Winston (Karandasj X Creool) @ AdB

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koenlover

Winston (Karandasj X Creool) @ AdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 09:51

Voor de eerste keer op bokt; mijn superpaard Winston :D

Ik Winston is mijn paard sinds November. Hij is ingereden op zijn 4de, toen een jaar uitgebracht op springwedstrijden en daarna met een peesblessure op het land gezet. Dat land hoorde bij het huis waar wij afgelopen zomer zijn gaan wonen. En Winston stond er toen nog, dus zo hebben we elkaar leren kennen. Het eerste weekend dat ik daar woonde kwam zijn eigenaar langs met een hoofdstel en een zadel. Dat ik hem mocht rijden wanneer ik dat wilde. Dus hup, ik gelijk erop. Wel er rekening mee gehouden dat hij maar een jaartje gereden was en daarna dik 1,5 jaar stil gestaan had. Maar meneer liep heerlijk, geen stap verkeerd, en ik was verliefd! Die vorige eigenaar liet doorschemeren dat hij te koop was helaas vroeg hij veel te veel. Dus na bijna een halfjaar 'afdingen' heb ik 4 x minder betaald dan de vraagprijs en was Winston van mij. Helaas had ik hem na die zomer een paar keer, door zijn slechte zadel niet meer gereden, en stond hij dus met een teddyvacht op de wei.
Toen zijn we tot de lente wat grondwerk gaan doen, en toen was het eindelijk zover.. We konden aan het werk :) Hij kreeg een nieuw zadel, ging naar een tandarts, een holistisch dierenarts (Steffi van de laarse) en toen ik zeker was dat het allemaal goed zat stapte ik er weer op.

Helaas ging het al snel niet meer zo goed als vorige zomer. Logisch, ik had al die tijd geen les gehad (door een blessure was mijn andere paard ook niet te rijden) en hij had lekker vakantie gehad op de wei. Met mijn andere paarden reed ik al 2 jaar bij Antoine de Both, dus besloot ik er pas weer op te gaan tijdens een les van Antoine. Daarvoor reden we alleen nog lekker in het bos, dat ik niks van hem hoefte te vragen en dat er dus ook niks verkeerd zou gaan (vandaar zijn nog iets dikke buik :P ). Helaas ken ik nog geen paarden mensen hier in de omgeving, dus een les van Antoine bij mij aan huis organiseren zat er niet in. Ik was dus ook heel blij toen ik een mail kreeg dat in Uden een les van Antoine georganiseerd werd. Heb ons gelijk aangemeld en 7 Juni was het zover. Mijn paard liep (voor zijn doen) de sterren van de hemel. Toen wist ik voor de zoveelste keer dat we de goeie keuze hadden gemaakt door voor Antoine zijn methode te keizen. Natuurlijk ben je er niet met een lesje, dus 10 Juli was het weer zover. Het was snikheet, dus we hadden de paarden al om 8 uur 's morgens op de trailer staan onderweg naar Vierpolders. Gelukkig hadden we daar twee stallen gereserveerd dus konden ze de hele dag koel staan tot we na de ergste hitte 's avonds weer naar huis gingen.
Bij de laatste les was een een fotograaf van http://www.sportpaardenfoto.nl en die heeft prachtige foto's van ons gemaakt. Deze wil ik graag met jullie delen, en ook ben ik benieuwd naar jullie commentaar. Uiteraard zijn we er nog lang niet (ben je uberhaupt ooit uitgeleerd?), we hebben pas twee lessen gehad, maar we willen dit jaar nog 3 dagen naar Antoine toe, en tot die tijd gaan we naar zoveel mogelijk lessen die in de buurt worden gegeven.
Vragen en opmerkingen over de methode van Antoine zijn natuurlijk ook toegestaan (anders had ik geen topic geopend) maar ik zou graag willen dat het netjes blijft. Ik en mijn paarden hebben veel baat bij zijn methode.

We hebben nog geen wedstrijden gereden, dus laten we het niveau even op B houden. Winston, is trouwens 7 jaar oud en erg dominant. In deze les liep ik heel erg tegen het feit dat ik niet consequent genoeg voor hem ben, daar werken we nu dan ook aan :) We hebben ook hard gewerkt aan het bij elkaar rijden, Winston vind het wel makkelijk om zich lang te maken, maar bij elkaar geraapt liep hij uiteindelijk veel lekkerder :) De foto's staan op volgorde, maar van instappen enzo heb ik geen foto's.

