knappe spikkel na winterstop weer aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

knappe spikkel na winterstop weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 18:41

Kyana is een 6 jarige appaloosa merrie, in de winter hebben we niet veel gedaan en sinds enkele weken zijn we het rustig weer aan het oppakken.
Onze haflingers worden momenteel beleerd door kathleen ( KG-images) op bokt en dit bevalt ons zo goed dat we graag bij haar willen gaan lessen.
Zo vandaag dus de 1e les.
Ik heb denk ik meer als een jaar geen les gehad en daarvoor waren het ook maar enkele keren omdat het niet klikte met het lesgeefmens.
Ik heb de droom om ooit te starten met deze merrie, dus les moest er komen. Dat hebben de foto's me ook zeker duidelijk gemaakt :o
we zijn nu nog geen nivo maar hopen dit aar toch wel in de B te kunnen starten.

Aandachtspunt voor mijzelf is vooral mijn houding, mijn beenligging is echt vreselijk :(
ik steek ze af van mijn paard. en mijn handhouding, knik erg graag in met mijn polsen.

Aandachtspuntje deze les was vooral dat ik het tempo bepaal en niet kyana.
ze gaat nogal graag versnellen in de draf zonder dat ik iets vraag en is dan moeilijk terug te nemen.

ze kropt ook erg graag op en word eng in de hals.

Afbeelding

Afbeelding
mijn benen :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Karenx

Re: knappe spikkel na winterstop weer aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:51

echt een leuk paardje :)
vind het best moeilijk te zien op de kleine fotootjes, maar let inderdaad op je benen (vooral op foto 2) maar ook op je handen, dat je die meer gaat dragen.
En inderdaad ze kropt die nek helemaal op, maar ik denk dat jullie er wel komen hoor :) veel succes met je nieuwe instructrice

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 18:57

Beetje lastig kijken maar ik vind het er heel netjes uit zien :))
Lekker ontspannen en actief.

Probeer op je handhouding te letten: handen bij elkaar en boven de schoft, nu rusten ze nog wat breed op je bovenbenen...
Je beenhouding vind ik nog wel meevallen eigenlijk. Je mag wat onafhankelijker zitten (foto 15 gaan je benen naar achteren en je bovenlijf naar voren ;)) maar het is niet storend :)

Lekker trainen de komende tijd, ik ben benieuwd naar een vervolg fotosessie :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 19:32

Ze loopt inderdaad wel erg leuk, maar soms loopt ze nog wat te diep. Je moet je handen inderdaad wat hoger houden, anders heb je geen controle meer. Je benen zijn best wel mooi hoor! Het is niet zo dat je zegt: wauw, wat een slechte beenhouding.

ik hoop ook dat er nog een vervolgfotosessie komt :D

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:17

Het lijkt alsof de achterhand van je mooie paardje er nog iets meer onder mag, veel overgangen rijden ;) En je armen iets meer bij elkaar houden.. Verder ziet het er al goed uit. Die benen heb ik ook last van :+ Misschien helpt het om bij een vaste letter van de bak erop te letten :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:18

jah je moet zeker op je voeten letten. daar weet ik 1 ding op wat heel goed helpt en dat is door de bossen met vele bomen rijden (A)
dan blijf je maar 1 keer achter een boom hangen en dan doe je het niet meer (A) spreek uit ervaring.
verder

misschien is het uit protest dat ze zich zo opcrobt.
doet het paardje waar ik op rij ook.
als ik even door vraag dan gaat ze wel goed lopen
weet niet hoe dat bij jou zit?

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:20

klein beetje lastig de kleine afbeeldingen maar iid je handen mogen wat hoger en niet op de schoft.. Verder val je soms wat voorover.

