PNH Trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:37

Kitty schreef:
Ehm... zo laadde ik mijn paard altijd in de tweepaardstrailer.
Zonder cursus NH ofzo.
Ik vond het vervelend niet de stang achter het paard te kunnen doen als ik alleen met mijn paard op stap ging, dus liet ik haar er zelf inlopen zodat ik de stang erachter kon doen.


Zo doen wij het ook!
Lukt met gemak hoor, zonder training vooraf Knipoog

prompter

Berichten: 11098
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:41

Saar4 schreef:
Ik hoor van veel mensen die goede resultaten boeken met deze methode. Ik hoor echter ook negatieve dingen over Parelli. Zo zou de methode te veel druk uitoefenen op het paard en het slaafs en initiatiefloos maken. Wie oh wie wil hier wat over zeggen? Lachen

Want ik ben zeker wel very interested.


Ja hoor, daar wil ik best wat over zeggen Knipoog . Zoals met elke methode, heb je ook nog een eigen inbreng. Nergens bij Parelli vind ik dat je te veel druk moet zetten, wel mensen die het zo interpreteren en dus te veel druk gaan gebruiken! Net zoals je nergens in dressuurles leert dat je je paard in zijn mond moet rukken, en toch zie ik dat veel mensen op de inrijterreinen doen...

Snap je wat ik bedoel? Mijn paarden zijn helemaal niet slaafs geworden door PNH, mijn bange merrie is juist veel meer initiatief gaan tonen omdat ze veel moediger is geworden! Het ligt echt aan je eigen stijl van omgaan met je paard, mensen die hun paarden met dressuur helemaal zullen opsluiten tussen hand en been, zullen met PNH ook slaafse paarden kweken, gewoon door hun instelling. Mensen die met "normaal" rijden het plezier erin weten te houden, zullen dat ook bij PNH doen!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:50

memory schreef:
Je begint met de 7 games van Parelli en als je die goed beheerst zal ie heel gemakkelijk zo de trailer inlopen als je hem daarin stuurt. Maar dan moet je wel die games kunnen en die zijn helemaal niet moeilijk hoor. Als je die kan dan is trailerladen een makkie (en helemaal niet zo knap eer..alleen maar een logisch gevolg van voorgaande training)


Ik ben met PNH in aanraking gekomen om twee redenen. Mijn paard is een moederloos veulen, opgevoed door een heel aardige oudere dame en ze heeft Amorbloed (d.w.z. lui en slim). Gevolg: B'elanna deed precies wat ze zelf wilde en liep over mij heen. Daarnaast bleek ze ook een trailerprobleem te hebben. Iedere keer als we met haar op weg gingen, liet ze haar hele achterhand zakken en kwam zo met haar kont onder de butbar van de trailer. En die nam ze dan mee omhoog. Ook liet ze zich vallen. Gevolg: paard in de stress, ik in de stress, trailer stuk.

Ik heb me suf gebeld om erachter te komen waarom ze dat deed. Niemand had het antwoord. Uiteindelijk bleek het Eddy Modde (de Parelli-instructeur in Nederland) die reageerde op mijn oproep. Hij suggereerde haar in een tweepaardstrailer te zetten zonder tussenschot. Zodat ze breed kon staan en daardoor beter haar evenwicht houden en makkelijker verstappen. Dit werkte. Inmiddels is ze zo zelfverzekerd geworden dat ze weer gewoon in een tweepaards naast een ander paard vervoerd kan worden.

Maar zo ben ik wel met Parelli in aanraking gekomen. Ik heb de banden gekocht, 100x bekeken en ben zelf aan de gang gegaan. Samen met een vriendin. Daarnaast ben ik me gaan verdiepen in allerlei andere NH-methoden. Al proberend hebben we onze eigen mix gemaakt, die voor ons en onze paarden werkt. Zo gebruiken wij nog best veel stemhulpen, gewoon ter ondersteuning van wat we vragen van onze paarden (en omdat we nu eenmaal praters zijn, was het voor ons moeilijk om alles met lichaamstaal te doen). Maar hoe dan ook het werkt. En het werkt steeds beter.