1.Meet mijn geweldige kanjer;
Afbeelding

2.Je moet natuurlijk even doen alsof een nieuwe omgeving heel spannend is :P ;
Afbeelding

3.Rustig aan wat meer vragen;
Afbeelding

4.Kleine glimworm;
Afbeelding

5.Die handen :o maar mn paard liep hier voor mn gevoel wel lekker;
Afbeelding

6.Deze vind ik ook erg mooi :) ;
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Zo komen we steeds meer bij het plaatje dat we willen hebben.
Afbeelding

9. Van hand veranderen;
Afbeelding

10. YEAAAAAH daar zijn we dan *\o/*
Afbeelding

11. Heerlijk ontspannen rustig weer afbouwen :)
Afbeelding

12.Laten jullie een berichtje achter?;
Afbeelding

13. Doeiii!!
Afbeelding

Op veel foto's ben ik euro's aan het zoeken, deels komt dit omdat de zon heel fel was, maar het is ook zo dat ik mijn paard gewoon ontzettend mooi vind dus mijn ogen niet van hem af kan houden :P Hier moet ik echt aan werken.

Als er mensen geintereseerd zijn in een les van Antoine in Deurne dan hoor ik het ook heel graag, als ik genoeg gegadigden heb haal ik hem graag een keer hier heen.

En als je dit topic hebt bekeken zou ik het heel fijn vinden als je een berichtje achterlaat ;)

_karin_

Re: Winston (Karandasj X Creool) @ AdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:03

Ik vind het er heel fijn uitzien :j Ik stoor me alleen aan je handen, die zijn echt op elke foto ongelijk. Het lijkt alsof je heel veel spanning vasthoudt in je handen.

In het begin mis ik heel veel kracht in zijn draf, maar op die foto verder in het rijden (neem ik aan?) lijkt het alsof je daar heel goed mee bezig bent.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:08

Naarmate je richting het einde van de les gaat, ziet het er iig stukken beter uit. Toch denk ik dat er nog veel werk in zit... Maar je bent in ieder geval op de goede weg.

Ook ik stoor me aan je handen :o K zie ze liever wat dichterbij je paard en gelijk naast elkaar. Aan de hoofd- en halshouding van het paard te zien heb je um op rechte stukken altijd wat naar binnen gebogen. Ik zou hem dan juist graag recht zien, maar dat is persoonlijk.
En volgens mij mag je zadel wel een cm of 5 verder naar achter.

Succes ermee! Komt goed!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:14

Leuk beestje heb je daar! Als je wat lessen neemt komen jullie er wel. Alleen dit zadel ligt echt te ver naar voren, dan maak je het hem wel moeilijk om ruim te gaan lopen. Het schouderblad kan niet vrij bewegen, misschien helpt dit?
http://www.youtube.com/watch?v=40WzB00NhF8

Het shabrak ligt ook tever onder het zadel vandaan, net zo'n randje onder het kussen, dat is ook niet aangenaam.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 10:16

Hrimnir&Ik ; dankjewel voor je reactie, volgens mij lijkt het maar zo dat mijn zadel te ver naar voren ligt door het dekje dat niet zo lekker lag. Omdat ik het ook op (latere) andere foto's niet meer zie.

_karin_; Ook jij bedankt voor je reactie :) Wat betreft de draf, in het begin liep hij inderdaad niet fijn. Hij was erg kijkerig, aan het scheeuwen naar andere paarden en totaal niet bezig met mij en het lopen. Maar later zijn we daar extra mee bezig geweest en toen ging het voor mn gevoel steeds beter :).
Wat betreft de handen, ik zie wat je bedoelt. Antoine zei regelmatig dat ik mijn binnenhand iets hoger moest houden. Ik volg daar denk ik dus zijn instructie op maar om heel eerlijk te zijn weet ik niet precies waarvoor ik dat doen moest :o

rowo; Ik heb eigenlijk nauwelijks rechte stukken gereden, misschien lijkt dat zo op de foto. Maar ik heb continu voltes gereden, en eigenlijk is er maar 1 foto waarop we een rechte lijn reden. Ik weet dat er nog heel veel werk in zit. Maar ik weet dat we het kunnen met nog meer les :) Als ik nu al het verschil zie met deze foto en de foto's van de vorige les ben ik al heel erg blij met dit beeld.

Wat betreft het zadel, voor mn gevoel ligt dat goed, hij is ook 2 maanden geleden aangemeten door de zadelmaker. Maar misschien dat ik een andere er nog eens naar moet laten kijken.

Myca; dat shabrak is inderdaad niet fijn zo.. :n ik had hem eigenlijk net gekocht omdat het zo heet was, voor mn idee was het zo koeler, maar ik kwam er daar pas achter dat het niet lekker lag.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:18

Volgens mij is er niks mis met je zadel hoor :) Maar omdat ie wat ver naar voren ligt (en nee das geen vertekening door het dekje), lijkt ie wat achterover te liggen. Maar voor zover ik kan zien ligt ie gewoon mooi in evenwicht op de rug en kan jij er ook goed op zitten?