Ik vind het een leuke pony!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 22:40

dankjewel allemaal!
Kyana is overigens een paard van ik schat 1.65 a 1.67 ;-)

Mijn handen staan zo breed omdat dit moest van mijn instructrice. Het maakt het zo wat makkelijker om een wat stabielere houding te krijgen voo haar en mij, zo laat ik haar losser en langer zodat ze haar hals uit kan schuiven.Uiteraard word dit straks opgebouwd naar de handen op de juiste plaats :-)

de tips van het op mijn benen letten bij een letter en meer overgangen rijden neem ik zeker mee.

Ik zal weer eens foto's plaatsen na een paar lessen verder te zijn ;-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 01:55

Het probleem begint bij je bekken, voor zover ik zie heb jij je bekken fout gekanteld bij het rijden? Je moet je bekken zo kantelen dat je meer op je gat gaat zitten ipv op je doos ;) Ik denk dat dat je beenligging ook positief gaat beïnvloeden.

Verder erg leuke merrie om te zien, komt vast helemaal goed met dat starten!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 08:11

:= kijk dat is duidelijk advies :o
ik zal er eens opletten. Tips om dit voor elkaar te krijgen? waarschijnlijk iedere keer hameren op je gat zitten,op je gat zitten! :D

tjeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:03

Het is een super leuk topic geworden hoor. De verandering tijdens de les was echt spectaculair en de fotomomenten geven altijd maar een globale indruk. Wel fijne en goede tips gezien, die van je kont en je doos zal ik onthouden en je eraan helpen herinneren :D

petra1837

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:25

Ziet er leuk uit :D
Het lijkt op foto 4 dat je buitenteugel helemaal in een boog hangt ???
Verder je handen iets meer dragen en je beenligging verbeteren maar dat geef je zelf al aan.
Verder loopt je paard mooi actief.
De laatste puntjes en dan ziet het er helemaal super uit ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:34

Op dit soort paardjes kan ik echt verliefd worden!!!

Altijd moeilijk om van foto's adviezen te geven, want het zijn maar momentopnames. Misschien kan je iemand een keer laten filmen? Vind het zelf altijd erg nuttig (en soms heel vervelend confronterend) om mezelf op video te zien...

Paardje loopt (dat lijkt zo op de foto's) nog wat op de voorhand. Tip hoe je je paard erbij kan helpen:
Rechtop zitten en niet teveel met je bovenlichaam naar voren gaan tijdens het rijden. Ga maar zitten alsof je snotverwaand bent! Doordat jij wat voorover zit met de bovenlichaam, geef je ook meer gewicht/druk op de voorhand van je paard. Ga je wat meer rechtop zitten, dan ontlast je de voorhand wat meer.

Verder zou ik als ik jou was mijn beugels een gaatje langer maken. Als je kijkt naar foto 1 dan zie je dat je onderbeen best ver naar voren zit. Ik denk dat 1 gaatje langer het makkelijker maakt om de benen wat beter op hun plek te houden.

Verder zou ik zeggen: ga vooral zo door!! Jullie zijn echt een leuke combi, en wat fijn om weer regelmatig te gaan lessen. Als je goed is ga je nu ook echt snel vorderingen maken.
Groetjes

Edit: zie net pas dat ik je ken van een hk-topic :=

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 04:58

dankjewel allebei!

Ga het verwaand zitten eens proberen ;-)
Beugels een gaatje langer wil ik ook proberen maar ben bang dat ze dan vrij lang worden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:31

timokyana schreef:
:= kijk dat is duidelijk advies :o
ik zal er eens opletten. Tips om dit voor elkaar te krijgen? waarschijnlijk iedere keer hameren op je gat zitten,op je gat zitten! :D

Ik kon er maar niet op komen of je bekken nu naar voor of naar achter moet kantelen, dus ik dacht ik zeg het zo maar.

