Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:40

Utica is een 9-jarige keurmerrie van Polansky

We rijden nu Z1 met 3 winstpunten.
Heb haar nu 2,5 jaar en het eerste jaar dat ik haar had is erg moeilijk geweest bij haar andere baasje heeft ze nooit zoveel hoeven doen en toen ze met opstappen ging steigeren is ze er 2 keer hard afgevallen en was bang van d'r geworden ik kende Utica al en reed haar soms al en was weg van d'r toen heb ik haar gekocht.
Na een maand of 3 begon de ellende steigeren en staken verschrikkelijk lichamelijk niks mis maar gewoon een ontzettend pittig karakter.
In maart 2008 zijn we in het L1 begonnen en was met ups en downs als ze liep dan liep ze super en de andere keer groette ik weer af of reed verlies.
Met mijn toenmalige instructeur hebben we veel moeten afzien maar uiteindelijk heeft het zijn vruchten afgeworpen en gingen we hard voorruit.
Nu sinds het M2 heb ik een andere instructrice en gaan we ook weer hard voorruit maar ze blijft altijd onvoorspelbaar thuis is ze regelmatig dwars maar het staken en steigeren is er grotendeels uit.

Nu is het op wedstrijden heel erg moeilijk om de rust te krijgen ze is soms rete heet en dan is het moeilijk om met rust de oefeningen te rijden.
Dit filmpje is van afgelopen zaterdag en hier was ik super blij mee! Er zijn nog dingen om te verbeteren dat weet ik ook kwa lengtebuiging en oefeningen.
Mijn zit is ook sterk verbeterd dat is ook nog steeds een punt maar gaat al veel beter!

Dit zijn we:
Afbeelding

Hier 2 flimpjes van de wedstrijden:

Even een vergelijking deze wedstrijd was vorige week en hier was ze zo heet...

http://www.youtube.com/watch?v=i_D7d-_6CDI

Deze is van gisteren.
http://www.youtube.com/watch?v=Gcdj8fSm3d0

X__Trees

Re: Utica(Polansky) en ik@wedstrijd Z1!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:53

Het verschil is groot! Op het eerste filmpje zit je ook veel verkrampter, vooral in je schouders. Ik ben blij dat 'k niet het enige paard heb die dit doet! Veel succes nog samen :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:55

Hoi ,ik vind dat je een leuk paard hebt maar ik vind het rijden er niet fijn uitzien,ze loopt de hele proef [de laatste] als op eieren,niet door het lijf en steeds net te gehaast.hierdoor lijkt het mij alsof jij niet meer met been durft te komen want je steekt ze te ver naar voren en hou je je hand eraf,waardoor je je echte nageeflijkheid verliest en haar ruggebruik.
Er gaat globaal gezien in de proef niet echt iets groots fout maar het is in de oefeningen dat je ziet dat jullie bevestiging in de basis missen..appuyeren naar links komt ze niet mee,lijkt meer een diagonaal en naar rechts achterhand voor. eenvoudige wissels geen een zoals het hoort. ik zou met dit paard heel veel basis werk gaan doen en kilometers maken,want het zit er wel in maar jullie missen trainingsuren succes!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:56

ik vind het eerste proefje er niet Z waardig uitzien.
paard is erg gespannen, de oefeningen komen er niet mooi uit (oa de galopwissel) en komt regelmatig tegen de hand.
jij zit daar ook erg als een zoutzak in stoelzit, vooral in de middenstap echt heel extreem.
je hebt je schouders naar voren en zit dus totaal niet rechtop.
2de proef heb ik niet helemaal gezien maar na het hh en groeten dan wegdraven kwam ze ookalweer erg tegen de hand.
ik snap dat het een moeilijk paard is maar toch vind het er niet Z waardig uitzien ;) (filmpje vertekent misschien wel iets)
watvoor punten had je eigenlijk of heb ik daar overgheen gelezen?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:58

