Ushi(westfaler) nieuwe aanwinst voor het eerst @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Ushi(westfaler) nieuwe aanwinst voor het eerst @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:12

hoihoi,

sinds 2 januari dit jaar heb ik een nieuwe aanwinst,
Ushi, een 8 jarige westfaalse merrie, nog erg groen, nog heel onstabiel vooral in galop,
dit heeft ze nooit goed geleerd, hier zit nog veel werk aan. ze bokte vandaag paar x flink hoog in galop.
dus dat gaat nog niet echt lekker, uitzitten van de galop dus ook niet maar komt wel goed. mn houding is daarbij nog
niet echt je van het :o ik lijk mega dik en beetje krom, heb er een bodyprotector onder :+
ze heeft eerst veulens gehad in duitsland voor zover ik weet en onder het zadel heel weinig gedaan.
ik ben vooral bezig met ontspanning, lang, laag en op eigen benen,eerst een nette aanleuning in stap en draf, en galop doen we nog maar wat ;) (iemand tips?, paard vind het beide kanten moeilijk maar vooral rechts springt ze vaak verkeerd aan, of springt tussendoor over, of valt er heel hard uit, en bokt dus ook geregeld, dat laatste wil ik als het aanhoud naar laten kijken maar eerst maar eens met regelmaat aan de gang en dan kijken hoe het gaat) daar ergens tussendoor probeer ik ook op mn
houding te letten. laatste tijd door het weer zit ik er niet heel veel op, dus was erg blij vandaag weer normaal te kunnen rijden!
de klik met deze merrie is enorm, dus daar ben ik al helemaal blij mee! ze wil heel graag werken, haar lijf zit soms nog wat in de weg, maar het karakter wil zeker.

nou groetjes roelinda en ushi!

Afbeelding
1. losdraven

Afbeelding
2.

Afbeelding
3.

Afbeelding
4.

Afbeelding
5. lang laag, sommigen zullen dit te diep vinden maar ik ben er nu vooral blij mee ;)

Afbeelding
6. beetje meer opgepakt

Afbeelding
7. deze is wel beetje overdreven laag.

Afbeelding
8. pasje opzij.pak ik af en toe mee.

Afbeelding
9. bok moment, er net voor of na.

Afbeelding
10. moeilijke keus om te gaan zitten of in verl. zit, ik wissel het een beetje af.

Afbeelding
11. je ziet het, het plaatje in galop is vele malen minder ontspannen dan in draf en stap.

Afbeelding
12. ik moet wel op mn zit blijven letten, recht op, handen gelijk, benen lang en mn beugels zouden gat langer kunnen,
al houd ik hoe lang ik ook zit altijd het probleem met die lange bovenbenen :D

ik heb nog 2 filmpjes die ga ik nog proberen er bij te zetten maar weet niet of het lukt.
http://www.youtube.com/watch?v=b_X_DT8DBxc
Laatst bijgewerkt door Bonny4life op 06-02-10 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Smoethie

Re: Ushi(westfaler) nieuwe aanwinst voor het eerst @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:38

wat een geweldig beest
pobeer je hakken wat uit te drukken en je buigels wat langer te doen
maar dat geef je zelf ook al aan
maar wat een plaatje om te zien ben JALOERS hoor egt zo leuk beestje

marielleee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:41

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

het ziet er goed uit :D
nog wat kleine verbeterpuntjes:
je zou je hakken nog wat meer kunnen uitdrukken, wat meer verbinding houden met de mond en je handen minder ver uitelkaar doen

succes :D

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 20:43

mn beugels gaan zowiezo een gaatje langer! jammer he, mooi paard zit ik er beetje belabberd op ;-)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 20:47

ik vind het echt een heel stoer beest. Maar vind hem echt nog totaal niet lopen. Heb je inderdaad nog veel werk mee!
Als ik jou was, veel bochten en S'jes rijden. Ik zelf vind dat extra lage niet erg, zolang ze maar niet extra dieper gaat, nu op die foto waar je zegt 'dit is wel erg overdreven laag' vind ik haar gewoon te diep, 'té ver achter het teugeltje' lopen.
Laat haar wel goed door sjouwer als je haar zo laat lopen en laat haar niet hangen. Ik weet niet of ze dat doet. Maar gewoon tipjes voor erbij.

Ik zou haar inderdaad eerst wat regelmatiger rijden. Zoals je zelf dus ook van plan bent. Lekker los door het lichaam rijden zoals ik al zei. Longeren is ook heel goed, met bijzet. En dan kijken of het bokken aanhoud. Dan zou ik er zeker iemand naar laten kijken. Want zoals je nu zegt, dat je haar helemaal moet oppakken kunnen die bokken ook gewoon simpel weg van stijve en een beetje vast zittende spieren komen.

succes. Ik vind het echt een mooi paardje om te zien. Nu ook nog onder het zadel ;) en ik heb er volle vertrouwen in dat het je gaat lukken ;)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:13

Vooral géén bijzet! Dit paard is duidelijk scheef, valt op de schouder en dat is meteen de rede van het probleem met galopperen. Super leuk dat je al zo'n klik hebt, zoek iemand die je kan helpen met het rechtrichten en dan zal je met de dag verbetering gaan zien. Succes!!