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:19

Je zadel was mij inderdaad ook opgevallen... Ligt net iets te veel naar voor... Verder heeft er bij ons iemand op stal ook les van antoine en hij moet dan weer juist heel de tijd in verlichte zit staan met zijn handen hoog en ver naar voor... Denk dat het bij elk paard anders is, maar merk wel dat zijn manier van lesgeven/rijden wel helpt.
Op de foto's lijkt het voor mij een beetje alsof je nogal veel met je teugels zit te rommelen. Verder heb je een heel leuk paard!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:19

Ik ben het met rowo eens, er is waarschijnlijk niets mis met de pasvorm van het zadel, maar hij ligt beslist te ver naar voren.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 10:22

Ik vind het een heel fijn zadel, en in vergelijking met ons vorige Kieffer zadel (ja dit is al nummer 2 in nog geen half jaar :S )loopt hij hier veel fijner mee. Ik heb altijd geleerd om het zadel er wat verder naar voor op te leggen, en dan naar achter te schruiven tot waar hij 'past' als het ware. Zo zadel ik hem ook altijd op. Maar hij moet dus nog iets naar achter. Bedankt voor de tip :)

Myca; ook bedankt voor die link, heel duidelijk zo :)

_Antikana_ Wat betreft het verlichte zit rijden, dat doet antoine vooral bij paarden die niet voorwaarts willen of bij ruiters die geen goed evenwicht hebben en hun paard met hun zit in de weg zitten. Dat probleem hebben wij niet, dus zo hoeven wij ook niet te rijden :) Wel moeten mijn handen wat hoger dan ik gewend ben, maar niet extreem.
Ik probeer altijd heel voorzichtig te zijn in zijn mond, dus ik hoop dat het alleen maar zo lijkt en dat het niet echt zo is dat ik aan zijn teugels 'rommel'.. In iedergeval een goed punt om op te letten dankjewel :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 10:59

Heb je het zadel onlangs nog laten controleren? Zo te zien is hij namelijk te smal geworden. Daarnaast ligt hij op de schouder.

Ik vind dat het er verder best goed uitziet. Ik heb wel het idee jijzelf nog vrij veel spanning in je bekken hebt, dat je nog wat meer moet gaat zitten.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 11:26

Ik had een Kieffer zadel gekocht en laten aanmeten in December. Toen ben ik naar steffi gegaan (onderandere holistisch dierenarts/acupuncturist en chiropractor) en die zei dat het zadel waardeloos lag. En ze raadde me ook dit zadel aan een KN Symphonie. Toen is dezelfde zadelmaker geweest (ik kreeg nl. geen geld terug van mn vorige zadel maar alleen een waardebon) en die heeft dit zadel aangemeten, dat is nu 2 maanden geleden. Dus ik kan wel zeggen dat hij onlangs nog gecontroleerd is.
Verder moet ik heel eerlijk zeggen dat ik van zadels weinig verstand heb. Deze ligt netjes stil op zijn rug, en de zadelmaker zei dat hij goed lag. Dus daar ga ik dan vanuit. Maar na alle reacties hier wil ik hem toch nog eens laten bekijken door een andere zadelmaker.

Qua zit heb ik eigenlijk alleen complimenten gehad van antoine. Ik heb ook niet het gevoel dat ik gespannen zit/ te veel spanning in mn bekken heb. Maar dat is mijn gevoel als ik erop zit. Ik rij juist altijd zo omdat ik een flegamatiek paard heb (niet deze) waarop ik heb leren rijden. En bij die moest je niet echt gaan zitten als het ware omdat hij dan helemaal niet vooruit te branden is. Dus heb ik altijd geleerd licht te zitten.

Bedankt voor alle reacties. Als iemand trouwens een les van Antoine weet max 1.5 uur rijden van deurne af waar nog plek is hoor ik dat heel graag :)

Renpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:40

Hmm je handen gaan inderdaad hun eigen weg, maar volgens mij ben je wél heel vriendelijk, vooral op de eerste foto's zie ik dat duidelijk. :)

Mooi paard heb je!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:17

Er zitten al hele nette plaatjes tussen. Je ziet echt verschil tussen het begin van je les en het einde! Ik heb totaal net het idee dat je gespannen zit, ik vind zelfs dat je netjes zit. Wel mag je iets trotser gaan zitten op je mooie paardje en natuurlijk over je paard heen kijken ;) Volgens mij lijkt het bij deze methode al gauw dat je met spanning rijdt omdat je hier en daar wat anders met je houding werkt en je handen ook hoger draagt.