knollentuin schreef:
Hoi ,ik vind dat je een leuk paard hebt maar ik vind het rijden er niet fijn uitzien,ze loopt de hele proef [de laatste] als op eieren,niet door het lijf en steeds net te gehaast.hierdoor lijkt het mij alsof jij niet meer met been durft te komen want je steekt ze te ver naar voren en hou je je hand eraf,waardoor je je echte nageeflijkheid verliest en haar ruggebruik.
Er gaat globaal gezien in de proef niet echt iets groots fout maar het is in de oefeningen dat je ziet dat jullie bevestiging in de basis missen..appuyeren naar links komt ze niet mee,lijkt meer een diagonaal en naar rechts achterhand voor. eenvoudige wissels geen een zoals het hoort. ik zou met dit paard heel veel basis werk gaan doen en kilometers maken,want het zit er wel in maar jullie missen trainingsuren succes!

De spanning is alleen op wedstrijden niet thuis hoor daar kan ze alles prima en rustig.
Het gaat vooral om dat we kilometers moeten maken op wedstrijden.
En in het 2de filmpje loopt ze niet op eieren hoor zo loopt ze nou eenmaal zo lichtvoetig.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:59

Eerste filmpje had ik 184 punten 2de filmpje 217.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 01:00

mimeslosydy schreef:
ik vind het eerste proefje er niet Z waardig uitzien.
paard is erg gespannen, de oefeningen komen er niet mooi uit (oa de galopwissel) en komt regelmatig tegen de hand.
jij zit daar ook erg als een zoutzak in stoelzit, vooral in de middenstap echt heel extreem.
je hebt je schouders naar voren en zit dus totaal niet rechtop.
2de proef heb ik niet helemaal gezien maar na het hh en groeten dan wegdraven kwam ze ookalweer erg tegen de hand.
ik snap dat het een moeilijk paard is maar toch vind het er niet Z waardig uitzien ;) (filmpje vertekent misschien wel iets)
watvoor punten had je eigenlijk of heb ik daar overgheen gelezen?

Zou even het 2de filmpje goed bekijken als ik jou was.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:04

Ik zou daar juist meer afdruk willen gaan zien,ze moeten verzameld gaan lopen ; gedragen en zo toont ze niet,alles is net te gehaast,dat bedoel ik met op eieren.met andere woorden ik zou graag zien dat ze dr voeten een fractie langer aan de bodem houdt en niet loopt alsof de grond te heet onder dr voeten is. trouwens prachtige punten maar van mij had je ze niet gehad[en dat is echt niet l- l- ig bedoeld]

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:08

Jeetje wat een heethoofd zeg! Kan me voorstellen dat je dan wat extra kilometers wil maken. Wel een ontzettend knap paard, en ondanks dat het er af en toe wat hectisch uitziet vind ik dat je wel netjes haar neus eruit blijft rijden.

Het lijkt alleen in het eerste filmpje of je je benen wat afsteekt omdat ze zo heet is, waarschijnlijk, klopt dat?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 01:11

Dankjewel! Ja dat klopt ook ik rij daar veel te afwachtend en steek mede daardoor mijn benen af.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 01:12

knollentuin schreef:
Ik zou daar juist meer afdruk willen gaan zien,ze moeten verzameld gaan lopen ; gedragen en zo toont ze niet,alles is net te gehaast,dat bedoel ik met op eieren.met andere woorden ik zou graag zien dat ze dr voeten een fractie langer aan de bodem houdt en niet loopt alsof de grond te heet onder dr voeten is. trouwens prachtige punten maar van mij had je ze niet gehad[en dat is echt niet l- l- ig bedoeld]

Ik zou ook wel willen dat ze haar voeten wat langer aan de grond zou houden ja :D

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:13

Hele hete tante heb je daar onder je :D maar wel een heel fijn dier dat zeker de grote sport mee gaat kunnen lopen. Mist inderdaad nog een hoop rust en ontspanning tijdens de proef maar dat is puur kilometers maken. Ik geloof je direct dat ze het thuis wel doet zo als het hoort ze moet gewoon gaan leren dat wedstrijd niet spannend is. Elke week ergens anders rijden is de enige manier om der hier uit te krijgen. Daarnaast kan je eens proberen om een magnesium supplement bij te geven, dat haalt bij een heel aantal paardje net dat scherpe randje eraf :+ en dat scherpe randje kan ze precies wel missen.
Heel leuk dier om te zien lopen! Je houding heeft inderdaad nog wel wat werk nodig, ja ze is heet maar probeer wel gewoon in te werken met je hulpen er zoveel vanaf blijven gaat haar alleen maar nog gevoeliger maken en gaat tenkoste van je oefeningen.

