Bon Ami @ trainen voor de B !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Bon Ami @ trainen voor de B !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 23:19

Daar zijn we weer :D

Vandaag kwam Sukana @ bokt onverwachts bij mij shooten, het was niet alleen heel erg gezellig, er zijn ook onwijs mooie foto's uitgekomen :D

:+:

Afbeelding

Ik heb Bon Ami pas 2,5 maand in mijn bezit, we zijn dus pas net een combinatie, we beginnen echt een team te vormen <3

Hij is net 4 jaar, onwijs lief en braaf en gewoon erg fijn te bewerken. Hij heeft nogal een groot lichaam maar hij leert onderhand wel hoe hij daarmee om moet gaan, behalve in de galop dan ;) Nee het gaat eigenlijk echt heel erg lekker, hij begint echt goed op eigen benen te lopen en wordt heel fijn in de stelling en buiging. Hij heeft eind april bijna 2 weken stil gestaan ivm gevoelige voeten(ijzers aftrappen toen ze er net onder zaten...), nu staat hij op ijzers en het gaat erg fijn :j

Ons niveau is B, naja daar trainen we in ieder geval voor. Stap en draf zijn echt B waardig maar de galop is nog erg moeilijk. Nu moet ik zeggen dat de galop vandaag helemaal niet fijn ging, we hebben al veel fijnere stukken gereden samen :j hij moet gewoon nog sterker worden zodat het voor hem makkelijker wordt en hij daarin ook gaat zakken. Af en toe pakken we een rondje en wat voltes mee waarin hij ineens heel erg fijn is, dat gevoel probeer ik dan vast te houden maargoed paardrijden blijft moeilijk :+

We werken eigenlijk vooral aan impuls, de achterhand en activiteit. Dat laatste is nogal lastig, hij is snel lui, en dat is zacht uitgedrukt :+ als ik hem eenmaal aan de praat heb dan kan ik er alles mee, maar dat krijg ik nog niet iedere dag voor elkaar. Vandaag kreeg ik hem ook niet zo flitsend voor mijn been als ik wel eens eerder voor elkaar heb gekregen maar het zijn zeker foto's die een goed beeld geven van hoe de training nu gaat.

Oh, eind mei hebben we ons B debuut :D We gaan vooral voor de lol en ervaring, ben heel benieuwd hoe hij het doet zo op een buitenconcour en of we uberhaupt tussen de bordjes blijven := :P

Voor het verschil (zéker de moeite waard om te kijken, vooral mijn houding ook..) zie hier het topic van vorige maand:
[RT-HAW] Bon Ami @ dressuurwork ( Triple x Julio Mariner xx )

Mijn houding is echt onwijs verbeterd waar ik gewoon heel erg trots op ben *D
Door mijn vorige paard had ik érg veel angst, hierdoor zat ik snel voorover gebogen en was ik in heel mijn lichaam gespannen, dit is echt verbeterd :j

Kijk en geniet :D Foto's staan niet op volgorde !