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 23:47

Ik ben eens met aantal mensen..
Je zadel ligt voor mijn zicht ver na voren.
Je zou eens voor de gein even je hand langs de schouder halen.. en kijken of het zadel niet op de schoft ligt..
Ik had het nooit door tot dat iemand me erop aansprak.
Maar was een mooi paardje <3
Over je handen is al gezegt ;)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:19

Bedankt voor de reacties. Wat betreft de spanning ben ik het inderdaad eens met Naomi_Star, het ziet er allemaal net wat anders uit als dat mensen 'normaal' gewend zijn.

Ik heb die keer niet gevoeld hoe het zadel ligt langs zijn schouder. Normaal doe ik dat wel altijd en het ligt zowiezo niet op de schoft, en zijn schouder ligt normaal vrij.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:29

koenlover schreef:
_karin_; Ook jij bedankt voor je reactie :) Wat betreft de draf, in het begin liep hij inderdaad niet fijn. Hij was erg kijkerig, aan het scheeuwen naar andere paarden en totaal niet bezig met mij en het lopen. Maar later zijn we daar extra mee bezig geweest en toen ging het voor mn gevoel steeds beter :).
Wat betreft de handen, ik zie wat je bedoelt. Antoine zei regelmatig dat ik mijn binnenhand iets hoger moest houden. Ik volg daar denk ik dus zijn instructie op maar om heel eerlijk te zijn weet ik niet precies waarvoor ik dat doen moest :o

Dat kan ik je wel uitleggen :D Mijn beste vriendin en haar moeder rijden ook bij Antoine. Zodra jij je binnen hand omhoog doet, breng je je paard uit balans, je paard moet zichzelf rechttrekken om in balans te blijven, rechtgericht zijn is een belangrijk onderdeel van het nageven, waardoor als je paard zich rechtgetrokken heeft en zijn balans heeft gevonden hij hoogstwaarschijnlijk nageeft. En als het goed is heeft Antoine je vertelt dat je zodra hij nageeft je je binnenhand weer naar beneden moet doen, of niet? :)
Dit is tenminste zoals het mij uitgelegd is, correct me if i'm wrong ;)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 10:42

Dankjewel voor je uitleg. Klopt ik moest mn handen meer onspannen en mn binnenhand naar binnen doen als hij nageeft :)

Gentle_Vival

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:33

Je ziet echt duidelijk het verschil tussen de begin foto's en de eind foto's :)
Zo te zien heb je ook veel aan de lessen :)
Succes met de mensen zoeken voor een les bij jou thuis.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 18:58

Dankjewel :D Ik heb echt heel erg veel aan die lessen inderdaad.. Elke keer gaan we weer zo vooruit na zo'n les. :) Ben blij als ik binnenkort 3 dagen ga (dan krijg je 6 lessen in 3 dagen) denk dat we daar veel baat bij hebben :)

Bedankt voor de succes wensen.. ik hoop dat het lukt, maar weinig mensen hier in de buurt zijn bekent met de methode de Both..

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:46

Bij de methode van AdB gaat het er inderdaad om dat de binnenhand hoog moet zijn in de wendingen en voltes. Zodat het paard gaat nageven op de binnen hand. In het begin zal dit extreem hoog zijn, maar hoe verder je komt zal een enkele centimeter omhoog genoeg zijn.

Maar wat gaaf dat je bij Antoine les. Ik les ook via zijn methode (www.rechtpaard.nl) en probeer 1 keer per maand ook bij Antoine zelf te lessen in Aalsmeer.

Maar leuk om te zien dat je paard aan het einde van de les zo lekker loopt. Mooi in aanleuning en oprichting.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:15

Dankjewel voor de verduidelijking :) Nette site trouwens :)
Ik ben inderdaad ook heel blij met het resultaat aan het einde van de les :) Dat is waar we het voor doen :)

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:30

Je zit mooi & je hebt een supermooi paard!

Idd op je handen letten: handen laag & de duimen moeten het hoogste punt zijn ;).

Veel plezier nog met elkaar! :)

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:37

Dankjewel.. :D Handen laag is nou juist net wat niet moet bij Antoine de Both. Dus dat deed ik express.. Natuurlijk moeten mn duimen wel het hoogste punt zijn. Daar moet ik nog even aan werken want dat schiet er nog wel eens bij in :)

skippertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:28

Ziet er mooi uit! <3
Maar de handen kunnen beter wat dichter bij elkaar!
En je tenen kunnen ook wel wat verder naar binnen

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:15

:) Grappig altijd die reacties van mensen die even over het AdB stukje heen hebben gekeken. ;)
Ik ben een beetje verliefd op je paardje! Wat loopt hij super en fijn ook dat je in zo'n les zo vooruit komt! Ziet er goed uit. :)