Belle, 2 maanden onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

Belle, 2 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 14:30

haay!

Belle Amie
4 jaar (2 maanden onder het zadel)
4e keer dat ik erop zit :)
V. Lordigo
M. Sunny Girl
springgefokt dus :)
Merrie
KWPN
echt een schatje :)
kent nog niet zo goed het been, dus ook nog geen overgangen, maar ze pakt het wel snel op :D (de eerste keer had ik een hele lange zijde nodig om d'r in draf te krijgen :P)

filmpje ik vind het liedje echt stom maar dat heeft iemand anders gedaan :P

Het is pas de 3e keer dat ik erop zit, en ik ben nou vooral gewoon bezig met rustig een goede basis op te bouwen, gewoon dat ze rustig ontspannen loopt en dat ik haar krijg waar ik wil, beetje slangenvoltes rijden enz.
Galop overgangne kent ze nog niet... dat zal je wel zien op het filmpje dat is echt heel slecht en ik zit er echt heel lelijk op, maar dat komt nog wel goed :D

eigen commentaar
-naar voren kijken
-soms heb ik mijn handen echt raar... (zeker niet streng! zal je wel zien op het filmpje...)
-rug recht houden
-schouders naar achter
-polsen niet naar buiten draaien of omhoog knikken

1. eerst even binnen inrijden, beetje op voorhand
Afbeelding

2. naar buiten!
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. haha ouwe oma, ik ging net zitten :+
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. mijn hand...
Afbeelding

8. Overgang galop... die snapt ze nog niet helemaal _O-
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12. lief!
Afbeelding

13. m'n zusje nog even erop uitstappen
Afbeelding

xDeems

Re: Belle, 2 maanden onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:29

Jeetje, je teugels mogen wel wat korter, hoor. Op veel foto's hangen je teugels gewoon in een boogje, en dat is nou ook weer niet de bedoeling.
Ik weet het niet, hoor, maar volgensmij rij je iets te overdreven licht. Gewoon een beetje meebewegen is genoeg, hoor. Ik deed het ook altijd, tot mijn instructrice eens voor de grap zei: Het paard moet moe worden, jij niet. Haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:33

Ik zou proberen wat minder hard achter in het zadel te ploffen.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:40

Vind het een leuk paard. Misschien proberen wat minder been te geven en je voeten stil te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:59

Je doet erg je best, maar je paard kijkt op geen 1 foto blij, de hulpen komen te sterk door, je stoort in het zadel en ze ervaart daardoor de druk op de rug als onprettig en te losse teugel kan erg storen in de mond.

Het valt niet mee om een groen paard door te rijden, maar besef wel dat je nu de basis aan het bevestigen bent en dat moet gewoon heel goed gebeuren, wil je voor altijd profijt er van hebben.

Ik zou iemand vragen haar 2 a 3 keer in de week te rijden om de hulpen fijner te geven zodat ze duidelijkheid krijgt en zich daar aan kan optrekken.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:17

ik vind je er opzich best netjes opzitten.
wat een pennycommentaar zeg.
ik zou zeggen ga eens kijken bij een echte beleerder. dat gaat er echt niet lief aan toe.
ik vind ook dat je teugels wat korter mogen maar het is een jong paard dus dit kan ook goed voor haar balans zijn.
vind de galopfoto wel waardeloos hahah. maar ja dat komt nog wel netter.
voor een paard wat zo kort onder het zadel is vind ik haar best wel mooi lopen.
ga zo door zou ik zeggen.
ben sowieso vaak wel wat fan van jou want racira is echt prachtig.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:35

Die losse teugel heb ik geen moeite mee,
het is een jong paard en ze moet leren op eigen benen te lopen en niet hard te worden in de hand.
Ik vind je houding alleen een beetje onprettig.
Het komt nogal gespannen over.
Daarnaast moet je je handen meer gaan dragen boven de manenkam en minder ver uit elkaar houden, zo leer je het paard niet goed nageven.
Waar ik me wel echt heel erg aan erger is je manier van drijven. Elke pas geef je been, je paard is nog maar 2 maanden onder het zadel en je moet haar nu al elke keer been geven. Dit is een slecht teken en ik zou hier zo snel mogelijk iets aan doen. Je paard wordt traag en lui hierdoor en dan hebben jullie straks beide geen lol meer in het rijden.
En die galopfoto had je beter niet kunnen plaatsen :P de rest was zo mooi.
Maar die galopfoto is meteen reden zo slecht, want jij zit gigantisch naar voren terwijl ze aan wil springen. Je paard moet opwaarts en kan dit niet omdat jij door je zit de voorhand verzwaart en de opwaartse beweging belemmerd. Let hier de volgende keer op.
En probeer alles een keer te ontspannen in je lichaam voelt heel gek, maar uiteindelijk heb je er profijt van.
Veel succes verder en volgens mij wordt dit wel een leuk paardje in de toekomst :D