1. Losstappen, hier is hij echt een tank :Y)
Afbeelding

2. Blijheid, eerste rondje in draf even op gang komen, echt een diesel ;)

3. Volte draven, zeer geconcentreerd ;)
Afbeelding

4. paar passen verder denk ik

5. Tussen door stappen, kan hem in stap steeds beter bij elkaar krijgen
Afbeelding

6. Erg fijne draf..
Afbeelding

7. Galop, Probleem lijkt me duidelijk ;)

8. Ook galop, fijne achterhand. Lijkt misschien alsof ik sterk ben in m'n hand maar heb gewoon contact.
Afbeelding

9. Pas naar voren schakelen, hij doet zijn best :+:
Afbeelding

10. Als hij echt fijn los is pak ik hem soms kort wat meer op, dat ziet er zo uit:
Afbeelding

11. & op deze foto ben ik echt trots :o :D
Afbeelding

12. Volte

13. Fijn stukje draf weer

14. Geconcentreerd hoofd, fijn op 2 teugels
Afbeelding

15. Omdat hij buigen om het linkerbeen lastig vind pak ik soms wat wijken mee, het is een beginseltje :Y)
Afbeelding

16. M'n blik zegt hier genoeg.... :) :D
Afbeelding

17. Nog een volte
Afbeelding

18. Klaar, langzaam uitschuiven, begin halsstrekken
Afbeelding

19. Samen :+:
Afbeelding

Dat waren ze! Heb nog veeeel meer foto's die ik erbij zou willen zetten :Y) Maar helaas haha.

Graag zou ik tips voor de galop en het buigen om het binnenbeen krijgen :)

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:27

In vergelijking met jouw vorige topic ben je in korte tijd erg vooruit gegaan. Heel erg leuk om te zien en om vast te leggen! Alleen je hakken af en toe nog wat meer uitdrukken :)

MyHorseGirl

Re: Bon Ami @ trainen voor de B !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 23:30

Ik vind het er erg netjes en vriendelijk uitzien!! zeker in vergelijking met je vorige topic ben je idd vooruit gegaan. ga zo door. :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:01

Wat een knap paard heb je daar zeg! Het rijden ziet er zo van de foto's heel vriendelijk uit!

Probeer wat meer op je kont te gaan zitten ipv op je poes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 01:10

jij houdt je handen netjes zeg! :) Mooi paard ook, Heb je vorige topic ook even bekeken en je hebt al veel voor elkaar in korte tijd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:19

Leuk dier :) Wat mij opvalt aan de galopfoto's (vooral de eerste) is dat jij niet meer netjes zit. Je gaat voorover zitten, binnenbeen naar achteren. Dan kan je paard ook niet goed galopperen. Probeer zelf stiller te zitten en houd niet te veel vast (ik zeg niet dat je trekt, maar net te veel druk op je teugels zet) waardoor je paard omhoog komt. Probeer je hand laag te houden en druk rond. Verder kan aan de (dubbele) longeerlijn trainen ook goed helpen om de galop sterker te maken. Het is denk ik ook nog een beetje onbalans van je paard.

Voor het buigen: oefenen, oefenen, oefenen :) Je paard moet respect krijgen voor je binnenbeen en zakken op je buitenteugel. Let bij het volterijden op je handen: je buitenhand komt nu omhoog ;) die moet op zn plek blijven. Zelf zou ik niet direct wijken vanaf een rechte lijn doen, maar vanaf de a of c schuin naar de M/H of F/K en dan opzij drukken met je binnenbeen. Dat is wat makkelijk voor je paard. Richt zijn hoofd naar een hoekletter en dan opzij voor je been, je kan hem dan vanzelf wat rechter gaan maken als hij netjes op zij gaat.

Succes samen :)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 07:36

Bedankt voor alle reacties ! :)

@Marieke_k; dankjewel voor de tips, galop vinden we allebei nog moeilijk, hij springt hoog op en ik ga naar voren met het idee om het hem makkelijker te maken maar we werken elkaar juist tegen. Longeer hem niet met een dubbele longe maar gewoon met 1 touw waar hij super op loopt, idd goed idee om de galop aan de longe sterker te maken! Ik doe eigenlijk vaak wijken op de volte wat ook erg fijn is, was een van de eerste keren dat ik het op de rechte lijn probeerde :) je oefening klinkt leuk! Ga ik zeker proberen!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:58

Voordeel van de dubbele longe is dat je ook stelling en buiging kan oefenen :) Je hoeft niet altijd te longeren met de dubbele longe, maar het kan je net helpen. Je kan zelf zien wat er dan in de galop gebeurd omdat je er naast staat :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:23

:+:

