Zosja (Solitair X Samber)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

Zosja (Solitair X Samber)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 19:58

vandaag heb ik even geprofiteerd van het zonnetje dat scheen
ook weer voor het eerst
het zijn mooie foto´s geworden al zeg ik het zelf
even wat info over mij en het paard
ik ben zelf 16 jaar rij al 12 jaar paard 5 jaar geleden ben ik ernstig tenval gekomen
met een bosrit ik ben toen 75 meter onder mijn pony doorgeslingerd
waardoor ik veel botbreuken opliep
zosja is 1 kwpn merrie van bijna 6 jaar een afstammeling van solitair X samber
M dressuur springen is een echte hel daarom doen wij daar ook niks mee
alleen recreatief ze is 1,73 hoog ik weet het ik heb 2 teugels dit komt omdat
zij hengstig is en dan verschrikkelijk baldadig is en ik meer grip op der heb
met een extra teugel erop die gaat er weer af zogauw de hengstig heid voorbij is
ik rij zelf zonder cap maar dat is mijn eigen beslissing

ik krijg wel les van een gediplomeerde instructrice
alleen door het weer en de bak elke keer niet te doen was is dat al een tijdje terug

commentaar wat mezelf opvalt
soms handen te hoog
tenen naar binnen
recht zitten(dit gaat moeilijk doordat de val van toen mijn bekken heeft beschadigd dit moet rustig
worden veranderd)
en iets te veel met linkerhand maar is omdat ze soms haar hoofd naar rechts trekt

hier zijn de foto´s
draf inrijden ongeveer
Afbeelding
galopje door het water :o
Afbeelding
net niet strek moment
Afbeelding
drafje erg mooi vind k zelf
Afbeelding
standfoto
Afbeelding
draf ik geloof ergen inzet wijken weet nie zekker
Afbeelding
piaf beginselen ik word geholpen door me instructrice ermee
Afbeelding
en laatste foto wijken
Afbeelding

filmpje let niet op de muziek XD

critiek mag maar hou het netjes^^
welke foto zou ik trouwens uitvergroten!!

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:04

Op de foto van de piaffe zie ik wat weerstand van je paardje met spanning/ onrust.

Verder vind ik dat je eigenlijk wel heel mooi rechtopzit met je rug, soms zouden je schouders iets meer naar achteren mogen.(op deze fotos dan)

Surface

Re: Zosja (Solitair X Samber)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:07

Ik vind bijna alle foto's er wat gespannen uitzien, vooral die van de 'piaffe'.
Probeer haar bij het wijken ook rechter te krijgen.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:09

ze is de heletijd tijd het rijden aan het hinneken
we hebben een stel shetlander hengsten die staan in de paddock naast de bak dus daardoor is ze zo gespannen
je ziet ook op de piaf foto ze hinnekte precies op die foto
was wel grappig voor andere maar voor mij een hell
hengstig heid in bij haar heel erg te merken

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:10

Ik vind het er persoonlijk erg gespannen uitzien, denk dat je ook nog niet toe bent aan de piaffe :)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:13

ze is natuurlijk nog jong maar
we doen alles een ppaar stapjes en we trainen het 1 keer in de week met les soms maar ik werk meer met me houding vanwege mijn rug enz. maar ik vind zelf en andere ook we zijn al stukken vooruit gegaan eerst konden we elkaar niet uitstaan haha

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:18

Ik vind het filmpje onrustig ogen, of ligt dit aan mij?
Het is van alles wat, beetje rommelig. Piaffe zou ik achterwege laten. Maargoed dat ben ik.
Tip, eerst aan de basis werken rest komt vanzelf.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:25

ik zou geen enkele foto uit vergroten want de spanning straalt er vanaf.
Persoonlijk zou ik wachten tot je terug wat meer gereden hebt en daar foto's van laten maken.

Verder ben ik het met Romeo2007 eens dat je beter de "piaffe" achterwege laat tot je terug wat meer in het rijritme zit.

je houding vind ik wel heel netjes op de foto's (filmpje heb ik niet gekeken)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:29

Wat leuk, een Sambertje :) heb er zelf ook een! Ik vind dat je de overgangen netjes rijdt, ze springt netjes aan in galop en is snel weer terug! Super! Verder zie ik nog veel spanning maar ik ken dat met merries die hengstig zijn :\

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:32

bedankt wiro ik zal foto plaatsen van me houding eerst
dan schrik je echt hoe het vooruit is half jaar terug ong
AfbeeldingAfbeelding

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:41

Je houding is heel netjes, soms ietsje hoog met je handen, maar verder netjes. Van de dubbele teugel, daar kan ik wel inkomen. Oh zie nu de oude foto's! WAT een verschil!! goed zo.

