Moon @ work in de zon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Moon @ work in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 20:30

Dit is mijn tweede topic over ons en ik ben zelf erg tevreden over de vooruitgang.
Even ter uitleg en introductie van het Paard

Naam: Moonlight, (Moon, Mooney) v. goodtimes
Geslacht: Merrie
Ras: KWPN
Leeftijd: 16 jaar
stokmaat: 1.60

Moon is vrij lastig te ontspannen en schrikt nog vaak van het bit. Ze is ook wat stijf en daarom help ik haar voornamelijk
daar doorheen te komen. Als reactie kropt ze zich graag op en maakt zich kort in al haar ledematen.
Daarom probeer ik haar lengte te geven in de hals, haar rug en in haar gangen. Als ze naar beneden wil, bied ik haar dat aan met de teugels.
Dat is ook de reden dat ik met mijn zit naar voren zit, ik ontlast haar rug en wil dat ze naar voren gaat.

We zijn nu dus vooral bezig met de aanleuning, het bit accepteren en de lengte in haar lijf en passen aanbrengen.
In mijn vorige topic was galop nog echt een onuitzitbare gang, maar sinds een paar weken zijn we daar langzaam aan mee begonnen.
Vooral het aanspringen en terug rijden heeft onze aandacht.

1 Afbeelding
Hier komt ze er net nog niet lekker doorheen

2 Afbeelding

3 Afbeelding

4 Afbeelding
Dit vind ik al een stuk fijner om naar te kijken, flinke pas naar voren, nu het achterbeen nog meer ;)

5 Afbeelding

6 Afbeelding

7 Afbeelding

8 Afbeelding

9 Afbeelding
Galop, op een raar moment genomen

10 Afbeelding
Beter

Ik ben benieuwd wat jullie er over te zeggen hebben.
Over mijn houding zijn de meningen vast verdeeld, maar ik krijg hier les bij en we zijn al met sprongen vooruit gegaan.
Wees een beetje lief voor ons!

TLNLSDB

Re: Moon @ work in de zon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 22:25

Nou zal ik hier dan maar eens wat plaatsen...

Je houding : Meer gaan zitten : je zit nu erg ver naar voren!
De Schouder heupen hakken lijn !
Ook aan je hand houding valt veel te veranderen!
Ik kan persoonlijk niet echt dingen zeggen die ik echt sterk vind
ik heb het verde rgelezen en snap ook dat je meer lengte in de hals wilt houden.. maar als je eigen zit en handhouding al niet goed is.. snapt je paard er ook weinig aan.. ik zou eerst alles eens los laten.. beugels uit en eerst eens aan je eigen zit ect gaan werken..misschien wordt je paard daar ook wat meer soepeler van en gaat het misschien wat vertrouwder voelen voor beiden.
Ik moet wel meegeven omdat je zo weinig vraagt dat het er sowieso wel vriendelijk uit ziet!
dan er bij mag je best laten weten dat je er op zit..
het lijkt nu namelijk alsof je paard gewoon rondjes loopt en niks hoeft.. ik weet niet of dat de bedoeling is maaargoed!
ik weet ook niet hoe het hiervoor met jullie ging maar als je zelf verbetering ziet dan wil ik dat best geloven.
in ieder geval veel plezier en suc 6 samen!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:11

Nou Tesz heeft bijna alles al gezegd.

Bij komend "probleem"is dat je paard volledig op zijn voorhand loopt. Als je bedenkt dat de achtevoeten in of over de afdruk van de voorvoeten moet komen.... Dan heeft je paard nog een halve meter te gaan.

Vraag aan je instructrice om hulpen voor de achterhand, maak je paard gehoorzaam aan je been, laat de voorkant maar voor wat ie is en zoek de achterkant van je paard op.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:16

Inderdaad rechtop zitten, handen rechtop houden, op foto 4 en 9 heb je je rechterhand op je been liggen.
Veel overgangen en figuren rijden.