Wat een super mooie plaatjes Deniece! Jullie gaan zo hard vooruit!
Jullie passen echt leuk bij elkaar en beginnen een mooie combi te worden, lekker door gaan en genieten van elkaar!
Probeer in de galop steeds tegen jezelf te zeggen dat je naar achteren moet zitten...precies wat je zegt: je denkt hem te helpen maar je werkt hem alleen maar tegen :(:) In stap en draf is je houding echt al een stuk verbeterd! :D

En, bovenal, je rijdt hem zo vriendelijk en ongedwongen! Daar kunnen veel mensen wat van leren! :))

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:41

hej deniece,
wat zijn jullie vooruit gegaan zeg! Je houding is idd ook stukken beter, in de galop ben je (zo op de foto te zien) nog veel te gespannen en ga je klemmen en voorover zitten. Maar dat komt vanzelft. Jullie zijn echt weer vooruit gegaan joh!! Tot de 29ste ;)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 08:51

@Marieke; dankjewel :D
@Kim; bedankt, maar dat ik in de galop nog veel te gespannen ben is echt niet zo, zit alleen naar voren. Hij gaf vandaag een bokje in de galop, eerder zou ik daarna het paard stil zetten en afstappen maar ik kon er wel om lachen en ben gewoon door gegaloppeerd, denk dat dat wel laat zien dat ik geen spanningen meer heb oid :) moet gewoon op m'n kont gaan zitten :P

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 08:51

Mooie foto's weer, jullie gaan hard vooruit! Ik vind je helemaal niet streng met je handen bij de galopfoto, je houdt gewoon contact. Probeer alleen je handen op zo'n moment (foto 8) wat lager te houden, met name je buitenhand. Verder is je houding in stap en draf al super vooruit gegaan, je zit er een stuk relaxter op. Heel veel succes alvast met je debuut +:)+ !

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:19

Op een paar foto's kijk je ene beetje naar beneden maar dit zijn volgens mij moment opnames.
Wel echt onwijs gaaf paard! Wat een uitstraling.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:33

Bedankt voor alle reacties ! :)

Hij is ook best opgeknapt in de tijd dat ik hem heb, zijn vacht is veel mooier geworden en hij begint wat spieren te krijgen.. :)

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:30

wouwie wat een leuk beesie! :D
ik zelf heb ook erg veel moeite met galoperen, ik ga klemmen en hier reageert m'n pony gelijk op.
Ik heb als tip vorige week van mijn instuctrise gehad:
je zorgt en voor dat je pony goed los laat in het kaaknekgewricht, ga hierna lichtrijden op je binnen been (ja ja is even nadenken haha) - hierna ga je in de verlichte zit staan, en geef je je galop hulp of stemhulp.

Zo kun je in de galop minder gaan trekken en klemmen, en kun je kleine stukjes een beetje gaan zitten zo kun je het een beetje opbouwen. En hem tijden de galop dus ook wat losser te krijgen in zn kaak nek gewricht omdat je zelf niet aan het na denken bent hoe je moet gaan zitten, want dit gaat heel makkelijk in de verlichte zit.

Ik hoop dat je er wat een hebt, en nog veel plezier met je mooie paardje! :o

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:18

Om hem met het buigen makkelijker te laten worden kan je ook heel veel slangevoltes gaan rijden, eerst 3 bogen 4, 5, 6, 7 etc. Elke keer mooi omstellen. Bij het omstellen je buiten hand ietwat lager doen dan je binnen hand, je binnen hand geeft aan waar je naar toe gaat. Zo voor kom je dat hij wegloopt over de schouder. Elke keer ook je nieuwe binnenbeen in laten komen en je buitenbeen begrenzen, zodat hij soepeler word. Zo leer je hem ook op zn eigen benen te lopen, vooral als je eerst die balans hebt gevonden in bijv die slangevolte met 3 bogen, om het dan elke keer ietsie moeilijker voor jullie allebij te maken maak je elke keer er een boog bij. Met het beginnen van het wijken dan laat je hem wat over die schouder weg fietsen en zo krijg je die stelling, buiging en lengtebuiging er niet in.

