handen al helemaal bij je liezen zitten.

Verder ziet ze er echt super goed uit en ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen met jullie! Geef haar maar een dikke knuffel!

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:33

Rosa_ schreef:
Sharona95 schreef:

Haha, tuurlijk reageer ik even! Eerst even wat meer lichtrijden lijkt me voor jullie beiden beter. Op de film zie je haar bepaalde stukjes echt goed ontspannen, maar als ze dan iets moeilijk vind (van hand veranderen) zet ze haar rug vast en als jij dan ook nog doorzit op haar rug is het voor haar moeilijker en houd ze haar rug dus ook langer vast.

Juist door die tempowisselingen heb ik haar basistempo goed naar beneden gekregen. Probeer haar zo veel mogelijk terug te rijden en haar daar te houden, zonder dat je haar van voren teveel tegen houd. Dus terug naar bijna stap, kleine ophoudingen en dan een paar passen daar proberen te houden. Gaat ze weer harder, dan een kleine ophouding en weer los. Ze moet gaan snappen dat als jij haar op een bepaald tempo wil (en al is dat in bijna stap en onder het basis tempo) dat ze daar moet blijven. Van daaruit weer naar voren toe en dan vanuit dat naar voren toe weer terug. Ik merkte heel erg dat ze op gegeven moment wel in basistempo loopt, maar dan heeeel langzaam aan toch steeds sneller gaat.

Ik zie op de film ook dat ze het ombuigen nog erg moeilijk vind, heel goed dat je achtjes aan het rijden bent! Een andere fijne oefening daarvoor is om een slangenvolte te rijden met 3 of 4 bogen, maar dan niet op de hoefslag draaien maar ongeveer 2 meter er vanaf. Op die manier maak je de stukken tot je haar omstelt wat kleiner en zal ze losser worden. Wel goed haar buitenschouder begrenzen als je dat doet.

En teugels iets je korter, maar dat betekend niet dat je haar ook korter houd als je je hand gewoon naar voren brengt (en daar houd ;) ) hierdoor kan je ook beter met haar meeveren. Op het moment dat jij haar op de film wat terug wil nemen heb je eigenlijk daar de ruimte niet voor, omdat je handen al helemaal bij je liezen zitten.

Verder ziet ze er echt super goed uit en ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen met jullie! Geef haar maar een dikke knuffel!

wow bedankt! hier heb ik echt iets aan! ga ik zeker proberen!
En die dikke knuffel zal ik haar morgenochtend gelijk weer geven, houdt ze wel van, hihi!