Dressuurtraining in anky sunshine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nova3

Dressuurtraining in anky sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 09:39

Hallo ,

Dit is de eerste keer HAW-topic dus hopelijk doe ik het goed ;) (Dus wees lief!)
Ik heb Bungle nu inmiddels 5 jaar maar de eerste 3jaar heb ik eigenlijk niet omgekeken naar dressuur maar nu ben ik helemaal into dressage :D Dus we hebben les, oefenen , oefenen en oefenen. We hebben vandaag onze eerst B1- wedstrijd gereden en het ging best goed , helaas was hij al moe van het viertal en was ik één brok stress wat dus eindigde met een 14de plaats van de 23.
Maar volgende week beter :Y)

Bungle is een 11 jarige ruin van onbekend :+
Een super paard waarvoor ik door vuur zou gaan! Ik ben zelf 16 rijd al sinds men 6de maar pas sinds 3jaar geleden 'serieus' dressuur begonnen.
Ik hoop dat ik alle info gegeven heb en ander zeg het maar!

Afbeelding
Bungle says hi!

Ik heb geen foto's van het losstappen dus hier zijn we al 10-15 min bezig!
Afbeelding
Afbeelding
In stap is het nog moeilijk om in de hand te lopen en goed vooruit te gaan maar het ziet er toch ontspannen uit ;)

Afbeelding

Afbeelding
Achterhand mag er meer onder!

Afbeelding
Hier vind ik hem iets te gespannen als ik aanzet tot strekken

Afbeelding
Wij hebben geen strakke teugels nodig :Y)
Ik was een hele uitleg aan het doen en niet meer aan het opletten , braaf paard ;)

Afbeelding
En een galopje!
Ik had die dag niet op galop gewerkt omdat we de dag erna wedstrijd hadden , dus dit is gewoon een galopje voor de foto :P

Afbeelding
Doeii! :D

Punten om aan te werken:
-achterhand
- hakken uitdrukken

Verder aan te vullen! :Y)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 09:45

Mooi paard!
Probeer in wendingen (zoals op de laatste foto) ook mee te bewegen. Ik heb het idee dat je paard jou op zijn linkerkant gooit omdat die sterker is (rechtergalop is moeilijker? ). Probeer hier niet in te trappen en ook in een rechterwending mee te bewegen naar rechts en wat meer druk in je rechterbeugel te zetten.
Zo voorkom je dat ie uitzwaait en de wending mooi strak blijft. Probeer dan wel je binnenteugel relatief wat losser te laten, en naar je buitenteugel toe te rijden, door je binnenbeen ook wat meer aan te duwen.

Ik zie ook op een foto dat jijzelf je balans wat verliest (je hangt daar achterover in je zadel). Probeer bekkenoefeningen te doen thuis, zodat je dit soort balansproblemen kunt voorkomen. Als jij je been mooi uitduwt en je gewicht in een rechte lijn boven je hak en heup houdt, dan ben je in balans en een knap paard die jou dan uit balans kan brengen!

Succes ermee!

Nova3

Re: Dressuurtraining in anky sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 09:56

Ja dat is inderdaad waar rechterhand is moeilijker en we werken hier ook op in de lessen.
Nu is het eigenlijk nog een stuk erger omdat ik een maand met vakantie geweest ben en hij dus ook vakantie heeft gekregen.
Ik rij pas een week terug en het is allemaal nog iets stroever dan voor mij vakantie.

Bedankt voor je tips , ik ga eraan werken!

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 08:05

Dank je:)

quidonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:12

let goed op je houding je armen in een goede hoek houden, en je teugels zijn soms ook wat lang.
als je houding goed en recht is kom je al een stukje verder met hem ook mooi te laten lopen.
daar scoor je punten mee.

fiija

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:10

Mooi paard! Die subtiele vlekken zijn wel heel erg leuk!

Let er op dat je rechtop blijft zitten. Op een aantal foto's leun je echt ver naar achteren. Ik zie dat je niet zwaar bent met je hand, maar zo zou het wel eens kunnen lijken alsof je paard vreselijk op de teugels hangt/of jij zelf hangt.

Prosperlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:16

Ben het eens met je eigen commentaar! ;)

En je paardje mag mischien ietsjes meer berg op lopen. :o

Verder heel leuk paardje, en het ziet er goed uit!! ;)

Ruby_KR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:17

Ik zou iets mee tempowisselingen rijden, zodat hij op jou blijft wachten. Verder is het een mooi beeld:)

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:57

Ik vind het echt een prachtig paardje! Neusje mag er soms wel wat meer uit maar dat komt wel helemaal goed! Mag ik je ook vragen waarom je met bandages rijd? :o

anne_hendrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:09

Leuk paardje, geeft een leuk effect zo met dat dekje&bandages.
Op een aantal foto's zie ik trouwens dat je je onderbenen wat ver naar voren hebt, misschien helpt het voor je eigen balans ook om je onderbeen wat verder terug te leggen :)

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 07:49

Ik vind dit een net beeld geven. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een 'serieuze' galopfoto.

