Graag tips en commetaar!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chikohaa

Graag tips en commetaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:41

Hallo allemaal!
Ik zou heel graag wat tips, advies of commetaar willen voor eventuele verbeteringen.
Zowel aan me eigen houding als wat ik anders kan doen met me pony.

Hier zijn een aantal foto's:

Afbeelding
1)

Afbeelding
2)

Afbeelding
3)

Afbeelding
4)

Afbeelding
5)

Springen:

Afbeelding
6)

Afbeelding
7)

Afbeelding
8)

Afbeelding
9)

Afbeelding
10)

Ik rij nu maar haar B ben aan het oefenen voor L.
en aan de teugel rijden en alles weer opnieuw doen met haar, want er was voordat ik d'r kreeg niks mee gedaan, dus moet weer veel buigen met d'r omdat ze nog best wel stijf is.
Ik loop tegen het corigeren van het weglopen over de buiten schouder aan, wijken inzetten en het corigeren als me paard naar binnen valt.

Springen is meer afwisseling van dressuur. Spring meestal meter met d'r, omdat ik nog moet uitvinden dat ze iets later afzet. ze is inmiddels 17.

Alvast heel erg bedankt!.

Ps. wil je er even bij zetten over welke foto het gaat. :o
Laatst bijgewerkt door Zwartwitje op 13-08-10 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Aanvullende informatie bijgeplaatst.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:49

Hallo,
Leuk paardje heb je!

Aantal tips:
- valt me op dat je je knieen erg van je zadel wegdraait en dat je tenen naar buiten wijzen ipv recht vooruit. Om te oefenen om je benen beter aan je zadel te leggen begin je al bij je heupen/bekken. Zorg dat je je bekken opent (dus meer ruimte maakt), leg je bovenbenen wat naar binnen gedraaid aan je zadel. Dan merk je dat meteen je knieen tegen je zadel aanliggen. Leg dan je onderbeen tegen de buik van je paard aan en draai dan je hakken wat naar buiten. Dit gaat echt niet meteen lukken omdat je spieren hieraan moeten wennen, dus lekker veel oefenen ;)

- Het lijkt alsof je je benen wat optrekt. Leuke oefening. Trek je knieen op en leg je benen voor je zadel. Ietsiepietsie met je zit naar voren schuiven. Een minuut of zo, zo blijven zitten en dan je benen naar beneden laten hangen. Voel je nu hoe lang je je benen kan laten hangen? Waarschijnlijk kan je nu meteen de beugels een gaatje langer maken. Ook hier geldt weer, oefening baart kunst. Foto 3 ziet je been er bv netjes lang uit.

- Op de volte leg je je binnenbeen erg ver naar achteren. Foto 4 en 5. Je been mag meer op/net achter de singel.

Van springen heb ik geen verstand, kan ik dus niets over zeggen.

Op foto 1 is je linkerhand een beetje streng, maar ik vind verder wel dat je hem met zachte hand rijdt, en dat is natuurlijk heel positief!

Veel plezier met rijden verder!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:06

Alvast bedankt en bedankt voor het compliment;).
Het zal inderdaad wel even wennen zijn ja.

Ik heb ook vaak het idee dat ze op de volte naar binnen valt of smokkelt over de buitenschouder, maar weet niet hoe ik dat moet corigeren :? .

laran

Re: Graag tips en commetaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:15

probeer ook recht te blijven zitten je hangt soms en beetje naar voren;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:15

Da's heel moeilijk even uit te leggen.
Het naar binnen vallen komt omdat ze door de binnenbeen heen "valt". Als ik zie hoe ver je je binnenbeen naar achteren houdt, dan ervaart je paard je binnenbeen niet als pilaar waar omheen gedraait moet worden. Dus je binnen been nét iets achter de singel leggen en met dit been tegen je paard duwen. Je geeft je paard een heel klein beetje binnenstelling. Zorg dat je in je beide teugels evenveel druk hebt. De grootste fout is dat mensen hun paard de volte optrekken, waardoor het paard inderdaad over de buitenschouder wegvalt. Nu drijf je je paard op de volte en ga je gewoon heel goed voelen wat er gebeurt. Als je voelt dat je paard wegvalt over de buitenschouder, dan neem je iets meer druk op de buitenteugel. Als je voelt dat je paard naar binnenvalt zet je meer druk met je binnenbeen
De binnenteugel vraagt alleen een beetje stelling en verder moet je daar vanaf blijven op de volte.

Wat ik zelf een goede oefening vind is een volte draaien met buitenstelling. Dan móet je nl je volte met je zit en benen rijden, is een hele goed om gevoel voor voltes te krijgen.

Succes ermee!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 21:19

Klinkt logisch, maar denk ik praktijk dat het even moeilijk gaat worden.

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:24

Ik heb wel een aantal tips:

Om te beginnen een over je uitrusting; met laarzen of chaps heb je toch een hoop meer grip :)

Ik sluit me deels bij Gooya aan, let inderdaad op je buitenteugel, je buitenteugel is immers je rem én stuur :j Ik krijg het gevoel dat je een beetje met een holle rug rijdt, hier kun je ook op letten.
Let er tijdens het springen op dat je in het midden van de sprong springt en dat je je paard recht laat springen. Hou je ellebogen tijdens het springen iets meer langs je lichaam (niet naar buiten steken).

Verder vind ik jullie wel een hele leuke combi!

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 10:52

Op verzoek van de TS heb ik aanvullende info bijgeplaatst en gaat dit topic dus weer open :)

JorindaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:18

Ik vind het een erg mooi paardje!

