Rongo na lange tijd @ work (AdB methode)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vonnie84

Rongo na lange tijd @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 16:53

Ik ben Rongo nu weer op aan het pakken na een hele lange rustpauze, vanwege mijn zwangerschap. Sinds januari heb ik hem niet meer gereden en sinds mei stond hij helemaal stil. Dit was de 10e keer rijden en eerste les na de bevalling.

Ons niveau: we zijn in een grijs verleden L2 gestart, maar omdat we ons systeem om hebben gegooid (Antoine de Bodt methode), zijn we weer terug in de basis. We zijn vorig jaar juli begonnen met deze methode en rijles gehad tot afgelopen januari. Daarna nog wat longeerles gehad volgens dezelfde methode. Maar moest het echt weer terug halen, nu ik weer begonnen ben met rijden.
Waar zijn we mee bezig: beide conditie opbouwen, actief paard en uiteraard rechtrichten (Rongo is linksgebogen) en ontspanning.
Problemen: Rongo is nogal flegmatiek. Maar daar kan niemand wat aan doen :D Echte problemen hebben we eigenlijk niet. Ik vind zelf dat hij het heel erg goed oppakt. We zijn alleen allebei niet meer zo gespierd als vroeger ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:55

Op de foto's val je behoorlijk ver naar voren, probeer daar op te letten! Hierdoor ga je ook je benen optrekken ;)
Verder is het een leuk paardje.

Disaster

Re: Rongo na lange tijd @ work (AdB methode)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:57

Probeer niet voorover te vallen, en probeer je handen op gelijke hoogte te houden.
Leuk paard heb je! :)

Milou_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:58

Volgens mij is dat naar voren zitten wat hoort bij de rijstijl van antoine de bodt!
Leuk paard heb je hoor! en het ziet er mooi ontspannen uit!

xbearx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:00

De AdB methode richt zich toch op het rechtrichten van het paard? Tenminste, dat is wat ik erover gehoord heb, maar ik wist niet dat je ook voorover moet zitten...?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:01

Je paard loopt er ontspannen bij... érg ontspannen... Maar daarom loopt hij ook erg uit elkaar en op de voorhand.
Jij valt ook naar voor toe en hebt weinig verbinden met de mond.
Zelf zou ik meer verbinding met de mond nemen en je paard iets meer op de achterhand laten lopen, dus van voor ietsjes tegenhouden en de ah eronder. Je paard is al flegmatiek schrijf je, en dan zou je hem juist er meer onder moeten rijden. Nu stuwd zijn achterhand en die zou juist moeten dragen.
Veel succes met je mooie schimpie!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:10

Ik ga mee met bovenstaande.
Vraag me ook af waarom je de teugels zo vreselijk lang hebt.
Snap dat er veel tijd in gaat zitten om om te schakelen naar deze methode en het een totaal andere manier van rijden vraagt.
Alleen vraag ik me af, als jullie nu al meer een jaar bezig zijn, wanneer je hem wat meer erbij mag pakken?
Ben geïnteresseerd in deze methode, dus t zijn geen aanvallende vragen, maar ben gewoon benieuwd naar je antwoord :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:17

@storm, volledig mee eens!

Ik heb op de site gekeken van AdB maar wat is er dan zo anders met 'gewone' dressuur?
Ontspannen is de basis maar dat is toch overal? En oprichting het laatste das toch nooit het eerste wat je doet :+
En ook die regels als: belonen, binnenhand nooit lager maar hoger, etc.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:41

Heb zelf ook een tijd op de AdB manier gereden, maar vraag me toch af waarom je de gehele training je teugels op die lengte houdt. Hij blijft op je hand hangen wat je juist niet wil bereiken en dit is aan je houding af te lezen. Hij blijft lang, ook wel laag met een ontspannen rug, maar volledig uit elkaar.