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 20:23

Bedankt allemaal :D

@ deems: euh, wat een commentaar ...

en ik kan echt wel een paard inrijden hoor, ik heb zelf me welsh pony ingereden die 9 was en nog niks kon alleen rechtdoor op een bospad crossen
en als ze zo oud zijn zijn ze een stuk eigenwijzer en is het veeeel moeilijker, (nou is Belle ook gewoon super braaf en Pepper nogal een pittige haha:P)

oowja, over die galop, het is niet mijn paard, en de eigenaar ervan die wil dat ik bij de eerste keer aanspringen in verlichte zit ga zitten om hem zo min mogelijk te storen in de galop,
En die foto is net gemaakt op een overgang, dus dan dan ga ik net verzitten
maar het ziet er gewoon raar uit ben ik het ook mee eens hoor XD

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:52

Laura01234 schreef:
Bedankt allemaal :D

@ deems: euh, wat een commentaar ...

en ik kan echt wel een paard inrijden hoor, ik heb zelf me welsh pony ingereden die 9 was en nog niks kon alleen rechtdoor op een bospad crossen
en als ze zo oud zijn zijn ze een stuk eigenwijzer en is het veeeel moeilijker, (nou is Belle ook gewoon super braaf en Pepper nogal een pittige haha:P)

oowja, over die galop, het is niet mijn paard, en de eigenaar ervan die wil dat ik bij de eerste keer aanspringen in verlichte zit ga zitten om hem zo min mogelijk te storen in de galop,
En die foto is net gemaakt op een overgang, dus dan dan ga ik net verzitten
maar het ziet er gewoon raar uit ben ik het ook mee eens hoor XD

Ik snap dat je de verlichte zit aanneemt om het paard te "helpen" maar doe dit pas na de overgang. Je springt aan drijft haar twee passen goed voorwaarts dat ze echt in galop zit en ga dan in verlichte zit.
Ik zou de eigenaar deze foto ook laten zien en uitleggen dat dit niet helemaal juist is. Want je kunt op de foto duidelijk zien dat je het paard belemmert. Soms moet je je eigen gevoel volgen en niet wat de eigenaar zegt. Ze willen een goed gereden paard straks en daar begin je nu al mee. Dus ook die galop moet je nu al proberen goed te doen.
Ik hbe bij jonge paarden of net beleerde paarden nooit de verlichte zit toegepast. Ik ga mee met de beweging, en zit dus in het zadel. Hier maak je de achterhand sterker mee want als je zit en je gaat mee dan stuw je als het ware het achterbeen naar voren, maar uiteindelijk moet je het natuurlijk zo doen dat het voor jou ook fijn voelt. Toch zou ik over het galopgedeelte wel even met de eigenaar gaan praten.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:06

Ten eerste: 1 pony zadelmak maken betekend niet dat je dit kunt.
Ik heb het filmpje gezien, en hieruit blijkt dat je meer stoort dan helpt. Hele losse teugels, geen stille benen, opgetrokken hakken, geen zelfbalans. En zie ook het nut van doorzitten niet in. De galop gaat zo nooit lukken, vind het nou niet echt verlichte zit wat je doet. je geeft geen duidelijk hulp waardoor ze iets zou kunnen snappen of een link liggen met wat jij nu wil.

Ik zou haar persoonlijk wegbrengen en nog even door laten rijden door proffesionele ruiters.
Voor jou en haar beter. Ik wil je niet beledigen of iets dergelijks, maar het ziet er gewoon niet zo fijn uit.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:12

Gros van het commentaar ga ik in mee. Je moet je eigen nog zoeken. Krijg het idee ook dat je zelf niet helemaal lekker in dit zadel zit.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:34

