Appaloosa Karlijn @ Work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Appaloosa Karlijn @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 00:53

Hallo.

Ik post maar weer eens een topic omdat wij zo lekker vooruit gaan samen. Ik heb alweer even geleden geheel in de knoop gezeten met Karlijn omdat ze scheef is en ik alles niet genoeg naar voren oploste, daarvan krijg je dus een stakend paard. Inmiddels gaan wij alweer met grote stappen vooruit en zijn we samen echt lekker aan het trainen. Ik moet er goed opletten dat ik Karlijn op twee teugels houdt, ik vind het lastig de buitenkant voldoende bij te houden maar daar zijn we hard mee aan het werk. Galop was vroeger crisis en gaat ook al steeds beter. Karlijn en ik gaan binnenkort een startkaart aanvragen en dan voor ons allebei voor het eerst op officiële wedstrijd in de klasse B. Ow en Karlijn is inderdaad week gekoot zoals je op sommige galopfoto's eng duidelijk kunt zien. Er was van alles gaande dat wel voor spanning zorgde er werden namelijk koeien gescheiden van een grote kudde koeien om naar de slacht te gaan. Al die slachtkoeien moesten allemaal langs de bak heen wandelen, het loeide als een gek en de mannen waren aan het schreeuwen om ze te kunnen scheiden. Ofwel, zat te zien en een hele goede oefening voor ons. De fotografe kwam halverwege het rijden aan vandaar dat het hele loswerken mist.

Even wat Info op een rijtje:
Naam: Karlijn van de Cordula's Hoeve
Ras: Appaloosa
Leeftijd: 5 jaar
Stokmaakt: 1.68m
Afstammeling: Fanny van de Cordula's Hoeve × Bachelor NH

27-09-2009
Draf:
Afbeelding

Galop:
Afbeelding

12-12-2009
Draf
Afbeelding

Galop
Afbeelding

Vandaag 21-06-2010
Pasje wijken beetje raar moment foto getrokken.
Afbeelding

Daar liep dus doodleuk een koe door de sloot, om het hek heen en weer door de sloot daarna nog een keer door de sloot en toen was die weer bij z'n vriendjes.
Afbeelding

Drafje.
Afbeelding

Nogmaals een drafje.
Afbeelding

Recht stellen voor het wijken. (daar is die sloot-koe opweg naar z'n vriendjes xD)
Afbeelding

Pasje wijken (helemaal onscherp maar het gaat om het idee) ik moet niet zo scheef zakken *zucht*
Afbeelding

Drafje. (M'n flapje van m'n chap zit los xD)
Afbeelding

Flink doordraven voor de overgang galop, buitenschouder moet er nog wat meer bij.
Afbeelding

Galop, heel slecht aan mijn been moet eigenlijk gewoon eens bijtikken maar krijg dan altijd een bok. Ben dus wat te terughoudend waardoor ik veel te veel moet werken.
Afbeelding

Nog een keer galop. Heb de andere hand ook gegaloppeerd helaas geen foto's van. Ook van het lang en laag op het einde helaas geen foto's.
Afbeelding

Nou ik ben benieuwd wat jullie vinden, klaar voor het B?
Wat is ze trouwens leuk doorgekleurd hè? Vind haar zoals ze nu gestipt is erg gaaf.

__Sanne__

Re: Appaloosa Karlijn @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 00:56

Wat een verschil met de eerste foto's! (Y)

Ik zou zeggen.. ga lekker starten :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 01:01

Wat heb jij een toverbal,
Ik vind haar nieuwe stippen erg mooi!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 01:03

Mooi paard. Denk ook dat jullie wel in het B kunnen beginnen inderdaad ziet er al netjes uit.

Wel 1 tip omdat het @ work is: Er ligt geen geld in de bak geeft je zoektocht op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 01:05

Zeker vooruitgegaan! :D

Let alleen op je handen :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 01:06

liedje89: Oh en ik zoek echt al jáaren haha. Maar ik moet het inderdaad écht afleren, mijn pianohandjes gaan al iets beter dan voorheen (nog niet goed genoeg) nu ook nog gewoon netjes rechtop, voor mij kijken en mijn schouders naar achteren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 01:15

Kasmir schreef:
liedje89: Oh en ik zoek echt al jáaren haha. Maar ik moet het inderdaad écht afleren, mijn pianohandjes gaan al iets beter dan voorheen (nog niet goed genoeg) nu ook nog gewoon netjes rechtop, voor mij kijken en mijn schouders naar achteren.