Wel zie ik al zeker verbetering met je vorige topic en je handen op gelijkere hoogte waar ik uit kan opmaken dat hij al een stuk rechter is?

Mijn tip die je denk ik niet aan gaat nemen; probeer de positieve punten uit de adb manier te halen (die zijn er genoeg) maar neem niet alles meteen aan en vraag jezelf af of je op de goede weg zit :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:46

mooi paard!
Valt inderdaad uitelkaar en loopt op de voorhand...maar dat hoort volgens mij bij die methode in het begin.
Ik begrijp niet waarom alle ruiters die volgens die methode rijden zo naar voren zitten,onmogelijk om een paard correct te rijden zo.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:50

Ja precies Geerke, ik snap dat voorover zitten ook niet.
Als ik dat ga doen bij mijn jonge paard die net onder het zadel is dan raakt ze uit balans en gaat ze a la minute op de rem. Waarin ik haar geen ongelijk geef.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:03

klopt...je werkt een paard vreselijk tegen zijn balans te vinden als je zo naar voren zit.
Maar misschien kan iemand die verstand heeft van deze methode dat uitlegen?
Ik weet er absoluut niets van.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:03

LiVetime schreef:
Ik ga mee met bovenstaande.
Vraag me ook af waarom je de teugels zo vreselijk lang hebt.
Snap dat er veel tijd in gaat zitten om om te schakelen naar deze methode en het een totaal andere manier van rijden vraagt.
Alleen vraag ik me af, als jullie nu al meer een jaar bezig zijn, wanneer je hem wat meer erbij mag pakken?
Ben geïnteresseerd in deze methode, dus t zijn geen aanvallende vragen, maar ben gewoon benieuwd naar je antwoord :)

Ze is niet al een jaar lang aan een stuk zo bezig, ze heeft sinds begin dit jaar niet meer gereden alleen nog gelongeerd en sinds mei staat Rongo volledig stil.
Ze heeft nu 10x greden en dit is weer de 1e les. Staat in openingspost uitgelegd :)

Wanneer je paard rechtgericht, ontspannen en op eigen benen loopt kan je hem meer op gaan pakken.
Mijn friesje rij ik nu 1,5 jaar op deze methode en van begin af aan ook wedstrijden dus ook in de aanleuning.
geerke schreef:
mooi paard!
Valt inderdaad uitelkaar en loopt op de voorhand...maar dat hoort volgens mij bij die methode in het begin.
Ik begrijp niet waarom alle ruiters die volgens die methode rijden zo naar voren zitten,onmogelijk om een paard correct te rijden zo.

Allemaal?? Onzin!
Hoe meer je paard op de achterhand loopt hoe rechter je gaat zitten. (zie profiel, de fries ;) )
Een paard wat op de voorhand loopt, waar jij kaarsrecht op gaat zitten, dan zit je te snel achter de beweging.

@ apple01, je geeft andere hulpen, zo gebruik je je benen veel minder maar doe je meer met je zit/gewichtshulpen en ga je juist veel meer dmv sturen je paard rechtrichten.
Je plaats met je teugels de voorhand voor de achterhand wanneer hij scheefgaat, ipv met je been je paard zijn achterhand te gaan verplaatsen bij bv uitzwaaien.
Je vraagt je paard ook niet naar beneden, maar door hem recht te zetten ontspant hij en zal vanzelf zakken (dus niet pielen met de teugels of je paard naar beneden vragen dmv ophoudingen enzo)

En zo zijn er nog 1001 kleine dingetjes die verschillen, maar dat is met name de basis.
Als je eenmaal verder bent wordt alles steeds kleiner qua hulpen/sturen enz, zo ook de verschillen met het 'gewone' rijden.

