Bon Ami @ dressuurwork ( Triple x Julio Mariner xx )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniece

Bon Ami @ dressuurwork ( Triple x Julio Mariner xx )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 13:33

Daar zijn we weer :))
Ik heb Bo nu bijna 6 weken en we beginnen aan elkaar te wennen :) hij is rijtechnisch écht heel erg verbeterd de afgelopen weken. Hij is 4 jaar en in het rijden nog vrij groen, hij mist nog veel kracht en conditie en dit zijn we dus aan het opbouwen. Ik rijd hem zo’n 4x per week een half uurtje. Vandaag weer gereden na een hele korte vakantie voor hem ivm inenting, tandarts en wormenkuur. Vandaag kon die dus weer aan de bak ! En ik ook ;)

Toen ik hem net een paar dagen had zijn er ook wat foto’s gemaakt, zie onderstaand topic
[RIJ-ITP] Bon Ami @ work

We staan nu een klein maandje op deze stalling en vandaag hebben we voor het eerst ook even in de buitenbak gereden! Weer een stap ‘overwonnen’ :) Zoals veel wel zullen weten heb ik door mijn vorige paard ontzettend snel angst en spanning, gelukkig is Bo een echte lieverd. Hij zal niet gauw een stap verkeerd zetten en is liever lui dan moe, dus ik kan eindelijk genieten en ontspannen.
We werken vooral aan reactie op het been, wat soms nogal lastig blijkt haha. Hij begint lekker te ontspannen en zijn rug los te laten, daardoor wordt hij echt heel fijn licht in de hand en ontspant heel gemakkelijk. Galop is nog wat moeilijker, daar mist hij ook nog aardig wat balans.

Hou er rekening mee dat we een beginnende combinatie zijn, hij is nog jong, ik kom net uit een gigantische dip qua rijden , dus er zijn nog vééél punten om te verbeteren. Eind april rijden we misschien onderling mee in de B. Maar we zijn eigenlijk nog niet echt B waardig haha. Maargoed genoeg gepraat, hier de foto’s :)

1. Instappen :) hij ontspant vrijwel direct.
Afbeelding

2. Net in draf, duidelijk een dieseltje, motor is hier pas nét gestart ;)
Afbeelding

3. Fijn voorwaarts
Afbeelding

4. Zet mn handen te breed, wel fijn plaatje vind ik
Afbeelding

5. Galop, is nog erg moeilijk. Als ik nou gewoon ga zitten en contact hou gaat het misschien beter :+
Afbeelding

Duidelijke foto van de galop linksom is er helaas niet, die ging voor het eerst eigenlijk heel fijn, hele stukke fijn ontspanning en rond :D Alleen helaas geen bewijs ;)

En toen gingen we naar de buitenbak! :)

6. Stap, contact houden en rechtop blijven zitten :) Bo loopt fijn
Afbeelding

7. Een niet-bedoeld galopje, hij werd wat enthousiast en zag iets interessants :=
Afbeelding

8. Draf :) Fijn beeld vind ik zelf..
Afbeelding

9. Idem
Afbeelding

10. Andere kant op, fijn beenwerk
Afbeelding

11. Binnenhand los, hij blijft fijn :)
Afbeelding

12. Laatste 2 rondjes ging ik doorzitten, haha, echt vreselijk mijn houding :P
Afbeelding

13. Kriebelen op zijn neus vind hij erg :+:
Afbeelding

14. Hoofd met mooie schuimlippenstift ;)
Afbeelding

15. Ben zo blij met deze kanjer ! *D
Afbeelding

http://www4.picturepush.com/photo/a/319 ... C02217.jpg

Tips zijn fijn, maar wel graag onderbouwend ;) en er zijn vele wegen die naar Rome leiden :)

snissje

Re: Bon Ami @ dressuurwork ( Triple x Julio Mariner xx )

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:40

Wat een mooi paardje.. Julie zijn een leuke combi het enige wat ik zou doen in de galop is iets meer contact houden.. Dan loopt hij vanzelf "tegen je hand aan" als dat eenmaal lukt dat je hem in de galop nageeflijk kan rijden.. kan je dat natuurlijk later verder uitbreiden.. Ik vind het echt een gaaf beest!! Mooi hoofdstel ook lijkt op die van mij HB?

