Wij zijn er ook weer eens!
Vanmiddag is Karlijn (_Karlijn) langs geweest om foto's te maken van onze dressuurtraining. Ik ben haar zo dankbaar voor deze foto's, nogmaals: dank je wel Karlijn!!
Ons laatste trainingstopic was van begin november:
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuurtraining in de blub (L1)
Jessika is een 10 jarige merrie (Nivo van de Haflinger Hoeve x Wilbert van 't Lievers) en ze is mijn verzorgpony.
Inmiddels starten wij succesvol tussen de pony's in het L1, ons doel: L2+1 vóór juli '10
Afgelopen winter hebben wij, zoals velen, heel weinig kunnen trainen. Een klein maandje geleden hadden we voor het eerst in 3 maanden weer privé-les en toen is mijn instructrice er voor het eerst opgestapt. Jess heeft 30 minuten boot-camp gehad en daarna was ze een totaal ander paardje: looplustig en werkwillig

De impuls is véél beter geworden en daarmee ook de activiteit en aanleuning. Jess staat beter aan het been dan ooit en ik kan voor het eerst gewoon relaxt genieten

Ze beweegt veel meer bergopwaarts en ik kan haar daardoor al makkelijker oprichten.
Het gevaar is alleen dat ze te veel in haar eigen houding gaat lopen. We wisselen dus veel van halshouding tussendoor al gaat dit nog niet altijd even soepel...we werken écht aan het volgen van mijn hand naar BE-NEEE-DEN, maar ja, het kan niet allemaal super gaan

Verder blijft lengtebuiging een belangrijk punt, linksom vindt ze veel moeilijker dan rechtsom...
Ook haar korte, dikke, speknek maakt de lengtebuiging en aanleuning moeilijk...ze zal niet snel te diep lopen

De galop is heel erg verbeterd, ze maakt meer sprong en blijft beter bij me. Het schakelen naar en van middengalop gaat erg goed en lijnen als F-X-C in galop gaan ook prima

En ja, het wijken gaat dramatisch. Ik zit echt met mijn handen in het haar als ik er aan denk

Ik ben natuurlijk eerst bij mezelf gaan kijken en heb een heel leerzaam lesje mogen rijden op het paard van mijn instructrice. Na een paar pogingen vonden we 'mijn' probleem en daarna gingen we soepel zig-zaggend door de bak

Nu nemen we het maar voor lief en blijven het elke keer meenemen in de training. Kleine stukjes op verschillende plekken van de bak. Ook 2 passen opzij, volte 10m, weer 2 passen opzij etc. Ook voltes verkleinen en vergroten..maar ja, dat gaat dan wel weer goed..
Al met al, tips zijn welkom
Na de training ben ik er nog even zonder zadel opgestapt om mijn houding te oefenen. Ik zit zelf al zoveel beter dan een half jaar geleden

- Hakken druk ik nu uit

- Tenen zijn al véél meer naar binnen
- Handen draag ik bij elkaar en niet meer op m'n bovenbenen (iets waar ik veel commentaar op kreeg in bovenstaand topic)
- Soms steek ik mijn onderbenen af, maar, ze is ZO rond, daar is geen houden aan

Nou ja, genoeg gekletst

Volgende week hebben we een onderlinge bij de ponyclub waar we 2x L1 zullen starten. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat!

We hadden al losgereden toen Karlijn langskwam dus echte lang en laag foto's zijn er niet

De links zijn net zo leuk als de foto's en zijn zó geladen, dus...die moet je zeker niet missen!

Kijk en geniet!
1) instappen

2)

3)

4) kijkerig
5)

6) consequent voorwaarts blijven denken

7)

8) ze mag hier iets meer loslaten in de bovenlijn maar ik ben erg blij met het opwaartse en actieve beeld

9)

10)

11) pasje voorwaarts
12) even belonen tussendoor
13) middendraf: ze wordt zoveel sterker!

14) iets teveel op de voorhand
15) relaxt van hand veranderen
16) voorbereiding tot halsstrekken

en toen even zonder zadel:
17)

18) heerlijk drafje
19) wát een actie!
20)

21)

22) relaxt uitdraven
23) knappe, fantastische pony!

24) een "ach ja als het moet" moment

Ik ben zo trots op dit beeld en gevoel

Afgelopen wedstrijd ging ook nog lang niet zo goed als het vandaag ging en toen kwamen we thuis met 193 punten, voor ons een record! We hopen de komende wedstrijden lekker te gaan scoren!

Ik sta open voor tips en commentaar en dan het liefst in de vorm van oefeningen etc. Alleen commentaar heb ik niet zoveel aan aangezien ik het meeste zelf ook wel weet

Groetjes!