Yvon wat leuk om jullie weer aan het werk te zien!
Je zit idd wel wat meer voorover dan ik vorigjaar van je gewend was (voor de rest uit dit topic, klik even op de bovenste link in Yvonne's onderschrift :) ) maar ach je bent pas net weer begonnen! Fijn dat Rongo het weer lekker op pakt en nu fijn verder blijven trainen, dan zijn die spieren ook zo weer terug ;)
Hoe is het met je kleine meid?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:08

Ziet er fijn ontspannen uit na zo'n lange tijd stilstaan, die spieren in de billen komen vanzelf weer terug :) idd af en toe op je hakken letten maar verder kan ik weinig bedenken!
Fijn om jullie weer bezig te zien :)

@ geerke: het naar voren zitten is om de rug te ontlasten en toen ik nog op deze manier reed was het ook stimuleren om voorwaarts te worden en te blijven. Mijn pony was ook vrij flegmatiek.

Al ben ik uiteindelijk gestopt met deze methode omdat m'n hart toch lag bij de 'standaard' klassieke methode.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:22

Ik snap alleen niet goed het stimuleren om voorwaarts te lopen in combi met voorover zitten. Ligt dat aan mij?

O ja, excuses voor t niet goed lezen van de openingspost :o
Als dit pas de 10e keer is en je er zolang niet op hebt gereden ook, dan vind ik het weer een totaal ander beeld geven en vind ik het er netjes uit zien!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:38

Haha dat ligt niet geheel aan jou.

Er is nog een ander reden voor. Het voorover zitten is puur het begin. Je leert je paard te reageren op verandering van je zit, dus in het begin zit je wat overdreven voorover om het aan te leren. Naarmate je paard het door krijgt maak je je bewegingen steeds kleiner wat uiteindelijk leidt tot een overgang puur op je zit die eigenlijk niet te zien is :j

@Renske, ik heb gelezen dat hij al zo lang stil staat, maar lees ook dat ze dus al een half jaar adb methode rijdt en vraag me dus af óf ze hem wel oppakt uiteindelijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:46

Ik weet wel zeker dat ze hem straks weer meer op zal gaan pakken, maar als je hebt gelezen dat hij al zo lang stil heeft gestaan
(9 maanden niet gereden en 4/5 maanden volledig stil gestaan) snap je ook waarom ze dat nu niet doet lijkt me :)

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:55

LiVetime schreef:
Ja precies Geerke, ik snap dat voorover zitten ook niet.
Als ik dat ga doen bij mijn jonge paard die net onder het zadel is dan raakt ze uit balans en gaat ze a la minute op de rem. Waarin ik haar geen ongelijk geef.

Dat is inderdaad niet gek dat ze dan accuut op de rem gaat, want dat is de rem hulp. Als je gas wilt geven zet je je kont er meer in, dan zit je dus op het gaspedaal.

Ik zou ook wel iets meer uitleg over deze methode willen, heb er echt nog nooit van gehoord moet ik eerlijk zeggen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:46

Renske: dank je wel weer voor je heldere uitleg :D Scheelt mij weer een hoop gedenk met hoe ik het moet verwoorden (ben ik zo slecht in).

@Espoir_ : je zit altijd op 90 graden op de rug van je paard. Loopt je paard met het meeste gewicht op de voorhand, zit jij ook naar voren. Als er meer gewicht op de achterhand komt, kun jij ook naar achteren gaan zitten.

Ik heb ook een tijd les gehad van iemand waarbij ik idd je kont erin moest zetten om gas te geven. Werkte ook erg goed. Maar ik had soms dan wel het idee dat hij daardoor z'n rug weg drukte.

Over mijn houding: die is idd echt om te janken. Ik schaam me er ook heel erg voor :o Maar ik heb op dit moment echt nog niet genoeg conditie en spieren om mezelf constant recht te zetten. Heb al zoveel spierpijn gehad elke keer na het rijden. Heb sinds januari echt niets meer kunnen doen met mijn lijf. Heb enorme last van m'n bekken gehad. Zelfs hoeven uitkrabben werd op een gegeven moment niet meer te doen. Om maar niet te spreken over het stuk lopen naar z'n wei, kapot was ik.
Maar ga er weer hard tegenaan, om weer netjes erop te zitten.

