Korienta (Furore x Kodario) @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niekj_Jente

Korienta (Furore x Kodario) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 12:55

Heey,
het is al een hele tijd geleden dat ik foto's van mij en Korienta op bokt heb gezet.
Nu was Marlies ( XxLiEsJuhHxX @ bokt ) zo aardig om een boel leuke foto's van ons te maken.

Korienta is een 18 jarige KWPN merrie ( Furore x Kodario )

We rijden gewoon dressuur matig op B niveau, en af en toe pakken we een pasje wijken erbij.
Helaas is ze best sterk en trekt ze erg vaak de teugels uit mijn handen, alhoewel het nu minder is dan in het begin,
vandaar dat ik eerst een paar minuutjes met de slof rij en die gaat er na 10 min. ook weer af!
Ik probeer er ook zo min mogelijk mee te rijden! Hier hoef ik dus ook geen commentaar op!!

Waar ik nog op moet letten
- Rechtop zitten.
- hakken beter omlaag.
- voor me uit kijken.

Commentaar is altijd welkom mits het onderbouwd is..

1. stappen
Afbeelding

2. Hier was ze dus erg aan het trekken,
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LYLEFZIN.jpg

3. Pasje wijken?
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Hier werd ze een beetje opgefokt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6MUJTVJK.jpg

9.slof eraf
Afbeelding

10.
Afbeelding

Springen wedstijd 3-7-2010
11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

Springen een tijdje geleden
13
Afbeelding

Bedankt voor het kijken.
Commentaar mag! Maar hou het vriendelijk~.

Chezshir77

Re: Korienta (Furore x Kodario) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:22

Ik vind dat je met nogal veel rotzooi rijd. Een slof, sporen, zweep... Ik weet dat je het niet wilt horen, maar als je de slof na 10 minuten toch afdoet, waarom laat je hem dan helemala niet af? Ik zou jou wel eens willen zien rijden zonder al die hulpmiddelen.... dit maakt het hele rijden voor je paard alles behalve een lolletje met jou denk ik.
Juist door je manier van rijden aan te passen kan zorgen dat je paard zich ontspant en vanzelf dat hoofd zal buigen.
Op foto 12 ruk je aan de teugels, dat zal je paard niet prettig vinden. Natuurlijk is zoiets altijd een moment-opname, maar probeer er met springen dus extra aandacht aan te geven.

Verder nog iets aardigs: je paard is PRACHTIG!!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:29

Brendaaaa : Hey bedankt voor je commentaar! Ze is gewoon af en toe zo lui op het been, vandaar de sporen, de zweep.. tja.. eigenlijk kan die wel weg jha, gebruik die toch niet.
De slof heb ik er in het begin aan omdat ze in het begin gewoon dr hoofd omhoog gooit en dan heb ik dus niet veel meer te zeggen, vandaar de eerste tien min. met slof. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:37

Euhm, ik heb niks tegen sporen, wel om de reden dat jij sporen gebruikt. Sporen zijn verfijning van de hulpen, het stokje van een touchscreen. Geen middel om een paard vooruit te rijden, of hij is zo lui, dus dan maar sporen...

Gebruik dan je zweep af en toe er bij om hem actief op been te rijden, en doe die sporen af.

Daarnaast, slof. Er zijn genoeg redenen om er eens een slof bij te hangen, maar niet omdat je paard anders zo sterk is. Dan mist er ergens wat aan het rijtechnisch kunnen en moet je daar aan gaan werken. Daarnaast vind ik de slof te veel de overhand nemen op de foto's en je ziet heel duidelijk verschil tussen slof en zonder slof. Dat hoort niet, want dat wil zeggen dat het paard op de slof gereden wordt. :)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 19:10

@Quir, ik zeg niet dat het paard lui is! ik zeg dat ze af en toe lui is op been! ze vertikt het soms om gewoon op mijn been te reageren, dan krijgt ze even een hulpje met de spoor! verder dus niet ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:13

Dan is je paard dus lui (op been, dat maakt in mijn ogen geen verschil). Dan nog, sporen er af en actief op been maken. Niet met sporen gaan rijden, omdat je het paard niet vooruit krijgt (al is het maar soms, rijtechnisch is het gewoon weg niet in orde).