Marga31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:42

Voor een beginnende combinatie vindt ik het er al goed uitzien. Je angst is nog wel zichtbaar in je rijden. Let goed op je handen want die zijn dan weer open en dan weer dicht.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:49

Daar hebben we dat mooie paardje weer ! <3 Hij loopt heerlijk ontspannen ! :) Echt lekker om naar te kijken.
Probeer alleen zelf ook lekker te ontspannen. Dat is eigenlijk het enigste wat ik als tip zou kunnen geven. :)

Jullie zijn op de goede weg ga dus zo door en dan komt het zeker goed! ;)
Tot in de wedstrijd ring :D

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:51

wat een super leuk paard heb jij zeg :D <3
en het ziet er echt fijn en ontspannen uit, al moet jij soms nog iets meer ontspannen voor mijn gevoel, gewoon lekker gaan zitten en trots wezen op je knol!
dan gaat het zeker goed komen!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:58

hoi,

fijn paard en leuke combinatie. Als het mogelijk is zou ik wat lessen nemen, en dan vooral om je houding wat aan te pakken. Je mag wat meer rechterop en schouders na achteren.
Daardoor zet je je handen wat meer terug, boven de schoft en hoogst waarschijnlijk heb je dan ook meteen de teugels wat meer in verbinding. Maar vooral doorgaan, dan komt het helemaal goed!

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:45

Wat een mooi paard zeg! Jullie zien er uit als een leuke combinatie. Ik heb je vorige topic bekeken en ik zie al veel meer ontspanning. Tips: iets mee rechtop zetten en je handen boven de schoft! Ook je ellebogen iets dichter tegen je lichaam aan, daardoor gaan je handen vanzelf naar de goede plek. Ga lekker door met rijden! Komt helemaal goed met jullie twee!

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:56

Prachtig paardje! Idd iets meer ontspannen, rug recht en hakken naar beneden ;) Ziet er al goed uit, zeker voor zo'n jong paardje +:)+

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 15:03

Bedankt voor alle reacties al zo snel !

@ Snissje; Bedankt! :) Deze foto's van de galop geven ook niet echt het beeld van hoe het nu gaat, het gaat soms al een stuk fijner en hij begint ook al wat te zakken als ik gewoon fijn contact houd. Maar ik heb in de buitenbak niet meer gegaloppeerd dus zijn geen duidelijke foto's van helaas. En is idd de HB :j

@ Marga31; ja klopt ik heb heel snel mijn handen open, vandaag was er ook weer wat meer spanning, m'n angst moet met de tijd gewoon slijten.. :)

@ Coby; Thanks meid :+: Heel erg bedankt voor de foto's :D ga over een tijdje maar nog een keer mee, dan zie je vast heel veel verschil :)) ik kom ook snel bij jou fotograferen !!

@ JustSaar; Dankjewel :D klopt, ik mag nog meer ontspannen :j komt met de tijd vanzelf :)

@ Susy_Q; lessen doen we zeker ! :D Moet inderdaad wel meer op mijn houding gaan letten, is zeker een verbeter puntje :) Ik zit ook gewoon niet goed tijdens het rijden, krijg er zelfs last van in m'n rug.

@ Liek_Volan; dankjewel :D er is inderdaad al meer ontspanning :) ik ga het zeker proberen, maar rechtop zitten is erg moeilijk :o

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:04

Jaaa daar zijn de foto's. Leuk om te zien hoe je met hem bezig bent, er zitten al hele mooie plaatjes tussen +:)+ . Qua houding weet je dat je nog wat te verbeteren hebt, je mag wel iets meer 'in' Bo gaan zitten, dus lekker relaxed zitten en voor je gevoel meer naar achteren met je bovenlichaam. Ga zo door en ik kom snel een keertje kijken :D .

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:55

hey

Leuke foto's hoor!

Jullie gaan inderdaad hard vooruit!..
De punten geef je zelf al aan!!

Ik vindt persoonlijk dat hij buiter mooier loopt als binnen.
Hij kukkelt binnen op zn voorhand! En dat zie ik buiten niet terug.

Heel veel succes!

En gewoon B starten!!..Je hebt niks te verliesen!!

Gr daphne

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:48

Volgens mij is hij blij met zijn ruiter :P Ik vind het er heel 'gezellig' uitzien :D Zo`n jong beestje en je hebt hem nog maar zo kort en dan ziet het er al zo leuk en goed uit! Maar neem lekker de tijd om aan elkaar te wennen. Ik ben benieuwd hoe jullie er over een jaar uit zien.. Rijd je ook wel eens een buitenrit met hem?
Als je last krijgt van de rug, span je je rug misschien te veel. Je mag wat meer op je zitbeenknobbels zitten en wat meer in het zadel. Verder zijn je ellebogen soms ver voor je lichaam ipv ernaast. Ik zag dat je je sporen af hebt gedaan, dat vind ik verstandig :)

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:08

Jullie zijn een hele mooie combinatie!