Heel veel succes! deze zien we nog eens terug in de grote sport!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:14

Wat een mooie combinatie van rondgeribd & elegante gangen - chic dier :)

Leuk ook om jullie verhaal te lezen; als je zo`n mooie Z-combi ziet sta je er niet altijd bij stil wat een werk eraan voorafgegaan is. Respect voor je doorzettingsvermogen.

In je tweede filmpje oogt je merrie inderdaad veel beter ontspannen. Op de eerste tracht ze zich ook wat aan de aanleuning te ontrekken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 01:15

precies en dat gaat lukken als je haar meer over de rug,[bla bla het verhaal van mijn eerste post herhaald] gaat je vast lukken maar dat heeft tijd nodig,good luck.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 01:18

Ja daar zijn we ook veel mee bezig! Dankjewel.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 01:21

Uums schreef:
Wat een mooie combinatie van rondgeribd & elegante gangen - chic dier :)

Leuk ook om jullie verhaal te lezen; als je zo`n mooie Z-combi ziet sta je er niet altijd bij stil wat een werk eraan voorafgegaan is. Respect voor je doorzettingsvermogen.

In je tweede filmpje oogt je merrie inderdaad veel beter ontspannen. Op de eerste tracht ze zich ook wat aan de aanleuning te ontrekken.

Dankjewel, ja ik heb weleens verschrikkelijk zitten janken hoor of het allemaal zou lukken en ben ook zeker wel bang geweest op d'r!
De aanleuning zijn we veel mee bezig ze drukt zich er idd teveel uit waardoor ook haar voorbenen teveel eruit komen als ze meer nageeflijk zou blijven dan zou ze zich minder spannen en haar rug loslaten waardoor ik weer beter kan zitten.

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 09:05

Respect voor je doorzettingsvermogen. Ik heb precies hetzelfde met mijn paard en dat kan behhorlijk frustrerend werken.
Wat me opvalt in het eerste filmpje is dat ze inderdaad wel heet is, maar ook met de rem erop loopt. Probeer ook als ze zo heet is er aan te blijven rijden. Nu steek je je benen af en je handen naar voren. Ze moet leren dat ondanks dat ze het allemaal spannend vindt, jij daarin niet meegaat en gewoon blijft rijden.

2e proef ziet er al een stuk beter uit, maar ook daar kan je haar nog meer van achter naar voor rijden. Juist die hete paarden moeten leren accepteren dat jij ''aan ze zit'' en ze kan bewerken.

Maar nogmaals, respect en je hebt echt een prachtig beestje onder je kont! Jullie gaan er zeker komen!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 10:57

Ik vind het eerste filmpje een voorbeeld van spanning, slechte zit en hulpen van jou. Het is een mooi paard, een mooie zelfhouding en met mooie gangen, maar ze komen er niet uit.
Je zit in het tweede filmpje is al beter, je durft er al iets meer aan te zitten maar het effect is minimaal. Ik mis lengtebuiging in de zijgangen en overall ontspanning. Wat gebeurt er als je haar met het losrijden wat lager en ronder rijdt? Je ziet namelijk duidelijk in het halthouden dat ze niet ontspannen is en los is in de bovenlijn. Het achterwaarts is te gehaast en ze drukt haar rug weg.
Terug naar de basis en misschien een idee om gewoon met een trensje te rijden? Dan kan je eens wat meer druk geven in combinatie met meer been.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:11

Ik vind het erg slecht. Sorry! Je hebt een mooie outfit, een mooi paard etc. en daardoor krijg je hogere punten voor de uitgestrekte gangen bijv. Ik zou zeggen. Ga eerst een een maand zitles doen. Daar wordt je zelf echt beter van en je paard ook losser. Ga dan eens voltes rijden en simpele figuren in het juiste tempo met de juiste stelling etc. Ga dan eens wat meer verzamelen en pak er wat zij gangen bij. Nu 'gaat' het allemaal wel maar rijtechnisch klopt er geen hout van. Als je beter zit gaat de rest al makkelijker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:32