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 19:16

Zal ze de volgende x eens af laten ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:21

Veel (veel te veeel mensen) hebben sporen, omdat ze het paard niet voorwaarts genoeg kunnen houden zonder sporen. Alleen los je zo het probleem niet op, maar je verstopt het.

Daardoor krijg je straks met hogere oefeningen/klasse veel meer moeite, omdat je je hulpen niet meer kan verfijnen. Je paard is namelijk "afgestompt" op je spoor. Het is niet om je af te kraken, maar om je te helpen. :)

Verder heb je een leuk paard en ziet het er zo slecht helemaal niet uit. Heb ook in je profiel gekeken. :)

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:57

Wat een ontzettend gaaf paard heb je!! Met echt ontzettende mooie ruime passen. Ik wil je toch even complimenteren dat je de slof netjes gebruikt, hangt niet strak behalve als je paard dan zijn hoofd omhoog gooit.
Probeer wel je binnenhand op dezelfde plaats te laten, dit viel me vooral op op foto 9 & 10.
Heel veel succes nog!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:02

Probeer in je wijken recht te blijven zitten. Je gaat wat tegenhangen wat je paard belemmerd in de beweging.

wat betreft de sporen, ik ga met Quir mee!
Laat ze lekker af! eerst je paard op je kuitdruk actief en daar kun je gerust je zweepje voor gebruiken, ter ondersteuning! Liever zweep dan sporen. Sporen pas gebruiken/dragen op het moment dat je alle oefeningen op kuitdruk kunt doen. De sporen kun je dan gebruiken om de hulpen kleiner te maken voor het oog.

Succes

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:07

In tegenstelling tot wat hierboven genoemd wordt los je het niet aan je been zijn wel degelijk makkelijk op met een spoortje.
Kuit geven-> geen reactie-> aantikken met spoor-> nog geen reactie-> schop met spoor.
De meeste paarden weten vrij snel dat niet reageren op kuit gevolgen heeft en zullen dus gelijk reageren.

Ik zou na jouw omschrijving ervoor kiezen om de slof wat hoger vast te maken dat heeft meestal meer effect bij paarden die erg aan je hand naar beneden trekken.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:18

Katja schreef:
In tegenstelling tot wat hierboven genoemd wordt los je het niet aan je been zijn wel degelijk makkelijk op met een spoortje.
Kuit geven-> geen reactie-> aantikken met spoor-> nog geen reactie-> schop met spoor.
De meeste paarden weten vrij snel dat niet reageren op kuit gevolgen heeft en zullen dus gelijk reageren.

Toch zou ik liever voor een zweep gaan. Dan kun je ook niet per ongeluk je spoor gebruiken :)*

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:29

Maar je wilt dat je paard respect voor je been heeft en niet voor de zweep. Dan krijg je weer al die mensen die in de M opeens problemen hebben omdat hun zweep niet meer mee mag.
Als je een beetje fatsoenlijk op een paard kunt zitten voel je wel wanneer je spoor geeft en wanneer niet.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:39

Katja schreef:
Maar je wilt dat je paard respect voor je been heeft en niet voor de zweep. Dan krijg je weer al die mensen die in de M opeens problemen hebben omdat hun zweep niet meer mee mag.
Als je een beetje fatsoenlijk op een paard kunt zitten voel je wel wanneer je spoor geeft en wanneer niet.

Ik rijd M. Heb het op de zweepmanier gedaan... geen problemen ;)
Heb een lekker voorwaartse fries :))
Was ie eerst niet hoor (een jaar geleden)
Kan hem zonder sporen alles laten doen. Rijd bijna nooit met sporen zelfs.
Kan gewoon proeven rijden zonder sporen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:54

Tuurlijk zijn er veel mensen bij wie het goed gaat maar ook veel bij wie het niet lukt. Krijg akelig veel leerlingen die echt afhankelijk zijn van de zweep.
Ik rijd alle luie paarden met sporen (en soms ook met zweep) maar alle paarden die ik langer rijd kunnen alles op hun niveau ook zonder sporen of zweep. Of dat nou B is of ZZ-L.

