frids@les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

frids@les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 11:54

onverwachts kwam miranda (:)ikkuh:)) fotos maken bij onze les. het was heel stoffig, dat is bij sommige fotos goed te zien.

ik rij frids nu bijna 3 jaar. vorig jaar zijn we gestart, daar hadden we in 3maanden 11 wps maar zijn toen even gestopt. ik ben toen geopenreerd en vanaf december ben ik hem zelf weer normaal aan het oppakken. dat viel zwaar tegen want moest hem weer heel erg terug rijden na hoe hij was. februari zijn we voor het eerst L1 gestart en hebben nu 7 wps. het gaat dus de goeie kant op.

waar we veel aan werken is zijn ruimte. zijn middenstap/draf en galop komen er wel uit, maar matigjes. verder werken we veel aan zn achterhand, ontspanning en aanleuning.
frids staat ook voor de kar, erg jammer want als hij mee is geweest is hij stijf. dat kost mij weer veel moeite om hem los te krijgen.

frids
8 jaar
fries
trainen richting L2
waar we nu specifiek aan werken is achterhand, middengangen, ontspanning en aanleuning en natuurlijk het wijken
mijn houding is niet optimaal, mijn handen en voeten leiden vaak een eigen weggetje. ik ben op zoek naar een nieuw zadel omdat ik in dit zadel heel snel na voren zak.

loswerken
Afbeelding
daar gaat me been al
Afbeelding
in het losrijden schakelen met zijn ruimte. hier pakt hij die redelijk goed, alleen mijn houding :7
Afbeelding
dit krijg je als je mij laat galopperen en ondertussen iets gaat vragen....zat heel serieus een heel verhaal te vertellen
Afbeelding
mooie actieve achterhand vind ik zelf
Afbeelding
klein proberen te galopperen
Afbeelding
luisteren na uitleg
Afbeelding
lekker stappen tussendoor
Afbeelding
en weer weg die achterhand, dat gebeurt me dus elke naar met het oppakken. moet me handen lager houden
Afbeelding

dit waren we. weer lief voor ons, we doen ons best en ook wij zijn maar mens en dier :D

MariekeS_

Re: frids@les

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:04

Ziet er leuk uit Marijke! :) Knappe fries heb je onder je kont :9
Commentaar van deze foto's vind ik wat lastig een aangezien je les had heb je vast goede begeleiding gehad :)
Je houding lijkt erg onstabiel aangezien je veel in verschillende houdingen zit (voorover, recht op, handen voor je, handen dicht op je etc.) Rij je wel eens zonder beugels? Dat kan enorm helpen voor je stabiliteit en onafhankelijk zit :) Ik kan me voorstellen dat dat erg lastig is op een onstuimige Fries maar het werkt echt! :)
Gaan jullie straks meteen over naar het L2?
Veel succes nog!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:11

marieke: thqs :)
ik moet echt een ander zadel. loop al vanaf het begin hier mee te klooien en ben het nu ook zat. krijg het nu ook op me protocol te zien. ja ik rij regelmatig zonder beugels. als je fotos van jessika en mij ziet en nu met frids en mij is mijn houding heel erg verslechterd. onstuimig valt wel mee, hij is redelijk stabiel en zo lekker in zn gangen! doorzitten?heerlijk! galop? net of ie bokt volgens een vriendin
nee we gaan nog niet over. we hebben dan de selectie in vaassen nog en daarna komen de selecties voor de friezen. vorig jaar hebben we ons heel goed geplaats daar en dit jaar wil ik het proberen nog serieuzer aan te pakken. dat NK Friesche paard kwam wel heel erg dichtbij! als ik over ga, word dat pas augustus. dat ligt aan de uitslag van de Friezen. heb daar 3 wedstrijden mee gepland

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:34

Leuk hoor! :) Verstandig om even lekker door te rijden in het L1 :)
Ik zie vaker friezen (vooral galopperen) dat ik denk: "jeetjemina, respect dat je dat uit kan zitten" :') Maar misschien valt het wel mee als je erop zit _O- Dat scheelt dan weer!
Hopelijk is een ander zadel een oplossing dan :) Ik heb nooit foto's gezien van jou op Jess dus dat weet ik niet maar ik weet wel dat een zadel veel invloed heeft op je houding. Zo vind ik het zadel van Jess echt een crime :P

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:39

Ik kan zien dat je zadel je in de weg zit. Op de ene foto neig je naar een stoelzit en op de andere foto gaan je benen te ver naar achteren. Kan het kloppen dat je er heel weinig steun aan hebt?

Jammer dat hij ook voor de kar loopt. Zeker als je aan het werk ben om de achterhand er verder onder te krijgen, werkt het lopen voor de kar averechts. Voor de kar wordt namelijk een stuwende achterhand gebruikt, wat je in de dressuur absoluut niet wilt.

De galop vind ik daarentegen wel een pluspunt voor deze Fries. Op de foto's ziet het er uit als een sterke gang van hem.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:42

marieke: ik zou eens gaan zoeken na fotos. als het goed is liggen die wel ergens. het zadel van jessika een crime? ruilen? i love dat zadel!

maaikemuis: ja echt vreselijk zadel. ik heb er totaal geen steun aan. het is heel oud zadel, officieel is het een spring zadel maar hebben de achterste stukken eruit gehaald. beugels korter/langer heeft weinig zin qua steun of het beter gaat of niet. het is een lastig zadel.

van de week had ik al gereden met een zadel van vriendin, dat ging 10x beter na mijn gevoel, ik heb nu net datzelfde zadel beseld. dus vande week komt me nieuwe zadel binnen!!!! :D :D toch wel blij dat ik dat gedaan heb!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 12:44

Kan ik me helemaal voorstellen! Dan kan je nog beter je hulpen gaan verfijnen!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 12:45

maaike: heb je toevallig nog andere tips?
zijn stap en draf zijn idd minder dan zn galop. je kan ook zeggen, die zijn ''gewoon'' en zn galop sterk. ben er wel blij mee. zit echt heerlijk en kan er alles mee. ff zitten en hups terug, hoe meer die zo galoppeerd als op die foto hoe lekkerder die zit, kan blijven zitten en te bewerken is

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:19

Ik vind dat je er ondanks het zadel, toch nog best netjes op zit!
Vind em erg fijn lopen! Probeer wel hem fijn over de rug te houden wanneer je meer naar die oprichting gaat, erg lastig ik weet het, werk er ook dagelijks aan :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 08:14

iemand anders nog tips?

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 14:31

Zat toevallig naar foto's te kijken van toen je bij Riant wedstrijd reed. En lijkt ook bij foto's nu, dat als je hem in de oprichting hoger oppakt dat hij dan het achterbeen een heel stuk minder wordt. Als hij wat lager loopt en meer over de rug dat de achterhand er wel bij blijft. Kan dat kloppen?
Verder ziet er allemaal wel erg fijn uit :)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 14:45

sukana: ja dat klopt. probleem is dat als ik hem oppak ik meteen geen achterhand meer heb.... koetsen trekje
this heel vervelend want ik zou het niet weten hoe ik het op moet lossen. de hele tijd lang en laag doorrijden gaat ook niet