Op de foto's mis ik soms het flitsende, niet negatief bedoeld maar je zei dat hij wat loom op je been is. Probeer anders wat schijn overgangen te maken. Terug rijden en dan ineens vol gas vooruit. Been=reactie, geen reactie tik met de zweep. Veel overgangen maken en hem elke keer voor zijn. Daarmee bedoel ik dat hij niet voor jou mag gaan denken..... Jij bepaalt of die dan op dat moment gaat stappen of niet. Stap je 4 passen en gelijk weer draven, been=reactie. Zo krijg je hem aktiever en hoef je zelf ook niet zo te drijven.

Verder zijn jullie enorm vooruit gegaan, jou vertrouwen in het rijden lijkt ook enorm gegroeid!! Ga lekker zo door, doe het rustig aan met hem. Hij is best wel aan de maat en hij moet ook langzaam uitzwaren etc. Komt goed. Suc6 met de wedstrijd bij WWNA, misschien kom ik je nog wel tegen, ik start namelijk ook.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:20

o,ja met die galop is gewoon kilometers maken.... Gewoon achterover zitten en je hand laten volgen. Als hij die balans eenmaal heeft kan jij ook lekkerder gaan zitten. Elke keer lekker die galop mee pakken en er niet zo heel veel aandacht aan geven, hij moet natuurlijk wel netjes blijven luisteren maar komt vanzelf.

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 18:30

@ Alenthe; dankjewel voor de uitgebreide uitleg, heb ik écht wat aan :j goede tip om die slangenvoltes te doen, ik rijd ook veel gebroken lijnen waarbij ik hem echt om mijn binnenbeen probeer om te buigen op X, vind hij nog erg lastig. Hij is inderdaad nog jong, rijd hem zo 4x (soms 5) per week waarvan 2x les en de andere 2x (of 3) stelt dus niet veel voor, als ik dan een half uur rij is het al lang.

En ik snap heel goed wat je bedoeld met het 'flitsende' hij is gewoon nog niet zo flitsend haha. Ik moet daarin zelf nog veel meer consequent in zijn en bij geen reactie eigenlijk gelijk tikje zodat hij respect voor mijn been krijgt.

Ben eigenlijk de mooiste foto vergeten te plaatsen, hier liep hij én fijn van voren én super fijn voorwaarts wat ook gelijk te zien is in zijn beenwerk:

Afbeelding

(al wel iets flitsend toch??? :o )

@ Jackie; dankjewel voor je tips maar ik moet van mijn instructeur dus júist op mijn kont gaan zitten en hem naar mijn hand toe rijden. Ik denk als ik écht in de verlichte zit ga staan hij er gelijk uit valt. Dan kan ik hem niet meer fijn naar voren rijden naar mijn hand toe. Verder bedankt voor je compliment :D

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:54

Inderdaad veel vooruitgang!
Ik heb zelf ook een vierjarig paard dus ik vind het wel leuk om te zien hoe andere vierjarigen het doen.
Misschien dat je voor je eerste wedstrijd al aan een onderlinge wedstrijd mee kunt doen.
Dat is ie misschien op wedstrijd al wat rustiger,
de mijne was namelijk altijd heel braaf maar op wedstrijd sprong ze zelf door een hek heen als ze iets eng vond.
Ze liep namelijk al op B-niveau maar door de spanning van de wedstrijd ging het niet helemaal goed.
Maar zoals je al zei het is maar om te oefenen:p
Ik vind dat je paard in stap en draf al erg goed ontspant en al een goede halshouding heeft voor een jong paard (niet kort en hoog maar laag en ontspannen).
Aan je galop moet je nog werken,
maar dit kan je het beste doen door het veel te doen.
Waarschijnlijk is dit gewoon de gang waar hij het minst vaak iets mee moet doen.
Probeer ook in galop je handen te ontspannen,
en misschien is het een keer goed om hem aan de lange teugel te laten galloperen. Bij sommige paarden werkt dit bij andere juist niet. Ook kun je de binnenhoefslag nemen zodat hij niet aan het hek blijft hangen. Beide om je paard beter zelf te laten leren galloperen (net zoals aan de longe). Hiervoor moet je dus wel zelf goed in balans zitten, en je paard niet hinderen. probeer in galop hetzelfde te blijven doen als in de andere gangen, vooral niet stoppen met rijden. Je hebt echt een leuk paard, en jullie vormen een leuke combinatie *D