Ik vind haar wel netjes lopen, maar ik persoonlijk vind dat je haar nog wat meer op d'r eigen benen mag laten lopen. Je moet er wel op letten dat je iets meer in je zadel blijft zitten en zorgt dat de sprong het paard je als het ware uit je zadel duwt. Je moet ook je onderbenen stil houden en niet constant kleine tikjes met je voeten geven, da's erg verwarrend voor je pony/paard, zeker bij jonge paarden moet je duidelijke hulpen geven. Maar vind helemaal niet dat het slecht gaat hoor :D

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:40

maai_ke schreef:
ik zou zeggen ga eens kijken bij een echte beleerder. dat gaat er echt niet lief aan toe.
Dat vind ik ook!
Gisteren op de lrv zag ik een paard dat voor de eerste keer sprong.
Het paard vond de sprong eng, stopte, stijgerde, en kreeg gelijk een klap tegen zijn oren. :n

LietJ_RobJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:07

je moet er indd wel wat harder voor worden, maar ik vind het er voor 2 weken onder het zadel er toch wel netjes uitzien! Wel goed op je houding letten wat je zelf al zegt, een grotere knik in je ellebogen, je handen en rug rechtop en je teugels stuk korter, komt helemaal goed!
En btw een heel leuke beestje!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:38

yrsa_karlijn schreef:
Vind het een leuk paard. Misschien proberen wat minder been te geven en je voeten stil te houden.

Hier ga ik in mee!
Het stoort nogal in het filmpje en voor zo´n jong paard is het imo niet zo goed.
Verder lijkt het me een fijn en eerlijk paard om mee te werken, veel succes met doorrijden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:02

Hoi,
Ik vind dat het paardje het best goed doet na 2 maanden rijden...
Ik ga ervan uit dat jij er pas 4x op hebt gereden en iemand anders de afgelopen 2 maanden ;)

Ik ben nu ook bezig met inrijden en heb ook problemen met mijn benen stil houden (3 jaar niet gereden). Oefenen, oefenen, oefenen en het gaat vast beter...
Wat ik wel vind is dat je bij been op zijn minst een reactie moet krijgen, 1x kuit (geen reactie), nog een keer kuit (geen reactie), zweepje (niet zo zeer om te meppen, maar alert maken).

Tja, de gallop gaat nog niet helemaal van een leiendakje maar allebei de kanten springt ze in de goede gallop aan (goedzo!).
Ik begrijp je bedoeling met de verlichte zit (ik doe het ook). De bedoeling van die zit is dat je niet in het zadel land (dus iets uit het zadel komt) en dat je licht naar voren gaat zitten, maar net niet te ver, anders belast je de voorhand teveel. Probeer dit maar is.
Ook moet je even opletten dat je niet in haar mond zit (onbewust) tijdens de gallop, hang desnoods een halstertouw om haar hals en pak die maar vast tijdens de gallop.

Aan de halshouding van je paard stoor ik mij niet. Ze loopt niet gedwongen en je bent zeker niet vals in je handen. Wel staan je handen te wijd uit elkaar en je moet ze als het ware wat meer dragen. Dus handen naast elkaar, handen rechtop gesloten vuisten en proberen te voelen of je contact hebt met de mond. Nu zie je af en toe dat de teugels losjes hangen en dan is er weer contact (is helemaal niet raar hoor). Ga voelen en zorg dat je het contact behoudt, dit is ook fijner voor het paard.

Al met al ziet het er niet verkeerd uit hoor! De tips die ik voor je heb staan hierboven, ik hoop dat je er iets mee kan!
Veel succes samen!

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 08:27

op zich gaat het wel al redelijk voor een paard dat 2 maanden onde rhet zadel is. en ovver die losse teugels .. dat ze lang zijn maakt veder niet uit maar probeer 1 gram contact te hebben op de buitenteugel. dus dan heoef je niet te trekken in je paard zijn mondnierdan rijd je nogsteeds op een vriedelijke manier en loopt je paard gewoon op zijn eigen benen, veder moet je goed op je eigen houding gaan letten! goed je hakken uitdrukken en je tenen naar binnen draaien dus goed met je kuiten gaan rijden en niet met je hakken! ook vind ik jou nog wat gespannen over komen, probeer gewoon lekker relaxt te zijn dan zal je paard ook veel ontspanner worden :)
succes veder!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:21

