Cliffert (manegepaard) @ work!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Cliffert (manegepaard) @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:52

Hallo :)

Dit is Cliffert, ik geloof dat ze nu rond de 17 jaar is en ze staat zo'n 3 jaar op Stal van Brenk.
Cliffert is een ongelooflijk braaf paard en er rijden vaak beginners op. Vandaag ging ik mevrouw eens wat harder aan het werk zetten, niet op haar eigen sukkeltempo lopen, maar op mijn tempo. Verder geprobeerd haar de hele tijd aan de teugel te krijgen. Cliffert krijg je makkelijk rond, maar om haar daar te houden is vrij lastig.

Verbeterpuntjes:
- Hakken uitdrukken, tenen naar binnen.
- Omhoog kijken
- Rechtop zitten

De reden dat ik het bij Horses @ Work plaats is omdat ik graag eens wat ezelsbruggetjes zou willen, hoe je makkelijker eraan kan denken je hakken uit te drukken en dergelijke. Verder wil ik jullie eraan herinneren dat Cliffert een manegepaard is en niet dagelijks aan de teugel dient te lopen :)

Wel wil ik even zeggen dat ik heerlijk gereden heb zo in het zonnetje, heerlijk :D oh en de foto's staan op willekeurige volgorde!

Afbeelding
In het indraven nog wat spanning, 'ojee helemaal alleen in de hele grote bak :Y) '

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben net een pinguin :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En klaar :D

Dan nog een beetje gekroel :+:

Afbeelding

Afbeelding
en wat doe jij daar beneden >;)

Wig_love

Re: Cliffert (manegepaard) @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:56

Rechtop zitten. en zodra je denkt dat jne nr benedenkijkt gelijk opkijken en om je heen.. verder beugels mogen zeker wel 2 langer vind ik. vin dat je erg kort zit..

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:59

hee suus,
ziet der goed uit met cliffert hoor!

wat je zelf al zegt is hakken uitdrukken, je kan bijvoorbeeld bedenken dat je bij de A en de C iedere keer als je daarlangs komt dat je denkt
aah hakken uitdrukken!

en ook bij het hakken uitdrukken moet je denken aan je tenen een beetje naar binnen en niet teveel je benen naar achteren leggen!

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:59

Ik vind het er netjes uitzien,
Om je hakken uit te drukken moet je beginnen bij je kniën, die moeten naar beneden wijzen. hierdoor komt je onderbeen meer op de juiste plek, waardoor je hak dat ook komt, maar mij is altijd verteld dat je je hakken niet extreem ver uit moet drukken. omdat je als je paard ineens foetsie verdween *paf* moet je op de grond stabiel staan.
Verder zou ik als ik jou was je beugels een gat of 2, 3 langer doen. Verder vind ik het er goed uitzien ! :)
Veel succes verder :D

Edit: Nog een keer naar de foto's gekeken, en je moet je handen meer dragen, en ik weet niet of jij het zelf onhandig vind, maar ik zou mn zweep niet zo vasthouden..
Ga rechtop zitten, trots op je paard zitten, en je bekken wat kantelen, hierdoor zit je ook rechter.
probeer als je in draf zit een pasje te blijven staan. dus zit sta sta zit sta sta zit. en kijk of je je balans goed houd. anders liggen je benen niet goed..
Laatst bijgewerkt door _Eef op 14-01-10 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:00

Ik ben het er mee eens dat je vrij kort zit.. Voor het beeld is het mooier als je langer gaat zitten. Als dit voor je gevoel onstabiel is moet je daar gewoon mee gaan oefenen en elke keer een gaatje langer gaan zitten. Heb ik ook gedaan en kan nu prima ook met lange beugels rijden.

Verder lijkt het alsof je je handen beetje vast zet in de galop ( kan ook momentopname zijn ) probeer ze voor je te houden.
Als je nageeflijkheid vraagt en paard geeft na, dan doe jij dat ook. Op deze manier gaat het paard je hand vertrouwen en zal je paard nageeflijk blijven lopen.
Dit gaat niet in 1x, het kan langer duren voordat je paard je hand vertrouwt en hoeft ook niet in 1 les te gebeuren...