Ik doe het ook altijd hoor :$ maar het eindigd ook bij mij altijd in teleurstelling ;( . Ben dus nog steeds blut #)

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 01:28

Je bent enorm verbeterd tegenover een jaartje geleden!
Enkele tips:
- Voor overgang galop moet je absoluut niet sneller gaan draven, dan val je in galop en dat mag niet. Je kan hem beter net iets terugnemen alvorens aan te springen.
- Jouw houding in galop staat nog helemaal niet op punt, je gaat krom zitten en probeert je vast te houden door je hielen in zijn buik te klemmen, misschien bokt hij daardoor wel... Je valt ook naar voor in de galop, probeer er extra aan te denken dat je rechtop moet zitten en vooral; achteruit blijven zitten.
- verder denk ik dat er te discussiëren valt over het al dan niet rijden met die slof... Vind het persoonlijk geen goed idee bij deze combinatie.

Hopenlijk kan je hier wat mee! Je draffoto's zijn al netjes, nu die galop nog!! In ieder geval, deze foto's zijn al een pak beter dan je vorige.. De aanhouder wint altijd!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 01:35

Zoals je ziet ben ik allang van de slof af, dit was de periode waarin ik ontzettend onzeker was en ik eigenlijk alles wat ze deed eng vond. Maar dit is dus ook al zo'n 6 maanden geleden en heb ik geheel afgesloten (rij haar inmiddels met een touwhalster zonder zadel).

De galop moet helaas wel vanuit een snelle draf, ze heeft er een handje van fout aan te galopperen en dat willen we eerst oplossen alvorens we vanuit een nette verzamelde draf naar een nette verzamelde galop aanspringen (alles op z'n tijd). Ik vertrouw hierbij geheel op mijn instructrice waarmee ik tot nu toe elk dal heb kunnen overwinnen.

Ik vertel met mijn commentaar erboven al dat ik te hard werk in de galop, dat hielen knellen is aandrijven om haar in de galop te houden. Op dat klemmen (drijven) bokt ze dus niet, ze bokt op een tik die ik eigenlijk moet geven in plaats van zo te klemmen.

Galop blijft echt een punt waar we hard aan moeten werken maar in mijn ogen niet moeten forceren, ze mist ook echt nog kracht van achteren en valt dus op haar voorhand en legt veel gewicht in mijn handen. Het gaat rustig aan telkens wat beter en denk dat we een half jaar verder al een aardige verzamelde galop en fatsoenlijke overgang kunnen rijden. Van mijn houding baal ik ook elke keer weer als ik de foto's terug zie, ik moet echt eens fatsoenlijk terug gaan zitten.

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:53

Wat ben je onwijs vooruitgegaan zeg!
Heel leuk om te zijn, wel zou je er op kunnen letten dat je je handen wat meer recht op zet en je hakken uitdrukt.
Ik heb voor mijn eigen pony ook een paard gereden waarvan ik niet mocht rijden met zweep van de eigenaresse en ik vind dat dat eigenlijk alleen maar in me nadeel werkte. In mijn les heb ik toen toch de zweep erbij gepakt en wat een verandering! Ik heb dat paard niet eens aangeraakt ermee, maar hoefde niets meer met me benen te doen. Dat paard bokte ook uit het niets en helemaal als je dan een zweep vasthad.
Hiermee probeer ik een beetje te zeggen; ik zou gewoon proberen om met zweep te gaan rijden en als hij dan een bok geeft, ga dan niet slaan maar geef hem een trap extra. Misschien moet je 2x de strijd aangaan maar dan zal het daarna over zijn. Je kan dan ook makkelijker oefeningen rijden omdat je paard beter aan het been zal zijn. En word je zelf niet zo moe, hihi.

SteefViana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:57

Wauw wat een verschil!!! Wat een enorme vooruitgang! Je zit er super netjes op en rijd haar ook super netjes! Denk er wel om dat je rechtop blijft zitten, soms zit je ietsje scheef of voorover, maar dat kan natuurlijk ook aan de foto liggen! Wat is er trouwens met haar staart gebeurd hihi?

Ik begrijp alleen niet helemaal je verhaal van dat aangalopperen? Je moet dan heel hard gaan draven? Eigenlijk een beetje vreemd omdat dan je paard natuurlijk uit balans raakt omdat hij zn passen niet kan afmaken en als t ware dan in galop valt en er niet in "springt".

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:09

Milou_Milou: Ik rij haar ook met zweep, in draf gebruik ik hem ook en daar pikt ze hem af en toe niet en af en toe wel. In galop krijg ik standaard een bok vandaar dat ik hem niet genoeg gebruik, ik moet haar gewoon af en toe bijtikken, de bok uitzitten en daarna is ze alweer beter aan het been.