Je hebt echt een mooi paard! Helaas zit jij er nu een beetje op als een playmobil-poppetje met van die staakjes armen en heel stijf. Paard houd zich ook vast in de rug en ik denk dat dat mede verooz=rzaakt wordt door je eigen gespannen zit.
Probeer daar eerst aan te werken dan zal het beeld een stuk rustiger worden :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:39

Hoi, wat een fantastisch paard heb je zeg. Echt super. Ik snap uit je reacties dat je al een hoop hebt overwonnen bij jezelf en je paard, dus ik snap dat wij makkelijk praten. Dat gezegd hebbende, kan ik je alleen maar zeggen, dat ik het in grote lijnen eens ben met Apple01. De basis is er helemaal niet en dat komt volgens mij doordat je er bovenop zit en niks doet. Je paard voelt zich volgens mij behoorlijk in de steek gelaten en dat uit zich in heet zijn. Je paard gaat van alles bedenken omdat hij van jou geen duidelijkheid krijgt in wat je van hem verlangt. Dan gaan paarden heet worden en maar van alles doen in de hoop dat ze het goede doen. Daar worden ze heel onzeker van en dat kan zich ook weer uiten in stout zijn.
Hoe dan ook, hoe je het ook thuis doet, op de wedstrijden moet je veel meer tot rijden toekomen. Die benen eraan en niet eraf en op die manier de rug tot ontspanning rijden. Je zit moet ook veel beter en je handhouding is bagger. Dus er is nog heel veel werk aan de winkel. Tenminste als je verder wil komen dan Z.
Maar goed, ik lees zo uit je reacties dat je al een lange weg hebt gegaan anders was je niet zover gekomen, dus met veel doorzettingsvermogen kom je zeker verder met zo'n fantastisch paard. ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:40

@ Fransje, ja daar dat woord zocht ik, een playmobiel poppetje.

Ik vind het niet fijn om naar jou bewegingen te kijken. Het gaan niet vloeiend, maar zo hakkelig. Dit moet je paard gewoon ook voelen. Je zit er gewoon echt niet relaxed en ontspannen op.
Je paard is inderdaad prachtig ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:41

mooi paard heb je zeg! in het eerste filmpje zie je duidelijk spanning en dat ze onwijs druk is, tweede filmpje ziet het er allemaal wat rustiger uit,
maar je houding vind ik niet echt mooi passen op jou paard... vooral je armen, je hebt ze heel veel gestrekt, probeer een lichte knik in de elleboog te houden.
en niet je voeten naar voren steken ;)
succes en met steeds oefenen kom je een heel eind !

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:35

Je hebt een machtig fijn paard onder je kont. Ga er ook eens op zitten en aan rijden. Je staat nu veel te veel op je beugels en lift mee. Da's zo jammer.

Ik zou je adviseren om in de training na het losrijden de beugels van je zadel af te halen. Probeer je vervolgens voor te stellen dat je in de maat met je paard moet dansen en bewust op je zitbeenknobbels te gaan zitten. Trucje daarvoor is even je benen van je zadel tillen terwijl je op je kont blijft zitten. Dan voel je gelijk maar je billen zitten moeten en wordt het allemaal een stuk simpeler.

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:49

Wat een fijne polansky om te zien! Ik herken veel van je problemen, zeker vergeleken met die van mij (ook polansky).

Je hebt een machtig mooi paard onder je kont, presenteer m ook zo! ga erachter zitten, wees trots op je paard dat je het toch maar zover hebt geschopt. Ik denk idd dat je paard wat onzeker is, misschien door jou gespannen houding en misschien ook wat wedstrijdstress, maar zie de eerst komende wedstrijden als training. Stel je doelen lager bij (gewoon lekker rond kunnen rijden, en eraan kunnen blijven komen) zodat je zelf ook wat minder last krijgt van spanning.

Succes, maar je komt er wel!