Succes !

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:01

Bij de laatste rijfoto gaat hij lekker zijn halsstrekken. Dat is ook een hele goede oefening als warming up of tussendoor. En dat dan ook in draf en galop.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:14

Leuk manegepaardje Suus!
Wat ook wel helpt is niet denken tenen naar binnen, maar hakken naar buiten. Dan draai je je been anders, vanaf je knie. Echter kost het wel meer moeite en moeten je spieren er wel aan wennen. Probeer ook niet met je hakken aan te drijven maar echt met je kuiten.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:19

woow! allemaal bedankt voor de tips :D

Ik had mn beugels eerst langer zitten, maar toen verloor ik ze steeds, vandaar dus iets korter :)

Het halsstrekken doe ik inderdaad ook altijd tussendoor, even een paar rondjes stappen en dan weer verder en uiteraard voor het uitstappen eerst uitdraven :)

@Pebbs
Ik zet mijn handen inderdaad vast, vergeten bij mn puntjes te zetten zie ik. Maar dat is iets waar mijn instructrice me wekelijks op attendeert, het is al een stuk minder hoor, ik doe het nu alleen nog in galop :)

@de rest
super bedankt voor alle tips! ik ga er zeker wat mee doen :D

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:20

hij geeft na op je hand, maar blijft daar niet lopen. probeer het met je been aan te vullen en houd je hand op de zelfde plek. Een trucje om je hakken beter uit te drukken heb ik wel voor je.. ga eens zonder beugels rijden en doe je tenen eerst 3 sec omhoog (hakken omlaag dus) en dan 3 sec tenen naar beneden en dat een tijdje volhouden, doe dan je beugels weer aan en doe je tenen weer omhoog. nu voel je heel goed hoe je je hakken hebt omhoog of uitgedrukt;) voorderest probeer je handen wat meer te dragen dan kan je ook beter op je billen zitten.

Succes!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:42

[quote="nuggie"]Edit: Nog een keer naar de foto's gekeken, en je moet je handen meer dragen, en ik weet niet of jij het zelf onhandig vind, maar ik zou mn zweep niet zo vasthouden..
quote]

Het maakt niet echt uit of TS het handig vindt haar zweep zo te houden. Maar het is eigenlijk "gewoon niet goed" zo. Als je op deze manier je hand houdt met zweep, is je hand stug en niet flexibel. Je houdt de teugels vast met je hand, maar de rest moet vanuit je pols komen. En met zo;n hand/zweep houding is pols star en stug. Als je je handen houdt zoals ze zouden moeten staan, kan de je zweep ook nooit zo horizontaal komen.
Da;s alvast een ezelsbruggetje voor je handhouding! ;) Zweep naar benende.
Teugels vast houden, handjes rechtop (en zweep dus naar beneden). Duimpjes op en dan wijzen als het goed is de knokkels van je vingers een beetje naar elkaar toe. En dan voel je dat je je polsen voor soepeler en makkelijker kan gebruiken!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:44

Leuk paard en jullie hebben er alle 2 ook lol in volgens mij!
Ik zou je beugels wat langer doen en dan niet heel erg je hakken proberen uit te drukken maar je zelf echt lang maken om het paard heen als het ware.
Verder mag je je handen wat meer dragen en dan veren bij de ellebogen!
Veel plezier nog samen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 08:04

een paard rij je niet rond door je handen op je bovenbenen vast te zetten,probeer je handen meer te dragen en netjes naast elkaar te houden.
je lijkt soms ook wat in elkaar gedoken te zitten,probeer netjes rechtop te zitten niet naar beneden te kijken

succes,en een leuk paard is cliffert

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 09:17

hey suus,
Ziet er leuk uit! Probeer wel je hakken, heup en schouders op en lijn te houden.