Je kunt dit oefenen door met gebogen knieën (ongeveer rechte hoek) tegen de muur te gaan staan, zorg dat je hele rug de muur raakt, dan heb je je bekken goed. Dat gevoel moet je meepakken. Heeft ook geen zin om je beugels langer te maken zolang je bekken niet goed zit, want dan ga je al helemaal je evenwicht niet meer vinden denk ik?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 08:21

beugels langer kan ook bijna niet,voor mijn gevoel zit ik nu al op dressuurmaat in een veelzeidigheidszadel en mis de steun van het zadel nu aan mijn knieeen.
Waarschijnlijk gaat het helpen als ik dus beter ga zitten.
Ik zal het trucje eens proberen poes, als niemand het ziet ;-)
Waarschijnlijk is het inderdaad even het gevoel hebben en vasthouden.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:33

Heel leuk paard heb je!
Tipje over op je gat zitten :-)

Je bovenbenen moeten meer naar beneden. Je moet meer buigen in je heupgewrichten..pff moeilijk uitleggen zo.
Maar je heupgewrichten moet je proberen te voelen als je gewoon loopt. Dus waar je been buigt op het moment dat je een stap naar voren zet. Zet je handen daar. Je kan de gewrichten niet voelen omdat ze te ver binnenin zitten maar wel waar je ben schaart zeg maar. Dat is best ver naar beneden richting je schaambeen dus niet helemaal aan de buitenkant (desnoods pak je even en plaatje van een skelet in je hoofd heb jehet idee waar het zit, maar als je dan kijkt dan is het toch anders)
Als je op je paard zit moet je dan daar op concentreren en als je dan met je bekken van voor naar achter gaat moeten je bovenbenen als het waren naar beneden gaan ipv naar voren. Dus niet vanauit je bekken alleen bewegen, maar je heupgewrichten buigen.
Je knieen dus naar beneden ipv naar voren. Dit moet je niet duwen maar concentreren dat je goed je heup gewrichten beweegt en niet alleen je bekken.

Nou volgens mij een onsamenhangend verhaal maar ik hoop dat je het een beetje snapt.

het mooiste is als je het op een grote zitbal oefent.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 08:56

een grote zitbal heb ik ( althans de paarden ;-) )
zal het daar eens proberen dan krijg ik een beeld bij je uitleg.
bedankt!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 21:52

Hey TK,

wat een leuke merrie is Kyana toch :+:
Ik zou als tip mee willen geven om haar feller en actiever vanuit achteren te rijden. Ik weet niet hoe ze aan je been is? Ik zou juist veel schijnovergangen rijden en vanuit daar ook weer ontspannen, maar wel actief weer naar voren.
Omdat ze de neiging heeft op te kroppen en van achter wat slap te worden, kun je door deze overgangen haar wat sterker in d'r achterhand maken.
Probeer tijdens de overgang terug, je bekken ook wat te kantelen, zodat je als het ware op haar billen gaat zitten (dat moet je je visualiseren uiteraard :+ ) .
Je contact is prima, maar ik zou wat meer activiteit en gedragenheid willen zien.
Komt helemaal goed! Succes!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 08:09

dankjewel puchje :-)
Het probleem is alleen dat kyana het tempo overneemt/probeert.
als ze het moeilijk vind gaat ze alleen maar hard.
deze les waren we dan ook bezig om op mijn tempo te lopen en te luisteren als ik wil vertragen.
Overgangen zal ik volgende keer meepakken,mits ze goed terug te nemen is in tempo.
thx ;-)

liesje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:24

Vind het er best netjes uitzien hoor!
Probeer enkel je bovenlichaam wat terug te houden.
De rest van het commentaar wordt al gegeven ;)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:26

Je handen en benen vielen me inderdaad gelijk op maar gelukkig geef je dit zelf ook al aan. Verder vind ik het er leuk uit zien!

Vind het trouwens een beetje lijken alsof ze zwaar is in de hand, klopt dit?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 21:06

ze is niet zwaar, wel heel erg zoekende, kropt zich op, zakt weer laag, soms hoog.Ze heeft nog geen constante aanleuning en vind het erg moeilijk. ( ik ook ;-) )
Vandaar dat ik steeds probeer terug de aanleuning te vinden misschien dat het daarom zo lijkt.
ze geeft na op een pink bij wijze van en loopt op zich graag laag, alleen het constante is er nog niet.