Haflinger Alves gaat een stapje verder ohz!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Haflinger Alves gaat een stapje verder ohz!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 08:48

Hoi bokkers,
Een tijdje geleden opende ik dit topic: [RT-HAW] Haflinger Alves net zadelmak

Alves is 3,5 jaar en we hebben nu 15x 20 minuten onder het zadel gereden, vanaf 26 Mei.
Na 2 weken vakantie, was het opstappen en wegrijden, ook al werd er grasgemaaid naast ons en werd het terras stofgezogen (hij draait ze hoef er niet voor om).
De vakantie heeft hem goed gedaan!

Het zijn natuurlijk kleine dingen maar het niet schrikken van "enge" dingen, niet meegaan met op hol slaande paarden, geen rare fratsen uithalen naar "vreemde paarden" die langs de weg draven etc. Dat vindt ik gewoon heel erg knap van zo een jong beestje! Iedere keer opnieuw doet hij mij vesteld staan :D Ik durf bijna te zeggen, zet hem op de trailer, we gaan naar het strand! ;)

Hierbij het filmpje van gister: http://www.youtube.com/watch?v=4EVDdvdRicU
Ik ben zo blij met gister, zit helemaal in de wolken...
Ik vind het jammer dat me vriend vanuit de auto heeft gefilmd, sorry voor het storende beeld ;)

Aan me houding werk ik, benen MOETEN ~~}> stil. Nu zag ik dit keer met rijden ook dat ik mijn schouders niet naar achter deed en naar beneden kijk (dat moeten we niet hebben)... En op het laatst worden de teugels te lang naar mijn mening.
Mijn handhouding wordt wel met de dag beter, alhoewel er af en toe een pianohandje insluipt. Ook zat ik gister zelf ontspannen.

De afgelopen 2x met rijden ben ik vooral bezig geweest met contact houden op beide teugels, veel overgangen maken en schakelen in tempo.
Gister nam hij de uitnodiging van mijn hand aan, we hadden contact, kwamen de bochten beter door dan ooit, hij was super wendbaar! Ik voelde dat hij zijn benen echt "öptilde", zijn rug opbolde en hij zat heel erg lekker. Ja! Dit geeft me een heerlijk gevoel.

We zijn er nog lang niet en gaan ook vol goede moed verder met de lessen! Maar wilde deze vreugde even met jullie delen <3 , hier doen we het voor 8-)
Tips zijn altijd welkom, graag zelfs!

Met de gallop ohz zijn we gestopt, hij is wel op het punt dat hij a la minute aanspringt, maar steeds overkruist... Beter eerst aan de balans in stap en draf werken, sterker maken, rechtrichten aan de hand en wellicht eind september de gallop op het strand oefenen...

pinkie87

Re: Haflinger Alves gaat een stapje verder ohz!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:06

jou zit stoort me echt heel erg in het filmpie.
je lijkt erg ver achter in het zadel te zitten. welk inch zadel hebje
en het lijkt dat je erg zwaar zit bij het lichtrijden.
dit kan komen door dat je rechter moet gaan zitten schouders naar achter. weet dat dat moeilijk is bij een jong paard

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:15

je moet zeker aan je houding werken eerst die beugels een paar gaten langer dan merk je al dat je zit een stuk veranderd in positieve zin je zal dan ook niet te hard neerkomen met lichtrijden en ja over je handen en schouders heb je t zelf al.

probeer ook overgangen te maken in de draf net iets terug en weer voorwaarts dit ook in de stap

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:28

17,5 inch, is door een zadelpasser opgemeten. Ik heb een wintec Cair 2000 dressuurzadel.
Eerlijk gezegd heb ik op fijnere zadels gezeten en dacht er goed aan te doen voor het inrijden met een goed passend Wintecje te beginnen. Het is een kunstof zadel waarin je zo vast als een steen zit en niet kan schuiven.
Nu ik weet dat hij onder het zadel leuk vind is het met de tijd ook de centjes waard om is naar een Massimo zadel oid te gaan kijken...

Ik moet ook beter gaan zitten, sowieso me beugels een gaatje langer (had het expres iets korter, omdat het een jong paard is)... Ik heb er simpelweg de kracht nog niet voor in mijn benen. Wanneer ik beter ga lichtrijden dan is mijn plek in het zadel ook beter. Ik bof gewoon dat het een enorm braaf paard is :+ , zodat ik ook de kans krijg om aan mezelf te werken. We krijgen binnenkort zitlessen. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en er zit zeker een steigende lijn in mijn houding.

Had 3 jaar niet meer gereden, de bedoeling was eerst aan mezelf te werken op een ander paard voordat ik op Alves ging. Helaas beet een vreemd paard me duim eraf, dus ik kon niet meer rijden en had angst voor andere paarden.

Wel weet ik zeker dat ik hem nergens in kwijl, dwing of pijn doe. Het is een paard wat goed te lezen is en direct aangeeft als hem iets in de weg zit, ik ken hem door en door.
Onder het zadel is dat tot nu toe nog nooit gebleken en heb nog nooit iets van verzet gevoeld...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 09:34

sprozee schreef:
probeer ook overgangen te maken in de draf net iets terug en weer voorwaarts dit ook in de stap

Daar zijn we nu helemaal mee bezig. Echt de "3" versnellingen in draf en stap opzoeken, van hieruit heb ik denk ik ook mede het contact met de teugels uitgelokt, komen er mooie overgangen tot stand en wordt de achterhand steeds actiever.

wcrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 10:57

Let op dat je niet met je kont in het zadel 'drukt'. En verder vond ik het een vaag filmpje! Nog veell succes samen! :D

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 13:01

Het eerste wat ik dacht toen ik het filmpje zag:
Hou die benen stil, maak de beugels langer, en hou de teugels korter.

