Jippe aan de slof

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Jippe aan de slof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:25

Na een lesje slof-theorie en afkijken op stal en wat extra adviezen ben ik met Jippe bezig met de slof. Jippe is een zeer werkwillige Fries, ruin, 6,5 jaar, al helemaal ingereden en heeft ook wedstrijd ervaring (B niveau). Ik heb hem nu 8 maanden. Qua longeren doe ik dit zowel vast als los en heb voorheen met een bijzet gewerkt. Vandaag de derde keer aan de slof... Tips zijn welkom.

En een vraag vooraf (want de meningen zijn hierover wel eens verdeeld, dus ben er benieuwd naar):

Op welke foto loopt Jippe nou het mooist/ best in de aanleuning vindt jij???

De warming up aan de longe...
Afbeelding

Slof in stap
Afbeelding

Starten in draf... euh.... wat moest ik ook alweer doen?
Afbeelding

OH jaaaaaa....
Afbeelding

How Low Can You Go.......

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moedig je hem aan met : braaaaafffff Jippe , goeoeoeoed zoooooo.... dan krijg je de situatie zoals op de laatste 3 foto's: showen, en hij stoot dan bijna tegen zijn eigen neus aan :D

Ben hem ook aan het leren halt te houden om de volte, maar dat gaat nog moeizaam. Ik loop nu naar hem toe en zet hem halt. Gaat redelijk.
Verder vindt hij het heel erg "moeilijk" om van draf weer in stap te gaan als hij eenmaal zijn kadans gevonden heeft. Dan gaat het knoppie op automatisch en volgens mij als ik de bak uit ga en na een kwartier terug kom loopt ie nog rond.... maar dat ga ik niet uitproberen natuurlijk :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:26

Ik tem even, staat verkeerd ;)

Edit: Zal meteen ook even reageren :P
Het ziet er op zich niet heel verkeerd uit, maar er zijn wel duidelijk verbeterpunten.
Ik zou wel graag z'n neusje er wat meer uit zien.

Edit 2: Even wat duidelijker omschreven.
Laatst bijgewerkt door Silence op 29-01-10 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:28

Silence schreef:
Ik tem even, staat verkeerd ;)

Edit: Zal meteen ook even reageren :P
Op zich vind ik het er niet verkeerd uit zien.
Ik zou wel graag z'n neusje er wat meer uit zien.

Hoezo verkeerd? Dit is toch Horses at Work en dat is ie toch?
(snap soms niks van die onderverdeling op Bokt)

Neusje eruit: hoe doe je dat?

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:29

Ten eerste leuke fries! Maar ik vind echt dat de slof te strak zit.. als je echt zulke oefeningen wilt gaan doen gebruik dan een passoateugel.. dan gebruikt hij zijn rug ook beter en optimaal... Deze manier van trainen vind ik maar niets.. maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn...
Groetjes sabrina

Silence

Re: Jippe aan de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:30

Het hoort bij het fotogedeelte van grondwerk/longeren etc.

Zijn neusje trekt ie nu naar zich toe, mede door een vrij strakke slof kan dat komen inderdaad. Als hij meer ruimte heeft kan hij zijn neusje er meer uit steken, wat een beter houding opleverd.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:33

Hij laat zijn hals wel mooi vallen, maar k zou m toch veel actiever willen zien. Nu heb je er niet zo heel veel aan.
Succes met je paardje!
Laatst bijgewerkt door Yess op 29-01-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Ik vind het er ook niet zo fijn uit zien. En dan met name omdat de voorkant te weinig ruimte heeft en van achter een beetje lijkt te krabbelen. Het ziet er wat geforceerd uit. Denk dat wanneer je de slof losser doet (of met dubbele lijnen aan de slag gaat, heb je zelf alle controle) je een beter resultaat krijgt :)

Iriscope

Ik zou zelf een ringetje lager bijzetten dan je nu hebt gedaan. Dan kan hij nog wat meer voorwaarts met zijn neus. Dan ook iets meer ruimte geven zodat hij nog meer zijn neus eruit kan doen.
Ik vind niks mis met deze manier van bijzetten, maar onthou wel dat je hem dan goed actief moet houden van achteren!
Nou kan ik me voorstellen dat foto's maken en actief houden tegelijk lastig gaat, aangezien je misschien geen zweep en longe en camera tegelijk kan vasthouden ;) Dus misschien was hij buiten de foto's om wel actiever dan dit?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:34

yorin schreef:
Ten eerste leuke fries! Maar ik vind echt dat de slof te strak zit.. als je echt zulke oefeningen wilt gaan doen gebruik dan een passoateugel.. dan gebruikt hij zijn rug ook beter en optimaal... Deze manier van trainen vind ik maar niets.. maar daar zullen de meningen over verdeeld zijn...
Groetjes sabrina

Van iets achter zijn achterbenen langs (geprobeerd met zweep zachtje aanraken en ook met longeerlijn achterlangs) raakt hij helemaal in de stress. Blijkbaar trauma bij vorige eigenaar. Dus dat gaat voorlopig niet. Lange Lijnen (ik erachter lopend) lukt wel en daarmee (plus clickertraining) probeer ik hem nu eraan te wennen dat er iets achter hem zit.

