Haymete's Kalim training na winterstop (SLR)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suus___

Haymete's Kalim training na winterstop (SLR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 16:03

Hallo allemaal!
De foto’s deden het niet meer in mijn vorige topic dus vandaar even een nieuwe.
Ik vond dat het wel weer eens tijd werd voor een topic met rijfoto’s van Kalim en mij, ben erg benieuwt wat jullie ervan vinden! Dit was pas weer de 3e keer na de winterstop dat ik hem echt opgepakt heb en ook wat oefeningen heb meegepakt. Ik heb trouwens op beide handen gereden maar er zijn alleen gelukte foto’s van rechtsom.
Mijn vader is gisteren meegeweest naar Kalim, omdat de camera nog in de auto lag van de fotoshoot van Mabel heeft mijn vader wat foto’s van Kalim en mij gemaakt.
Voor jullie dus eens een puur natuur Kalim incl. vieze vlekken en te lange manen, heb nog wel even een leuk setje aangedaan.
Bandages waren enkel voor de foto’s en cap is eigen keuze.
Ons laatste rijfototopic:
[RT-HAW] Haymete's Kalim (AV) Wedstrijd L1 (SLR)
Voor de mensen die Kalim niet kennen:
Kalim is een Arabische Volbloed ruin van 11 jaar, ik heb hem vanaf dat hij 1 jaar is in mijn bezit. Zijn vader heet Milak AA (v. Malik) en zijn moeder heet EA Estada (v. Kar Ghafiz). We rijden af en toe eens een wedstrijdje mee in het L1 tussen de paarden en vinden dit beide erg leuk.
Onze verbeterpuntjes zijn:
Kalim:
- Meer activiteit
- Beter ondertredend achterbeen
- Gemakkelijker schakelen
- Aanleuning goed houden in overgangen
Van mij:
- Benen stiller
- Betere concentratie, niet bezig zijn met andere dingen
- Rustig blijven als hij druk wordt
Nou dan zijn dit de foto’s van gisteren:
Foto’s zijn gemaakt van het oppakken, losrijden had ik al gedaan voordat mijn vader er was.
De mooiste als eerste, middendraf het gaat steeds beter en hij kan steeds makkelijker verruimen:
Afbeelding
Drafje:
Afbeelding
Galopje:
Afbeelding

Afbeelding
Schouderbinnenwaards, mijn vader zij wat dat ik niet verstond vandaar dat ik de verkeerde kant op kijk en ik zo moeilijk kijk:
Afbeelding
Wegrijden vanuit halt richting draf, hier zie je dat hij er niet lekker doorheen blijft:
Afbeelding
Net voor het wegrijden richting middengalop werd hij een beetje jolig:
Afbeelding
Helaas zijn de foto’s van de middengalop mislukt, dit is alweer terug gereden:
Afbeelding
Draven:
Afbeelding

Afbeelding

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:03

Daar is dat schimmeltje weer ! Heb al eerder topics van je gezien en je paardje valt mij altijd zo op omdat hij zo mooi wit is _O-
Rijtechnisch commentaar geef je voor een deel zelf al. Soms vind hem ook iets te veel bovenin lopen en zou ik hem liever wat lager en meer over zijn rug zien. Kleine opmerking is dat je beugels verkeerd zitten. Deze veiligheidsbeugels gebruiken ze ook in de ijslandersport en je dient die slag aan de buitenkant met de bolle kant richting zijn hoofd te hebben(goh ingewikkeld uitleggen zo.. volg je het nog ? :+ )

http://i132.photobucket.com/albums/q32/ ... G_3628.jpg zo dus :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:33

Ik vind foto 5 echt een fijn beeld geven, ook denk ik dat je daar naar toe moet.
Zou hem niet zo bovenin rijden, eerst zorgen dat hij meer op de achterhand komt (aan het been zetten, schakelen, overgangen rijden (stap-galop-stap en andersom ook, is nog leuker)) maak hem sterk van achteren, richt hem recht en hij zal zelf meer oprichting gaan aanbieden. Let op bij je overgangen dat hij niet in de volgende gang valt, maar dat je hem actief erin rijdt, progressieve overgangen maken, let erop met je kuit dat hij het achterbeen goed onder de massa plaatst, ook bij een overgang naar een langzamer gang, kuit eraan houden (geen been geven, behalve als hij uit elkaar dreigt te vallen uiteraard).

