Jessika [Haflinger] @ héérlijke training in de lentezon [L1]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ héérlijke training in de lentezon [L1]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:19

Hey!

Wij zijn er ook weer eens!
Vanmiddag is Karlijn (_Karlijn) langs geweest om foto's te maken van onze dressuurtraining. Ik ben haar zo dankbaar voor deze foto's, nogmaals: dank je wel Karlijn!!

Ons laatste trainingstopic was van begin november:
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuurtraining in de blub (L1)

Jessika is een 10 jarige merrie (Nivo van de Haflinger Hoeve x Wilbert van 't Lievers) en ze is mijn verzorgpony.
Inmiddels starten wij succesvol tussen de pony's in het L1, ons doel: L2+1 vóór juli '10

Afgelopen winter hebben wij, zoals velen, heel weinig kunnen trainen. Een klein maandje geleden hadden we voor het eerst in 3 maanden weer privé-les en toen is mijn instructrice er voor het eerst opgestapt. Jess heeft 30 minuten boot-camp gehad en daarna was ze een totaal ander paardje: looplustig en werkwillig :+: Ik heb gezien wat het gevolg is van súper consequent rijden en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Sindsdien zijn we weer 10 stappen vooruit gegaan en ik ben heel blij dat deze foto's ook echt kloppen met mijn gevoel.

De impuls is véél beter geworden en daarmee ook de activiteit en aanleuning. Jess staat beter aan het been dan ooit en ik kan voor het eerst gewoon relaxt genieten :)
Ze beweegt veel meer bergopwaarts en ik kan haar daardoor al makkelijker oprichten.
Het gevaar is alleen dat ze te veel in haar eigen houding gaat lopen. We wisselen dus veel van halshouding tussendoor al gaat dit nog niet altijd even soepel...we werken écht aan het volgen van mijn hand naar BE-NEEE-DEN, maar ja, het kan niet allemaal super gaan ;)

Verder blijft lengtebuiging een belangrijk punt, linksom vindt ze veel moeilijker dan rechtsom...
Ook haar korte, dikke, speknek maakt de lengtebuiging en aanleuning moeilijk...ze zal niet snel te diep lopen ;)

De galop is heel erg verbeterd, ze maakt meer sprong en blijft beter bij me. Het schakelen naar en van middengalop gaat erg goed en lijnen als F-X-C in galop gaan ook prima :) Ook nemen we sinds kort stukjes contragalop mee om de balans en controle te verbeteren. Werkpunten zijn nog de aanleuning bij het schakelen en het aanspringen, soms gaat dat nog niet helemaal zoals het hoort ;)

En ja, het wijken gaat dramatisch. Ik zit echt met mijn handen in het haar als ik er aan denk :( Wat we ook proberen, het lukt gewoon NIET.
Ik ben natuurlijk eerst bij mezelf gaan kijken en heb een heel leerzaam lesje mogen rijden op het paard van mijn instructrice. Na een paar pogingen vonden we 'mijn' probleem en daarna gingen we soepel zig-zaggend door de bak :) Een paar dagen later op het paard van mijn tante gereden (B niveau) en binnen 2 dagen het wijken zelfs aangeleerd...dat ging ook perfect. Maar, eenmaal op Jess was er nog steeds geen zijwaartse beweging in te krijgen :n Ze reageert inmiddels super op mijn been, maar zijwaarts helemaal niet. Ik kan bij wijze van spreken schoppen en slaan wat ik wil, maar er gebeurt gewoon niks. Ze loopt over de schouder weg (begrenzen doe ik ik voor zover mogelijk maar ik ga niet zover dat ik haar onwijs in de mond zit te trekken) en ze versnelt. En dat is áls we reactie krijgen...meestal kachelen we stug door ;)
Nu nemen we het maar voor lief en blijven het elke keer meenemen in de training. Kleine stukjes op verschillende plekken van de bak. Ook 2 passen opzij, volte 10m, weer 2 passen opzij etc. Ook voltes verkleinen en vergroten..maar ja, dat gaat dan wel weer goed..
Al met al, tips zijn welkom