SteefViana: Dankjewel, ik zit inderdaad zo krom als een hoepel :Z Héel hard draven is een groot woord, ik moet haar inderdaad wel over het arbeidstempo heen laten draven, vanuit daar met stelling aangaloperen. Ze drukt dan ten eerste haar hoofd niet zo ontzettend op (ze gooide voorheen haar hoofd direct in de lucht als ik aangalopeerde) en zit daarbij telkens goed als ik de buitenkant er goed aanhoud. Het is niet zo dat we de bak door gaan racen x), het is net een tikkie sneller waardoor het aanspringen voor ons gemakkelijker wordt. Als het aanspringen eenmaal beter gaat zullen we ook vanaf een rustige abeidsdraf in een rustige arbeidsgalop kunnen springen maar dat trekt ze achter gewoon nog niet zo gemakkelijk waardoor ze er voor uitknalt en vaak verkeerd aanspringt. Galop is gewoon nog erg zwaar voor haar, na een paar rondjes is ze ook zeiknat.

Die staart, tsja daar is niets mee gebeurd en daar gebeurd ook niets mee dat is het probleem xD. Appaloosa's staan bekend om dat ze weinig staart/manen hebben en dan heb je ook nog Karlijn die dat heel letterlijk neemt en haast niets heeft. *zucht*
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 22-06-10 10:19, in het totaal 5 keer bewerkt

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:28

**Ow sorry verkeerd topic gepost x)

skiep1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:40

Mooie foto's

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:11

Wat een leukerd!
Jullie zijn goed vooruit gegaan.
Op de eerste 2 foto's zit de martingaal wel heel kort.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 17:03

Hihi wat leuk! :D
je zit trouwens wel erg scheef..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-10 11:24

Eerste foto was een pony martingaal, we hadden toen eventjes niets anders maar die gebruik ik dus al een hele poos niet meer.
Dat ik scheef zak weet ik, dat voel ik ook heel erg onder het rijden maar het is alsof Karlijn daar een beetje tot uitnodigt. Ik knik dan in met mijn heup en dan bedenk ik dat ik scheef zak en dan ga ik weer recht zitten en dan knik ik weer in etc.
Dankjewel voor de rest.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:14

ziet er al veel beter uit dan de eerste paar foto's met die martingaal of slof :j
Wat mij betreft kun je wel starten, alvast ervaring opdoen en
qua rijden zul je echt niet 'afgaan' hoor :D

wat is er trouwens aan de hand met haar staart, blijft ie nou
zo kort :oo ?

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:23

Woow, dat is nog eens een vooruitgang!
Paard is ook veeeeel mooier geworden!

Lekker starten zou ik zeggen ja :D
En dan de tips goed gebruiken!

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:27

Wat is je ap leuk opgedroogd zeg :)
Staart is idd iets van appa's, die van mij is nu eindelijk wat voller en langer na 2 jaar door elke dag met een borstel speciaal voor manen en staart te borstelen en daarbij antiklitspray te gebruiken zodat ik er niets uittrek :=
En een niet stabiele/moeilijke galop is ook typerend voor appa's.. Ook hier praat ik uit ervaring ;)

Dat terzijde, het plaatje is een stuk fijner geworden in een jaar!
Af en toe je ellebogen wat meer bij je lijf en de galop is nog een oefenpuntje, verder ziet het er prima uit :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:32

Ben ik nu de enige die ziet dat dit paard in een valse knik loopt?

TessJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:40

Wat een verschil met de eerste foto's zeg! Gelukkig ben je veeeeeel rustiger geworden in de mond bij haar.. Succes met de wedstrijdjes

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 17:41

superwoman schreef:
Ben ik nu de enige die ziet dat dit paard in een valse knik loopt?

Op sommige foto's loopt het paard inderdaad niet over de rug, maar ik denk dat je het stapje voor stapje moet bekijken. Als je kijkt naar hoever ze al vooruit is gekomen heb ik daar alleen maar respect voor.
Mijn pony liep eerst ook in een valse knik, met de tijd leer je.
Je kan niet van een paard en ruiter verwachten dat het in een jaar perfect is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 00:01

Het is nog lang niet perfect, ze was die dag erg gespannen omdat er zoveel rond de bak gebeurde en wilde daarom dus niet lekker ontspannen. Ik ben de laatste keer rijden heel bewust met mijn houding bezig geweest maar vind het zo frappant dat ik bij haar eigenlijk de hele tijd in elkaar zak en scheef zak terwijl ik dat voorheen nooit zo erg had.

Zal eventjes wat foto's bijvoegen van een ander paard dat ik heb gereden, zo was mijn houding voor Karlijn.
Zou het door haar scheefheid komen dat ik zo scheef zak? Vooral van het scheef zakken heb ik ook echt last en voel ik echt maar toch zak ik telkens weer scheef. Bij Watosca zat ik eigenlijk automatisch vrij recht maar bij Karlijn helemaal niet. Mijn schouders staan altijd te bol, ook als ik gewoon loop daar ben ik hard mee bezig (al een jaar of 2 xD Het was nog erger)

Afbeelding

Afbeelding

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 00:10

erg mooi gevlekt paard! :D