Je neusriem zit ook behoorlijk hoog, die mag wel 1 á 2 gaatjes lager.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:19

Beugels 1 gaatje langer dan kom je al meer op uw k.nt te zitten en jouw hakken niet zo ver uitdrukken.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 15:16

Over het rechtop zitten, kun je in het beginpost een stukje lezen.
@ DjunDjun: hij zat eerst inderdaad lager en de instructrice bij springles heeft hem toen 2 gaten omhoog gehaald.
Geen idee waar hij dan wel hoort te hangen, heb er nooit problemen mee, zoals hij nu zit

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 16:18

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:54

Op de eerste foto's staan haar mondhoeken flink onder spanning, dat lijkt me erg tegenstrijdig met wat je verteld wat je aan het doen bent.
Het is wel logisch dat je paard zich dan opkropt en het bit niet fijn vind.
Heb je een dubbel gebroken trens?
Dat is namelijk een zacht bit en lijkt me het meest geschikt voor een paard wat bang is voor het bit, of anders bitloos.
Als je je paard lang en over de rug wil rijden zul je zelf moeten vragen naar beneden te gaan met veel minder druk en zelf vooral heel nageeflijk zijn met je handen.
Als je je handen zo laag houd zet je ze juist vast, je kunt ze gewoon dragen, dat betekend niet dat je paard dan niet met zijn hoofd naar beneden kan.
Je mag best gewoon gaan zitten dat kan je paard heus wel hebben, het zorgt er ook voor dat je paard naar voren wil dmv zithulpen.
De neusriem moet twee vingers onder het jukbeen zitten.
Ik zou eerst nog wat meer ontspanning willen hebben voordat je met de galop bezig gaat, eerst in stap en draf netjes over de rug daarna pas de volgende stap.

Jakizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:20

Goed dat je een doel stelt om mee te werken. Ik zou zeggen proeer wel contact te houden op beide teugeeld anders kan er geen aanleuning ontstaan;)

succes verder

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 19:31

Hallo,
Jullie zijn wel heel erg vooruit gegaan, echt een verschil! +:)+

Ik snap je manier van denken wat betreft het voorover zitten. Ik zou er dan eerder voor kiezen om wél rechtop te gaan zitten, en de teugels iets meer bij je lijf te houden zodat je je armen wat uit kan schuiven. Je paard heeft nl moeite om zijn achterhand eronder te brengen, en door rechtop te zitten help je hem daarbij.

Verder nog een tipje over je polsen. Op veel foto's kantel je je pols naar beneden. Hiermee zet je echt je hand vast, en kan je niet soepel met hem meeveren. Ik zou als ik jouw was een paar keer overdreven bewust je pols niet naar beneden kantelen maar naar boven. Dan voel je hoeveel spierspanning daarvoor nodig is. En jezelf steeds controleren, druk je je pols weer naar beneden: hup omhoog die pols.
Ik denk dat je gaat voelen dat je paard dan veel fijner op het bit gaat reageren.

Verder heel veel succes én plezier met rijden! Op naar het volgende topic!
Groetjes,!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 21:38

Oke, bedankt voor de tips!
Vooral de pols tip vind ik een goede.

Het voorover zitten, doe ik op aanraden met de lerares, dus daar heb ik alle vertrouwen in. Verder rijden we met invloeden van antoine de bodt en marije de jong, zij maken ook gebruik van de verlichte zit. Ik kom vaker commentaar tegen hierover, maar voor mij voelt het goed en ik merk dat Moon er baat bij heeft.

Ik rij inderdaad met een dubbelgebroken trens, sinds ik haar heb.
Als ik naar de foto's kijk heb ik niet het idee dat haar mondhoeken onder spanning staan. Contact moet je houden, jammer dat deze foto's net een waslijn laten zien, van het naar voren "duwen" . ze heeft een lange mond hoor ik vaak en hoort nog wel een sperriem bij dit hoofdstel. Misschien vertekend het dan wat, maar ik zal er morgen even naar kijken!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:42