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:15

Idd zoals die foto zo zou ik hem graag willen zien lopen nadat hij goed lang/ laag is losgewerkt. Hij loopt zo goed aangesloten van achteren erbij, op sommige foto's zie je dat hij ietwat loopt te sloffen van achter; niet helemaal meekomend...

Je zou in plaats van 1 gebroken lijn bijvoorbeeld ook 2 gebroken lijnen op de lange zijde maken. Je hoeft dan niet helemaal door te rijden naar X of die 5 meter. Gewoon van de hoefslag af en weer terug, zo kun je er op en gegeven moment wel 4 maken ofzo. Zo kan je hem ook elke keer omstellen. Begin daar dan in stap mee en ga daarna draven en probeer het dan ook eens. Eerst 2x en zo bouw je het uit. Eigenlijk slinger je dan langs die hoefslag, ook gelijk een oefening tegen het plakken van je been en hoefslagrand. Wel elke keer die nieuwe binnenhand van de hals doen en je buitenhand laag beschermen. Je kan ook elke keer 5meter binnenhoefslag rijden, zo oefen je ook alvast het gevoel dat je geen bakrand hebt zoals bij de wedstrijden. Suc6!!

Misschien evt wat haver erbij voeren of sportbrok, tenminste als je het aandurft. Hij word dan net ietsie wakkerder...

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 23:25

Wat een vooruitgang zeg in een paard maandjes tijd :D

hij heeft een mooi sprekend koppie..

het ziet er opzich wel netjes uit maar hij mag van mij nog net iets meer op het achterbeen...
Hij valt op sommige foto's wat op de voorhand (gezien de foto's, dit kunnen moment opnamens zijn hoor)

Kijk uit dat jijzelf niet teveel naar voren ga zitten met je bovenlijf..

Gaat allemaal goedkomen ;)
Jullie zijn wel een mooi combi *D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 08:06

Bedankt voor alle reacties en tips :D

@ Don_zhivago; klopt achterhand moet er zeker meer bij, maar hij is nog jong dus dat komt vanzelf steeds meer :j voel met de week dat hij meer kracht krijgt, en tijdens de foto shoot was hij ook wat minder fijn dan normaal, dan is hij een stuk voorwaartser.

Volgende keer dat er foto's worden gemaakt is op m'n B debuut :o haha ben benieuwd!

Edit; ik denk dat het plaatje dat hij op de voorhand versterkt doordat hij nog wat overbouwd is, hoop dat hij dus aan de voorkant nog wat groeit zodat dat mooi bijtrekt.. :)

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 08:09

Wat zijn jullie in zo'n korte tijd vooruit gegaan ! +:)+ Ik ben ook helemaal weg van jullie als combinatie ! <3
Hij is echt lekker gaan sjouwen ! :D Ook heel mooi in de aanleuning. Super !

Voor de galop is mijn tip om lekker te gaan zitten, ontspannen en lekker naar voren galoperen. Dan komt de rest van zelf ;)

Tot 29 mei ! :D

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 08:21

Thanks coby :D galop moet inderdaad vanzelf maar komen, gewoon veel km maken. Tot 29 mei ! ;)

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 10:49

@ Marjolijn; haha dankjewel :D
@ Miranda; naja buitenconcour is natuurlijk toch iets anders dan veilig op thuislocatie in de buitenbak... Maar we zien wel wat we ervan bakken de 29e :D leuk als je komt kijken :)

Verder bedankt voor de reacties !