En om antwoord te geven op een vraag die hier verderop wordt gesteld: Nee ik heb absoluut niet de indruk dat Parelli of andere NH-methoden door middel van veel druk gebruik het paard en het eigen karakter van het paard onderdrukken. Integendeel. Mijn paard reageert juist veel beter sinds ik beter naar haar kijk. Zo komt ze achteruit de wei lopen om haar hals bij te draaien. Of ik even de dazen wil doodslaan. Als dat is gebeurd, loopt ze weer tevreden weg. Ze heeft me iets duidelijk kunnen maken. Intussen loopt ze niet meer door/over mij heen en hebben we bij het rijden heel veel gemak van de onderlinge verstandhouding. Dat betekent niet dat ze niet meer lui of eigenwijs of slim is. Het blijft een paard met karakter. Gelukkig! Het betekent alleen dat we elkaar beter snappen en dat zij doet wat ik van haar vraag als het er echt op aankomt. En trailerladen? Ach ik vraag haar gewoon om naar binnen te lopen. En zij doet dat gewoon. Piece o'cake, zegt ze...en sjokt de plank op Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Anya op 18-06-03 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 21:51

ah hier droom ik alleen maar over. tis een complete bevalling om die 2 paarden die ik rij de trailer in te krijgen, let's dance valt mee maar second level complete nachtmerrie, en laten we maar niet over caprice beginnen want dan ben ik over 5 uur nog niet uitgepraat Huilen

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:03

Bedankt voor de antwoorden. Is denk ik met de meeste dingen zo. Je moet eruit pikken wat voor jou en je paard relevant is. Ik heb me met veel pijn en moeite door het boek van Klaus Ferdinand Hempfling heen geworsteld. De essentie sprak me heel erg aan, alleen jammer dat het zo wazig en vaag beschreven wordt. Er zijn een paar mensen op stal die werken volgens de methode van Voest. Nu maar eens een boek van Parelli lezen.

Ik zou best een level 1 pakket willen aanschaffen, maar wat me nu nog tegenhoudt is de prijs. Nog maar even doorsparen Haha!

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-03 19:54

Ik heb ook nooit het level 1 pakket gekocht hoor, je kunt de 7-games gewoon op internet vinden. Dan kun je al een heel eind op weg

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 13:22

Waar kan ik dit leren??
Wie kan het me eens komen uit leggen??

DIT WIL IK OOK KUNNEN!!

Ik wil supper graag hier meer van weten bestaan er cursussen of kun je iets bestellen???

Info Info Info

Groetjes: Corina

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-03 16:16

corina schreef:
Waar kan ik dit leren??
Wie kan het me eens komen uit leggen??

DIT WIL IK OOK KUNNEN!!

Ik wil supper graag hier meer van weten bestaan er cursussen of kun je iets bestellen???

Info Info Info

Groetjes: Corina


ik heb je gepbt...beginselen kan ik je laten zien. Als je verder wil dan zijn er officiele cursussen. Maar voor ons Tukkers helaas meestal een behoorlijk stukje rijden.

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 16:59

Wat ontzettend leuk!
Ik laad mijn pony ook op deze manier, maar nog nooit over PNH nagedacht eigenlijk. Hmm moet Ilonk ook eens vertellen dat als ik op het spatbord zit zij als nog moet gaan.
Heerlijk dat je hier foto's van plaatst!!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:13

Is er niet een fanatiek PNH-bokker die een keer langs wil komen bij mij en tiek? Ik wil er graag mee beginnen, en heb contact gehad met zo'n instructeur...maar damn...die zijn prijzig!

Ik kan wel iets van internet halen, maar iemand erbij is toch net wat beter.
Uiteraard wil ik er best een kleine vergoeding tegenover stellen, en iig de reiskosten. Iemand interesse?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:06

Kitty schreef:
Ehm... zo laadde ik mijn paard altijd in de tweepaardstrailer.
Zonder cursus NH ofzo.
Ik vond het vervelend niet de stang achter het paard te kunnen doen als ik alleen met mijn paard op stap ging, dus liet ik haar er zelf inlopen zodat ik de stang erachter kon doen.

Dat heb ik dus ook altijd gedaan en daarna ook in de 1,5 paards

Waar ik eerst reed, was de eigenaar van de paarden altijd te laat om mee te gaan op concours, dus zette ik zelf alles al helemaal klaar om aan te rijden.

Ook zonder NH
zonder te oefenen tussen stoelen enz.