2 Afbeelding
Op deze foto kun je heel duidelijk zien dat je een te stugge hand hebt, hoe kun je dat nu niet zien?
Op de andere foto's ook , behalve die waar ze helemaal los loopt, ze dus zelf achter de teugel gaat omdat die druk niet fijn is, ze gaat erachter lopen.
Op de eerste foto's geef je teveel druk, daarna helemaal los.
Dat is allebei geen goed contact.
Als je teveel druk geeft loopt ze ook helemaal niet, ze lijkt zichzelf helemaal vast te zetten.
Met het (los)rijden moet je dus veel minder druk op haar mond zetten, veel meer mee geven met je handen!Lekker naar voren op een licht contact, rond komt later wel.
Misschien is je bit ook te groot, ik zie nl ook het bit aan één kant door de mond komen.
Sorry dat het negatief overkomt, dit is niet de bedoeling, maar je zegt dat je het niet ziet, dat is lastig als het je belangrijkste probleem is.
Probeer gewoon eens met rijden heel weinig gewicht in je handen te nemen, ongeacht waar haar hoofd is, en vooral op het tempo te letten, veel afwisselen daarmee.
Dan zul je merken dat je paard beter gaat ontspannen!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:46

Dat bitje had ik nog geen eens gezien! :o
maar idd volgens mij heeft de persoon boven mij gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:49

Leuk paardje, probeer op je houding te letten, ik mis ook een cap?!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 19:54

@ MirandaFuego
ik ben totaal niet bezig met een ronde hals op mijn paard, vreemd dat je dat zegt, aangezien ik aan heb gegeven dat ik les krijg met invloeden van adb en ik zag dat jij intresse/ervaring met hem hebt. Ik rij nu ongeveer 1,5 jaar op deze manier en we hebben echt een heel vervelend stuk gehad. Ze staakt gelukkig niet snel vanwege haar goede karakter.
Heb je wel eens een paard gecorrigeerd dan ipv ingereden? Ik krijg hier hele goede begeleiding bij.
Je moet wel contact houden op het bit, om een paard te laten begrijpen wat de bedoeling is en ik "duw" haar naar voren.
Verder probeer ik altijd goed op 1 tempo in draf te blijven lopen, rij veel overgangen stap draf.
Ik snap dat het altijd lastig blijft vanaf een foto en elk paard is weer anders.
Ik heb nog wat nieuwe foto's gemaakt en wie weet brengen deze wat meer verduidelijking!

Afbeelding
Instappen, lengte in die hals! Haar voorbeen komt al een stuk meer naar voren dan eerst, toen zette ze haar benen direct onder haar neer.

Afbeelding
Moon vind het in ieder geval een stuk prettiger dan een jaar terug! wollige oortjes

Afbeelding
hier wil ze naar beneden, dus ga ik meer uiteraard!

Afbeelding
brave merrie

@Liinn: dank je wel! ze is vooral erg lief. en zoals iedereen op bokt, moet je zelf weten of je met of zonder cap rijd. soms rij ik wel met 1, soms niet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:23

De laatste foto's geven een veel duidelijker beeld!
Veel beter ook! +:)+
Op de eerste foto's heb je ook heel vaak een slecht moment, dat haar been onder haar lichaam staat.
Dat geeft ook al snel een verkeerd beeld, je kan niet zien hoe het beengebruik is dan, het lijkt dan alsof alles opgepropt zit.
Maar ik denk nog steeds dat je zelf met rijden op moet letten dat je je rechterhand niet te stug houdt, dat zijn toch dingen die er telkens weer insluipen.
En blijf je handen dragen, af en toe gaan ze op de knie/te laag.
En om je vraag nog even te beantwoorden:
Ik heb behalve paarden inrijden zeer regelmatig paarden gecorrigeerd, vaak echt moeilijke gevallen!
(die helemaal vastzitten, nog maar één kant op wilden bijv... , steigeraars enz., ik was nogal stoer vroeger :+
Maar nu ben ik al blij als ik zonder rugpijn op mijn eigen knolletje zit hoor, ik ben nu een heule luie recreatiehobbelaar! ;)

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 19:15

Ik ben er inderddad op gaan letten om mijn binnenhand meer bij me te houden en beide handen te dragen de laatste week.
nu zijn we de afgelopen twee weken ook echt vooruit geschoten in de training, zodat het ook makkelijker gaat! :D