Na de training ben ik er nog even zonder zadel opgestapt om mijn houding te oefenen. Ik zit zelf al zoveel beter dan een half jaar geleden :o
- Hakken druk ik nu uit *\o/*
- Tenen zijn al véél meer naar binnen
- Handen draag ik bij elkaar en niet meer op m'n bovenbenen (iets waar ik veel commentaar op kreeg in bovenstaand topic)
- Soms steek ik mijn onderbenen af, maar, ze is ZO rond, daar is geen houden aan :P

Nou ja, genoeg gekletst :P
Volgende week hebben we een onderlinge bij de ponyclub waar we 2x L1 zullen starten. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat! :D

We hadden al losgereden toen Karlijn langskwam dus echte lang en laag foto's zijn er niet ;)
De links zijn net zo leuk als de foto's en zijn zó geladen, dus...die moet je zeker niet missen! :D

Kijk en geniet!

1) instappen
Afbeelding

2) <3 :~
Afbeelding

3)
Afbeelding

4) kijkerig

5)
Afbeelding

6) consequent voorwaarts blijven denken ~~}>
Afbeelding

7)
Afbeelding

8) ze mag hier iets meer loslaten in de bovenlijn maar ik ben erg blij met het opwaartse en actieve beeld :)
Afbeelding

9) :~
Afbeelding

10)
Afbeelding

11) pasje voorwaarts
12) even belonen tussendoor
13) middendraf: ze wordt zoveel sterker! :oo
Afbeelding

14) iets teveel op de voorhand
15) relaxt van hand veranderen
16) voorbereiding tot halsstrekken
Afbeelding

en toen even zonder zadel:

17) Afbeelding
18) heerlijk drafje
19) wát een actie!
20)
Afbeelding

21) :+:
Afbeelding

22) relaxt uitdraven

23) knappe, fantastische pony! :+: :o
Afbeelding

24) een "ach ja als het moet" moment :')

Ik ben zo trots op dit beeld en gevoel :+:
Afgelopen wedstrijd ging ook nog lang niet zo goed als het vandaag ging en toen kwamen we thuis met 193 punten, voor ons een record! We hopen de komende wedstrijden lekker te gaan scoren! :D

Ik sta open voor tips en commentaar en dan het liefst in de vorm van oefeningen etc. Alleen commentaar heb ik niet zoveel aan aangezien ik het meeste zelf ook wel weet ;)

Groetjes!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:27

Wauw super marieke, wat een vooruitgang! Ik zie vanaf de foto's dat ze zo veel meer voorwaartser en actiever is ! Vooral ook op de foto's zonder zadel, ze zet haar achterhand er veeeel beter onder! Aanleuning ziet er ook fijn uit! En jou houding is echt veeeel beter, vooral je benen!! Super zeg, even knallen nog in de L1 as maanden!! :))

* mis trouwens wel wijkfoto's ;) :D *

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:30

bedankt Deniece! :+:
we hebben maar 1 foto van het 'wijken' waarbij je dus niet eens ziet dat het wijken moet voorstellen :P

oké vooruit, 1 wijkfoto dan...

Karlijn's commentaar: "ach ja, ze kijkt wel lief" :')

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:31

ziet er heel erg netjes uit,
ook een super combinatie,
ik zou alleen op je hande nog letten dat je die mooi recht naast elkaar houd nu heb je nog piano handjes,
heel veel plezier nog verder.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:37

Wat zijn jullie toch een geweldige combinatie Mariek! :+: Ik vind de foto's echt een heel fijn beeld geven! Je ziet jullie gewoon elk topic vooruit gaan. Jess begint zo lekker te sjouwen <3 Voor het wijken... heb je het wel eens in stap geprobeerd en (hoe) reageert ze dan? Verder zou je met halsstrekken wat meer contact mogen houden, maar ik vind het zeker geen storend beeld.

