Jimmy, voor het eerst @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nannepannie

Jimmy, voor het eerst @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 06:36

Originele titel ^^

Maar goed, helleuw :D
Jimmy ( <3 ) is mijn 10 jarige ruin en hij is sinds januari van mij. Vanaf begin mei staat hij in Lelystad. Eerst heeft ie een weekje op een ruitersportcentrum gestaan. Het was echt een hele grote overgang voor hem, want hij staat normaal 's nachts niet op stal. Dus in die week hebben we lekker veel met hem gedaan. Toen heb ik ook een manege wedstrijdje met hem gereden. Maar dat was echt een ramp, haha. We moesten in de buitenbak rijden, en de jury ging in een trailer zitten. Moet Jimmy nou net bang zijn voor trailers. Achjaa.., wie weet ga ik ooit nog wel trailertraining met hem doen ofzo.
Sinds vorige week staat hij in een kudde op een weitje. En hij vind het echt geweldig. Hij zit echt lekker in z'n vel nu. Ik merk het aan z'n vacht en ook met rijden. Hij loopt echt superfijn. Hij is vrolijk en wil veel dingen doen, maar hij is ook super ontspannen. We hebben vrijdag met een paar paardjes uit de kudde een lekkere buitenrit gemaakt. Heerlijk in rengalop door het bos en even in het water. Jimmy vond het echt geweldig!
Gisteren hebben we lekker in de bak gereden. Toen zijn we even in de buitenbak gaan stappen. Daarna hebben we nog een rondje in het bos gereden, en heb ik hem terug gebracht naar z'n weitje. M'n moeder was mee om fotootjes te maken. Maar van het woord 'inzoomen' heeft ze nog nooit gehoord. De kwaliteit is dus behoorlijk achteruit gegaan tijdens het bijsnijden. :D

Ik had deze schoenen aan omdat ik m'n jophurs was vergeten. (Ik fiets altijd met deze schoenen, en neem m'n jodhurs mee)
En ik heb geen foto's van het instappen, dat was namelijk van z'n weitje naar de manege, dus ik kon bijna gelijk in de bak beginnen zegmaar.

Nou goed, daar komen ze dan..

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4 Handen iets te ver uit elkaar
Afbeelding

5 Galopje. Ik ga in galop heel erg voorover zitten. Dat is echt iets waar ik op moet letten
Afbeelding

6 En ik moet m'n teentjes naar binnen doen
Afbeelding

Ik heb ook nog een galopje op de andere hand gedaan, maar m'n moeder werd duizelig van het steeds meedraaien om foto's te maken. Dus daar heb ik geen foto's van. :P

7 Lekker relaxed in de buitenbak
Afbeelding

8 Hihii. In het bos. Kapstokjes :D
Afbeelding

9 Op het veldje gingen we even nog een volte galop doen. Jimmy had er zo'n zin in.
Afbeelding

10
Afbeelding

11
Afbeelding

En daarna gingen we lekker uitstappen, en weer terug naar z'n weitje en z'n vriendjes.

Maar ja.. HAW is niet voor niets HAW, dus doe maar lekker kritisch. Het ziet er echt al veel beter uit dan een paar weken geleden, maar is nog genoeg werk aan de winkel, dus tips en commentaar zijn welkom. Ik heb trouwens een keer in de week les. Maar dat is groepsles, dus ik krijg niet heel erg veel instructie.
Nou, barst maar los :D

MisticRider

Re: Jimmy, voor het eerst @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:56

probeer hem in de draf goed actief te houden (mits ik dit niet verkeerd zie!)\
daarnaast zou ik lekker veel voltes rijden, binnenhand van de hals, kneepjes op de buitenteugel. hierdoor gaattie lekker zakken, waardoor hij mooi over zijn rug kan gaan lopen.
ook veel overgangen en figuren rijden zal jullie ten goede komen!
ook in de galop lekker veel voltes rijden, ook lekker schakelen, galop verruimen, en weer terug nemen.
let op dat je in de galop op de volte niet te veel mee naar binnen gaat hangen. netjes recht blijven zitte! veel plezier nog saampies~

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 14:06

MisticRider schreef:
probeer hem in de draf goed actief te houden (mits ik dit niet verkeerd zie!)\
daarnaast zou ik lekker veel voltes rijden, binnenhand van de hals, kneepjes op de buitenteugel. hierdoor gaattie lekker zakken, waardoor hij mooi over zijn rug kan gaan lopen.
ook veel overgangen en figuren rijden zal jullie ten goede komen!
ook in de galop lekker veel voltes rijden, ook lekker schakelen, galop verruimen, en weer terug nemen.
let op dat je in de galop op de volte niet te veel mee naar binnen gaat hangen. netjes recht blijven zitte! veel plezier nog saampies~

Dankjewel!
Ja, hij loopt op de foto's niet heel erg actief. Maar ik was gisteren echt al lang blij dat ie lekker ontspannen liep, het is weleens anders geweest. Maar ik zal er de volgende keer aan denken!
Hahah, ja, dat is echt een probleem bij mij. Ik ga heel erg naar binnen hangen en ik ga ook weleens schuin hangen in stap of draf, om te kijken of ie een beetje zakt. Ik moet echt leren dat te voelen zegmaar, haha. Maar nogmaals, dankjewel :D

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 18:34

Vraag me toch af hoe je rengalop in dat bos kan doen, zijn de paden veels te kort voor! Of ben je naar het groenevelden bos gegaan? :) Ziet er leuk uit voor de rest.

meltuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 20:44

Hee (:

ziet er leuk uit, goed dat je lekker afwisselt tussen het bos en de bak.
zorg er vooral voor dat er een verschil zit tussen bos en bak (:
Houd altijd controle maar rij de bak lekker netjes en geniet in het bos !, dus een goede afwisseling tussen werken en belonen..

succes !

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 20:58

_BLOEMPOTJE schreef:
Vraag me toch af hoe je rengalop in dat bos kan doen, zijn de paden veels te kort voor! Of ben je naar het groenevelden bos gegaan? :) Ziet er leuk uit voor de rest.

Hahah, ik ging hier gewoon op een klein veldje bij de manege een paar voltes rijden. Hihii, ik weet eigenlijk niet of je daar wel mag rijden XD
Het was trouwens niet echt rengalop. Gewoon iets harder dan normaal, want ik had wat meer ruimte, en hij had er zin in ;DD
Maar op de brandgang (ik weet niet of je dat iets zegt) kun je best een heel eind in rengalop. Vrijdag lekker in volle galop over dat pad gescheurd, hihi :D
Maar dankjewel!

meltuttebel schreef:
Hee (:

ziet er leuk uit, goed dat je lekker afwisselt tussen het bos en de bak.
zorg er vooral voor dat er een verschil zit tussen bos en bak (:
Houd altijd controle maar rij de bak lekker netjes en geniet in het bos !, dus een goede afwisseling tussen werken en belonen..

succes !

Hihii, jaa. Jimmy vind in het bos echt heerlijk. Ook vind ie alles wat met water te maken heeft prachtig, haha.
Ik probeer minstens 2 keer per week een buitenrit te maken. En op weg naar z'n weitje rijden we ook altijd in het bos, dus het is ideaal ;D
Dankjewel! :D

Alma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:49

Hoi Nannepannie,

Op de eerste 3 foto's kan ik het niet zo goed zien, maar vooral vanaf foto 4 vind ik het er absoluut niet prettig uitzien. Ik zie veel spanning in het lichaam van Jimmy, hij drukt zijn rug weg en valt compleet uit elkaar. Ook zie ik hem op de meeste foto's vooral dragen met zijn voorhand, terwijl dit de achterhand zou moeten zijn. Eigenlijk zou je een opwaartse lijn moeten zien in het lichaam van je paard.

Ik zou je aanraden om toch na te denken over privéles. Er zijn best heel wat punten waar je aan kunt werken en zoals je zelf al aangeeft; een groepsles is daar niet echt geschikt voor. Zo via de computer is het lastig om goede tips te geven, maar leg de focus vooral even op de rug van Jimmy. Die drukt hij weg en hij valt uit elkaar. Ga werken aan het meer van achter naar voor rijden en laat het crossen en dergelijke eventjes achterwege. :)

Succes!

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:19

Nannepannie schreef:
_BLOEMPOTJE schreef:

Hahah, ik ging hier gewoon op een klein veldje bij de manege een paar voltes rijden. Hihii, ik weet eigenlijk niet of je daar wel mag rijden XD
Het was trouwens niet echt rengalop. Gewoon iets harder dan normaal, want ik had wat meer ruimte, en hij had er zin in ;DD
Maar op de brandgang (ik weet niet of je dat iets zegt) kun je best een heel eind in rengalop. Vrijdag lekker in volle galop over dat pad gescheurd, hihi :D
Maar dankjewel!

Daar mag je rijden :) Met brandgang bedoel je het zandpad? is alsnog te kort om helemaal voluit te gaan, maar wat harder kan daar indd wel. :)

Marls

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:59

Tips: Je mag je hakken wat meer naar beneden drukken en ik zie op sommige foto's dat je hem volgens mij wel wat aan de teugel probeert te rijden dus heb ik een tip dat het lukt (hoop ik) ; teugels strak (niet té strak maar precies zo strak dat je contant hebt) buitenteugel is de belangrijkste teugel, buitenteugel kneepjes geven (niet trekken) en steeds contact houden (niet losvast) maar steeds contact met de buitenteugel, ook contact houden met de binnenteugel maar meer met de buitenteugel. (ze zeggen altijd als je je paard nageeflijk wil hebben dat je op de volte moet maar dat is niet zo want je kan ook gewoon op de lange zijde proberen, als dat met je paard lukt zoniet? Wel op de volte proberen :)
Ik weet niet of ik het zo goed uitleg maar mijn instructrice geeft heel goed les, en zo lukt het perfect!
En je zaagt niet & trekt ook niet in de mond, zoals ik heel vaak zie...

Succes!

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 15:58

Alma schreef:
Hoi Nannepannie,

Op de eerste 3 foto's kan ik het niet zo goed zien, maar vooral vanaf foto 4 vind ik het er absoluut niet prettig uitzien. Ik zie veel spanning in het lichaam van Jimmy, hij drukt zijn rug weg en valt compleet uit elkaar. Ook zie ik hem op de meeste foto's vooral dragen met zijn voorhand, terwijl dit de achterhand zou moeten zijn. Eigenlijk zou je een opwaartse lijn moeten zien in het lichaam van je paard.

Ik zou je aanraden om toch na te denken over privéles. Er zijn best heel wat punten waar je aan kunt werken en zoals je zelf al aangeeft; een groepsles is daar niet echt geschikt voor. Zo via de computer is het lastig om goede tips te geven, maar leg de focus vooral even op de rug van Jimmy. Die drukt hij weg en hij valt uit elkaar. Ga werken aan het meer van achter naar voor rijden en laat het crossen en dergelijke eventjes achterwege. :)

Succes!

Wat fijn dat je dit ziet! Hmm.. Ik dacht juist dat hij echt super ontspannen was. Want hij loopt echt veel lekkerder dan eerst. Zou het kunnen dat ie eerst nog beroerder liep?
Maar hoe zie je dat dan? En wat voor een soort oefeningen zou ik met hem moeten doen? Ik denk dat het niet mogelijk is om deze maand nog les te krijgen, maar het is wel belangrijk dat hij z'n rug goed gebruikt. Kun je me misschien toch wat kleine tips geven?
Echt heel erg goed dat iemand hier iets van zegt, want zelf zie ik dat soort dingen echt nooit ;p
Maar ik zal het er ook met m'n instructrice over hebben. In ieder geval; heel erg dankjewel!

xmarlies96 schreef:
Tips: Je mag je hakken wat meer naar beneden drukken en ik zie op sommige foto's dat je hem volgens mij wel wat aan de teugel probeert te rijden dus heb ik een tip dat het lukt (hoop ik) ; teugels strak (niet té strak maar precies zo strak dat je contant hebt) buitenteugel is de belangrijkste teugel, buitenteugel kneepjes geven (niet trekken) en steeds contact houden (niet losvast) maar steeds contact met de buitenteugel, ook contact houden met de binnenteugel maar meer met de buitenteugel. (ze zeggen altijd als je je paard nageeflijk wil hebben dat je op de volte moet maar dat is niet zo want je kan ook gewoon op de lange zijde proberen, als dat met je paard lukt zoniet? Wel op de volte proberen :)
Ik weet niet of ik het zo goed uitleg maar mijn instructrice geeft heel goed les, en zo lukt het perfect!
En je zaagt niet & trekt ook niet in de mond, zoals ik heel vaak zie...

Succes!

Okeej, ik zal er aan denken! Ik heb het zo geleerd; buitenteugel strak houden, en tegen de hals (Jimmy is echt heel erg afhankelijk van de buitenteugel, of hoe zeg je dat? Buitenteugel is iig heel erg belangrijk), binnenteugel wat van de hals en met de binnenteugel ook kneepjes geven. En als ie dan is waar je wilt, weer ontspannen. Het werkt heel erg goed, Jimmy pakt het echt heel erg goed op en het gaat steeds beter. Maar ik zal jouw manier ook proberen. Volgens mij komt het een beetje op hetzelfde neer, maar jij geeft met de buitentuigel kneepjes. Zou dat heel veel uitmaken? Ik ga er eens over nadenken :D
Dankjewel!

manoniwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:38

Wat een leuke foto's! Jimmy heeft een tijdje geleden een hele tijd bij ons op stal gestaan met zijn vorige eigenaresse. Leuk om foto's van 'm te zien. Je hebt hem al mooi aan het lopen. Bij de foto's buiten drukt hij zijn rug wat weg maar dat zal wel komen omdat hij er veel zin in had! Veel succes en vooral plezier met hem!

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 17:46

manoniwan schreef:
Wat een leuke foto's! Jimmy heeft een tijdje geleden een hele tijd bij ons op stal gestaan met zijn vorige eigenaresse. Leuk om foto's van 'm te zien. Je hebt hem al mooi aan het lopen. Bij de foto's buiten drukt hij zijn rug wat weg maar dat zal wel komen omdat hij er veel zin in had! Veel succes en vooral plezier met hem!

Echt? Wat leuk! Haha, Jimmy is populair :P
Ja, hij vind alles buiten gewoon zo leuk en spannend. Maar doet ie het ook in galop als hij binnen loopt?
Dankjewel! :D