Met Amadeus (Reus)) @ dressuurwork *foto's dit keer*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Met Amadeus (Reus)) @ dressuurwork *foto's dit keer*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 23:57

Hallo,

Wegens dat de filmpjes van mijn vorige HAW niet duidelijk genoeg waren hier een aantal foto's ter aanvulling van 2 dagen later.
Heb de tekst gekopieërd uit het vorige topic:

Orlando_ @ [RT-HAW] Met Reus @ de 5e dressuurles *filmpjes*

De bak is vrij klein en was de eerste keer voor ons in die bak maar ging wel redelijk, je ziet wel vooruitgang op de foto's vind ik.
Ik zal bij elke foto mijn eigen commentaar ook geven :j

Reus (Amadeus officieel) is een 12-jarige ruin Aristo x Saros.
Reus is sinds september vorig jaar in mijn bezit, voor een overzichtje zie:

[VVDD] Een overzichtje van Amadeus (Reus) toen en nu! Wereldpaard!!

We reden hier slechts voor de 6e keer dressuurmatig samen.
We rijden verder veel in het bos en lessen 1x per week.

Voorheen (2008) liep Reus L-dressuur en B-springen.
Wij zitten zelf op B-niveau nog samen en hadden vorige week een stukje wijken meegepakt:

Hier een filmpje van vorige week:

Hier de foto's van afgelopen donderdag:

1. Nog wat gespannen en vlug
Afbeelding

2. Loopt nog erg op de voorhand
Afbeelding

3. rechtop zitten
Afbeelding

4. Reus kwam van de hoefslag af, probeer hier een beetje fout hem naar buiten te drijven :=
Afbeelding

5. Dit vind ik wel een fijn beeld geven :j (alleen vooruit kijken :+ )
Afbeelding

6. Van hand veranderen naar de moeilijke kant toe, hier zie ik duidelijk dat ik dus soms mijn handen met lichtrijden mee omhoog neem (het bewijs }> ) en ik denk er al zo goed om :')
Afbeelding

7. De moeilijke kant, lekker op eigen benen laten lopen en naar beneden proberen te rijden, ik mag wel iets meer voorin het zadel zitten.
Afbeelding

8. Met de voltes linksom mag ik hem de volte invragen door hand van de hals te doen, maar trek de teugel iets naar me toe zie ik op deze foto.
Afbeelding

9. Net na het aanspringen in galop, bovenlichaam iets terug plaatsen
Afbeelding

10. Geen verbinding meer aan de binnenkant en zit hier heel erg naar rechts (ook de minder goede beelden moeten getoond worden uiteraard ;) )
Afbeelding

11. Te streng met de buitenhand, hij kantelt zijn hoofd
Afbeelding

12. Na de galop wordt Reus altijd wat losser en boeken bijna het voor nu gewenste resultaat
Afbeelding

13. Hier wil ik graag eerst naartoe werken, dit is al heel wat voor hem en wil zien of ik dit eerst wat constant vast kan houden en mee kan gaan werken straks
Afbeelding

Rijtechnisch commentaar van mezelf/instructrice/derden :) (ook al per foto neergezet)

- rechtop zitten, rug/schouders
- ik kantel mijn bekken naar links en bovenlichaam naar rechts
- tenen, maar heb nieuwe laarzen en krijg ze nog niet goed naar binnen :D doe mijn best tijdens het rijden :')
- handen niet omhoog met lichtrijden :o

Scheef zitten komt omdat Reus erg scheef is, hij vindt linksom erg moeilijk en voor mij voelt het alsof ik helemaal naar links gezet word, alsof mijn linkerbeugel 2 gaten langer is.
Hierdoor wil ik gevoelsmatig rechtop zitten waardoor ik mijn bovenlichaam naar rechts plaats, maar dit is dus niet goed want zit dan juist erg scheef.

Hier wordt dus aan gewerkt om zelf zo rechtop mogelijk te blijven zitten en daarbij aan Reus zijn scheefheid te werken.