Qua strak zitten zal ik nog eens de mening vragen van instructrice hier (die heeft vandaag mij aan het werk gezien en niets gezegd ervan en dat doet ze echt wel als ze vind dat ik mijn paard de vernieling in help)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:38

Ik vind hem in principe wel goed lopen. Longeer mijn fries ook regelmatig met slof. Neusje mag er iets meer uit, dus idd de slof iets losser, en let erop dat je zijn achterhand blijft activeren. Een pesoa kan hier bij helpen. Bij mijn fries kan ik mijn pesoa echter alleen maar gebruiken als hij 'vol'in training is en dus al lekker los in zijn lichaam is. Als ik een tijdje niet gereden heb, kan ik hem beter met slof longeren. De pesoa weet hij zich dan teveel uit te drukken.
Qua houding op de foto's vind ik foto's 4 en 5 het mooist. Op die foto's zie je ook goed dat zijn achterhand wel wat activer kan. Veel succes!

Edit: voor een actieve achterhand kan het ook genoeg zijn om hem gewoon meer met de zweep te activeren door gewoon even ermee te zwaaien. Zonder dat je hem per sé aanraakt, als hij daar zo van in de stress schiet.
Laatst bijgewerkt door Barbara88 op 29-01-10 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:39

Afbeelding

Perfect ;) heb alleen voorderest niet veel ervaring ermee, sorry ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:40

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UZPJYTL.jpg

Dit is een beetje hoe ik denk dat het zou moeten. ( liever zie ik het nog wat meer erdoorheen, maar wel loslaten, maar was de eerste x dat Babel aan de longe liep, dus echt de ontspanning enz. toont hij hier niet. En heb geen andere foto ;))

Misschien heeft je instructrice niets gezegd, maar zoals je zelf hoop ik ook wel ziet loopt je paard zo heel erg opgekropt, waardoor hij niet fijn kan loslaten. Ook duikt hij op de voorhand, en dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.

Eens proberen hem wat meer lucht te geven kan geen kwaad toch, en dan eens zien of wat verschil ziet. Niet alleen qua houding, maar ook de reactie van je paard, gaat hij meer ontspannen, beter ondertreden enz.

Als ik bijzet moet ik ook altijd nog even wat aanpassen. Als hij gaat stappen/draven zie ik vaak dat het toch nog even wat korter/langer anders moet. En dat kan ook per dag verschillen.
Als mijn paard heel fris is moet hij soms wel even wat korter, omdat hij er anders niet doorheen is. Let hij fijn op mij, dan geef ik hem wat meer ruimte, omdat hij dan toch wel snapt wat de bedoeling is en uit zichzelf fijn gaat lopen, zonder dat hij echt strak bijgezet moet.

Ik zou dus zeggen, probeer een beetje te spelen met de lengte en manier van bijzetten. Hoog/laag, tussen zijn benen/zijkant en korter/langer. En probeer dan te bekijken hoe paard reageert en hoe hij het fijnst loopt.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 29-01-10 14:43, in het totaal 3 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:41

Wanda: Ik ben nogal anti-slof. Tot nu toe ken ik niemand die daarmee overweg kan. Ik vind de eerste foto de beste. ;) Lekker ontspannen en de achterhand er goed onder! De slof oogt voor mij ook idd aan de korte kant. Je ziet dat de slof niet loslaat als hij omlaag gaat. In principe wordt je paard dan niet beloond voor iets wat jij wil. Dat kan niet de bedoeling zijn?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:41

Ik vind m ook geen enkele foto dat hij echt lekker aan de teugel loopt. Hij kruipt er iedere keer behoorlijk achter. Dat kun je zien door een denkbeeldig lijntje vanaf zijn voorhoofd recht naar beneden te spannen. Dat lijntje moet dan via zijn neus naar beneden lopen. In dit geval zie je dat hij te veel opgekrult is.

Dus ik zou toch je slof een stukje langer maken. Wat je ook zou kunnen proberen is de slof niet tussen zn benen vast maken, maar alleen aan de zijkant. Zo krijgt ie minder mogelijkheden om totaal over de kop te lopen zoals ie nu op een paar foto's doet.

