Bon Ami @ dressuurwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Bon Ami @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:49

Hallo !

Vanmiddag zijn er weer eens foto's gemaakt van het trainen met Bo en mij :) Ons vorige topic van een maand geleden:

[RT-HAW] Bon Ami @ trainen voor de B !

Bon Ami (triple x julio mariner xx)
kwpnruin
4 jaar
bijna jaar ohz
sinds ruim 3 maanden in mijn bezit

We hebben het afgelopen maand rustig aan gedaan, vlak na de shoot van bovenstaand topic kwamen we dik 2 weken in een vrij grote dip. Hier zijn we redelijk uit gekomen, en we trainen nu dan ook weer regelmatig :) hij is duidelijk aan het ontwikkelen, qua bespiering maar ook nog in de hoogte wat ik goed aan hem merk. Hij heeft nog moeite met balans, vooral de galop is gewoon erg moeilijk. Dit gaat aan de longe nu wel echt de goede kant op en hij krijgt nu in ieder geval al meer kracht :) Hij sprinht nu echt aan ipv dat hij erin valt.

We trainen vooral aan de achterhand, meer ruimte in zijn passen en daarin de ontspanning vinden. Teugelcontact, actief maken en vanuit daar die aanleuning ontwikkelen. Ik moet zeggen, het gaat best goed! Aan het einde liep hij vrij constant fijn in contact en bleef er goed bij van achteren. Natuurlijk zijn er ook nog momenten dat hij compleet uit elkaar valt en op de voorhand knalt maargoed die momenten worden met de week minder :D We beginnen echt een combinatie te vormen en elkaar beter te begrijpen. Als ik te veel hulp geeft laat hij dit duidelijk merken en ik laat het aan hem merken wanneer hij echt te traag wordt. Daarin word het rijden steeds rustiger, kleinere hulpen, we begrijpen elkaar steeds beter :)

Groot punt van aandacht was mijn houding, ik zat in alle gangen naar voren door angst en spanning. Bij Bo heb ik nu echter de ontspanning gevonden en zit ik sowieso in stap en draf gewoon rechtop (heb mezelf zelfs al betrapt op wat licht achterover leunen :P ), galop zit ik nog naar voren om het hem makkelijk te maken. Dit werkt waarschijnlijk harstikke averechts maargoed ik doe ook maar gewoon mijn best ... :) Mijn linkerhand is soms erg vervelend, ik ben druk aan het oefenen meer op de buitenteugel te sturen door die tegen de hals te 'drukken' en met mijn zit en benen hem de wending door te laten gaan... Rechtsom gaat dit goed, linksom is dit erg lastig, dan is mijn linkerhand soms nogal eigenwijs...

Ohja afgelopen weekend trouwens ons B debuut gehad, tja, dat ging niet echt zoals gedacht := was nogal een 'vuurdoop' en bij onderdeel 7 moesten we de ring dan ook al verlaten :+ hahaha, achja, volgende keer beter! We trainen lekker verder.

Plaatjes van de wedstrijd:
AfbeeldingAfbeelding

Foto's van de training, ze staan op volgorde van de training. Commentaar hou ik dit keer maar eens voor me, dus alles is welkom (mits opbouwend natuurlijk.. moet er dan wel iets aan hebben :) )

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. afwenden voor wijken
Afbeelding

7. beginseltje wijken
Afbeelding

8. (blij met mn houding hier)
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Uitschuiven halsstrekken
Afbeelding

12.
Afbeelding

13. Klaar :+: moe maar zeker tevreden.. :)
Afbeelding

Brand los! Wees lief voor ons.. We zijn nog niet zo lang een combinatie en we komen van ver :P

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 20:59

Van je dip kan ik nu niets meer terug zien! Want vind het alweer een stuk ontwikkelder en volwassener dan bij de shoot eruit zien. Ook leuk om te zien dat je er met meer vertrouwen opzit, ondanks de wedstrijd van zaterdag. Op sommige foto's alleen je hakken nog wat meer uitdrukken, maar kan natuurlijk ook precies de moment opnames zijn.
Ben benieuwd naar jullie volgende wedstrijd! :)

_nathalia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:00

Vind je houding zeker vooruit gegaan met eerder :j
Ziet er verder goed uit, komt vast goed.
Wat was er dan gebeurd tijdens de wedstrijd? Of vond Bon Ami het te spannend?