Ik vind wel dat er nog erg veel basiswerk gedaan moet worden. Ik vind de overgangen niet netjes. Je moet heel erg hard inwerken en bij de laatste overgang lijkt ze bijna uit de galop te vallen. Probeer dat echt meer onder controle te krijgen, werk aan de verzameling.
Bij het wijken moet je uitkijken dat er niet teveel stelling komt, want dan gaat ze over het schouder weglopen. Ze schaart wel mooi met de benen.
Tja, de piaffe ben je in mijn ogen echt nog niet aan toe, er is nog zoveel basiswerk wat gedaan moet worden. Daarnaast vind ik het er heel erg gespannen uitzien. En 1 keer in de week vind ik best al wel vaak voor zo'n hooggegrepen oefening. :) Wel goed dat je het onder begeleiding doet, maar ik zou me eerst focussen op schakelen (meer verruiming, en niet alleen de voorbenen uitslaan) en de overgangen.

Succes en niet weer zo lelijk vallen he ;)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 20:45

nee alstjeblieft niet ik zal wel een topic plaatsen hoe het is gebeurt dan begrijp je wat er is gebeurt
maar het is stukken beter
maar zelf ben ik er wel aantoe mijn vorige pony kan alles tot het Z en reed L2 officieel
maar ik zal er op letten

Uhhhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:54

Het eerste wat in me opkwam bij het filmpje was: Loslaten! Je houdt erg vast waardoor ze alleen maar meer gespannen wordt. Los aan de voorkant zijn, het vasthouden zie je ook terug in een onregelmatig ritme. Ze heeft niet de ruimte om op eigen benen te lopen, maar loopt tegen jou handen aan te hikken en duikt daardoor ook. (Dat is tenminste hoe het op mij overkomt: dat je vasthoudt aan de voorkant.)
Wat je zelf al zegt handen heb je te hoog, maar neem aan dat je daar ook al zelf op let met rijden?
Je houding is zeker verbeterd vergeleken met de oudere foto's, dus dat is een goed teken. Het terugwerken met de linkerhand wat je doet als ze haar hoofd naar rechts doet is wat minder. Hiermee beperk je alleen de ruimte om haar hoofd naar rechts te doen, als het ware terugtrekken. Probeer je hand van de hals te halen opzij en het zo op te lossen.
Je hebt in ieder geval een leuk paard onder je kont. ;) Wat bedoel je btw met springen is een hel?

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:58

Ik vind dat je te streng met je hand doorkomt, zeker in het terug rijden. Je belemmert haar wat in haar gangen door je hand, waardoor het paard niet soepel kan bewegen. Sta je hand wat meer toe als ze daar loopt waar jij haar wil hebben. Er blijft nu teveel druk opstaan.
Daarbij zie je in je middendraf dat er taktfouten zijn, dit komt door teveel druk/ongelijke druk op de teugels.
Jullie zijn wel heel erg vooruit gegaan, maar blijf altijd aan de basis denken.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:06

springe is een hell omdat ze met springen veel te sterk voor me is!!
en er met me vandoor gaat waarom we met de piaf begonnen was me ook al een ?? maar me les gever zegt dat het goed gaat ze zegt je rijd M1 dus over een tijdje komt het tevoorschijn

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:32

*Gaat op handen zitten....*

*Komt er toch weer van af*

Waarom? Waarom rijd je, als je onderhand al je botten in je flikker gebroken heb, überhaupt nog zonder cap? Levensmoe? Denk het. Waarom twee paar teugels? Kun je dubbel zo hard trekken? Lekker makkelijk in plaats van leren te rijden en vooral - los te laten en spanning af te leren vloeien (want dat is namelijk moeilijker). Waarom van die ultra coole "trucjes" doen als piaffe terwijl je paard er overduidelijk niet aan toe is en nog niet in staat is op een fatsoenlijk basisniveau de bak rond te rijden? Omdat het stoer staat te kunnen zeggen dat je een piaffe kunt rijden? *niet onder de indruk*

Werkelijk, ik zie niets, maar dan ook niets waar ik blij van word in deze fotoserie :n In plaats daarvan zie ik een paard dat stijf staat van de spanning en een ruiter die dit al dan niet moedwillig in stand houd. Rijden is meer dan trucjes en piaffes, trekken aan teugels en hangen in de mond, rijden is voornamelijk een kwestie van gevoel en dat zie ik, helaas, in deze foto's helemaal niet naar voren komen.
Wat ik niet kan snappen is dat jouw lesgever niet meer hamert op ontspanning, draagkracht en lopen op eigen benen zonder een continue verstijfd beeld in het gehele paardenlichaam. Geen wonder dat je paard zo van de wap is als er zo aan gesjort wordt, ik krijg er bijna kramp van in mijn eigen kaken! Leer eens los te laten en laat die extra paar teugels er af, doe je je paard ook een stuk plezier mee.

