Haflinger Alves net zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Haflinger Alves net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 13:48

Hier wat filmpjes van de eerste 5 weken, tijdens het zadelmak maken.
Van het hangen, opstijgen, overgangen maken, het sturen aan de longe tot het losrijden door het land.

Alves is 3,5 jaar, ik heb hem nu bijna 1,5 jaar en heb hem alles zelf geleerd.

De filmpjes zijn tot 29 Juni, hij is hier pas 10x 20 minuutjes onder het zadel geweest.
Ik heb les van equimon en tot nu toe is zij altijd aanwezig geweest tijdens het rijden, sinds kort heb ik ook les bij Janna de Vries "aan de hand rechtrichten".

Ik zelf werk aan:
- enkels naar buiten duwen
- benen niet optrekken bij aansporen
- benen stil
- handen rechtop, dichte vuisten en geen knik in de pols

De afgelopen 3 jaar heb ik nauwelijks tot niet gereden. Mijn benen voel ik verzuren, maar er zit een stijgende lijn in :D . Als extra training voor mezelf zwem ik nu 3x per week.

Nu heeft hij 2 weken vakantie!

Na de vakantie gaan we werken aan:
- Contact houden met de mond, paard mijn hand laten volgen
- Inbuigen en voltes rijden
- Sturen en veel rechte stukken meepakken, weinig gebruik maken van de hoefslag
- Aan de hand met academisch kaptoom werken
We rijden zo 2 a 3 keer per week 20 minuutjes, longeren van te voren hoeft niet meer (doe het soms), nu gaat hij van te voren even in de stapmolen en gymnastiseer ik hem voor het rijden.
Ik vind het fijn om voor het rijden eerst te longeren of wat grondwerk te doen zo heb ik zijn volle aandacht en kan ik zijn bui inschatten.

Ook rij ik niet meer met rijbroeken met een leren zitvlak. Ik heb een kunstof wintec zadel en met een leren zitvlak blijf ik plakken en schuif ik naar achter in het zadel.

Het hangen:
http://www.youtube.com/watch?v=XhLYCDz3UME

Het opstijgen (hier zit ik te ver achterin het zadel, durfde niet te bewegen :+ :):
http://www.youtube.com/watch?v=NokoRBFajKE

Sturen (hier zie je dat ik geen vuisten van mijn handen maak en dat mijn vingers openstaan :o , ondertussen gebeurd dat niet meer):
http://www.youtube.com/watch?v=9Mq061w92J0

Eerste keer los door het land, zonder longeur (wat een knapperd, hij reageert echt goed op de hulpen, hier mestte hij ook voor het eerst onder het zadel :+ ):
http://www.youtube.com/watch?v=tXwwY5-_DWI

De eerste gallop aan de longe (ik zit met opzet in een soort verlichte zit, niet te ver naar voren, zodat ik de voorhand niet belast):
http://www.youtube.com/watch?v=L-7T3xQ94N4

De eerste gallop los door het land, zonder longeur:
http://www.youtube.com/watch?v=EYFPaEwrqtE

De laatste keer dat ik op Alves heb gereden had ik het buurmeisje met pony uitgenodigd in ons land. Ik wilde weleens weten hoe hij hierop zou reageren.
Hij reageerde heel goed erop ;) We hebben zelfs een stukje rengallop meegepakt en hij kwam direct terug op mijn zit en stem. Dit is tot nu toe de fijnste keer dat we gereden hebben. Ik voelde zoveel vertrouwen en voelde dat we elkaar begrepen, hij tilde nu ook echt zijn benen op voor de gallop. Ondertussen hebben we al 15x gereden.
Hij reageert nu direct op de gallop hulpen, het kwartje is gevallen bij het sturen, hij heeft nog geen 1 keer verzet getoond.

Ik weet dat ik heel erg aan mezelf moet werken. Wel ben ik eerlijk, duidelijk tegenover me beest en zal nooit wat ondernemen waar ik niet zeker van ben. Ik hoef hem nergens toe te dwingen, want alles wat ik van hem vraag begrijpt hij.

Tips zijn altijd welkom!

Kukkie

Re: Haflinger Alves net zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:54

Op de twee laatste filmpjes zit je paardje wel overkruisd in de galop. Wist je dat al?