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:14

katja ik ben het niet helemaal met je eens.
volgens mij zijn er geen luie paarden
hoogstens paarden die geen respect tegenover de ruiter hebben en daarom maar lekker hun eigen willetje doen, dus lekker rustig an.

maar om terug te komen op je foto's, je sporen zou ik voor een keertje af doen.
is het niks, is het niks maar dan heb je het geprobeert.
wordt ze wat langzamer stem erbij en been geven.
luistert ze dan nog niet, dan tikje met de zweep.
ze zal in het begin waarschijnlijk niet luisteren maar denk dat dat een kwestie van doorzetten is.
je hoeft het niet zo te doen maar zo zou iik het proberen op te lossen.
succes!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 21:29

sannnnee schreef:
katja ik ben het niet helemaal met je eens.
volgens mij zijn er geen luie paarden
hoogstens paarden die geen respect tegenover de ruiter hebben en daarom maar lekker hun eigen willetje doen, dus lekker rustig an.
Als het een paard beter past om rustig aan te doen dan vind ik hem lui ;)
Maar als je een lui paard consequent traint dan wordt hij vanzelf vlug en heb je geen hulpmiddelen nodig om hem aan het werk te krijgen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 22:31

Mir_horses: Ik zal idd op mijn handen gaan letten :)
Vicky_88 : Bedankt voor de reactie, ik zal het zeker eens proberen.
Katja : bedankt voor je tip :)

De rest ook bedankt voor de reacties en tips! ga hier zeker aan werken!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:42

Een spoor is een VERFIJNING van de hulpen, geen straf middel en al helemaal geen middel om je paard voorwaarts mee te rijden.

Hoe wil je ooit fijn een paard op de verfijning van een spoor rijden, als je er ooit eens trappen mee uitgedeeld hebt? Nou, dat moet je een erg braaf dier hebben die dat goed doet en uberhaupt nog begrijpt. :j

De buik van je paard is een touchscreen, de spoor het stokje en je kuit is je vinger. Met een stokje hoef je veel minder hard te tikken dan met je vinger, daar bij is het ook nog eens lastiger precies dat ene knopje aan te wijzen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:48

Een spoor is om je hulp duidelijker te maken dat kan een verfijning van de plaats zijn of een verscherping van je beenhulp. Zo lang je duidelijk, eerlijk en consequent bent wordt geen enkel paard daar bang van.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:50

Katja schreef:
Een spoor is om je hulp duidelijker te maken dat kan een verfijning van de plaats zijn of een verscherping van je beenhulp. Zo lang je duidelijk, eerlijk en consequent bent wordt geen enkel paard daar bang van.

Ik heb het niet over een bang paard, juist niet. Een afgestompt paard, maar het is maar goed dat ieders een eigen werkwijze heeft. :D
Heb de ervaring dat je daar heel veel "dooie" paarden van krijgt en dat is wat je juist niet wilt met en sportpaard.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 22:52

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:55

Quir schreef:
Katja schreef:

Ik heb het niet over een bang paard, juist niet. Een afgestompt paard, maar het is maar goed dat ieders een eigen werkwijze heeft. :D
Heb de ervaring dat je daar heel veel "dooie" paarden van krijgt en dat is wat je juist niet wilt met en sportpaard.
Alleen als je het niet goed toepast.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:59

Nee hoor, een paard gaat dat op een gegeven moment niet meer als vervelend ervaren of je moet steeds harder een schop uit gaan delen. Als je het op een jong paard doet, deze is direct uit balans. Dat wil je ook niet...

Maarr, dit is geen discussie topic over sporen! :)
Ik heb alleen gezegd dat ik dit niet het juiste gebruik van sporen vind. ;)

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 23:01

Over de sporen weet ik het inmiddels al! ;)