Als je een foto zoekt van een fries die wel helemaal lekker in de aanleuning loopt, moet je eens op het profiel van bokker Klomp kijken. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:44

Wat ik mij altijd afvraag is hoe je nu op een foto kan zien of een paard actief is of niet? Maar goed, ik weet natuurlijk hoe hij liep :D En dat was wel actief. Tuurlijk zakt ie wat in met foto's maken (hij wil eigenlijk de camera besnuffelen namelijk). Maar mag een paard niet gaan verzamelen aan de slof dan? Ik vond zelf juist dat hij zijn achterbenen zo goed eronder gingz etten (terwijl hij vaak met los longeren een heel lang achterlijf loopt, zoals op de eerste foto)

Wat strak betreft snap ik ook niet helemaal. Op de onderste 3 foto's bijv zie je toch dat ie een heel eind teugel over heeft en ze niet strak staan? Dus dat met die neus naar zijn borst toe doet ie echt zelf. Maar als jullie de eerste stapfoto bekijken (dus de tweede van het rijtje) vinden jullie hem daar ook al te strak staan dan? Maar zal volg keer eens wat losser proberen.

Babel: je bedoelt denk ik de slof aan beide kanten bij de longeersingel een ring lager erdoorheen halen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:46

Barbara88 schreef:
Ik vind hem in principe wel goed lopen. Longeer mijn fries ook regelmatig met slof. Neusje mag er iets meer uit, dus idd de slof iets losser, en let erop dat je zijn achterhand blijft activeren. Een pesoa kan hier bij helpen. Bij mijn fries kan ik mijn pesoa echter alleen maar gebruiken als hij 'vol'in training is en dus al lekker los in zijn lichaam is. Als ik een tijdje niet gereden heb, kan ik hem beter met slof longeren. De pesoa weet hij zich dan teveel uit te drukken.
Qua houding op de foto's vind ik foto's 4 en 5 het mooist. Op die foto's zie je ook goed dat zijn achterhand wel wat activer kan. Veel succes!

Edit: voor een actieve achterhand kan het ook genoeg zijn om hem gewoon meer met de zweep te activeren door gewoon even ermee te zwaaien. Zonder dat je hem per sé aanraakt, als hij daar zo van in de stress schiet.

Longeerzweep vind hij niet erg, kleinste beweging is al genoeg om hem weer te activeren.
Aanraken achter door een voorwerp vind hij wel eng, maar ook daar weer niet de longeerzweep.
Bedankt voor de tip

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:47

Ik moet het helaas met de rest eens zijn. De slof zit te strak waardoor Jippe zijn rug niet los kan laten en zijn neusje naar voren kan doen. Je ziet dat hij bijna voorover duikelt en zijn achterhand eigenlijk er een beetje achter aan sleept. De slof zit lang genoeg om nog verder met zijn neus naar beneden te gaan, maar hij moet zijn neus ook wat vooruit kunnen doen.

Als ik jou was zou ik met een pessoateugel gaan longeren of de slof niet tussen de benen vast maken, maar aan de zijkant en dan iets losser zodat hij bij het naar beneden brengen van zijn hoofd ook zijn hals lang kan maken.

Met actief wordt denk ik meer bedoelt dat zijn achterhand actief meewerkt. Zoals je op de foto's kunt zien gebruikt hij zijn achterhand vrij weinig.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:48

Ja klopt, dat bedoel ik inderdaad.
Wat jij zegt klopt inderdaad, je ziet dat hij daar een stukje slof over heeft. Maar dat wil niet zeggen dat hij ook in een goede houding loopt.
Je wilt namelijk dat hij fijn over zijn rug gaat lopen en zijn neus uit schuift. Wat je paard doet, is nog meer met zijn neus naar zijn borst, om van de druk van de slof af te komen.

Daarom zou je hem dus best wat meer ruimte kunnen geven, zodat hij meer met zijn neus eruit kan, en toch niet veel druk op de slof heeft.