Je geeft het zelf ook al wel aan.. Vooral die benen moet je echt aan werken, als je zo blijft drijven heb je kans dat je paardje op gegeven moment niet meer goed naar het been zal luisteren.

Hij lijkt ook niet heel veel actiever te gaan lopen door het drijven, dus in dat opzicht heeft het ook niet heel veel nut wat je nu doet.

Veel succes en plezier hoor met hem!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 23:50

Wel weet ik zeker dat ik hem nergens in kwijl, dwing of pijn doe.

:=

edit: je bedoeld 'kwel' neem ik aan?
Leuke pony!
Je zit kan idd veel aan verbeterd worden, maar het komt vast helemaal goed.
Wat mij het ergst storen zijn je benen, echt stil houden hoor, als hij al wordt ingereden met een onrustig been is hij straks totaal ongevoelig..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 00:52

@Def
Ik bedoelde dus "kwel" :o

Ik ben er een beetje achter waarom mijn benen zo wiebelen.
Ik heb Alves zegmaar 2 soorten been aangeleerd (onbewust).
1. Kuitdruk voor versnellingen: zie filmpje 3:20 en 4:05
Hier reageert hij alert op.
2. Wiebelen om te sturen met me benen (onbewust): Hier reageert hij dus slecht op. Ik kan hierin niet constant kuit geven (zelf geen spieren), maar ga dus constant wiebelen. Terwijl hij in principe genoeg moet hebben aan 1x druk. Dit is mijn fout en dit gaan we oefenen totdat we elkaar snappen.

Ook is het een combi van balans, zelf geen spieren hebben (ben druk baantjes aan het trekken) en een rotzadel ( zadel is nog wel nieuw en gepast door zadelpasservice ;(, paard past het zadel wel, ik zit alleen niet goed, het duwt mijn benen als het ware naar buiten en mijn billen naar achter).

Er komt zsm een nieuw passend zadel voor ons beide, ik neig naar Massimo Dressuur I of II.
Ik heb greendistance al gemaild en hoop dat ik op korte termijn iets goed en passends heb.

Maar ik heb vertrouwen :D
Alles komt goed!!! Ik doe heel erg mijn best en mijn poown ook... Als ik naar mezelf op het filmpje kijk kan ik zo zeggen wat er niet goed is aan mijn houding, maar het is zo moeilijk! En allemaal makkelijker gezegd dan gedaan...
We hebben constante instructie, een sterke band en niet te vergeten heel veel lol met elkaar!

Bedankt voor je berichtje!

NienkeW87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 21:45

:) komt vanzelf! Het is door ons inderdaad makkelijker gezegd dan gedaan, en zelf zit ik ook echt niet perfect op mn verzorgpaard hoor!! Heb zelf ook nog een hoop te verbeteren wat dat betreft ;)

Heel veel succes hoor! Jullie komen er vast wel, daar geloof ik wel in! Gewoon lekker blijven oefenen, en hopen dat een nieuw zadel het voor jou ook al een stuk makkelijker maakt.. ;)

mvkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:13

Nou zo raar vind ik het er niet uit zien, tsja je zit dat lijkt wat raar! Maar ik weet zelf uit ervaring dat die wintec zadels leuk zijn voor hele smalle kontjes, maar voor de iets vollere dames onder ons zijn het ondingen.. Althans dat is mijn ervaring, zou echt nooit met geen wintec weer willen rijden.
En ik vind het super hoor na er zo lang uit te zijn geweest! Gaat helemaal goed komen ;-)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 10:31

ik heb het idee dat jou pony een korte rug heeft, kan het moeilijk zien op het filmpje, heb hem af en toe stop gezet. probeer wat meer recht op te zitten en alles in een lijn onder elkaar te hebben dus schouder, heup en knieën je zit een beetje ver naar achter waar door je een rare houding krijgt, probeer een keer een zit les te nemen dan kan je het goed aan passen. zie dat je bedoelingen heel goed zijn. succes

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:31

pinkie87 schreef:
jou zit stoort me echt heel erg in het filmpie.
je lijkt erg ver achter in het zadel te zitten. welk inch zadel hebje
en het lijkt dat je erg zwaar zit bij het lichtrijden.
dit kan komen door dat je rechter moet gaan zitten schouders naar achter. weet dat dat moeilijk is bij een jong paard

Ik ga hier volledig in mee!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 14:14

Bedankt voor jullie berichtjes!

- Ik ben in contact met greendistance voor een Massimo dressuurzadel, hopen dat het past en lekker voor mij zit ;)
- Maandag krijg ik zitles
- Gister heeft Alves zichzelf overtroffen onder het zadel *\o/* Echt bizar hoe hij alles van me aanneemt. Ik post snel weer een nieuw filmpje!
Jullie moeten het gewoon even zien :+

Rechtsom is zijn moeilijke kant en dit merk je gewoon.
Hij pakt op voltes graag de buitenkant van het bit vast zodat je van binnen geen contact hebt en hij met zijn hoofd naar buiten kan lopen.
Dit los ik op met kneepjes aan de vaste kant (niet langer dan 1 seconden) dan laat hij los zodat ik weer contact met binnen heb en weer evenveel in beide handen heb. Een super goede tip van mijn instructrice want het helpt gewoon echt!
Verder ben ik nog steeds bezig met het rechtrichten aan de hand, dinsdag krijgen we daar weer les in...

De TA kwam vandaag langs op stal, zijn haken zijn 2 maanden geleden al gedaan, maar heb even laten checken op eventuele doppen (alles was in orde).