Nu vraag je die oprichting te vroeg, met als resultaat dat hij de rug wegdrukt, op de voorhand valt, en de activiteit van achter écht onvoldoende is.
In principe kun je er vanuit gaan dat een paard zelf zal aanbieden waar hij aan toe is. Daar kun je dan mee aan de slag, maar biedt hij geen oprichting aan, vraag het hem dan ook niet. Ook een wat ouder paard kun je overvragen.

De foto die ik noemde als beeld waar je naar toe moet, daar let je even niet op je handen en wat je doet, geloof ik, en wat doet je paard? Hij maakt gebruik van de gelegenheid, gaat wat lager lopen, en dan kan hij opeens de rug achter de schoft losmaken en ondertreden. De activiteit van achter zit er wel, en hij wil best. Kijk maar naar dat binnenachterbeen, wordt daar prachtig onder de massa geplaatst, hij draagt zichzelf daar, loopt op eigen benen.......
Het mooie is ook, omdat je niet oplet, geef je prachtig na, je zit precies goed (voor hem, hoe je daar je rug houdt vindt hij heel super, kun je fijn met zijn beweging mee) en dat is wat hij graag van je wil, moet je kijken hoe hij daar in de hand gesteld is, super!!!
Komt goed met jullie.

Suus___

Re: Haymete's Kalim training na winterstop (SLR)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 14:46

Flevolander: Bedankt, en hier was hij nog vies ;) Dat van mijn beugels klopt, die opmerking had ik al gehad dat is fout gegaan met wisselen van mn beugels en die hangen inmiddels weer goed! Met losrijden en narijden rijd ik hem wel lager en meer over de rug, maar hier zijn helaas geen foto's van.
Yamcha: Wat een ontzettend fijn commentaar, hier kan ik echt iets mee! Oprichten doe ik nooit lang, en ik forceer hem (volgens mij) ook niet daarin. Hij vind het juist erg moeilijk om lang en laag over de rug te komen dus begin en eindig daar altijd mee. Ik ga zeker wat met je tips doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:47

Graag gedaan meid, wat fijn dat je er zoveel mee kunt :D

Dan is het ook leuk om commentaar te geven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:56

Leuk beestje, hopelijk hou je van poetsen :D
Mooie verschijning, zowel paardje zelf als jullie in combinatie.

Indruk die ik bij je foto's krijg is dat 'ie wat stug in de kaak blijft, en eigenlijk de hele bovenlijn wat te strak houdt. Mogelijk zou het voor dit paard fijner werken iets lager in te stellen en 'm eerst nog verder los te werken met voorwaarts, lengtebuiging en loslaten als kernwoorden.
Mooie oefeningen daarvoor zijn volte verkleinen en wijkend openen, waarbij je er goed op let dat de binnenhand van de hals blijft en ook "antwoord" blijft vragen van de binnenkaak. Vraag 'm om los te kauwen door binnenbeengebruik, druk 'm letterlijk tegen je buitenbeen en - teugel aan.
Ook een fijne voor je: kleine stukjes SB of SV, rechtzetten en meteen schakelen naar voren, zodat 'ie zichzelf wat meer gaat dragen en het geheel iets minder 'hangerig' wordt.
Neem ook gerust je diagonalen wijkend mee waarbij je 'm steeds even vraagt om je binnenbeen heen te buigen (opletten dat je 'm wel aan de buitenkant goed blijft ontvangen).
Lekker blijven schakelen, en los laten kauwen. Verdere oprichting komt wel.
Mooi blikvangertje voor in de ring heb je.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 15:07

Sonja: Heel erg bedankt, de dingen die jij noemt daar ben ik eigenlijk allemaal nu mee bezig. Wijken op de volte en diagonaal (richting appuyeren maar dan meer buiging) en héél veel schakelen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:10

Leuk! Ik heb zelf ook een arabiertje gehad waarbij deze oefeningen erg fijn werkten. Ze hebben een mooie beginhouding van zichzelf, maar zijn vaak toch net ietsjes kort en strak op de bovenlijn. Maar als je ze daar wat losser in weet te krijgen... :P :P :P
Veel succes en plezier met je mooie maatje!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 13:13

Dat klopt idd, ben wel ontzettend lang bezig geweest om Kalim van Struisvogel naar dit te krijgen haha ;)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:13

Ik heb 17 april weer wedstrijd, zijn er nog punten waarop ik moet letten?