Ik lees ook een paar keer over dat hij hangt. Maar dat lijkt echt zo. Hij hing juist helemaal niet. (anders zou ik ook niet zonder handschoenen kunnen rijden ;) ) Het was de bedoeling dat ik m'n rechterteugel los liet, want die pakt hij teveel. En links moet ik juist pakken, omdat hij die niet neemt. Maar op de meeste foto's is links ook net los, omdat ik de mooiste foto's wilde hebben. En dat zijn de momenten (die op het moment nogal spaarzaam zijn) waarop hij recht wordt en waarbij ik links ook wat geef. Daardoor kan hij lengte pakken en voorwaarts-neerwaarts gaan.
Op de foto's zie je alleen wel wat mijn valkuil is. Alle jaren, voordat ik op deze manier reed, reed ik op de "normale" manier. Rongo hield rechts altijd dus vast. En dat zie je terug in mijn handhouding. Mijn rechterhand is constant in een andere, nettere, houding dan mijn linker. Omdat ik altijd bewust met rechts bezig ben geweest. Ik vind het ook erg moeilijk om met m'n linker hand te werken, haha. Zijn overigens geen excuses, maar zelfkennis, waar hard aan gewerkt wordt!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:52

Ik vind het er toch echt al best fijn uit zien voor die 10 keer dat je gereden hebt. Je kunt inderdaad aan je houding goed zien dat je er even tussenuit bent geweest. Het is nu net of je af en toe geen controle over je buikspieren hebt waardoor je iets dubbelklapt bij je buik in plaats van echt voorover zit. Maar spieren en conditie komen bij jullie beide vanzelf wel weer terug als jullie op deze manier door gaan :j
Laatst bijgewerkt door Naomi_Star op 10-10-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:54

Als je wilt rechtrichten, vergeet dan niet ook zelf recht boven je paard te blijven zitten. Je moet het je paard niet moeilijker maken dan het is. Zie vooral de laatste foto. :)

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 10:12

Janine1990 schreef:
Als je wilt rechtrichten, vergeet dan niet ook zelf recht boven je paard te blijven zitten. Je moet het je paard niet moeilijker maken dan het is. Zie vooral de laatste foto. :)

misschien moet je even het topic doorlezen ;)

vind dat het er zelf ook goed uitziet. Rest komt vanzelf als de basis maar goed is. Zit er zelf ook over te denken om te gaan rijden met deze methode. Staat me toch wel het meeste aan in vergelijking met andere huidige methodes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:30

Ik snap het naar voren zitten... Maar toch een tipje van mij wb zitten: probeer meer in het midden van je zadel te gaan zitten en niet zo op de lepel. :)

Verder vind ik het een prachtig paard en snap ik de ophef niet zo. 10 lesjes, paard loopt lekker ontspannen en krijgt de kans om op eigen benen te lopen en spieren op te bouwen. Gebruikt zijn rug fijn en ik vind hem ook niet uit elkaar vallen eerlijk gezegd. Kan menig paard nog wat van leren hoe deze loopt... Ook Z paarden. Gewoon voorwaarts neerwaarts. Ik zie het probleem echt niet?
Misschien moet men gewoon wennen aan een paard dat niet in elkaar getrokken wordt en wel een keer een uur lang lekker mag rekken?

Ruiter wordt begeleid en doet het rustig aan met dit prachtige dier. Rijdt vriendelijk en werkt aan haar houding.

Banaantj1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 13:07

Beetje meer rechtop zitten en je armen aan sluiten aan j el ichaam

wel een mooi paard!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:32

Op de meeste foto's zie ik een super ontspannen paard die de rug niet gebruikt maar zeker ook niet vastzet. Paard loopt ook met een prachtige bovenlijn, lijkt mij een super basis om mee verder te gaan!