Het ziet er verder leuk uit en hij is zeker braaf!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:20

wat netjes!
Echt een braverd....bij het opstijgen zie je 'm echt zo achterom kijken van "huh??"

Ik zou zelf de galop bewaren tot hij echt zijn balans heeft gevonden met je.

Maar so far, very good! Veel plezier samen :)

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 14:57

ziet er goed uit hoor!
alleen met de gallop zou ik toch eventjes wachten zoals hierboven ook al werd gezegt.

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:07

Wauw wat een mooi beest!
In de galop moet je alleen iets voorzichtiger omgaan met hem, ik zie dat vooral je buitenbeen aardig aan het schoppen is, dat is zonde! En ik zou er ook nog even mee wachten ja.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:59

Hij doet het goed voor een jong paard zeg.
Ik zou eerst met longeren met bijvoorbeeld een soort van bijzet de galop gaan oefenen. Elke keer dat hij galopeerd, zit hij overkruist. Als je dit niet gaat verbeteren dan zal hij vaak snel overkruist galoperen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 16:16

Ja qua gallop geef ik jullie gelijk.

De laatste 4 keer met rijden springt hij direct aan in de gallop. 8 van de 10 keer direct goed. Moet ik wel zeggen dat we de laatste paar keer in een groter land hebben gereden met lange stukken. De gallop even laten zitten heeft ook door mijn hoofd gespookt. Nu jullie dit ook allemaal aangeven is mijn gevoel bevestigd.

Nu is het meer zaak van balans, hem sterker maken, rechtrichten etc. Als we een gallop maken liever binnenkort op het strand of op lange vlaktes.

Bedankt voor alle leuke reacties :D
Het is echt een braaf paard, hij let echt op je en is super leergierig.
We gaan alles rustig aan verder aanleren en over een paar maandjes zal ik een nieuw topic openen.

edit:
Zijn er nog tips om hem te trainen naar de goede gallop toe?
Ik ben nu dus bezig met rechtrichten. Links is hij hol en rechts is hij bol, dit wil ik meer gelijk trainen. Nu begonnen met neerwaarts aan het academisch kaptoom en met inbuiging wegstappen zonder dat hij op de binnenschouder valt. Dit trainen we een paar weekjes en daarna gaan we naar de volgende stap schouderbinnenwaarts. Ook willen we binnenkort over cavaletti's gaan stappen en draven.

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 16:48

Wat ziet hij er goed uit, jammer dat je hem hebt laten castreren maar begrijp de keuze wel!
Lekker rustig aan met hem doen, en idd de galop nog even achterwege laten want daar heeft hij nogal wat moeite mee zo te zien. Probeer dat lekker aan de longe te trainen.
Alves word vast een hele mooie knappe jongen! Al is die dat nu ook al :D
Jij stond toch op prinsenstad? Sta je daar nu niet meer?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:13

@Debbie
Cowboy Magic yellow out en cowboy magic detangler (antiklit) :+
Staart was ik 1 keer in de 2 a 3 weken (en soms alleen het onderkantje en vieze plukjes), manen om de 3 maanden of soms was ik het bovenste laagje.

@Stacey
Klopt daar stond ik eerst, hij werd gecastreerd bij mijn opa thuis in alle rust, helaas kreeg hij een ontsteking dus duurde alles wat langer...
De planning was om terug te gaan naar Delft, maar het is niet zo eerlijk gegaan ivm met het bijtincident (in mijn duim), dus ik ga niet meer terug. Heb heel erg geluk dat ik in Voorschoten bij mijn opa mag blijven staan paardje heeft hier een walhalla en binnenkort worden we lid van een vereniging en gaan we daar in de bak rijden etc.

Hij is echt zo veranderd de afgelopen tijd, zeker ook 5 cm gegroeid, meet nu 1.51m, zijn manen zijn dubbel zo lang geworden *D .
En helaas toch moeten kiezen voor castreren omdat hij niet was goedgekeurd. Mijn puppy wordt echt groot en ben heel erg benieuwd wat voor paardje het over een paar jaar is.