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 18:50

Heey! Wat een prachtig paardje heb jij, ik heb zelf ook een witte arabier, en vind ze echt sprekend op elkaar lijken!!

[ITP] Witte arabier itp

Die van mij heeft als vader summer soltyce en als moeder Dahra, misschien zijn ze ergens verre famillie? :D

Ik vind jullie een super leuke combi, maar ik zou je als tip geven hem nog iets ronder en meer over zijn rug te laten lopen, Wat bij mijn arabiertje altijd helpt voor ontspanning is om tussen het trainen door af en toe even een aantal slange voltes lang en laag te rijden, lekker ruim draven, dan is zijn koppie weer een beetje rustig en kan ik hem daarna weer lekker oppakken zonder stress..

Misschien heb je er iets aan! Succes 17 april! :D

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:19

Wauw, gaaf paard zeg !! <3

Vind het er erg goed uitzien hoor, succes met je wedstrijd,
dat komt vast goed!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 19:07

Dankjewel :D
Ik ga gewoon voor mijn eigen gevoel, als hij braaf is en bewerkbaar blijft in mn proef ben ik blij ;)

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:56

wat een geweldig mooi paard!
ik wil als tip meegeven om gewoon lekker te blijven schakelen, en proberen te wisselen in lang-laag, en wat hoger opgericht rijden.
zo word ie lekker soepel.
heel veel succes met dit mooie paardje!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 15:20

Ik blijf idd lekker schakelen, daar wordt hij onwijs fijn van!
Ik probeer ook veel af te wisselen in hoofdhouding, maar dat vind hij wel heel moeilijk zodra ik hem lager instel kukelt hij direct op de voorhand en die wil ik juist wat ontzien ;)

Fizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:32

Wat een super leuk beestje!

Wel opletten dat je je hakken naar binnen houdt;)

Verder staan die kleurtjes ook super leuk!

Misschien kan zijn hoofdje nog wat lager houdt hem soms wat strak in dezelfde houding.

Maar verder ziet het er super goed uit!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:35

Je bedoeld mn hakken naar buiten denk ik? :P
Hij biedt deze positie zelf aan, ik forceer hem absoluut niet omhoog.
Tevens rijd ik los en na lang en laag :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 07:19

wow nou er is al uitstekend commentaar gegeven denk ik!
wat een leuk paardje.

inderdaad nog een kleine opmerking,je draait je tenen erg naar buiten,waardoor je vaak prikt met je spoortje in zn buik.

verder vind ik m niet eens vreselijk vies hoor,ik heb wel veel viezere schimmels gezien!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:38

Er is absoluut al heel fijn en goed onderbouwde feedback gegeven Snoevie :D
Mijn tenen kloppen inderdaad, heb al van alles geprobeerd (zelfs mijn beugel vastbinden) maar krijg het niet afgeleerd.
Heb je tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:45

Het zit 'm niet in je tenen, maar in je heupen.
Als je je knie vanuit de heup iets naar binnen draait, en je been ontspannen af laat hangen, waarbij de punt van je voet iets in de beugel steunt, zou je geen last meer moeten hebben :)

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 22:48

Ik heb je even een PB gestuurd ;)

Zouden schuine blokjes kunnen helpen, iemand ervaring hiermee?

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 20:57

Dat koppie
Die hals
Die bewegingen
En hij is ook zo ja... Gewoon helemaal wit!! <3
Wat een schatje zeg

indd dat van je tenen naar buiten steken is waar.
Ik ben het eens met Yamcha
Maar verder ziet het er heel netjes uit hoor.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:04

Dankjewel Laura :D
Mijn tenen kloppen ook absoluut hoor, maar heb al zoveel geprobeerd dus als er nog tips daarover zijn heel graag!

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:10

Helaas geen winstpunten gereden 176 en 174, de bak was heel erg zwaar en de onderlaag glad dus ging niet echt goed.

xxmiszlizzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:57

ik vind het er echt mooi uitzien, maar mag ik vragen met wat voor sporen je rijd? Want op veel foto`s zit je je paard aardig te prikken ermee.