Commentaar welkom, daarom staat het op haw ;)
Maar hou het vriendelijk ;)
:wave:

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 04:28

Nou eigenlijk geef je zelf al prima commentaar. Scheelt weer typen :+ Wat heel goed helpt tegen scheefzitten is zonder beugels gaan rijden: als je dan scheef zit dan glij je ernaast :D Zelfde voor het je handen niet mee omhoog brengen. hoe beter je balans hoe beter je je handen op 1 hoogte kunt houden. Verder zou ik zeggen ga zo door. Heel leuk paard ook.

JustSmile

Re: Met Amadeus (Reus)) @ dressuurwork *foto's dit keer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:17

Leuk paard, je geeft zelf idd al prima commentaar.
Wat ik nog toe zou willen voegen is iets meer rechtop gaan zitten, dan zwiepen je benen ook wat minder naar achter:P

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:22

Ans, Ziet er al zo veel betr uit! Het komt echt goed met jullie!

Echt leuk om te zien dat er al vorderingen in zitten.

Commentaar geef je zelf al, Inderdaad goed proberen te zitten :)

Zijn knie helemaal goed geheelt?

SUCCES MET HEM!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:27

het ziet er helemaal niet slecht uit hoor!
Voor z'on groot paard met verleden(lichamelijk en geestelijk..)
Je pakt het goed aan...beetje voor beetje naar die souplesse toe!
En in ene valt bij hem het kwartje,wedden?
Mooi groot beest!
Voelt hij wel dat jij op zijn rug zit? :D

Uhhhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:21

Het meeste zeg je zelf al. Op de foto, waarbij je zelf al aangeeft dat je verder voorin het zadel moet gaan zitten, zit je beter op je kont dus meer met je bekken gekanteld dan op de andere foto's. Mijn tip is dus om je bekken wat verder te kantelen en wat meer op je kont te gaan zitten. Daardoor kan je ook makkelijker recht zitten en heb je wat meer balans zelf. Verder vind ik het wel erg goed dat je hem probeert mooi op z'n eigen benen te laten lopen en dat die nageeflijkheid vanzelf wel een keer komt als hij wat meer ontspant. En blijf werken aan het rechtrichten, dan komt het vast wel goed met jullie! ;)

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 00:34

Het commentaar wat je zelf al geeft en wat hierboven gegeven is klopt eigenlijk allemaal, dus het meeste is wel gezegd.
Op heel veel foto's vind ik dat je je teugels net iets te lang hebt en je handen daardoor net iets te dicht bij je lichaam waardoor je niet zo goed je hulpen kan geven.
Vooral bij de foto op de volte linksom zie je wat er dan gebeurt. Het paard vindt het even moeilijk en tilt zijn hoofd op. Omdat jouw teugels al aan de lange kant waren ben je op dat moment al je contact kwijt en reageer je door je handen naar je toe te halen.
Zo'n beweging komt vanuit je schouder en dat is dus nooit met dezelfde precisie als wanneer je dit op zou kunnen lossen met een kleine beweging vanuit je vingers en pols. Daardoor maak je het voor jezelf dus nog moeilijker om je paard goed te begeleiden in die moeilijke volte.

Probeer je handen dus net iets meer voor je lichaam te plaatsen, net voor je zadel ipv erboven. Dan kun je net iets makkelijker je hulpen geven.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 10:52

Bedankt voor alle reacties en opbouwende kritiekpuntjes :D

kamille: Dank je voor je tip en compliment, ik ga het eens proberen :j

Marlous: Dankje! Dat is idd 1 van de puntjes waar ik aan moet werken, niet teveel achter op mijn zadel zitten en rug recht/schouders naar achteren.
Doordat er niet of weinig balans is nog (niet constant iig) kiep ik wel vaak naar voren, is ook een puntje waar mijn instructrice me vaak op verbetert :j