Jullie gaan knallen zondag! *\o/*

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:38

:)

pianohandjes is inderdaad zoiets dat al hééél lang speelt ;) Maar goed, 1 ding tegelijk, en dan vind ik pianohandjes ietsje minder belangrijk :o MAAR, we werken eraan :)

MariekeS_

Re: Jessika [Haflinger] @ héérlijke training in de lentezon [L1]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:39

Dank je wel Madelon :+: In stap gaat ze wel opzij en ook mooi recht. Maar in draf is het gewoon onmogelijk :')

Ryanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:47

Ziet er super uit! Dat word nog wel L2 starten joh!!! lukt jullie makkelijk voor dat je stopt!! :D super echt netjes!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 23:55

haha, nou ja, we zien het wel :P Eerst maar eens die L1 netjes door...

nienkefelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 00:30

mariek, jeeeeetje echt super! :+:
Wat loopt ze heerlijk en zijn jullie verbetert! :oo
Ziet er super moooi ontspannen uit, jullie zijn echt onwijs leuke combinatie!
en die zonder zadel foto's! echt heerlijk! :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 09:33

Ziet er netjes uit marieke :+:

Al vind ik wel dat ze er nog net even íets meer er doorheen mag. Het al wel veel beter geworden hoor :) , maar met dat laatste stukje is het compleet.

Wat je met het wijken kan proberen is om een volte 10m te rijden voor je gaat wijken. En en haar daar al heel goed aan je binnenbeen-buitenteugel zetten. Daarna zet je het wijken in en zodra ze over de buitenschouder wegvalt. Stel je haar naar buiten, dan maak je dr weer recht en ga je weer verder. Als ze niet opzij wil voor jou binnenbeen mag je best wel een keer streng zijn. en wees creatief in je wijken , een keer een gebroken lijn 5m wijken, van de hoefslag af wijken, van hand veranderen en het laatste stukje wijken etc.

Succes!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 10:27

Bedankt voor je reactie Yvanka.
Qua aanleuning ben ik het met je eens dat ze wat flexibeler moet worden qua houding en nog iets constanter nagefelijk (dus niet het neusje eruit op sommige momenten...) maar ik ben het niet met je eens dat ze in het algemeen nóg negefelijker moet ;) Ten eerst krijg ik haar überhaupt niet ronder omdat ze zo'n korte en dikke hals heeft en ten tweede wil ik niet dat ze zich gaat opkroppen. Dat laatste vind ik persoonlijk veel storender dan zoals ze nu loopt...

Jouw tips mbt het wijken doen we al wel :) Vanuit voltes iets naar buiten en meteen weer de volte op als het mis gaat.
Dat gaat dan opzich wel redelijk maar het gaat dan echt om 2 passen opzij...meer redt ze niet.
Extra streng zijn heeft geen zin ;) Dat heeft mijn instructrice (en ik natuurlijk) al geprobeerd maar dat dringt simpel weg NIET door...ze schijnt niks te voelen ;)
Ik probeer haar nu gewoon maar dood te gooien met herhaling, herhaling, herhaling en met veel variatie. Ooit gaat het kwartje wel vallen hoop ik... :o
Een gebroken lijn 5m wijken is gewoon niet te doen omdat ze niet wijkt/opzij gaat ;)

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:38

Doe je ook de oefening sluiten en openen van een volte? Hielp bij mij ook goed :j
Ik vind Jessika een super leuke haflinger en jullie gaan zeker vooruit!
Veel succes in het L2!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:44

Mooie haf !! Ziet er netjes uit. Idd dat opgekropte krijg je snel met een haf. Mijn vriend zou ook graag willen dat zijn haf met wat meer lengte in zijn hals gaat lopen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 12:35

Ziet er superrelaxed uit Marieke!
Heel goed dat ze al zoveel beter op je been reageert!