Mijn tip: Als je probeert rechter te gaan zitten, dan gaan je benen vanzelf ook naar voren. (Die mogen naar mijn mening meer naar voren).

Zoals je zelf al zegt de ontspanning komt vanzelf, en daar heb je volgens mij wel gelijk in. Ik vind het er heel erg fijn uit zien, het paard lijkt fijn onder jou te lopen!

Veel plezier ermee met je mooie paard!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:13

Je houding is wat 'onrustig'. Vooral de hakken zijn veelal niet uitgedrukt. Probeer jezelf langer te maken.

Het doorzitten zou ik even laten voor wat het is tot dat hij constanter ontspannen loopt.

Vind het een erg fijne combinatie om te zien. En inderdaad, gewoon B starten. Je hebt niks te verliezen. Het commentaar van de jury kan je ook weer verder helpen ookal win je nog niks.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:39

Leuke foto's Deniece!! Je zit er al heel anders op dan wat was het, 4 weken geleden? Super om te zien :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:33

ik wou wat aanpassen maar drukte op het verkeerde knopj ;)
Laatst bijgewerkt door daphneM op 03-04-10 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:34

@ Tessa; Dankjewel :D ik moet idd meer gaan zitten :j

@ Daphne; Dankje :) de foto's zijn vooral veel beter geworden buiten, van binnen heb ik maar enkele foto's. Maar vind foto 4 toch wel het mooiste qua beenwerk :) En idd ik ga het gewoon proberen eind april, is toch onderling :)

@ paardebloem; wat een compliment! :D Dankjewel! Ik zou heel graag met hem naar buiten willen binnenkort, wil nog net iets meer vertrouwen erin hebben en lekker in de buitenbak trainen de as weken en dan wil ik zeker met hem naar het bos :j Ik span mijn rug inderdaad te veel, vind het nog moeilijk om écht helemaal te ontspannen. Sporen zijn na dat vorige topic niet meer om m'n laarzen geknoopt geweest ;)

@ Punkielover; dankjewel! Het ontspannen en volledige vertrouwen terug krijgen zal inderdaad gewoon een tijd duren, dat lost zich vanzelf op naarmate ik steeds goede ervaringen met hem heb :)

@ Biieniie; Klopt mijn houding is onrustig, het is ook vrij hard werken op hem :o hij moet echt nog leren voorwaarts te denken en te blijven gaan. Doorzitten pak ik er heel soms bij aangezien ik kleine stukjes in de B ook moet doorzitten :) hij heeft een beetje de neiging om dan aan te galoperen dus vandaar dat ik dat nu oefen. Hij is trouwens in de draf heel constant in zijn ontspanning :)

@ Krista; Het is nog maar 3 weken geleden morgen ;) haha tijd gaat snel maar zo snel! en dankjewel :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:38

plaatje 6 en 11 zijn mooie plaatjes met zachtheid en rust, de rest lijkt er op hoop druk in de hand, je elleboog zit te vast ook zo je schouder, en je heb piano handjes en een open handen, draai je hand recht op en probeer de hand meer esloten te houden, en het lijkt dat je klemt, je been licht echt helemaal tegen het paard tot je hak aan toe.

mol

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:42

@ Moll; bij 6 en 11 heb ik waslijntjes, dat is niet mijn 'methode' van rijden, daar zou ik graag gewoon contact zien. Op geen enkele foto zie je een 'hoop druk in de hand', hij loopt namelijk super fijn en licht naar beneden, heb enkel contact met de mond. Dat kan je imo zien op vrijwel alle foto's. Ik rijd heel losjes met mijn hand vaak open en hij komt vanzelf naar beneden. Ik heb mijn kuit vaak tegen het paard aan omdat hij nog moet leren voorwaarts te blijven, dus ik drijf hem regelmatig naar voren. Klopt idd dat ik m'n schouder/rug vast zet, moet ik echt aan werken. Maar je zegt dat het lijkt alsof ik met een hoop druk in mijn handen rijd, terwijl ik mijn hand vaak open heb, maar moet volgens jou mijn hand gesloten houden? dan heb je imo sneller druk op de teugel dan met een wat open hand ;)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:54

Ik vind het er heel fijn uit zien! Lekker ontspannen en vind het mooi dat je hem eerst lekker lang laat in zijn hals voor de ontspanning, zeker omdat ie nog zo jong is!

