Volinda, Na 2 jaar ellende eindelijk weer vooruitgang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viootjuh

Volinda, Na 2 jaar ellende eindelijk weer vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:23

Met de bibbers in mijn benen plaats ik deze foto's

Ik zal ons verhaal in het kort vertellen:

Volinda is een 7 jarige merrie (MetallxWolfgang) en is vanaf haar vierde jaar in mijn bezit. Het eerste jaar ging alles prima, we waren lekker aan het trainen en we hadden niets te klagen. Na een jaar ben ik van stal veranderd. Na een maand ging het al niet meer zo goed als voorheen. Volinda had haar zin in het lopen verloren, ik moest haar continu "aanduwen". Kort daarna haalde ik haar stokkreupel uit de wei. Er werd een hoefkneuzing geconstateerd. Een paar weken stappen en het zou allemaal weer in orde komen. Helaas was niets minder waar. De maanden die erop volgden stonden in het teken van kreupel lopen, kneuzingen en ontstekingen in het been. In de weken dat we konden rijden wilde Volinda eigenlijk bijna niet meer lopen. Ze begon te staken. Na heel wat slapeloze nachten heb ik besloten haar weg te brengen om gecorrigeerd te worden, ik kon het niet meer zelf oplossen. Na een week op die stal werd ik gebeld door de hoefsmid van die stal: of ik wist dat mijn paard 24 uur per dag met pijn stond. Nou nee dat wist ik dus niet. Het bleek dus dat mijn paard (in menselijke thermen) maat 40 had en op hoefijzers van maat 36 liep. Haar hoef is dus door de druk van binnen uit gaan scheuren. Ik kon mezelf wel voor mijn hoofd slaan: ik had alles laten controleren (fysiotherapeut laten komen, nieuw zadel laten aanmeten, tanden laten controleren, veearts meerdere malen foto's laten maken) behalve haar hoeven! Ik wist niet beter dan dat ik een hele goede hoefsmid had. Nadat ze een paar maal was bekapt en goed passende hoefijzers ging het weer de goede kant op 3 van de 4 scheuren waren verdwenen en nadat ze weer wist dat ze geen pijn had met rijden ging ze ook weer beter lopen en kon ik er zelf weer op. Dit ging een aantal maanden zeer goed totdat de laatste scheur in haar hoef steeds dieper werd en zelf begon te bloeden. Ik ben toen naar Arnold Schenk gegaan, hij heeft gestudeerd bij de gebroeders van Nassau en heeft de hoef tot op het leven opgesneden. Na deze "operatie' heeft ze 2 maanden boxrust gehad. Hierna ben ik weer begonnen met rijden. Inmiddels zijn we 2 maandjes verder en is er eindelijk weer wat vooruitgang.

Het is natuurlijk nog lang niet perfect:

- ik rijd nog met slof, dit is meer voor mijn eigen zekerheid, ik hoop dat jullie zien dat ik hem niet strak heb en met er niet teveel op gaan afrekenen
- mijn houding is niet meer wat het is geweest, ik merk dat ik mijn voeten enorm optrek. Ik zou hier heel graag tips over krijgen. Hoe kan ik weer zorgen dat ik de juiste beenligging krijg?
- in de galop moet ik veel meer gaan zitten
- mijn binnenhand wil nog weleens zijn eigen leven gaan leiden.

Al met al moet ik weer veel dingen onder controle krijgen. Ik krijg dan ook 1 tot 2 keer per week privéles.

Ik ben nu nog vooral veel bezig met de basis, veel grote voltes, tempowisselingen en rechte lijnen.