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:04

bedankt voor de tips,
ze is inderdaad scheef, zoals elk paard alleen op rechts is het duidelijk erger. we moeten gewoon helemaal overnieuw beginnen wat betreft het rijden en daar zijn we ook mee bezig, maar ook vooral met vriendjes worden en vertrouwen krijgen, het komt allemaal wel. wat ik nu dus vooral wil is idd ontspanning en rechtrichten, ze loopt vanzichzelf altijd te veel tempo, toevallig vandaag niet, maar ze loopt vooral vaak te hard en daardoor te kort. ze moet meer ruimte en lengte krijgen in alles. werk aan de winkel, ach heb ik wat te doen ;-) Ze hangt trouwens niet op mn handen, juist totaal niet, het aannemen van de teugel was een heus probleem maar dat gaat nu fijn.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:07

en de regelmaat kan pas echt beginnen als de vorst echt over is helaas..maar zal ooit wel gebeuren.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:09

Leuk paard!
Neem de tijd. Zeker als ze scheef is gewoon lekker afwisselen in de buiging. Slangevoltes, 8en, stelling en contrastelling afwisselen.
En verder spierkracht ontwikkelen. Dit kost geen weken, maar maanden.

Galop is een kwestie van kilometers maken. Ze is waarschijnlijk gewoon niet sterk genoeg en zeker omdat ze ook nog scheef is, is het moeilijk om balans te vinden.
Na laten kijken kan nooit kwaad.
Als je gaat galopperen, doe dit dan kleine stukjes. Niet te lang aan 1 stuk. Halve volte galop, weer terug nemen, rondje draf en weer een stukje in galop. Zo kan ze geen tempo maken en het van je overnemen.

Verder heeft het bij mijn jonge haflinger geholpen om met pessoa te longeren. Daarmee kun je net wat makkelijker de galop trainen. Je paard kan beter zijn balans houden omdat er geen ruiter op zijn rug zit. En jij kunt goed vanaf de grond zien wat ze doet. Daarbij stimuleert de pessoa de achterhand en het ruggebruik.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:12

Amanda schreef:
Leuk paard!
Neem de tijd. Zeker als ze scheef is gewoon lekker afwisselen in de buiging. Slangevoltes, 8en, stelling en contrastelling afwisselen.
En verder spierkracht ontwikkelen. Dit kost geen weken, maar maanden.

Galop is een kwestie van kilometers maken. Ze is waarschijnlijk gewoon niet sterk genoeg en zeker omdat ze ook nog scheef is, is het moeilijk om balans te vinden.
Na laten kijken kan nooit kwaad.
Als je gaat galopperen, doe dit dan kleine stukjes. Niet te lang aan 1 stuk. Halve volte galop, weer terug nemen, rondje draf en weer een stukje in galop. Zo kan ze geen tempo maken en het van je overnemen.

Verder heeft het bij mijn jonge haflinger geholpen om met pessoa te longeren. Daarmee kun je net wat makkelijker de galop trainen. Je paard kan beter zijn balans houden omdat er geen ruiter op zijn rug zit. En jij kunt goed vanaf de grond zien wat ze doet. Daarbij stimuleert de pessoa de achterhand en het ruggebruik.

bedankt, van die galop is ook een goede tip!
ze wil inderdaad vaak hard en plat door de bocht, vooral als ik op mn billen wil gaan zitten,
dan gaat ze harder (soms zachter en dan voel ik haar huppen of dus echt een mega bok geven)
maar ik heb alle tijd, totaal geen haast, ik wil het goed doen en dat mag lang duren. dat er nu geen regelmaat in zit
is geen ramp zo kan ik ook niet te snel willen. het bokken opzich is denk ik weinig aan te doen. of wel?

longeren doe ik nu alleen nog zonder iets, maar misschien in de toekomst een x proberen, nu nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:15

Ik vind het juist fijn als een jong paard lang en laag ingesteld wordt :) . Daarmee maak je de rugspieren ook losser en zal het dus makkelijker worden om over de rug te lopen. Ik vind het er ook erg ontspannen uitzien, behalve de galop, maar dat komt vast wel naarmate je er een tijdje mee aan het werk bent :j .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:21

Klinkt herkenbaar :j
De mijne bokte ook heel erg in het begin. Ostheopaat laten komen, ander zadel, maar het bokken bleef.
Het was een stukje onbalans bij het aanspringen vooral. Maar ook als ik verder galoppeerde en het te moeilijk werd.
Ik heb het gewoon genegeerd en heb alleen maar aan spieren opbouwen en ontspanning gewerkt. Het is inmiddels bijna weg.
Alleen als ik nog teveel naar voren ga zitten met aanspringen (hem eigenlijk in de galop wil duwen op een verkeerde manier :+) wil hij nog wel eens bokken.
Maar verder is het een eind weg.