Bedankt voor de reacties, ik zal ze Alves influisteren ;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 17:16

Wat en braverd! Die word heel leuk denk ik! Probeer alleen op de eerste paar filmpjes,zelf te ontspannen,als jij ontspant zal het paard dat ook eerder doen,nu zit je wat krampachtig,wat op de laatste 2 filmpjes wel minder is :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 17:23

@vilouma
Stapje bij beetje wordt mijn houding beter :D
Aan het begin was ik echt zenuwachtig zolang gewacht om op hem te gaan zitten, je wilt niks verkeerds doen, goede eerste ervaring :o
Je kent je paard, maar weet niet wat hij gaat doen onder het zadel, na de laatste keer rijden in het land met nog een ander paardje erbij heb ik zoveel vertrouwen gewonnen en kon mezelf en hem helemaal laten gaan (dat gaf echt een adrenalinekick). Natuurlijk blijf ik op mijn hoede en ben gereed je weet het nooit...

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 18:08

Oke, ja dat weet ik nog wel dat bijtincident, hoe is het met je duim afgelopen?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 19:08

doei schreef:
edit:
Zijn er nog tips om hem te trainen naar de goede gallop toe?
Ik ben nu dus bezig met rechtrichten. Links is hij hol en rechts is hij bol, dit wil ik meer gelijk trainen. Nu begonnen met neerwaarts aan het academisch kaptoom en met inbuiging wegstappen zonder dat hij op de binnenschouder valt. Dit trainen we een paar weekjes en daarna gaan we naar de volgende stap schouderbinnenwaarts. Ook willen we binnenkort over cavaletti's gaan stappen en draven.

Ik zou nog even wachten met schouderbinnenwaarts en alleen maar werken aan voorwaarts met een lichte aanleuning. Als een paardje met zo'n bouw te moeilijke oefeningen moet doen, gaat hij zich sneler opkroppen en daardoor nog boller/holler lopen. Lekker licht voor het been proberen te krijgen en dan gaan werken aan de buitenschouder van de bolle kant. Die moet dan met een lichte teugeldruk wat meer voor de achterhand komen, in hetzelfde flinke tempo. Als dat goed gaat, voltes aan openen en sluiten en pas daarna kun je weer moeilijkere dingen gaan doen. Schouderbinnenwaarts zou nu teveel tempoverlies inhouden, waardoor je evengoed niet lekker aan het rechtmaken toe komt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 20:06

Dus Kukkie zit ik op de goede weg als ik het zo zie?:
Veel overgangen maken. Goed alert en gevoelig maken voor het been. Een paar pasjes wegrijden, opvangen en weer wegrijden. Wat ik nu bv. doe is een ophouding met mijn buitenteugel maken voordat ik een overgang ga vragen, ik merk dat dit hem alert houdt. Vooral de afgelopen 4 lessen (vind het jammer dat ik ze niet op film heb) gingen super goed en een heel stuk voorwaartser. Toen had ik ook echt het gevoel dat ik aan het rijden was en Alves aan het lopen had (benen echt optillen en wat meer power), dat zat al een stuk fijner. En dan houdt hij ook een stuk beter zijn balans...

We gaan dus eerst naar het contact houden met de mond toe (het liefst zo klein en licht mogelijk). Zodat hij de hand van de ruiter gaat volgen. Constante contact met de mond lijkt me ook veel fijner voor het paard. Anders is het los en ineens wil je hem sturen etc. Hierbij is het natuurlijk wel een must dat hij voorwaarts blijft.

Op zijn moeilijke kant (de rechter bolle kant) wil hij het liefst met zijn hoofd naar buiten lopen op de lange zijde. Los ik dat met de tijd goed op door met de buitenteugel en buitenbeen te begrensen? " Lekker licht voor het been proberen te krijgen en dan gaan werken aan de buitenschouder van de bolle kant. Die moet dan met een lichte teugeldruk wat meer voor de achterhand komen, in hetzelfde flinke tempo" Bedoel je het op die manier?