Tip: Probeer meer te gaan zitten, nu zie je er nog een beetje angstig uit, terwijl het juist belangrijk is dat hij voelt dat je op zijn rug zit!! Je zegt zelf dat je je nu meer kan ontspannen op dit paard, laat dat dan ook zien in je houding!

Vind jullie een hele leuk combi! Ziet er heel leuk uit!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:56

zoals jij het ziet is in mijn optiek te veel druk rijden maar goed, dan nog moet de hand gesloten zijn zonder te knijpen als je wedstrijden rijd zal dit ook punt van opmerking zijn(Als je wedstrijden rijd) de loslatigheid komt van uit de eleboog en schouder niet van uit de hand, dat betekend eigelijk dat de hand niet in de zelfde beweging gaat als het hoofd van het paard, stukje basis, hand staat stil tenopzichte van de mond van het paard, maar om dat het hoofd beweegt staat de hand dus in feiten nooit echt stil, vandaar dat een gesloten hand mogelijk is zonder dat je druk creerd, is dit wel het geval betekend dit dat de onafhankelijkheid van je zit niet bevestigt is,
vandaar dat het op de foto al zo lijkt dat er meer druk in de hand is dan alleen teugelgewicht. dan verklaart het ook dat je dus klemt met je benen waar je eigelijk een paard mee creerd die dood voor het been is. dat je klemt is goed te zien in je door zit foto, probeer eerst eens goed los te laten in je door zitten dat je je armen onafhankelijk van elkaar kan bewegen in de beweging van het hoofd, dit ook zo in je lichtrijden, probeer de hand dus een vuist dikte boven de schoft te houden en voorde schoft te blijven met je handen en werk van je af richting de mond van het paard.

mol

paardebloemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:00

Ik vind het er ook niet uit zien of je veel druk hebt hoor :)

Voor het voorwaarts maken is de buitenrit hèt medicijn (mijn ervaring!). Je zou ook eerst gewoon na het rijden een stukje buiten kunnen uitstappen om zijn geest te prikkelen :+ Of vragen of iemand mee wil en hem dan gewoon even aan de longeerlijn laten vasthouden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:02

Wat één heerlijke plaatjes zeg deniece!
Ook mooie foto's door coby, is ook wel één complimentje waard ;)
Het valt me op dat je qua schouders vergelijkbaar zit als
op mootje, dat lijkt gespannen maar dat is inderdaad niet zo :)
Ik kom snel één keer kijken bij je les ofzo ;)
Bo is één knapperd! :+:

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 19:09

@ Moll; bedankt voor je uitleg, ik snap nu wat je bedoeld. Het feit dat ik hem zoveel moet rijden om naar voren te krijgen is ook echt een probleem nu, ik moet echt consequenter worden en bij geen reactie een tik geven, moet ik zelf echt op gaan letten. Echter is het niet zo dat ik constant m'n been eraan heb hoor, foto's zijn ook maar moment opnames, als hij voorwaarts loopt heb ik mijn been eraf. Maar ik ben me er zeer van bewust :)

@ Naath86; ik mag idd veel trotser gaan zitten, dit is altijd al een probleem geweest, had ik ook met mijn verzorgpony een dik jaar terug. Ben zelf ook harstikke scheef en loop en zit ook scheef, geen excuus natuurlijk, maar het is dus niet alleen met rijden zo :P

@ paardebloem; heb ook echt geen druk ofzo, snap ook niet waarom dat zo kan lijken vanaf de foto's :o sommige mensen kunnen wel heeeeeel veel zien vanaf foto's haha :D en buitenrit wil ik ook heel graag.... moet ik mezelf ook gewoon toe zetten.. En inderdaad eerst gewoon met uitstappen na het rijden en zo rustig uitbouwen :)

@ Marieke; dankjewel :+: klopt die schouders zijn net als toen met mootje... Hmmz... Is echt heel lastig, maarja mijn hele houding is gewoon bagger (ook in het dagelijks leven :P ) En kom idd snel kijken! Woensdag avond heb ik groepsles ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:14

hand zonder been, been zonder hand, hij moet leren op zijn eigen benen telopen, probeer dus eerst met was lijntjes te rijden, hij moet immers na gaan geven op teugelgewicht alleen, en dan rustig af en toe been er bij, wanneer je voelt dat hij terug komt in zijn gang, let er op dat de hand dan weg is dus been zonder hand, wanneer hij sterk word licht druk op bouwen in de beweging en niet dwingen voel waneer hij lost en dan als of je gestoken word je hand na geven, zo leerd hij voorwaards te denken, je kan namelijk niet drijven als de hand aanwezig is, en die is aan wezig als alles meer is dan teugelgewicht.

mol