O_FUN_: Dank je wel meid!! Ja komt zeker weten allemaal wel goed, weet iig heel goed waar de punten liggen waar ik aan moet denken en ben erg blij met mijn instructrice, die helpt me erg goed.
Zijn knie is super geheeld en hij liep toen de wond dichtging al vrij snel rad.
Alleen blijft zijn knie wat dikjes, maar das een schoonheidsfoutje zegt de DA.
Leuk trouwens dat we naar dezelfde instructieweek gaan *D

geerke: Dank je wel!! Ik vind ook dat we op de goede weg zijn hoor, alles stapje voor stapje en op basis van vertrouwen wederzijds :D
Hahaha ja denk het wel, maar hij is idd wel heul groot hihi :))

Uhhhm: Bedankt voor je reactie, idd mijn houding moet ik erg aan werken met hem (echt nog noooit moeite mee gehad :o ) maar Reus is erg scheef en heeft weinig balans dus is erg moeilijk maar wordt aan gewerkt.
Gelukkig hamert mijn instructrice ook goed op mijn houding, paard lekker laten lopen op eigen benen, naar voren rijden en contact houden aan de voorkant en af en toe vragen maar niet teveel prutsen aan die voorkant.
Dat rechtrichten ga ik zeker aan werken, ook wil ik hem trainen aan de lange lijnen (als de bak weer begaanbaar is...)

Aurora3: Bedankt, idd heb je daar helemaal gelijk in :j
Wat je wel ziet op foto's dat het de ene keer beter is als de andere keer.
Ik laat mijn teugels snel te lang worden en moet tijdens het rijden mijn teugels vaak weer korter pakken.
Dit is ook een puntje idd waar ik me dan af en toe tijdens het rijden heel bewust van wordt en verbeter het dan :))
Maar klopt helemaal :j dankje voor je toelichting.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:03

Wat is het toch een mooi groot paard Ans. Hij doet goed zijn best voor je. Maareh geen cap? :P
Commentaar geef je zelf al. Heb je ook al eens aan rechtrichten gedacht? :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 12:10

Dank je Marjolein! Nee is echt waar de enige keer tot nu toe dat ik em niet ophad met rijden :o

(voor paar jaar terug had ik nooit geeneens een cap :o )

Ja mijn lesgeefster heeft het ook over rechtrichten :j ook aan de dubbele longe/lange lijnen wil ik ermee aan de slag.
Tijdens de les gister waren we een leuk stukje opweg met oefeningen :)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 11:14

Ten eerste, leuk paard wat flink veranderd is, heb jullie een beetje gevolgd! Ik denk inderdaad dat longeren wel wil helpen. Let wel op dat je daarbij genoeg plaats hebt met zo'n reus, op een te klein rondje trek je hem (zeker in het begin) uit balans. Vind hem zelf op het filmpje binnen beter lopen ook wat meer ontspannen en omlaag maar kan me dat verschil met binnen en buiten wel voorstellen. Wel vind ik dat je hem binnen aan het begin van het filmpje in draf onder zijn tempo hebt lopen. Probeer wat meer schijnovergangen te rijden en hem in een wat actiever tempo te hebben. Voorderest geef je zelf al heel goed commentaar, ik denk inderdaad dat als je die scheefheid eruit hebt het al een stuk beter gaat. Komt zeker goed met jullie, heel veel succes nog!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:22

Blue9: Bedankt voor je reactie! Je tips heb ik zeker wat aan en zal om die puntjes denken.