Heb je wel eens vanaf de grond geoefend met wijken? Je zegt dat ze in stap wel voor je been opzij gaat, dan zou je toch haast denken dat het aan jou moet liggen (iets in je zit of wat je verder doet), dat ze het in draf niet doet.
Als je vanaf de grond oefent, heeft ze jouw gewicht en misschien 'onkunde' (klinkt een beetje l*llig dit, zo bedoel ik t niet :D) niet en kan ze misschien makkelijker begrijpen wat je bedoeld.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:22

Ziet er goed uit hoor :)

Toch ben ik het wel eens, over het algemeen zou ze iets ronder mogen, misschien maar 2 cm, maar dan komt ze nog mooier aan elkaar, en als ze dan fijn van achteruit komt, stijgt ze pas mooi aan de voorkant.... Ronder kan ook met zo'n dikke nek, rond is niet hetzelfde als korter in de hals...

Wijken, al eens in een wat minder hoog tempo geprobeerd? Dan kun je haar iets makkelijker om "drukken". Die van mij snapte ook niks, en sinds ik dat doe is het al zoveel beter geworden...

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:31

@ Gerlin: voltes openen en sluiten gaan wel redelijk ja :) Maar ik heb zelf dan wel het idee dat ze het makkelijker vind door de stelling en toch wel over de schouder wegloopt ;)

@ Daphne: bedankt voor je reactie! In stap is het wijken ook nog minimaal hoor ;) Aan de hand heb ik het geprobeerd, dus aan de longe maar ook daar reageert ze (in stap) niet op.
We hebben ook het probleem dat ze vanaf de grond (met opzadelen enzo) minimaal opzij gaat bij een duw (in combinatie met "om"...) Soms komt ze er zelfs fel tegenin en wordt ik verdrukt... Dit is dus echt een basis omgangsprobleem. Punt is dat ik al 1.5 jaar mee bezig ben en SUPER consequent ben maar het helpt gewoon niet....ik ben als verzorgster niet de enige die met haar omgaat... :n

Dat het aan mijn onkunde ligt zal zeker wel een groot deel van het probleem zijn. Maar, zoals ik zei kreeg mijn instructrice er ook geen enkele zijwaartse beweging in en die heeft jáááren ervaring met het wijken (op tientallen paarden, jong en oud, aanleren en corrigeren).
Daarnaast 'lukt' het mij op andere paarden inmiddels wel...

Maar goed, het wijken staat bij ons nu op een laag pitje en ik heb echt al vanalles geprobeerd. Nu nemen we het voorlopig maar even voor lief ;)

Nog een vraag via pb: "reageert ze wel bij andere zijgangen?"
Nee, ook maar minimaal. Schouderbinnenwaarts zijn we een beetje mee aan het spelen maar dat snapt/doet ze ook niet :n

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:38

@ Pauline: ok, ik zal wel eens proberen of ik haar nog net iets ronder kan krijgen :) In een lager tempo proberen we altijd al omdat ze uit zichzelf alleen maar heel hard over de schouder wegrent ;) Om 'drukken' is een het probleem...het is onmogelijk om haar om te drukken omdat ze niet reageert...valt onder hetzelfde rijtje als strenger zijn..het heeft geen effect :n

Even voor de duidelijkheid
Het lijkt misschien alsof ik alle tips mbt het wijken wegklets als onmogelijk, maar ik sta jullie tips echt heel erg op prijs :)
Het punt is alleen dat we er al héél lang mee bezig zijn en al VANALLES geprobeerd hebben en het gewoon 0 effect heeft... Ik wordt er echt moedeloos van ;) Als het kon zou ik mijn instructrice (of een ander zeer kundig iemand) haar 1 à 2 weken door laten rijden maar die mogelijkheid is er simpelweg niet...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:39