Nou, na dit hele verhaal zijn hier de foto´s van mijn privéles van gisteren:

Voor het rijden:

Afbeelding

Instappen:

Afbeelding

Afbeelding

Draven:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je heel duidelijk mijn afschuwelijke voetligging:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even jas uitgedaan en een stukje stappen:

Afbeelding

Een galopje:

Afbeelding

Afbeelding

En als laatst nog even een drafje:

Afbeelding

Natuurlijk heb ik ingestapt en uitgebreid uitgestapt maar daar heb ik geen foto´s van.

makkie7

Re: Volinda, Na 2 jaar ellende eindelijk weer vooruitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:29

leuke foto's leuk paard...
Je heb idd veel ellende mee gemaakt.
En ik zou het zelfde hebben hoor want je neemt aan dat een hoefsmid er verstand van heeft.
Helaas blijkbaar niet....
En het is zonde dat je paard daar het dupe van is (en dat is zachtjes uitgedrukt).
Maar.....
Het enigste wat ik niet snap van jou verhaal is je doet je paard een slof aan voor je eigen zekerheid en vervolgens ga je rijden zonder CAP..??
Ik haal juist meer zekerheid uit een cap dan een slof...

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:31

Haha ja je hebt helemaal gelijk, ik heb normaal ook altijd een cap op. Ik had echter de dag daarvoor een migraineaanval gehad en dat was nog niet helemaal over, ik kan dan eigenlijk geen cap verdragen en ik wilde echt heel graag lessen. Maar je hebt gelijk, het is stom!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:37

Jeetje wat een verhaal, zo zie je maar weer hoe belangrijk een goede hoefsmid is.
Gelukkig is Volinda wel weer hersteld en zit er weer vooruitgang in.

Je houding is idd weleens beter geweest, probeer je benen lang te maken en je hakken uit te drukken. Het helpt ook als het vaak tegen je gezegd wordt, dus vraag anders ook eens aan een stalgenootje of ze je erop wil attenderen op de dagen dat je geen les hebt.
Verder vind ik het er netjes uitzien, gaat vast weer helemaal goedkomen!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:41

Hoi Marja, bedankt voor je reactie!
Het is inderdaad een goed idee om het aan iemand te vragen. Hoe gaat het eigenlijk met Sjors? Ik zie dat je ook een nieuw paardje hebt. Wat een ontzettend leuk ding :D!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:50

Jeetje wat een verhaal zeg.. Vervelend allemaal, maar gelukkig heb je nu de oplossing gevonden. Ik zou die hoefsmid die het heeft opgemerkt voor eeuwig dankbaar zijn. Ik vind het er al goed uit zien, het is natuurlijk weer een nieuw begin! Probeer goed rechtop te zitten en je benen lang te maken en dan je hakken dus uit te drukken.

Succes ermee!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:58

(je eerste foto van het instappen is, afgeleid van de beenzetting, een draffoto ;-))
Tip voor het optrekken van je hakken is niet letten op je voeten maar het letten op je knieen. Zorg dat de voorkant van je knie nooit tegen of over de voorkant van je zadel aankomt. Als je je knie langer kan houden dan moet je hak automatisch wel laag blijven. Dus je bovenbeen langer houden, zodat je knie niet tegen de wrong aanduwt of er overheen komt maar er voor blijft... Snap je? (moeilijk uit leggen van achter de comp). Je mag ook wel iets trotser gaan zitten (je hebt een beetje bolle bovenrug).

Nog een puntje wat je in gedachten moet houden in je wendingen; Stel je rijd een wending naar links, nu maak je de binnenkant korter door je binnenhand te streng door te laten komen en je binnenhak op te trekken en tegen haar aan te duwen. Probeer in je hoofd te houden dat je niet de binnenkant (links bijvoorbeeld) in wilt deuken maar de buitenkant (rechts) langer wilt maken. Dus probeer in je wending je binnenbeen 'op de grond te zetten' (wel aan het paard maar niet duwen/forceren) en je hak daarbij laag, binnenhand opzij en luchtig, buitenhand begrenst wel maar veert zodat ze om je binnenbeen heen buigt maar niet korter word links maar langer word rechts. (weer lekker cryptisch uitgelegd haha, excuses)

Geen commentaar op de slof hoor, ding hangt los. Wel wat een van mijn voorgangers ook al zei, je cappie ;-) Ik snap je excuus, mijn moeder heeft ook migraine maar die rijd wel met cap, ze heeft een cap 1 maat groter en zelf gewatteerd voor als ze weer last heeft gehad van haar hoofd, misschien is dat wat? Je hoofd doet met een schedelbasis fractuur namelijk nog veel meer zeer.