Ik vind het allemaal ook wel erg meevallen. Alleen inderdaad je benen. Ze zijn erg wiebelig. Misschien een gaatje korter. Ik vind dat namelijk het meest storende van allemaal. Ook het aanspringen in galop vind ik niet zo heel verkeerd. De foto is niet echt fijn getimed, lijkt mij. Als ik kijk naar de video ziet het er beter uit. Ik zou goed aandacht besteden aan je benen en zorgen dat je in balans blijft zitten, wat op een wiebelig paard niet makkelijk is. Verder oppassen dat je niet teveel blijft drijven daar ga je later problemen mee krijgen. Ik zou al vrij snel meer overgangen maken. Niet alleen terug maar ook vooruit. Gewoon zo doorgaan!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 20:20

_Zsazsa_ schreef:
Ten eerste: 1 pony zadelmak maken betekend niet dat je dit kunt.
Ik heb het filmpje gezien, en hieruit blijkt dat je meer stoort dan helpt. Hele losse teugels, geen stille benen, opgetrokken hakken, geen zelfbalans. En zie ook het nut van doorzitten niet in. De galop gaat zo nooit lukken, vind het nou niet echt verlichte zit wat je doet. je geeft geen duidelijk hulp waardoor ze iets zou kunnen snappen of een link liggen met wat jij nu wil.

Ik zou haar persoonlijk wegbrengen en nog even door laten rijden door proffesionele ruiters.
Voor jou en haar beter. Ik wil je niet beledigen of iets dergelijks, maar het ziet er gewoon niet zo fijn uit.

ik heb die pony ook niet zadelmak gemaakt, ik heb hem doorgereden en die doet het nou ook heel goed met wedstrijden :)
en ik zit in het filmpje alleen door voor een overgang naar de stap en naar de galop, verder niet....
En ik zeg toch net ook over de galop:

die wil dat ik bij de eerste keer aanspringen in verlichte zit ga zitten om hem zo min mogelijk te storen in de galop,
en op het filmpje is het niet de eerste keer

en ik ben trouwens ook gevraagd om erop te rijden, en ze staat gewoon bij een boer, die er ook echt geen geld aan uit gaat geven om hem 'beter' te laten inrijden,
ik ben het ermee eens dat ik het natuurlijk neit zo goed doe als professionele ruiters, maarja daar zijn hun ook professioneel voor
Maar als alles tegenwoordig gedaan moet worden door de beste professionele ruiters, bereik je zelf toch ook niks, en leer je er zelf ook niks van!

voor de rest iedereen bedankt :D

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:25

ik vind je hele houding erg onrustig. het lijkt net afsof je jezelf uit het zadel moet wringen met het lichtrijden.
nu zijn onbeleerde paarden erg onstabiel nog, dus dat wil ook nog wel eens gebeuren.
maar ik zie je eigenlijk alleen maar wiebelen

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:28

Trouwens nog iets wat me te binnen schiet:
Bij overgang draf, stap zit je best lang door voordat je paard naar de stap gaat.

Wat je als tussenstapje kan doen is iets langzamer lichtrijden, dan doorzitten en zwaar maken. Stel je paard wil daar doorheen draven niet trekken (druk zetten op beide teugels), maar een wat kneepjes in je teugels geven, zodat je paard speelt met het bit, ontspant en dan opnieuw terugrijden.

Misschien heb je er iets aan, bij mij werkt het langzamer lichtrijden erg goed, later gaan we alles meer verfijnen...

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 20:33

bedankt :)

maar ik probeer haar nu meer op m'n zit terug te rijden want ze reageert best al heel veel op het bit, er ligt nu een rubber bitje in, maar zoals je ook al een beetje ziet op het filmpje, als ik ook maar iets te veel druk zet op de teugels gaat ze al snel te diep lopen :P dus daarom zit ik best wel lang door

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:46

Nou ik vind dat je haar keurig rijd!
Je zit niet aan de teugels te plukken en het paard loopt voor een die zo kort onder het zadel is al keurig de wendingen door en luistert ook al braaf in de overgangen.
Je benen mogen inderdaad wel stiller liggen, die storen een beetje en de neus riem van je paard mag je ook wel een paar gaatjes op trekken.
Verder..ga zo door ( ik neem aan dat je ook les hebt?) je komt er wel!

sammyjo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:54

het ziet er opzicht best vriendelijk uit maar wat onrustig probeer wat stiller met je benen te zijn en rustige te lichtrijden gewoon mee met zij beweging

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 09:32

Belle loopt al leuk voor een korte tijd,maar lau,je balans is echt niet goed. Bij racira zag ik het al,maar hier is het wel veel erger,belle is zelf ook nog meer in onbalans,dus probeer daar zelf niet ook ontsabiel bij te gaan zitten ;)