MariekeS_ schreef:
@ Pauline: ok, ik zal wel eens proberen of ik haar nog net iets ronder kan krijgen :) In een lager tempo proberen we altijd al omdat ze uit zichzelf alleen maar heel hard over de schouder wegrent ;) Om 'drukken' is een het probleem...het is onmogelijk om haar om te drukken omdat ze niet reageert...valt onder hetzelfde rijtje als strenger zijn..het heeft geen effect :n

Even voor de duidelijkheid
Het lijkt misschien alsof ik alle tips mbt het wijken wegklets als onmogelijk, maar ik sta jullie tips echt heel erg op prijs :)
Het punt is alleen dat we er al héél lang mee bezig zijn en al VANALLES geprobeerd hebben en het gewoon 0 effect heeft... Ik wordt er echt moedeloos van ;) Als het kon zou ik mijn instructrice (of een ander zeer kundig iemand) haar 1 à 2 weken door laten rijden maar die mogelijkheid is er simpelweg niet...

Dikgedrukte, dat idee heb ik helemaal niet hoor....

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 14:51

dat vind ik fijn, gelukkig maar, maar ik dacht, ik zeg het even voor de zekerheid ;)
Je hebt pb pauline!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:02

@ Daphne: bedankt voor je reactie! In stap is het wijken ook nog minimaal hoor ;) Aan de hand heb ik het geprobeerd, dus aan de longe maar ook daar reageert ze (in stap) niet op.
We hebben ook het probleem dat ze vanaf de grond (met opzadelen enzo) minimaal opzij gaat bij een duw (in combinatie met "om"...) Soms komt ze er zelfs fel tegenin en wordt ik verdrukt... Dit is dus echt een basis omgangsprobleem. Punt is dat ik al 1.5 jaar mee bezig ben en SUPER consequent ben maar het helpt gewoon niet....ik ben als verzorgster niet de enige die met haar omgaat... :n

Ja dat is balen, dat je niet de enige bent. Want dan ligt het in bovenstaande stukje wel degelijk ook, denk ik.
Zij zou niet met een duw om moeten gaan, maar al als jij met je lichaam aangeeft dat ze om moet. Of op het commando 'om' alleen al.
Hoe vaak grondwerk je met haar, gewoon op een hele simpele manier? Bv. een stukje afzetten in de bak, haffie los erin, zij moet naar achter als jij naar haar komt, opzij als jij lichaamsdruk geeft aan haar zijkant, stapje opzij als jij naast haar, haar kant op zij stapt enz. Dat is in principe hetzelfde wijken voor druk als voor je been bij het wijken.
Ondanks dat jij niet de enige bent, zou dat moeten lukken. Ik heb jarenlang met kinderboerderij pony's gewerkt die als ik de bak in stapte, ineens ontzettend goed weken voor druk .. en zodra ik de bak weer uit was en kinderen op hun reden, ze dat ineens allemaal weer waren vergeten :D
Onderschat niet de slimheid van de haflinger ;) (en de eigenwijsheid om het niet te doen :P )

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 15:14

Bedankt, ik zal het eens gaan proberen :) Ik heb ook weer moed gekregen via pb dus ik zal het de komende weken eens vanaf de grond aan gaan pakken :D

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:52

Marieke, je mag(MOET zelfs) echt enorm trots zijn op jullie beide! Jeetje ik weet nog wel hoe jullie begonnen, en hoe jullie nu zijn! Zo'n super goed verschil. super meis, ben trots op jullie. Ga zo door :+:

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 23:33

:o Dank je wel Kirst. Jess begint steeds meer sportpony te worden qua uiterlijk (bespiering, achterhand gebruik etc) en mijn houding begint eindelijk ergens op te lijken :=
(als ik de topics terug kijk van deze tijd vorige jaar...poepoe..arme pony...zoals ik er toen opzat... :o)

Neluhs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 16:53

Jullie hebben echt een super vooruitgang geboekt zeg!
De achterhand zou alleen wel nog actiever mogen...