Dankje! :D

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:37

Vind het toch wel erg leuk dat je nog steeds zo actief foto's plaatst hoor! Hij ziet er al stukken beter uit, ga zo door :D

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 11:46

Dankje Caesar! Ik vind het zelf ook erg leuk en leerzaam om onze vorderingen te zien en kijk er vaak op terug.
Dit topic heeft mijn les van afgelopen dinsdag iig wel goed gedaan :))

Thnx :D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:57

Ziet er goed uit. Zelf heb je al 'veel' gezegd. Wilde er alleen aan toevoegen (als ik er overheen heb gelezen) werk eerst goed aan je zit. Als je zit beter is. Is het voor je reus ook makkelijker om zich te ontspannen en wat te zakken. Het belangrijkste vindt ik persoonlijk het recht zitten (op twee zitbeenknobbels evenveek druk maar ook neiet te ver nar voren) en het stilhouden van je handen. Werk daar hard aan. Als je je handen stil houdt zoekt hij ook eerder aanleuning. Veel succes en werk ze!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:07

apple01: Dank je wel voor je reactie!
Wat jij zegt ligt zo ongeveer grootendeels het probleem.. mijn instructrice bevestigt het ook, maar mijn zit is altijd op verschillende paarden supergoed geweest.
Maar omdat Reus zo scheef is wordt ik naar links gegooid en hij loopt vaak uit balans, is loperig en is niet constant en druk met zijn hoofd.
Als ik echt recht ga zitten heb ik het gevoel alsof ik er links afglij :=
Gevoelsmatig corrigeerde ik dit door met mijn bovenlichaam naar rechts te gaan, maar dit is dus heel fout.
Het wordt al iets beter, vooral omdat ik er echt hard aan werk en mijn foutjes zelf terug heb gezien.

Ik werk er dus idd heel erg hard aan, maar het valt niet mee :o :')

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:08

Ja ik kan dat begrijpen hoor! Maar probeer de 'cirkel' van hij loopt scheef- ik zit scheef- hij looopt scheef te verbreken. En dat kan ji doen! Dus: succes... En tot een volgend topic! haha :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:15

Ja daar werk ik hard aan :j komt helemaal goed!
Dank je wel! Zal over een tijdje wel weer eens een nieuw topic plaatsen ja :D
Denk als we weer met regelmaat kunnen trainen het nog beter gaat, maar met dit weer is het wat behelpen maar komt goed *D

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:16

Ja dit weer draagt niks bij... haha
Dan zijn ze eerder fris, stijf enzo...
Enuh ik denk als je zo door gaat dat hij over een tijdje echt netjes loopt!

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:48

Leuke combinatie,

Je geeft zelf goed comentaar, ik vind je houding best goed.
je houd je handen op de goede plaats en zit over het algemeen erg netjes met je rug. ;)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:07

ik vind je houding alles behalve storend. je zit wat voorover maar omdat je paard wat op de voorhand loopt zit je er eigenlijk recht op (snap ie? ;) ) op het moment dat je hem wat meer op de achterhand gaat rijden zul je merken dat je zelf ook rechterop gaat zitten.
Succes

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 18:12

Vicky_88 schreef:
ik vind je houding alles behalve storend. je zit wat voorover maar omdat je paard wat op de voorhand loopt zit je er eigenlijk recht op (snap ie? ;) ) op het moment dat je hem wat meer op de achterhand gaat rijden zul je merken dat je zelf ook rechterop gaat zitten.
Succes

Daar heb je een punt. Maar als ze recht gaat zitten kan TS ervoor zorgen dat hij meer op de AH komt etc.
En gaat alles vanzelf goed. Gewoon een cirkel!

foreveryou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:25

Probeer wat meer rechter op te gaan zitten,
Het lijkt alsof je gespannen op je paard zit.
Probeer wat meer te ontspannen
Wel kan je zien dat je geniet !

angel_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:26

Wow wat een reus :o Doet me denken aan ons vorige paard Lincoln, een Falcon x Avignon. Precies zo'n galop had hij.

Ps doe een cap op en probeer je onderbenen aan je paard te houden!

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:33

Je mag de teugels ietsje korter doen en proberen het hoofd ietsje dichter bij de borst van het paard te houden niet dat hij zijn kinnetje op de borst heeft, maar gewoon iets meer verzameling