Je onderbenen viel mij ook op. Vooral op foto 4 stek je ze naar voren af. Teugels mogen ook wat korter. Ook heb ik de indruk dat hij de hand niet echt volgt en wat in zijn eigen houding blijft lopen? Moest dit zo zijn, probeer hem goed van achter naar voor te rijden. Dit kan je o.a. doen door korte schakelingen te maken.

Hoe doet hij het halsstrekken?

Ohja, er is een lrv-topic moest jou dat leuk lijken: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=34&t=1215516

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 20:46

Bedankt voor de reactie's!
Ik zie nu zelf ook dat ik wat naar achteren hang terwijl ik tijdens het rijden net het gevoel heb dat ik te ver naar voren zit :P
Ik heb vandaag geoefend op het recht zitten en Bungle moest wel wat aanpassen en viel meer naar binnen maar met mijn binnenbeen er goed aan ging het best wel goed!

Ik rijd gewoon met bandages voor de foto's omdat ik dat mooier vind , op 'normale' werkdagen doe ik dit niet hoogstens voor de les.

Halsstrekken doet hij héél goed , toen ik UDR reed had ik daar een 8 voor maar deze zondag was het mijn laagste cijfer met een 5.

All_Star08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 17:41

Leuk paard! Let erop dat hij mooi van achter loopt en niet te zwaar op de voorhand. En je steekt onderbenen soms af, maar misschien omdat je dan je balans verliest? lastig beoordelen van een foto. Succes!

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:29

Ja , ik steek idd mijn onderbenen af. Nee , dat komt niet omdat ik mijn balans verlies maar omdat het een gewoonte is van mij vzh zadel. Maar hier wordt aan gewerkt! :)

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 16:36

zelf met je hoofd naar voren kijken en niet naar beneden dat zie ik op de eerste foto's

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 18:54

Op deze foto zit je echt verschrikkelijk scheef:

Afbeelding

Let hier svp op want hierdoor kan je paard niet zijn gewicht maar ook jouw gewicht gelijkmatig verdelen.
Weet niet hoe lang je al zo rijdt hoor, mogelijk kan je zadel nu ook gelijkmatig zijn. Laat dit voor de zekerheid nakijken.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 19:54

op de foto waar jij inzet tot strekken, zal ik het een wonder vinden als die ook echt kan strekken, hij is daar niet goed rechtgericht op je buitenteugel,let daar op ;) Het ziet er heel vrindelijk uit! Leuk dier!

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 08:51

Zozo, die heb je mooi wit! Leuk dat oranje zetje.
Maar nu even serieus, ghehe. Probeer inderdaad je benen naar achteren te leggen en recht te blijven zitten.
Probeer ook veel schijnovergangen te rijden, ook in stap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:55

Hee Eline!

Ziet er goed uit hoor, setje staat leuk bij Bungle! :j
Qua rijden ziet er netjes uit, je zit netjes! Probeer alleen afentoe wat op je ellebogen te letten, heb 't idee dat je die soms wat naar buiten 'duwt'. Maar ik vind jullie echt een mooie combinatie! :)

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 14:18

Mooi paard zeg! Mooie foto's ook. Soms heb ik het idee dat je, je bekken wat naar achteren kantelt en ze meer moet openen. Maar verder vind ik jullie een erg leuk plaatje zo samen

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:26

Ziet er mooi uit hoor, en ja indd wel meer je hakken uitdrukken, maar dat had je zelf ook al door! :=

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 20:42

Erg leuk paardje! dat setje staat echt super!

Een trucje om je benen beter onder je schouders en bekken te houden is door met je boven lijf wat naar voren te leunen, je benen laat je naar achter glijden. Als je weer recht op gaat zitten en je benen terug laat glijden, glijden ze op een betere plek in het zadel en in een betere houding. Deze been houding houd jou beter in balans, mij hielp het ook om de scheefheid van mijn paardje beter te voelen en dit weer rechter te maken.

Een andere truc is op je knieeen gaan zitten op je zadel, je maakt je bovenlijf recht en laat dan je onderbenen naar beneden zakken. Dan laat je je recht naar beneden zakken hierdoor kom je ook beter recht zitten. Met je hoofd, schouders, heup en hak in een rechte lijn.

Veel plezier samen!

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:23

Bedankt voor alle reactie's weer ;)

Ik probeer op dat scheef zitten nu echt te letten en het gaat al beter.
Hij was hier op de foto's ook nog redelijk stijf (door mijn vakantie) en nu is het al veel losser en gaat recht zitten ook een pak makkelijker ;)

Mijn zadel is wel nog in orde , ik heb het nog maar een maand en het is gecontroleerd door de zadelmaker.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:40

Misschien je teugel iets korter, dan kun je je hand iets meer naar voren brengen, leuke combinatie verder!

J_Sluiskil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:24

Ik vind jullie echt een leuke combie en ik ben het eens met de commetaars die je tot nu toe heb gehad misschien nog een truckje om recht te zitten je buik in te houden:) dat help bij mij iig goed voro een rechte rug..
Veel plezier nog met je paardje en ga zo door!