Vandaag hadden Amber (ambrasoft) en ik weer eens een paardendagje gedaan, oftewel de hele dag om de beurt naar onze paarden.
Vandaag was eerst Marene aan de beurt en daarna Nance. We hadden ook nog even Saphir gereden, maar die staat niet op de foto.
Stapfoto's zijn er niet zoveel, er waren bijna geen mooie tussen en er waren er maar weinig gemaakt.
De verhalen doorlezen is erg handig. Het is misschien even werk, maar het scheelt een hoop nutteloze reacties en dan kan je je misschien beter inleven in de 'rij-situatie'.

Om even een beeld te geven, bij ons vorige paardendagje (ong. 3/4 jaar terug) reden we zo rond:

Als eerste Marene
stukje geschreven door AmberDe prachtige Arabische Volbloed op de foto’s is Mair’s Marene, beter bekent als gewoon Marene. Marene is 5 jaar jong, en ik heb haar nu precies een jaar.
Het gaat voor ons doen nu echt heel erg goed. Het begon namelijk als een ramp, ze was echt een paard waar geen land mee te bezeilen was. Alles werd gecontroleerd, maar het bleek toch echt haar karakter te zijn. Daarbij kreeg ze ook nog een tussenpees verdikking, waardoor we ruim 2 maanden hebben moeten stappen. Daarna heeft het nog 3 maanden geduurd voordat ze weer redelijk op conditie was, en ze een beetje handelbaar werd. Het was namelijk een gevaar op pootjes tijdens het conditie opbouwen. Een paar weken terug heeft ze bijna 2 maanden op rust gestaan, in het weiland, zodat ze even bij kon komen. Ze kwam helaas erg slecht van het weiland af, ze is erg ziek geweest. Maar vakantie doet wonderen: Ze is er alweer bijna bovenop en ze is braver dan ooit! Ik ben echt heel trots op mijn meisje. 
We trainen nu voor de B. Ik probeer zoveel mogelijk rust in de training te houden, wat niet makkelijk is aangezien ze totaal niet op mij let en dus andere dingen interessanter vindt. Hierdoor wordt ze ook slomer voor het been en valt ze dus wat op de voorhand. Af en toe probeer ik haar een beetje ‘heet’ te rijden, en ik moet toegeven dat dit erg werkt. Af en toe even gassen dus! Voorlopig laat ik haar nog niet écht opgericht lopen, aangezien ze daarbij haar rug sneller weg drukt. Ik probeer laag te rijden, en af en toe stukjes op te pakken. Aan mijn houding moet ik nog wel het één en andere sleutelen, zoals mijn handen en tenen, maar het gaat al veel beter dan een tijdje terug!

Lekker losdraven met een wat langer teugeltje.

Nog steeds wat op de voorhand, maar al veel minder dan eerst!

Galopje, Marene loopt hier lekker ontspannen.

Hier laat ik Marene even flink doorgalopperen om haar wat heter te maken.

Daarna ging ik haar proberen wat meer aan het werk te zetten. In het stukje tekst kun je lezen waar we mee bezig zijn. Het is misschien nog niet perfect, maar het gaat al stukken beter dan eerst, en er zit een stijgende lijn in het rijden!
Hier pak ik haar wat meer op, ze loopt nog wel wat op de voorhand.

Hier werken we naartoe. Mijn handen mogen iets rechter. Mn zit op de foto is nogal vreemd, maar ik had net een sta-moment...

Weer een sta-moment. Mijn handen mogen wat lager en meer rechtop. Marene loopt wel fijn, en ook wat meer opgericht.

________________________________________________________________________________________________________________
En dan is het nu tijd voor Nance!
Nance is een merrie van (net) 15 jaar. Ik moet nog steeds even slikken als ik het typ want het klinkt zo oud.