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:02

Ziet er zeker fijn uit :j
Toch zou ik hem op sommige momenten nog iets meer met het neusje er uit willen zien. Vind het op de foto's lijken of hij zijn rug wat strak houdt, vooral foto 3 en 5. Foto's daarna zien er fijner uit.
Jullie zijn een mooie combinatie! :) Gaat vast helemaal goedkomen.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:06

@ sukana; thanks :D
@nathalia; nou hij zag er de lol totaal niet van in, en dat is zacht uitgedrukt := te veel paarden, te veel ruimte en de uitgang was erg dichtbij.. Dus hij vloog me gewoon over de buitenschouder de ring uit, hij is groot, en ik kon begrenzen wat ik wou maar hield hem gewoon niet in de ring. Dus toen gediskwalificeerd helaas. Over 2 weken heb ik een kleine avond wedstrijd in de planning.. Kijken hoe dat gaat :)

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:09

Mooi paard heb je!
En jaahhh ik heb een tip! (hehe, éindelijk heb ik eens iets nuttigs te melden :+ ) Je moet je hakken iets meer uitdrukken.(dus omlaag ;) )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:13

Vooral de laatste foto's..waar je hem dus lengte geeft...geven een fijn beeld.
Hij is pas 3 he...rij hem dus zoals je hem rijd op de laatste foto's en probeer nog niet teveel te denken aan meer oprichting.
Balans moet hij krijgen en dat leert hij door over zijn rug te lopen.
Wees dus niet bang om af en toe je aanleuning kwijt te raken als je hem uitschuift naar beneden. Op een gegeven moment zal je merken dat hij jou hand weer op zoekt in die lage lijn en dan kan je een stap verder.
Een jong paard beleren is artistiek durven zijn zei mijn instructeur altijd...jou houding komt vanzelf wel weer als het paard fijn gaat lopen! Dus een keer naar voren, hand breed ( niet teveel omlaag) en een been eens extra aan is helemaal niet erg in het begin.
Mits je er ook een respons op krijgt natuurlijk.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:19

hey deniece!

Ik kwam je toevallig tegen!..

Erg mooie foto's!, je ziet inderdaad 100X verbetering!! super!
En inderdaad je houding!! mijn complimenten hoor! je zit er keurig op!..en inderdaad ontspannen!!

Wat ik kan zien is.

**Ik zie vrij veel prik foto's met je sporen, ik weet niet of dat dus elke keer is of toevallig net vast gelegd is met de camera, misschien even bewust van worden of je het vaak doet of onbewust.

**Wat je al zei met de achterhand, vind ik wel verbetering in, met sommige foto's had ik het idee dat hij iets vooroverkukkelt.

**Hakken uit drukken

**Probeer met wijken recht op te zitten en niet aan 1 kant in te knikken*doe het zelf ook hoor haha

Het zijn voor ons allemaal moment opnames dus neem mijn commentaar niet te zwaar!..Je weet zelf wel wat je aanspreekt.

Heel veel plezier met je topper!

deniece

Re: Bon Ami @ dressuurwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 21:37

Bedankt voor de reacties en tips :)

@ aerdenhout; Hij is 2 maanden geleden 4 geworden :) ik ben ook zeker niet gefocussed ofzo op de aanleuning, ik rij hem naar voren en neem daarbij contact zodat de aanleuning zich kan ontwikkelen, hij loopt nog lang niet constant en dat is niet erg :)

@Daphne; dankjewel!! Denk alleen dat je het prikken vind lijken doordat m'n hak vaak wat omhoog is, echter raak ik hem daarbij weinig aan met m'n spoor hoor :) kan dat erg goed voelen bij hem namelijk :)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 21:39

Deniece: Ja precies, wat ik al zei het zijn voor mij moment opnames!..

Nogmaals Succes!!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:30

Mooie foto's hoor Deniece, het blijft een knap beest! :+:

Het ziet er allemaal al zo veel constanter en vertrouwder uit dan een maandje geleden en je rijdt hem echt heel netjes :) Je wacht mooi tot hij vanzelf in je hand ontspant en tot die tijd hou je altijd fijn contact en doe je lekker relaxt je ding.
En hij is echt al zoveel minder slungelig dan hij was! :)) Echt een krachtige motor krijgt ie nu! :)

Netjes zo door gaan en dan komt het helemaal goed!