ZzzeiN

Re: Zosja (Solitair X Samber)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:40

Zucht... ik word hier eigenlijk een beetje kippig van. Arm paard. Zit niet goed in de bespiering en dan al die oefeningen doen. Hij is pas 6! hij hoeft een geen tweede Totilas te worden dat die op zijn 9e GP loopt.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:45

Ik kan het trouwens geen piaffe noemen! Dit is gewoon een trucje..En wat ook niet ten goede komt van je paard.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:47

ik weet over belicht maar mensen ik vraag niet veel van der vorig jaar had ze een peesontsteking daardoor is ze veel bespiering kwijt en ze is hengstig daardoor is zij niet te doen ze sprint van hop naar her en als je kijkt naar hoe me houding eerst was en als had ik al me botten gebroken kan maar ik loop er nog fisio voor dus dan is het toch erger dan je zelf denkt

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:49

mijn paard moet het nog leren luffwinny
ik word erbij geholpen dus ik doe het niet op eigenhoutje
omdat ik bang ben dat ik dan het hele paard verpest
maar ik heb al gezegt ik hou er rekening mee maar veel mensen willen er nog even over doorgaan

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:52

Barmat schreef:
*Gaat op handen zitten....*

*Komt er toch weer van af*

Waarom? Waarom rijd je, als je onderhand al je botten in je flikker gebroken heb, überhaupt nog zonder cap? Levensmoe? Denk het. Waarom twee paar teugels? Kun je dubbel zo hard trekken? Lekker makkelijk in plaats van leren te rijden en vooral - los te laten en spanning af te leren vloeien (want dat is namelijk moeilijker). Waarom van die ultra coole "trucjes" doen als piaffe terwijl je paard er overduidelijk niet aan toe is en nog niet in staat is op een fatsoenlijk basisniveau de bak rond te rijden? Omdat het stoer staat te kunnen zeggen dat je een piaffe kunt rijden? *niet onder de indruk*

Werkelijk, ik zie niets, maar dan ook niets waar ik blij van word in deze fotoserie :n In plaats daarvan zie ik een paard dat stijf staat van de spanning en een ruiter die dit al dan niet moedwillig in stand houd. Rijden is meer dan trucjes en piaffes, trekken aan teugels en hangen in de mond, rijden is voornamelijk een kwestie van gevoel en dat zie ik, helaas, in deze foto's helemaal niet naar voren komen.
Wat ik niet kan snappen is dat jouw lesgever niet meer hamert op ontspanning, draagkracht en lopen op eigen benen zonder een continue verstijfd beeld in het gehele paardenlichaam. Geen wonder dat je paard zo van de wap is als er zo aan gesjort wordt, ik krijg er bijna kramp van in mijn eigen kaken! Leer eens los te laten en laat die extra paar teugels er af, doe je je paard ook een stuk plezier mee.

Ik ging ook zowat grommen toen ik dit zag. Draf/stap, niet voor elkaar, met wijken lijken jullie wel dronken, stelling de verkeerde kant op, niet aan de teugels, dan denk ik alleen maar; WAAROM?????

eekhoorn33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:52

Precies, de basis zit er amper in, paard is gespannen amper genezen en dan toch de 'piaffe' willen oefenen?
Sorry dan vraag ik me sterk af wie jou instructeur is en hoe je zelf over dit totaal plaatje denkt..
De piaffe wordt niet voor niks uitsluitend in de GP gevraagd.
Rijd zelf eerst eens minimaal ZZ voordat je durft te denken aan GP oefeningen

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 21:53

de merrie is op dit moment niet te doen al de heleweek niet
doordat zij hengstig is en overal op let behalve op der eigen van elk dingetje hinnikt en als sommige zegen dit kan beter nou probeer er dan zelf op te gaan en kijk of je het zelf zo leuk nog vind als je een gillende keukenmeid onder je kont heb
Laatst bijgewerkt door zosja24 op 23-02-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:53

Waarom moet je paard het leren?Wat is de toegevoegde waarde ervan? Je doet hiermee je paard meer slecht dan goed.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 21:54

Citaat:
en er met me vandoor gaat waarom we met de piaf begonnen was me ook al een ?? maar me les gever zegt dat het goed gaat ze zegt je rijd M1 dus over een tijdje komt het tevoorschijn

en meid, ik weet niet wat jou instructeur het vandaan haalt, maar M1 is nog verre van een piaffe.
plus dat ik dit niet eens M1 waardig vind, ik zie totaal geen basis. waar is de ontspanning?