Ik zie, het kan aan mij liggen, dat je best wat spanning hebt tussen de mond van je paard en je handen, probeer daar in te ontspannen, misschien werkt dat, en gaat je paard ook ontspannen.

Heel misschien zou je ook iets kunnen proberen aan een pessoa. Ik vind dit een vriendelijke manier om te vragen aan je paard of ie misschien wilt onspannen. Hiervandaan kan je ook ontspannings krijgen tijdens het rijden.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:46

Je zegt dat je nog moeite hebt met de inzet van het wijken. Ik denk dat je dat beter nog even kan laten zitten, zolang de basis niet in orde is.

Veel op de volte werken, buitenteugel aannemen, met de binnenteugel stelling vragen. Valt ze naar binnen, dan je binnenbeen eraan. Als het goed is gaat ze vanzelf een keer zakken. Wanneer ze meer ontspant word waarschijnlijk het naar binnen vallen ook minder, omdat ze dan beter kan buigen in haar lijf. Naar buiten wegvallen over de schouder kun je begrenzen met je buitenbeen en buitenteugel.

Heb je les?

Met springen inderdaad je ellebogen aangesloten houden en misschien iets meer je hand meegeven?

Ik vind het een leuk paardje, oortjes mooi naar voren met springen

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 07:46

probeer je tenen niet naar buiten te draaien :P

verder een mooi plaatje hoor!!!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 21:27

@palodie
Op dit moment heb ik even geen les, omdat ik niet kan rijden wegens blessure, maar daarna krijg ik wel weer gewoon les van iemand die haar nu eventjes voor me rijd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 21:35

Heee, ik zie die foto's en denk (bij die grote gele grijper) verrek dat is bij ons!!! Haha. Vroeg me al af voor wie dat parcours er steeds aangepast stond hihi. Ik gebruik ze momenteel voro Jippes schriktraininge n grondwerk. :+ Springen zie ik hem nog niet doen... Mooie actiefoto's van jou en Mary hoor!

Ik zie ook een zachte hand, en dat terwijl ze soms best een echte tante kan zijn geloof ik. Het rechtop blijven zitten wil ik ook als tip meegeven. Soms lijk je wat naar voren te hangen.

Parkietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:22

Probeer je armen bij het springen meer mee te geven, dus dat je meer teugel geeft. Dressuur vind ik er eigenlijk wel gewoon goed uitzien, alleen let op je buitenteugel. ;)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:27

ik vind dat het er redelijk uitziet. maar je hebt kapstokjes, je hebt bij springen je ellebogen naar buiten gedraait, probeer die aan je lichaam te houden(wel meegeven natuurlijk ;) )
verder zie ik op de eerste paar foto's dat je een vrij 'holle' rug hebt, probeer je onderrug ietwat te bollen, anders forceer je de gangen van je paard.

verder zit je wel erg netjes!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:43

Zijn er nog dingen hoe je het rijden met holle rug kan tegen gaan of dat niet?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 10:48

Leuk paard hoor!
Een paar tips die nog niet genoemd zijn.
Probeer je duimen omhoog te houden, je rijdt soms met platte handen en daardoor draai je ook je ellebogen soms naar buiten.
Probeer verder naar voren kijken en niet naar beneden.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 10:52

@zilfstar:
Ja, klopt daarom stonden de hindernissen iedere keer hoog, haha.
Was ze vergeten weer naar beneden te zetten :o .
Kan alleen nu even niet rijden wegens me knie. Is spier uitgerekt, dus kan alleen met een halstertje uitstappen na het los gooien. Daphne rijd mary zo lang voor me.

ja, klopt daar kun je ze voor gebruiken ja, want mary vond die zwart/ gele eng, dus ze nam steeds een nood sprong, haha.
Met de bezems en dat huisje en blauwe had ze geen last van.
Groetjes en tot op stal!

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 12:36

@JPS
oké dan is mij dat verkeerd aangeleerd op de manege:$, hahaha. bedankt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 12:37

chikohaa schreef:
@JPS
oké dan is mij dat verkeerd aangeleerd op de manege:$, hahaha. bedankt

graag gedaan

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:52

in de galop hang je soms wat te ver naar voren maar het zit er goed uit

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:09

Mag weer beginnen met rijden:D, dus heb morgen al gelijk springles:D:D en van de week nog even jullie tips e.d uitproberen en oefenen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:29

Heb gister de hindernissen weer omhoog gezet (met "hulp" van Jippe) want die waren plat gegaan wegens de storm.
Nouja, goede schriktraining haha.

Succes morgen!!!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:43

Het ziet er nog best netjes uit,
alleen op foto 1, 2, 3, Je voeten staan een beetje ver naar buiten, en op 2 en 3 zakken je schouders naar binnen..
En nog op foto 6 draaien je knieen wel wat naar buiten ja.
Verder vind ik er niet veel verkeerd aan. ;)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:12

chikohaa schreef:
Zijn er nog dingen hoe je het rijden met holle rug kan tegen gaan of dat niet?

Wat je hiervoor kan doen is tijdens het rijden je teugels in 1 hand nemen en je andere hand op je onderrug leggen.
Op de hoogte van je riem ongeveer, en met de boven/knokkel-kant van je hand tegen je rug.

Dan kan je uitproberen of je meer met je rug naar je hand kan toebewegen.
Niet met kracht doen dit, maar heel rustig.
Iedere keer bij uitademen ietsje meer je rug richting die hand doen.
Je hand is ervoor dat je zelf voelt hoe je precies zit en om de beweging naar recht zitten te sturen.

Je kan dit vaak even tussendoor doen om te controleren of je je rug hol houdt.

De foto's vind ik er ontspannen uit zien. Jullie zijn goed bezig.
Fijn dat je weer kan rijden nu :)