Ik vind dat je een prachtig paard hebt en ik hoop dat jullie lekker vooruit kunnen samen na deze rottijd zodat jouw houding weer beter word en zij wat meer bespiering krijgt. Succes met alles en complimenten over je geduld met dit dier, jou fout had iedereen gemaakt!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:04

Lieke_Volan: Ik kon deze hoefsmid inderdaad wel zoenen maar stond tegelijkertijd te janken haha!

Bonita_Bon: Super bedankt voor je tips, ze zijn helemaal duidelijk haha! Ik moet in de wendingen mijn binnenhand van de hals houden en iets naar voor doen zodat ik daar niet te streng mee kan zijn en met mijn buitenteugel en buitenbeen (als ik het goed zeg) begrenzen. En inderdaad ik zie nu ook dat die eerste foto een draffoto is, laten we het dan maar indraven noemen ;).
En ontzettend bedankt voor je compliment, ik heb namelijk altijd al gedacht dat ze ergens last van moest hebben omdat het een ontzettend lief paard is.

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:14

Probeer in de gallop je hakken meer uit te drukken en meer te gaan zitten. Zo ga je ook meer rechtop zitten.
Wat jammer van de hoefkneuzing, ik hoop dat jullie na al die ellende weer heel wat mooie jaartjes krijgen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:21

Ben blij dat je mijn abracadabra snapt ;-)
Idd buitenhand begrenzen maar wel meeveren, dat is het belangrijkste, als ze de buitenteugel aanneemt kan ze binnen loslaten en kun jij met je buitenhand bepalen hoe gebogen de wending word, hand iets meer veren is een langer paard, hand iets minder veren is minder lang paard.
Weet je, bij 80% van de 'probleempaarden' zit er ergens lichamelijk iets niet goed, vaak is iets inmiddels gewoonte geworden (zoals steigeren) maar kun je herleiden uit pijn. Ben blij dat je alle moeite voor heer hebt genomen, vind dat je een erg goede instelling hebt.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:35

Jouw abracadabra is namelijk precies hetzelfde dan van mijn instructeur ;). Ik vind dat als je een paard hebt en die gaat wat mankeren dat je er alles aan moet doen om het goed te krijgen. Je hebt tenslotte voor die verantwoordelijkheid gekozen!

_ViolaineHW_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:28

zooo wat een verhaal zeg... wat zal je nu blij zijn dat het is opgelost..
foto's zien er goed uit indd alleen je beenligging is minder misschien kunnen je beugels een gaatje langer... als je paard meer op achter komt wordt je beenligging ook wel beter... ik vind het niet erg dat je met slof rijdt de een kan dat de ander absoluut niet :P

en uuh geniet nu maar van je mooie paard he.... ;)

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:01

Jeetje, jullie hebben inderdaad een rottijd achter de rug! Ben blij dat het weer wat beter gaat! Probeer nog wat meer te werken aan de puntjes die je zelf al noemde. Verder moet je er ook een beetje op letten dat je voor je uit gaat kijken.
Het ziet erg verder netjes uit! Heel veel succes, het gaat jullie vast lukken!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 14:49

mensen, allemaal bedankt voor de opbeurende reacties! Ik hoop ook dat dit het begin is van een leukere tijd dan de afgelopen jaren, ga ik ook van uit trouwens :D. Ik ga werken aan alle puntjes die ik en jullie hebben genoemd.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 15:29

een tip voor een betere been ligging is je beugels uit doen. dan moet je heel bewust je tenen omhoog richten en je kuit aan je paard. maar tegelijkertijd heel goed je bovenbeen en knie 'los' laten. succes, en fijn dat je na al die ellende weer aan de slag kunt.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 16:58

Femke: Dankje!

Delfa: dat is inderdaad een goed tip, daar had ik niet aan gedacht!