Probeer misschien alleen nog iets meer met je buitenhand te rijden. Desnoods doe je je binnenhand naar voren in de wending zodat hij écht NIET op je binnenhand kan 'leunen'. Lekker op eigen benen laten lopen en met je buitenteugel 'sturen'. In het begin zal je flink duidelijke ophoudingen moeten gebruiken met je buitenteugel maar als je het constant doet zal hij steeds fijner worden :))

Succes met hem! ;) Jullie waren leuk om te fotograferen! :D

dinniedepooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:54

Mooi paardje Deniece!
Jammer dat ik jullie niet heb kunnen zien rijden vorig weekend.
Ben het met de meeste bokkers eens dat het beeld net iets mooier wordt als jij je lang maakt, dus mooi recht op en je hakken naar beneden.
Beetje verwaand zeg maar, met zo'n knap paard mag dat ook! ;)
Denk dat jullie een mooie toekomst te wachten staat!
Laatst bijgewerkt door lindake op 05-06-10 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige italics verwijderd

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 19:25

Bedankt voor de reacties ! :)

@ Marieke; thanks, jij was ook leuk als gezelschap ;) ja hij is echt al veel sterker geworden :j en klopt zo erg van mijn buitenteugel haha. Ik ga ermee aan 't werk :D

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:04

Moderatoropmerking:
Reacties die niet voldoen aan de regels van RT-HAW verwijderd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:10

Probeer je bewust te zijn van je houding; wat meer rechtop op sommige momenten en je hak wat lager.

Waarom moesten jullie de ring uit, wat ging er niet goed?

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 12:49

@ opisop_shop; dankjewel, ben al aardig blij met mijn houding nu vergeleken met een paar maanden terug.. Maar is inderdaad nog veel aan te verbeteren. En wat er mis ging heb ik een paar posts hierboven verteld :)

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:06

zo snel zie ik alleen dat jij je hakken moet uitdrukken,

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:15

Idd ik zie ook de hakjes.
En op sommige momenten is de ene teugel langer als de ander..
maar je houding is super netjes.
Leuke combi!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:35

hey deniece!

Ziet er al goed uit meis! Oefening baart kunst.

Ik zie je misschien 16 juni nog wel in vaassen ;)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:19

Jeetje deniece! wat zijn jullie vooruit gegaan!
Heb ook even in de vorige topic gespiekt en moet zeggen dat ik hem daar met meer ruimte in zn hals vind lopen! Foto 9 vind ik een heel fijn beeld gegeven (jammer dat ie wel op zn voorhand valt maar he! hij is 4 :D) Probeer hem verder idd wat meer naar voren te rijden! zo krijg je uiteindelijk ook makkelijker een fijne aanleuning! Vind dat je m verder echt lekker rijd! (mja HAW he dus moet wel aan de comments) Galop komt wel! als ie maar vooruit gaat.. t nette volgt dan vanzelf :D

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:47

IK vind dit er toch wel heel leuk uit zien. Relaxed!
Achterhand zit er ook al goed onder, Ik zag geloof ik bij 1 of 2 fotos dat 1 achterbeen niet recht achter het voorbeen gezet wordt,maar je gaf zelf al aan dat hij wat moeite heeft met de balans, blijf hier wel bewust op trainen zou zonde zijn anders.

Voor de rest vind ik je een fijne ruiter, geen getrek maar lekker los zoals het hoort!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 07:34

Bedankt voor alle reacties :D

@ Selena; doe je ook mee? Leuk zeg :D tot dan :)
@ BelleA; dankjewel! Ik moet mn teugels nu een stuk korter pakken van mn instructeur omdat ik anders snel mn handen te dicht bij me heb (lees, buik en schoot). Verder wissel ik ook vrij veel in halshouding, om hem daarna weer wat meer op te pakken. Hij heeft echt dat teugel contact nodig anders valt hij snel al uit elkaar en valt zijn achterhand ook weg. Dus die kortere halshouding is wel waar ik nu ook op train, puur zodat hij die power erin leert te houden en vanuit daar laat ik mijn teugels soms wat vieren, wel contact houden, zodat hij daar nu ook actief in blijft :D
@Kyliiej; dankjewel :) achterhand is inderdaad soms nog wat zwabberend haha, rijd veel binnenhoefslag en dat helpt heel goed :)

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:11

hej deniece,
wat is je houding vooruit gegaan zeg!! Tuurlijk nog wat kleine puntjes, maar wees trots opjezelf!! Commentaar is niet echt aanvullend, meer wat de andere zeggen, als hakken laag..
Bo valt nog wel wat op de voorhand, maarja tis jong paard he ;) en zoals ik las, rijd je hem lekker actief voorwaarts, dus dan komt het vanzelf dat hij meer opwaarts zal gaan lopen.

succes de 16de ;) als ik tijd heb kom ik even kijken :)

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:11

leuke plaatjes weer deniece :D
je houding is echt super vooruit gegaan :oo
idd alleen je hakken nog iets meer uitdrukken!
verder ziet het er heel netjes uit!! ;)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:33

@deniece : super meid!