Agossie, Stoer & Armano at work!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Agossie, Stoer & Armano at work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 14:50

Hee Bokkers,

Hier nog een topic van mij.
[ITP] Agossie, Stoer en Armano; de benen strekken!
[KS-ITP] Gangster van Stal EindeLoo's!

Afgelopen woensdag is mijn goede vriendinnetje Rachel langsgeweest om foto's te maken op stal.
Ik heb 3 paarden/pony's los in de buitenbak op de foto laten zetten, en diezelfde paarden ook onder het zadel.

Bij deze dus de rij-foto's. Gelieve de informatie te lezen alvorens commentaar te leveren. Voorkomt wellicht een hoop vragen?

Algemene punten voor mijn houding. Onderbeen soms meer terugleggen, handen voor me blijven dragen, vooral op Stoer. Voor me uit kijken.

Als eerste mijn Friese merrie Agossie, ik start L1 met haar, maar lig er al dik een jaar uit. Ik hoop december/januari weer te kunnen starten.
Agossie is een 10jarige merrie, nu 4jaar onder het zadel. Ze is een Rypke×Dirk van zo'n 1.63m. Ik train haar veel met de nek op schofthoogte, lang en laag, en ook wat meer opgericht.

Vooralsnog rij ik voornamelijk rechtuit met haar, ze is in april bevallen van Gangster, en dat is haar heel zwaar gevallen. Vandaar dat ze ook nog wat schraal is. In eerste instantie zou ze de bevalling niet overleven, gelukkig wel! Maar ze van binnen volledig gekneusd, haar bekken stonden scheef, ze had halswervelblokkades en ga zo maar door. Met veel rust, therapieen, en nu weer rijden gaat het al veel, veel beter. Ze is nog niet helemaal op haar oude niveau, en dat duurt ook nog ff, maar ik ben blij zoals het gaat. We hebben 1 sprongetje gemaakt. Het voornaamste punt is dat ze sterker moet worden in haar achterbenen/knieën. Ik oefen dan ook veel balken en dergelijke met haar. Te kort wenden doen we nog ff niet. :)

1. Stappen.
Afbeelding

2. Draven.
Afbeelding

3. Draven.
Afbeelding

4. Galopperen.
Afbeelding

5. Springen!
Afbeelding

6. Galopperen.
http://img204.imageshack.us/img204/4098 ... border.jpg

7. Halthouden.
http://img696.imageshack.us/img696/7940 ... border.jpg

8. Draven.
http://img19.imageshack.us/img19/3766/img9480border.jpg

9. Draven.
http://img201.imageshack.us/img201/8525 ... orderg.jpg

10. Galopperen.
http://img213.imageshack.us/img213/5913 ... border.jpg

Stoer is mijn 4-jarige Haflingerruin en nu sinds een half jaar ofzo onder het zadel. Hij is gefokt in Oostenrijk, zijn vader is Waldess en hij meet ong. 1.45m. Hij pakt al het werk erg fijn aan, en doet goed zijn best. Volgende maand gaan we starten in de B-dressuur! Had al een tijd geen les meer gehad, nu gister weer en met name voor de galop veel tips meegekregen omdat hij daar sterk wordt en ik als reactie ook. We gaan nu dan ook het galopperen oefenen op de voltes bij A en C, omdat ik dan aan de dichte kanten extra veel lucht kan geven omdat ik hem op de open voltes nog teveel met mijn binnenhand moet werken omdat hij anders gewoon rechtuit knalt. Dit gaat al beter! Verder ben ik eigenlijk heel tevreden over hoe hij momenteel doet. Ik moet dus vooral NIET sterk worden als hij dat wordt. Meestal gaat dat heel goed, maar af en toe wordt ik dus te streng. Duidelijk zichtbaar op foto's. Met hem werk ik voornamelijk aan ontspannen en rechtrichten.

1. Stappen.
Afbeelding

2. Draven.
Afbeelding

3. Draven.
Afbeelding

4. Draven.
Afbeelding

5. Galopperen.
Afbeelding

6. Galopperen.
http://img824.imageshack.us/img824/3221 ... border.jpg

7. Zo bouwen wij onze hindernis. :)
http://img524.imageshack.us/img524/2089 ... border.jpg

Armano is een 5-jarige New Forest ruin zonder papieren die nu ongeveer een jaar in ons bezit is. Hij meet zo'n 1.45m. Hij loopt bij ons voornamelijk privé lessen, en ik rijdt hem 1/2 x in de week bij, soms vaker, soms langere periodes niet. Armano is nog vrij groen, erg braaf met kleine kinderen, maar een ontzettende aap. Hij kan héel hard galopperen, en plat door de bocht. Dit is uit onbalans, ik spring dus vaak aan in galop om hem te leren wachten, en sterker te worden in de galop. Verder werk ik bij hem met name aan het rechtrichten, want dat is voor de meisjes op hem best lastig, want hij is in zijn hele lichaam zo flexibel dat hij kan lopen als een slangevolte met 3 bogen. :+ Voor hem ook een manier om onder het werk vandaan te komen dus. Ik werk bij hem dus met name aan de ontspanning en het rechtrichten.
1. Pasje wijken.
Afbeelding

2. Draven.
Afbeelding

3. Draven.
Afbeelding

4. Stappen.
Afbeelding

5. Galopperen.
http://img183.imageshack.us/img183/2123 ... border.jpg

6. Draven.
http://img193.imageshack.us/img193/5150 ... border.jpg

7. Mooi koppie! :+:
http://img826.imageshack.us/img826/4893 ... border.jpg

Ik heb alle paarden maar zo'n 20min. ivm. weinig tijd fotograve.
Rachel, nogmaals bedankt voor de prachtige foto's, woensdag weer! :*

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Liefs, Nikki

MissCharlie

Re: Agossie, Stoer & Armano at work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:00

Gave foto's hoor! Ik vind dat je erg goed rijdt. De enige puntjes die ik zie heb je zelf al benoemd ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 15:44

Dankjewel! :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 15:46

Wat een leuke foto's!! Ik vind inderdaad dat je netjes rijdt, met name de foto's van Agossie en Stoer zien er heel fijn uit! :)
Puntjes om aan te werken, geef je zelf aan, ga ik niet overnieuw zeggen..
Mijn complimenten, ga zo door ;) .

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:22

Wat rijdt jij je paarden vriendelijk! Ik zie heel veel ontspanning en je rijdt ze mooi naar je handen toe, zou ze achter alleen wat actiever willen zien maar dat kun je vanaf hier mooi naar toe werken

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:25

Leuke fotos Chaos.
Vind de fries super gaaf :D.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:35

Leuke foto's!!

Het valt me op dat je de fries erg scheef voor de blokjes zet. Ik zou proberen om deze recht over de hindernissen en balken te rijden. Met name met oog op het verhaal wat je erbij schrijft. Als je paard steeds scheef springt, en dit aanwent, maak je maar een gedeelte sterker. Eigenlijk hebben dit soort oefeningen als versterking van de achterhand alleen maar zin als het paard recht over de balken/hindernissen gaan.
Maar misschien is het alleen een moment opname ;)

De haflinger:
Je lijkt soms wat sterk in je hand met name in de galop. Dat geef je zelf ook aan, maar zie het nog steeds duidelijk terug.
Dit zie ik juist bij de andere paarden niet terug. Daar ziet het er zacht en vriendelijk uit.
Super!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:37

super gave foto's nikki !
en erg netjes ! :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:59

Even een vraagje TS: Zie ik het nou goed? Heeft de Fries een patroon op zijn kont? Dacht eerst dat het een vage vlek was of haar dat vreemd zat :+ ... maar nu ik goed kijk..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:32

Ja, ik heb haar geschoren, hihi!

Dat van sterk worden met de Haflinger klopt, juist als hij sterk wordt moet ik loslaten, maar in praktijk is dat af en toe nog lastig. :) Met les gister goed aan gewerkt, dus heb nu een hoop om mee aan de gang te gaan! :)

Dat van de Fries klopt ook, hij springt kei-scheef. Komt door mij hoor, ik dacht Oh ja ff een sprong maken, dus aangereden en gesprongen, eigenlijk spring ik al anderhalf jaar niet meer onder de man.. :P

Bedankt voor alle leuke reacties! :D Had wel wat verwacht over sporen en bandages maar valt me alles mee! :P

Afbeelding

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:52

Je rijdt netjes met de sporen, zie je op de foto;s niet steeds prikken in ieder geval :D Dus geen commentaar hoor!

Ik vind dat ook lastig hoor om los te laten als je paard sterk wordt, is altijd makkelijk praten van achter de pc ;)

Mooi patroon heeft je fries zeg! Heb je dat zelf gedaan?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:55

Ja, maar met tips van mijn instructeur zal het beter gaan, heb echt zulke handige dingen meegekregen om mijn handen op zo'n moment toch naar voren te geven. Patroon heb ik zelf gedaan, verzonnen tijdens het scheren. :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 20:58

En de blokjes staan trouwens ook iets scheef, want heb ze te paard neergezet dus toen ik klaar was stonden ze niet bepaald recht naast de hoefslag, bedenk ik me nu. Dus dat maakt het voor Agossie nog moeilijker. Maar het moest maar ff. :P

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 22:24

Ziet er hartstikke goed uit meid!
Je rijd echt netjes! :j

Weet dat HAW ook voor feedback is, maar naast wat je zelf al noemt kan ik niets verzinnen. ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:02

Waahhh gave paarden !!
En dat scheerplaatje vind ik erug mooi :)

Uhm HAW..
Over het springen, probeer hem er recht over te laten gaan.. (wist niks beters..)

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 07:27

Jeah, daar zijn ze :D! Was supergezellig! Ze liepen alle 3 heel fijn, vond Stoer vooral heel veel verbeterd :). Laatste keer dat ik 'm zag was cc Zevenaar!

Volhouden!

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 07:41

Je rijdt echt netjes! Het geeft een heel vriendelijk en ontspannen beeld.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:31

Ik vindt die fries echt helemaal geweldig..
Alleen heb je bij de new forest 2 foto's omgedraaid..
Foto 4 en 5.. 4 is stap en is een galop foto en 5 is galop en is een stap foto :P

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 13:42

Hee, Thanx! Had het idd gezien, ik twijfelde al met de volgorde van plaatsen en nu kon ik niet meer wijzigen, hihi!

Maar bedankt allemaal!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 18:55

Afbeelding

Heb deze nagestuurd gekregen! :D

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 10:35

Heey Nikki! Wat leuk om je weer eens te zien rijden :D
Je hebt een paar toppers onder je kont ziet ik alweer 8-)
Agossie blijft een ontzettend leuke merrie, zodra zij weer op haar oude niveau is zal het jullie goed vergaan in de wedstrijden :)
Stoer is ook echt stoer! Je rijd hem erg netjes, je ziet idd op de foto's dat je sterk word zodra hij onder je uit loopt ( goh dat klinkt bekend := )
Heb ik ook gehad met de haflinger die ik reed.
Enige commentaar dat ik heb is dat je erg netjes zit, af en toe pianohandjes en je lijkt af en toe je been wat af te steken, maar het stoort niet. Ik zou zeggen, ga zo door je bent goed bezig!

Groetjes Noortje

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:49

Wat een leuke paarden heb jij zeg, was altijd al benieuwd wie er achter de naam Chaos zat!

ik vind je op een erg vriendelijke manier rijden, goed dat je veel variaties inbrengt op de manier van lichaamshoudingen.

Probeer alleen niet te vaak door te zitten (of lijkt dat zo??)

lizz166

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 15:55

Wauw Nikki ik wist niet dat Stoer zo goed kon springen! Maar Het zijn echt helemooie foto`s! :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 16:01

Thanx allemaal!
Leuk jou te horen Noortje, ik wil een topic van jouw Xander zien!!!

Stoer kan nog veeeeeel beter springen Lizz, alleen ik nog niet zo. Je moet hem in de springles tekeer zien gaan samen met Armano, die kunnen er allenei wat van!! :D

DDW1190 Dankjewel, ik denk dat het zo lijkt. Al zit ik graag door, dus het zou maar zo kunnen. Maar ik ga pas doorzitten als ze de rug bol maken en mij dus kunnen gaan dragen, anders zit ik toch niet lekker. :P

yaelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:37

Heb een fries nog nooit zo hoog zien springen, kleuren combi's zijn ook leuk!