Ze is trouwens op dit moment zo dik omdat ze net 4 weken vakantie op het land heeft gehad.
'Gelukkig' gedraagt Nance zich als een jong paard, iets dat niet altijd in mijn voordeel is, helaas...
Nance heeft een deeltijdopleiding voor tank gevolgd, iets dat ze nu ook graag laat merken.
Vooral in de galop is het af en toe een wilde boel, maar de laatste tijd gaat het steeds beter, en zijn het gelukkig maar uitspattingen.
De laatste paar maanden heb ik vooral intensief springlessen genomen, en minder dressuur. Ik merkte dat Nance beter reageerde op de springlessen dan op de dressuur. Aangezien we allebij 100% fan zijn van springen hielp mijn enthousiasme bij het springen ook bij de dressuur. Nance zit beter in haar vel en het (dressuur) rijden gaat ook steeds beter. Na dressuurlessen was Nance vaak extra druk in de week erna, en was er geen land mee te bezeilen. Door de springlessen kon ik haar beter onder controle houden, en was het dressuurrijden ook leuker. Ze was soepeler en ging beter nageven, iets wat bij Nance altijd een lastig punt is geweest. Aanleuning ging altijd moeizaam, maar op de een of andere manier ging het tijdens springen beter. Ik ben erachter gekomen dat ik in mijn dressuurzadel een hele onrustige zit heb.Ik kan niet stevig blijven plakken en mn handen en voeten schieten alle kanten op. Als reactie daarop ging Nance nog harder onder me uit lopen en werd het een zooitje. Dat is ook de reden waarom ik nu een tijdje dressuur met springzadel. Ik wil eerst een rustige houding krijgen en zorgen dat de aanleuning verbeterd. Het borsttuig had ik er vandaag even omgedaan omdat ze erg sterk was.
We trainen op B niveau en pakken af en toe ook wat galopwissels mee (als oefening voor het springen), iets dat steeds beter gaat, maar nog wel wat onstuimig.
Nance en ik starten sinds kort in de B. We zijn inmiddels 2x gestart, maar hebben nog geen winstpunt. Nance is op wedstrijd totaal anders dan thuis. De eerste keer was ze heel sloom, iets waar ik totaal niet op voorbereid was. De tweede keer was ze helemaal door het dolle (stalgenootje was ook mee en startte in de ring ernaast...) waardoor er van mijn proef niets terecht kwam. Omze volgende wedstrijd ga ik waarschijnlijk ook starten met mn springzadel. Zodra we een winstpunt hebben willen we ons namelijk vooral op springen gaan richten. Nance is van Hamilton, en heeft het springbloed van haar vader ook duidelijk in haar aderen stromen!

Iets dat trouwens wel verbeterd is sinds mijn vorige topic zijn mijn kapstokvoeten!

Dan nu de foto's.

Tijdens het losrijden. Ik heb de laatste tijd wel wat last van een holle rug, iets dat ik vroeger nooit had, maar wat nu wel een duidelijk verbeterpunt is!

Nog zoiets, geldzoeken. Ik heb nog niets gevonden maar ik ben nog steeds zo onsnugger om het te doen...

Al ietsje ronder instellen. Verbeterpunten: geldzoeken, handen rechtop en rug recht.

Galop. Helaas wazige foto. Het belangrijkste verbeterpunt in de galop is een rustige galop die in hetzelfde tempo blijft.

Nog een galopfoto. Ik heb hier nogal stoelzit, verder moeten mn handen rechtop en naar voren kijken.

Weer even de rust opzoeken na de galop. Zelfde verbeterpunten als vorige foto's.

Dit vind ik een fijn beeld! Nance loopt fijn rustig. Ze zou nog iets nagevelijker mogen, maar ik ben al blij dat er nu in ieder geval een rustig en ontspannen beeld is!

Nog een fijne foto, weer dezelfde verbeterpunten.

Hoe vinden jullie trouwens het bruine hoofdstel van Nance? Ik denk dat ik maar hard ga sparen voor een bruin tuig!

Tot de volgende keer!

(En dat zit ik ook gewoon)