Het hard en plat door de bocht is ook een balans probleem.
Het heeft allebei tijd nodig :j
Zorg dat ze geen vaart kan maken. Dat kan dus door kleine stukjes. Ik galoppeerde bijvoorbeeld aan in de eerste hoek van de korte zijde. Dan galoppeerde ik de korte zijde en ging ik terug naar draf net voorbij de 2e hoek.
En dat heb ik elke keer uitgebreid tot een stukje volte erbij, hele volte, 1,5 volte, hele hoefslag. En elke keer als hij eruit knalde dan meteen terugnemen.
Wat ook werkte was elke keer na een stukje galop terug naar stap. Dat was vooral omdat hij nog even flink doorrende in draf na de galop. Op een gegeven moment wist hij dit en kwam hij netjes terug uit de galop.
Het heeft al met al toch zeker wel een maand of 7 gekost. :j

Het longeren zou ik toch eens wat meer mee doen. Het heeft bij elk paard wat ik heb gereden heel erg geholpen bij de ontwikkeling. 1x per week 20-30 minuten is dan genoeg.
Ja, het weer valt erg tegen momenteel. Maar nog een paar weken en dan wordt het gewoon lente :D

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:23

zeker een goed begin, met een jong paard vind ik het feit dat je hem/haar niet in de weg zit veel belangrijker dan dat je een mooie houding hebt hoor... Eerst maar even de basis.

Toch over je houding: Je handen wat meer dragen en niet naar voren vallen/centen zoeken.
Succes!

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:24

Lang en laag is mooi, maar dan wel de neus eruit rijden!
Achter de ll is juist weer niet goed voor haar lijf.

Leuk paard trouwens! Hoop dat je haar fijn aan het lopen gaat krijgen.

leentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:43

Wat een leuk paard!

Een tip, probeer je paard niet te diep te laten lopen!
Sucses verder

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:53

bedankt allemaal, dat neusje er uit rijden gaat steeds iets beter, en het gekke, vooral na de galop (en die gaat vaak niet fijn)
ik heb het idee dat ik haar soms met aangaloperen soms teveel belast maar hoe ontlast ik haar rug het minst met aanspringen als ze moeite heeft dan?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:59

In verlichte zit aangalloperen of al lichtrijdende aangalloperen. Wil wel, maar is vooral voor jezelf ff lastig qua controle over je lichaam.

Ik vind haar met het lang laag mooier lopen dan de : iets meer opgepakt" foto. Ze bolt dr rug mooi op in het lang en laag, van daaruit kun je dr weer wat actieveren en vanuit de schoft omhoog rijden.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:06

Het eerste wat mij opvalt in het filmpje is dat je paard de passen niet afmaakt. Ze maakt veel te korte passen. Probeer meer voorwaarts te rijden. Hopelijk komt daardoor de ontspanning er beter in. Heel eerlijk gezegt vind ik het geen fijn beeld geven. Korte drafpassen en een erg gespannen galop. Is je paard los ook stijf?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 09:50

ze loopt nog wat kort inderdaad maar het was vele malen erger, het leek eerst net een pony.ze kon gister inderdaad wat voorwaarter, maar was het niet gewend normaal gaat ze heel hard.stijfheid valt mee ook los valt het mee.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:14

ik vind het er al fijn uitzien, probeer inderdaad voorwaartser te rijden, dan krijg je ook een constante lichte druk op het bit. In de galop zou je denk ik het beste in verlichte zit kunnen doen zodat ze haar eigen balans kan vinden.
succes!

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:39

Gosh! wat een knap paardje ! :o Ik zou zeggen, lekker aan de slag, goed voorwaarts rijden. dan komt het wel!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:40

Gefeliciteerd met dit prachtige paard.
Het zal zeker wel goed komen met veel oefening.

Ik vraag me alleen af waarom je je teugels zo slapjes hebt? Misschien kun je erop letten deze wat "strakker" te houden.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 18:10

je bedoeld de eerste paar foto's?
dat is van het indraven dan geef ik altijd lange teugel ff lekker zelf ronddraven en los worden.
vandaag ging het al zoveel beter, lekker voorwaarts gedraafd dat ze goed aan mn been was en naar mn hand toe, veel voltes, van hand veranderen, veel links en rechtsom dus, veel afgewisseld in het buigen, galop maar paar bokjes en verder beetje in verlichte zit gaan zitten, deed ze erg goed, tips werken dus goed! bedankt, alle tips welkom nog steeds!

vanTroje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:16

In het filmpje drijf je de hele tijd aan.....

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:43

ajsmits schreef:
In het filmpje drijf je de hele tijd aan.....

is dat alle commentaar die je kan geven???vind het niet erg dat het genoemd word maar tips enz zijn ook handig.
maar dat is inderdaad zo, viel mij ook op,ze was niet zo voor mn been gister,
normaal gaat ze altijd keihard, kan mn been er dan bijna niet aanhouden,dus dit was even wennen.