Zoals ik al stuurde via PB, ik zou het wel heel leuk vinden om eens langs te komen en te helpen :)
Zeist en Utrecht is wel te doen, en vind het sowieso altijd leuk om bokkers te meeten!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:51

Ik denk niet dat de actiefheid uit de mate van snelheid/oplettendheid op te maken is, maar uit het onderbrengen/activeren van de achterhand. Ik kan mij er wel een beetje in vinden dat je nu al erg blij bent met het zakken van de hals bij het longeren.
Zelf was ik dat een tijdje terug ook :D Nu weet ik (ondermeer na een cursus van Lammert Haanstra) hoe het er uit ziet als de achterhand beter gebruikt wordt :o . Onze friese merrie (1.68 hoog, lange rug, overbouwd) heeft ook erg veel moeite met het onderbrengen van haar achterhand.
Het zou fijn zijn als zijn neus er wat meer uitkomt (meer naar voren, hoeft niet perse hoger). Dit kan je doen door he slof wat losser te zetten (+/- 10 cm elke kant?) en vanuit de achterhand meer te stimuleren. Niet dat ie sneller gaat (en misschien zijn rug weg drukt), maar dat ie zijn achterhand activer maakt en voor in een mooie lage hoofd/halslijn blijft lopen. Succes!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:53

Idd, als je kijkt naar de eerste foto, dan zet Jippe zijn achterbeen heel mooi onder zijn middelpunt. Met de slof er aan, doet hij dat niet. Ook in verzameling moet hij dat middelpunt met de achterbenen op blijven zoeken.

Je denkt nu dat hij mooi loopt, omdat het hoofd mooi naar beneden is, maar in werkelijkheid trekt hij zijn hele lijf uit het werk. Een langere lijn is dan wel aan te raden. Ik vind met een slof werken echt reuzemoeilijk. Het wordt al snel een verkeerd gebruik. Passoa ken ik dan weer niet, ik longeer regelmatig met 2 lijnen. Op het einde laat ik Sam altijd hooguit een minuut of 10 aan de dubbele lijnen lopen, dat ik die aan de zijkant van zijn longeersingel vast maak. Dat werkt volgens mij net als een passoa in. Voor de rest streef ik naar het vw-nw.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:53

Iedereen dank voor de tips.
Zal in elk geval de slof losser gaan doen en kijken wat ie doet als het aan de zijkant vast gemaakt wordt.
Ik begrijp nu in elk geval wat er bedoeld wordt met meer neusje eruit.

Moet nog wel even zeggen dat ook als ik Jippe los longeer zonder slof hij ook zo kan opkroppen als ik hem de hemel in prijs. Beetje showen :+

Iriscope

Re: Jippe aan de slof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:54

Ik denk ook dat hij niet gelijk zijn neus eruit zal brengen, het is voor veel Friezen moeilijker en ze doen dan ook graag de nek erop om op te kroppen. Maar met wat handigheid en geduld gaat hij het echt wel begrijpen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:55

idefix4 schreef:
Idd, als je kijkt naar de eerste foto, dan zet Jippe zijn achterbeen heel mooi onder zijn middelpunt. Met de slof er aan, doet hij dat niet. Ook in verzameling moet hij dat middelpunt met de achterbenen op blijven zoeken.

Je denkt nu dat hij mooi loopt, omdat het hoofd mooi naar beneden is, maar in werkelijkheid trekt hij zijn hele lijf uit het werk. Een langere lijn is dan wel aan te raden. Ik vind met een slof werken echt reuzemoeilijk. Het wordt al snel een verkeerd gebruik. Passoa ken ik dan weer niet, ik longeer regelmatig met 2 lijnen. Op het einde laat ik Sam altijd hooguit een minuut of 10 aan de dubbele lijnen lopen, dat ik die aan de zijkant van zijn longeersingel vast maak. Dat werkt volgens mij net als een passoa in. Voor de rest streef ik naar het vw-nw.

Heb je dan de buitenste lijn over de rug of achter de benen langs lopen?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 14:58

Afbeelding

Deze vond ik nog.
Is zijn achterbeen hier beter onder het middelpunt?
En zijn neusje?

En idd opkroppen doet ie graaaaaag. Ook als ik erop zit. Dan heb ik even de juiste manier en dan hoppa: weg hoofd. Loopt ie met zijn neus tussen zijn benen :P
Nog best lastig zo'n Fries goed te laten lopen :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 15:00

Dat vind ik al een veel fijner beeld geven!
Ook daar vind ik dat hij van achteren nog wel wat actiever mag, maar zijn hoofd/hals houding is een stuk fijner.

Je kunt overigens ook dat actieve oefenen door tijdens het longeren veel overgangen te maken. Wees streng en duidelijk. Niet reageren op de stem hulp, gelijk even zweep erachter, desnoods even met de zweep over zn kont "aaien". Wel reageren is BRAAAAAAAF.
Eigenlijk kun je hiervoor alle overgangen gebruiken, stap/draf maar ook schakelen in verschillende tempo's in draf werkt heel goed. Probeer hem met je stem ontspannen langzaam te laten gaan, en bij het versnellen weer echt weg te laten gaan.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 29-01-10 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt