Sandor NRPS basis: balans end rechtrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmodania

Sandor NRPS basis: balans end rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 16:02

paard: Sandor, 14 jaar, NRPS, links stug, rechts week
ik: Natasja, 36 jaar, problemen met houding aan het wegwerken

nivo: basis: stap gaat redelijk, draf matig. galop doen we nog niet.
Ik rij grote figuren en op ontspanning; nog niet bezig met oprichting.

Tot voor kort zat ik nog erg scheef door pijn in mijn bekken en schouder.
Ondertussen is de pijn weg en ben ik aan het oefenen om weer recht te zitten.
Paard is van zichzelf wat scheef en door mijn zit is dat verergerd.

Plaatje van het rijden met pijn:
Afbeelding

We zijn vooral bezig met eenvoudige dingen: lange rechte lijnen ook recht rijden.
En voltes met de juiste buiging en stelling.
Vooralsnog alleen stap en draf. Galop is erg instabiel al zonder mij erop.
Ik ben aan het leren met dubbele longe longeren om zo ook te kunnen oefenen.

Optoming is bitloos omdat ik geen goede teugelvoering kon bieden door de ontstekingen in mijn schouder. Het begint nu een beetje te komen dat ik contact kan onderhouden.
Sandor beweegt een stuk soepeler sinds het bit eruit is, dus voorlopig wil ik dat nog even zo laten.

Verzamelplaatje van 1 maand geleden:
Afbeelding

Hieronder volgen de recente foto's.

Voor mijn gevoel heb ik mijn armen nu minder verkrampt.
Ik probeer lichtjes contact te houden.

Foto 1: losrijden in stap.
Afbeelding

Foto 2: losrijden in draf, linksom (makkelijke kant).
Afbeelding

Foto 3: klein stukje verder.
Afbeelding

Foto 4: nog klein stukje verder, achteraanzicht.
Afbeelding

Foto 5: losrijden in draf, rechtsom (moeilijke kant).
Afbeelding

Foto 6: stap linksom, lijn van de volte (15 meter doorsnee op soort van binnenhoefslag) volgen.
Afbeelding

Foto 7: stap rechtsom. Ik wilde eigenlijk een 15 meter volte rijden, maar hij valt naar binnen. De voltes worden dan steeds kleiner. Hier probeer ik hem wat naar buiten te krijgen.
Afbeelding

Foto 8: draf rechtsom. Grote volte.
Afbeelding

Foto 9: draf rechtsom. Na lange zijde enkele meters voor de hoek afwenden. Voor mijn gevoel ging deze bocht best aardig en viel hij niet zo om.
Afbeelding

Ik wil graag snappen wat mijn uitwerking is op het paard en hoe ik ons samen beter in evenwicht krijg.
Het rijden is vaak nog wat wiebelig en dan voel ik ook dat zijn achterbenen zwalken, bijvoorbeeld op een rechte lijn in draf.

Alle op- en aanmerkingen zijn welkom.

__PSM__

Re: Sandor NRPS basis: balans end rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 16:15

Wat goed dat je zo doelbewust met je zelf bezig bent :) zouden veel meer ruiters moeten doen :)

Probeer niet te strak in je lijf te blijven, het lijkt nu een beetje krampachtig.. Handen lekker los bij elkaar, jullie zijn zo te zien een hele leuke en rustige combinatie :D

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 21:32

__PSM__ schreef:
Probeer niet te strak in je lijf te blijven, het lijkt nu een beetje krampachtig.. Handen lekker los bij elkaar

Dat krampachtige klopt.
Heel soms, als ik eindelijk aan alle onderdelen tegelijk denk en de juiste aanspan/ontspan dan ben ik los.
Op die momenten merk ik ook dat Sandor soort van smelt als reactie. Het rijdt dan heel lekker.
Helaas is dit nog niet zo vaak, maar ik ben er wel blij mee als het gebeurt.

Tot een paar weken terug had ik 2 standen wat betreft mijn handen:
1. bij elkaar netjes los, maar dan kon ik geen contact maken, dus reed met mega waslijnen
2. met contact, maar stijve armen en dus ook geen fijn contact maar erg stoterig

Nu probeer ik op te letten dat ik het contact licht hou, maar dat lukt nog niet de hele tijd.
Ik zie nu ook dat m'n handen dan weer wijd uit elkaar en dan weer bij elkaar zijn.
Foto 8 lijkt me niet goed, zo recht en wijd.

__PSM__ schreef:
jullie zijn zo te zien een hele leuke en rustige combinatie :D

Dank je wel :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:03

Je bent je heel goed bewust van dingen, met jullie komt het echt wel goed hoor :)

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 11:21

Mag ik je een compliment maken voor je vooruitgang! Als je het vergelijkt met de eerste foto's met pijn zie ik toch een enorme verbetering!

Vind het erg eerlijk van je dat je eerst met jezelf aan de slag gaat en hierbij rekening houd met het paard voordat je daar straks meer van gaat vragen...succes en blijf zo doorgaan...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:51

Lekker ontspannen gaan zitten!
Je bent al heel lekker bezig door op jezelf te letten!
Veel mensen zien niet dat wat het paard doet, meestal een uitwerking is van de amazone.
Je kunt ook te paard ontspanningsoefeningen doen, zoals het rollen met de schouders, zo wordt je ook bewuster van je houding.
Mooi velletje heeft je paard!

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 21:39

sandra1977: dank je voor het compliment. We doen erg ons best!

Deze route van "niet-sneller-dan-het-gaat" bevalt goed.
Hiervoor ook dank aan de instelling die ik las in dit topic: [RT-P] [HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

sumpielover: ook bedankt, ik heb het gevoel dat we een hele zware heuvel gehad hebben en dat het nu wat makkelijker begint te gaan.

MirandaFuego: ja, eindelijk kan ik ontspannen :) ik zal Sandor het glans compliment doorgeven, hij kan heel lief trots reageren als hij merkt dat hij gewaardeerd wordt

Het was vaak wel wat dubbel om maar rondjes te rijden en eigenlijk alleen maar op mijn eigen lijf te letten.
Nu gaat dat steeds meer vanzelf de juiste kant op en is er ruimte gekomen voor

'goh hallo leuk paard, jij ook hier?'

Heb wel geluk met Sandor dat die zo mee werkt.
Hij vindt het volgens mij wel fijn dat we meer afwisseling hebben.
Had wat balkjes in de bak gelegd en na 2x ging die uit zichzelf de hele tijd over de balkjes lopen.
Ik werd er duizelig van, maar moest zo lachen dat ik hem niet goed kon stoppen.
Laatst bijgewerkt door Azmodania op 20-05-10 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:45

Wauw respect voor de verbetering! Je was wel heel erg scheef zo te zien.
Ook fijn dat je het paard ontspannen rond laat lopen en eerst aan de basis denkt :) Top!

cimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 08:52

__PSM__ schreef:
Wat goed dat je zo doelbewust met je zelf bezig bent :) zouden veel meer ruiters moeten doen :)

Probeer niet te strak in je lijf te blijven, het lijkt nu een beetje krampachtig.. Handen lekker los bij elkaar, jullie zijn zo te zien een hele leuke en rustige combinatie :D

idd. :j
past je zadel wel helemaal lekker? :)

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:00

Je bent er heel bewust mee bezig, maar waarom ben je blijven rijden met pijn?

Omdat je ook schrijft dat je paard last heeft van het feit dat jij scheef zit door de pijn en hij daardoor ook scheef is geworden.

Had je dan niet beter even rust kunnen nemen voor jullie beiden?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 10:04

Ziet er al een stuk beter uit zeg!

Als ik zo de eerste plaatjes zie, ben ik erg blij dat je op bitloos bent overgestapt. Paard ziet er nu een stuk ontspannener uit (geen open mond van pijn), loopt lekker en jij zit ook al eeen stuk beter.

Toppie!

Voor DImple, ik denk dat rust nemen juist geen goed idee is. Het is beter om er op te blijven trainen, ik weet het van mezelf dat ik het op een gegegeven moment al excuus gaf.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 15:17

x_Marr: ja, ik had een lange weg te gaan inderdaad

cimmie schreef:
past je zadel wel helemaal lekker? :)

het zou goed moeten liggen..
Mijn vorige zadel was helemaal scheef geworden omdat ik zo scheef zat.
Je kon aan de onderkant (zelfs ik!) zien dat het niet goed was.
Toen is een zadelpasser geweest en we zijn een hele middag in de weer geweest om 1 te vinden die goed past.

Sandor heeft meer linkerschouder dan rechts, dus het nieuwe zadel is daarvoor aangepast.
Nu kijken we regelmatig hoe hij ontwikkelt en of het bijgesteld moet worden.
Het is wel een fijn zadel waar je andere bomen en allerlei extra stukjes makkelijk kan veranderen.

Hieronder wat plaatjes van dichterbij.
Het zit heerlijk en als hij zonder mij draaft dan ligt het stil.

Afbeelding
Afbeelding

Dimple schreef:
waarom ben je blijven rijden met pijn?

Dat is wel een goeie...
Even terugdenken hoor, die pijn heb ik jarenlang gehad en was er altijd, ook als ik op de bank zat of in bed lag.
Dat went op een bepaalde manier, dat je in je hoofd eelt kweekt op die pijn informatie.

Ik heb ook een paar jaar amper gereden, of alleen spelletjes gedaan en wandelen.

Ook instructie gezocht, maar dat was telkens ofwel tegengevallen (geforceerd) ofwel leverde wrijving op de pensionstal op.
Uiteindelijk was er op die stal maar 1 optie qua instructie en dat was toch niet hoe ik het wilde.
Dan maar weer met rijden gestopt omdat ik geen uitweg zag en geen andere stal met zelfde weide mogelijkheid kon vinden.

Toen dat nogal lang ging duren heb ik nagedacht en besloten dat het zonde van het paard was dat die alleen maar op de wei stond en er niks mee gedaan werd.
Met pijn in mijn hart te koop gezet, maar degenen die interesse hadden en aan de stallings/weide eisen voldeden, die vonden hem te lastig.
Lukte dus niet, en maar weer nagedacht of hij dan niet ergens op een natuurgebied ofzo kon.

Terwijl ik dit allemaal aan het uitzoeken en informeren was, was ik grondwerk gaan doen om aan dat lastig-zijn te werken. Door alle stress en toestanden (had meer te maken met mensen dan met Sandor eigenlijk) bleek er een hoop werk aan mijzelf te zijn om weer ontspannen met het paard bezig te zijn.

De hele tijd had ik ergens nog wel hoop dat het goed zou komen.

Als ik nu terugkijk, had ik meeste deel van de tijd niet eens door dat ik zo scheef was en wat de invloed daarvan op Sandor was. Tijdens die instructie zoektocht is daar nooit het kwartje van gevallen.

Ik heb hem nu op een andere pensionstal staan, met 10 vriendjes op de wei in de zon.
Daar mag ik les nemen van wie ik wil en kan op mijn gemak van mijn hobby genieten.

Ik heb hem niet bewust scheef gereden, en zag ook pas later wat er allemaal mis was op de foto's.
Apart hoe dat werkt, het lijkt nu zo duidelijk, maar ik heb het volgens mij toch lange tijd niet in de gaten gehad.
Achteraf gezien is het wel allemaal te verklaren en probeer ik zo goed mogelijk de schade ongedaan te maken.

Juangi: ja bitloos bevalt ons goed. Ik heb eerst zo een kruislings systeem geprobeerd, maar daar reageerde hij nogal gevoelig op (kan ook goed door mijn hand komen, dat het eigenlijk niet aan het hoofdstel lag).
Toen side pull geleend en dat ging prima.
Zijn tanden staan wat scheef en de tandarts zei dat dat niet erg was en er geen problemen met zijn gebit waren.
Het zit me toch niet helemaal lekker, dus ik wil nog een andere tandarts laten kijken, om te zien wat die ervan zegt.

Rust of geen rust.. mja lastig.
Ik denk dat ik mij en Sandor veel had bespaard als ik eerder de juiste hulp had gezocht.
Vroeger heb ik wat dwaalsporen gemaakt, die ervoor gezorgd hebben dat ik nu meer werk heb om alles goed te krijgen.
Maar toen wist ik niet wat ik nu weet.

Sorry voor het lange verhaal.

lien96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:55

Ten eerste vind het echt heel goed dat je je paard vanuit de ontspanning rijdt! echt super!
misschien als enige puntje is dat je af en toe je hakken nog iets moet uitdrukken, maar zoals je zelf aangeeft dat je erg aan je houding aan het werken bent.
veel succes ermee!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:25

Weten ze trouwens ook wat de pijn veroorzaakt? Ben je er nu volledig vanaf?

Ik heb echt respect voor je dat je ondanks de pijn en gedoe, toch voor je paardje blijft kiezen :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-10 22:22

lien96:
ja, die hakken zijn aandachtspunt. Soms let ik er niet op en gaat het de hele rit goed.
Andere keer is het weer helemaal mis.
Dan gaat het alleen goed zolang ik eraan denk en dat is meestal niet zo lang als zou moeten.

Juangi schreef:
Weten ze trouwens ook wat de pijn veroorzaakt? Ben je er nu volledig vanaf?

Ja die oorzaak kan ik met mijn neus aanwijzen :D

Afbeelding

Ik had geen geduld en kon geen passend zadel vinden toen Sandor bij mij kwam.
Ging een hele tijd goed tot op een gegeven moment we galoppeerden en..
ik ineens in het zand zat.

Tot op heden geen idee wat er precies gebeurd is (kan me niet herinneren), maar ik had een behoorlijke hersenschudding en opdonder in S-I verbinding.
Die S-I verbinding is wat je ruggengraat (heiligbeen) aan je bekken (darmbeen) maakt.

Na een hele hoop fysio en vervelende oefenschema's is de pijn nu weg.
Echt zo heerlijk om lekker te kunnen slapen.

En natuurlijk paardrijden! :)

famw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:32

Wat moet dat super zijn Geen pijn!! Wat een vooruitgang!! Echt knap gedaan. Probeer op de moeilijke kant niet met de binnenteugel te veel te vragen. Zijn hals zal dan meer buigen en daardoor gaat er lengtebuiging verloren. Ziet er lekker ontspannen uit.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:37

Dimple schreef:
Je bent er heel bewust mee bezig, maar waarom ben je blijven rijden met pijn?

Omdat je ook schrijft dat je paard last heeft van het feit dat jij scheef zit door de pijn en hij daardoor ook scheef is geworden.

Had je dan niet beter even rust kunnen nemen voor jullie beiden?

Ik was ook wel een beetje geschrokken van de eerste foto's
Ik zat er net zo op en dat was voor mij de reden om er mee te stoppen. Zowel voor het paard als voor mij zelf(ik was echt dagen stuk van een half uurtje rijden). bijna 5 jaar heeft mijn zadel in de 'kast'gehangen. Sinds 2 weken rijd ik weer een beetje nadat ik weer met therapie ben begonnen en tot nu toe gaat het wel goed.
Nu moet alleen het paard nog wat rechter worden.

Op je laatste foto is wel duidelijk een verbetering te zien, echt goed hoor!
Heb je wel eens een ander zadel geprobeerd?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:55

famw schreef:
Wat moet dat super zijn Geen pijn!!

ben er heel blij mee :)

famw schreef:
Probeer op de moeilijke kant niet met de binnenteugel te veel te vragen. Zijn hals zal dan meer buigen en daardoor gaat er lengtebuiging verloren.

Hij draait wel eens de andere kant op (dan rijden we dus ineens op de makkelijke kant, de slimmerd).
Vandaar heb ik er nogal handje van om zijn neus de rechtse kant op te houden, zodat hij in ieder geval niet ineens omkeert.
Hij doet het nu niet zo vaak meer en ik sluit mijn linkerbeen beter aan, dus is niet meer nodig dat ik die stelling vraag.

Als ik rechtuit rij op de rechterhand, dan gaat vaak zijn achterhand wat naar binnen.
Dan geef ik rechts een hulp (zit, eventueel been, eventueel hand), zodat hij recht spoort.
Misschien moet ik in de wendingen de moeilijke kant op ook meer met zit doen, en minder met mijn teugels.
Ik zal het uitproberen.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 20:03

Cowgirl schreef:
Heb je wel eens een ander zadel geprobeerd?

Heel vroeger reed ik altijd op een Stubben veelzijdigheidszadel.
Met Sandor heb ik verschillende zadels gehad en telkens bleek dat het ofwel bij hem of bij mij niet goed zat.
Oud wintecje was nog het beste, maar die was in de loop van de jaren dus helemaal ingedeukt (had ik zelf niet door :oo).

Toen ik op gegeven moment doorkreeg dat rijden weer mogelijk werd (door de fysiotherapie kon ik steeds meer), heb ik een nieuw zadel uitgezocht.
Soort en prijs maakte niet uit, als het paard & mij maar paste.
Eerst Sandor gemeten en toen bleek er ruime keuze te zijn.
Weet niet waarom dat vroeger niet zo ging; ik heb toen alle ruitershops en zadelmakers tot 50km langs gehad.
Nu dus eindelijk fijne ervaring met zadelpassen en ik proefgereden op allerlei verschillende die ons beide pasten.
Ik heb expres niet gelet op merk/type om de keuze zo objectief mogelijk te houden. Deze kwam daar uit.

Cowgirl schreef:
Sinds 2 weken rijd ik weer een beetje nadat ik weer met therapie ben begonnen en tot nu toe gaat het wel goed.

Heerlijk dat je weer aan het rijden bent.
Rustig aan en niks forceren, dan blijft het ook leuk :)
Ik ben echt zo blij dat ik al die oefenschema's heb doorgezet en nu weer kan rijden.

Voor mij heeft het goed gewerkt om rijden op te bouwen met korte sessies.
Stalgenoten wennen vanzelf.
zij: 'hu? je zat er toch nog maar net op?'
ik: 'ja, dit was het al voor vandaag, morgen weer'

Cowgirl schreef:
Nu moet alleen het paard nog wat rechter worden.

Wat kan helpen om het paard recht te krijgen: longeren met dubbele lijnen.
Dan ben je leuk samen bezig en kan je wat voorwerk doen.

Als het nieuw is dan rustig opbouwen met al dat touw.
Ik heb eerst met lijnen van 4 meter het 'ploegen-zonder-ploeg' geoefend.
Toen ik daar handig mee was, met 2 echte longeerlijnen.
En nu kan ik ook al de zweep tegelijkertijd meedragen, het wordt nog eens wat!

Afbeelding

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 20:07

wouw, wat een mooie vooruitgang,
zo te zien zijn de nodige tips al gegeven, maar ik zou zeggen als je zo door gaat, weet ik zeker dat jullie vooruit blijven schieten!

Niek__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 23:04

Wow echt een vooruitgang!
Ik zeg alleen, ga voooooral zo door!
Enige kleine inieminie aandachtspuntje: je hakken. :)

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-10 19:44

Selente: dank je wel, we doen ons best!

Niek__ schreef:
aandachtspuntje: je hakken. :)

Die blijf ik toch lastig vinden.
Ofwel ik doe ze te laag en dan wordt mijn been star, gaat de vering eruit.
Of ik trek ze omhoog, ook niet ontspannen en hulp komt juist minder door terwijl ik meer wil.

Ik zal er op letten, bedankt voor de tip.