Natuurlijk ga ik alles van te voren met me instructrice overleggen. Maar ik vind het fijn om er van te voren even over te prakiseren :+

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 10:12

Wat een super mooie haf, en wat een behang, ik wou dat die van mij dat had :D .
Maar ik zou idd even wachten met galop of alleen galopperen op lange stukken, maar dat geef je zelf ook al aan.
Waar je aan moet denken zijn je benen, je hebt een jong paard en je drijft al erg veel met je been, misschien doe je dit wel onbewust (heb ik ook last van :P ).
Probeer je benen echt stil te houden en alleen te drijven als het echt nodig is, hier heb je later alleen gemak van, want ze is nu nog goed voorwaarts, maar met een maand kan dit zo anders zijn.
Veel succes verder met hem!!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 21:01

Bedankt Rosanna :D
Aan mijn benen wordt gewerkt :P

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:31

Gister weer gereden na 2 weken vakantie.
Niet meer gelongeerd van te voren, losgestapt totdat mijn instructrice kwam.
Het was eigenlijk opstappen en wegrijden *D

We hebben veel overgangen stap/ draf gereden, afwenden en "rechte" lijnen rijden en in stap en draf de 3 versnellingen gevoeld.
Ik voelde gewoon dat we in dezelfde flow zaten dat voelde echt goed.

De vliegen waren wel errug vervelend:
Afbeelding

dianawww

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:19

hallo, ik heb ong de zelfde, een abel-almfürst van 3 jaar ook net ingereden op presies de zelfde manier ik kan alleen nog niet zo goed stuuren in de gallop maar dat zal vanzelf wel een x komen. hij lijkt wel een beetje op die van jou. groetjes diana.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 22:41

@dianawww
Ik wil wel een foto zien! Je maakt me nieuwsgierig!

Hierbij een filmpje van vandaag...
Ik ben helemaal in de zevende hemel!
Ik voelde ons samen 1, helemaal in dezelfde flow, ik hoefde maar te denken wat ik wilde of hij deed het al, had voor het eerst echt constant contact met de mond (kwartje viel!!!)...

Behalve dat me schouders naar achter mogen, hoofd naar voren, rug rechter en teugels iets korter nemen, ben ik super blij met dit!!!

http://www.youtube.com/watch?v=4EVDdvdRicU

Het is het beste tot nu toe!!!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:59

En je benen stiller :P
Straks denkt hij dat hij constante beenhulpen nodig heeft, ipv dat hij hetzelfde tempo moet blijven lopen wanneer hij eenmaal draaft.
Maar wat ziet het er allemaal fijn uit zeg! Hij lijkt het contact met de teugel ook helemaal te snappen idd :)
Ben wel jaloers dat je je handen zo mooi stil kan houden!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 23:17

Heel erg bedankt <3

Benen moeten inderdaad stiller :o
Met me handen ben ik nu heel erg bezig.
Je krijgt de neiging meestal om je handen wijdt te zetten, ik heb al die tijd zoiets gehad van nee hoe dan ook ik hou ze naast elkaar! Het komt wel...
En me geduld is echt beloond, alleen leg ik soms wel me vuisten als piano's :o

Heb de laatste tijd steeds gevoeld heb ik contact op beide teugels? Veel voorwaarts, overgangen maken, de achterhand erbij krijgen...
En vandaag ineens hupla :D :D :D ... Hij nam me uitnodiging aan, daardoor kon ik hem ook op de buitenteugel begrensen, kwamen we de bochten makkelijker door, kreeg ik directe reacties op afwenden... Ik heb hem helemaal de hemel ingeprezen!!! <3 <3 <3

Sorry maar ben super enthousiast 8-)
Geduld en duidelijkheid worden dus echt beloond en dwingen hoeft helemaal niet! Vind het zo fijn, heb ook meteen me instructrice dolblij opgebeld :+

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:28

heb net even de flimpjes bekeken super leuk
en wat stoer dat je hem zelf heb in gereden
en hij laat het gewoon over zich heen komen
echt knap hoor en wat is hij trouwens een plaatje om te zien
gr nagano

Bianc_Sten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:18

Wauw ziet er goed uit hoor.
Echt super stoer dat je het allemaal zelf hebt gedaan
Er zijn idd nog wel wat dingetjes die verbeterd mogen worden maar goed geduld is een schone zaak en niks overhaasten dat komen jullie er wel
Mun petje af

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:32

Bedankt voor de leuke berichtjes :D
Jullie maken me hele dag goed *\o/*

Deze week komt iemand een filmpje maken tijdens de les *-:)
Ik wil echt met jullie delen wat voor knaps hij nog meer heeft geleerd :D !

Van de week was ik met hem aan het rijden en baalde zo hard dat er niemand was om te filmen... Dat moment had echt vastgelegd mogen worden :o

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:25