Eigenlijk gewoon lekker trots op je paard zitten. gewoon doen alsof je anky bent ;) handen wat hoger, stille hand, en goed je been eraan! :)

Maar wat is dit nou, geen sjors? >;)
Jullie buitenbak ligt er wel mooi bij zeg! :oo

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 21:38

Zoals je zelf zegt in je opening, een manegepaard hoeft niet elke dag aan de teugel te lopen. Ik vind dat je TEVEEL aan de voorkant bezig bent. Op bijna alle foto's zie je je binnenhand bijna op je benen liggen en trekt de teugel wat.... dit wijst erop dat je teveel met de voorkant bezig bent. Probeer te ontspannen als je paard naar beneden wil en vul dit aan met je been! Niet meteen je binnenhand gebruiken!!
Dan komt het vast goed!

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:35

Eerst voorwaarts rijden en dan pas aan de voorkant gaan werken.
T lijkt net of je haar vreselijk in de krul aan het trekken bent, wat niet echt eerlijk is tegenover het paard.
Helemaal omdat ze verder nooit echt, naar jouw zeggen, intensief hoeft te lopen.
Verder zou ik je handen echt een stuk hoger dragen, je hebt ze nu namelijk op je bovenbeen liggen.
Enneh niet de hele tijd geld zoeken he !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:58

Je zet je handen gigantisch vast. En dat is niet 'aan de teugel' maar 'in de krul'. Probeer dus met meer ontspanning te rijden, dat nageven komt vanzelf wel. Wel een heel leuk paard trouwens :j

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:20

Wat me het eerste opviel; sjeeh wat zitten je beugels kort. Maak ze eens een stuk langer, en dan wil ik eigenlijk nog wel een een keer foto's zien. Je gaat spontaan anders zitten, in het begin erg wennen, maar je gaat er zeer waarschijnlijk beter van zitten.
En inderdaad je handen meer omhoog en naast elkaar. Het is erg lastig om je binnenhand niet ongemerkt naar je knie te brengen (wil ik namelijk ook wel eens doen), maar iedere keer wanneer je handen zakken.. onee, .. omhoog!!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:23

vind het netjes gaan! alleen je houding wat minder.
Maar wel knap dat je een manegepaard zo netjes rijdt.. (niet om het manege..., maar meer omdat je hem met zovelen deelt..lijkt me dan een echte uitdaging om dan netjes te kunnen rijden)..aangezien velen niet netjes rijden. ik bedoel het minder lomp dan het er staat!... :o

@bizzybijtje: mee eens.. durven loslaten!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:46

wat een leuk paard!
Lekker dat je er zo op mag rijden.

en dan nu het commentaar; ik vind je tenen echt niet zo slecht hoor, ze hoeven echt niet precies parallel aan het paard. Beslist geen pinquin.
Het zou inderdaad wel beter zijn om je beugels een gat langer te maken.
Je handen staan te laag, probeer ze meer te dragen.
(je houding lijkt trouwens erg op de mijne... :o )

Wat mij betreft ben je te hard bezig om je paard aan de teugel te krijgen.
Afbeelding
Op deze foto is dat goed te zien; je trekt hem in de krul. Je ziet ook de kenmerkende valse knik en hij loopt achter de loodlijn.

Gewoon lekker rijden en proberen te ontspannen, zowel jezelf als het paard. Dat nageven komt vanzelf.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 17-01-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:49

Knert schreef:
vind het netjes gaan! alleen je houding wat minder.
Maar wel knap dat je een manegepaard zo netjes rijdt.. (niet om het manege..., maar meer omdat je hem met zovelen deelt..lijkt me dan een echte uitdaging om dan netjes te kunnen rijden)..aangezien velen niet netjes rijden. ik bedoel het minder lomp dan het er staat!... :o

Even off topic; er zijn genoeg manegepaarden die prima kunnen lopen hoor. Genoeg manegepaarden met een indrukwekkend wedstrijdverleden. Daarbij zijn ze vaak minder scheef dan privépaarden omdat ze door verschillende ruiters gereden worden.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:57

Ik vind het hele plaatje niet heel erg ontspannen ogen. Je houdt je handen behoorlijk vast. Als je een paard 'rond' wilt rijden, zul je moeten ontspannen, durven loslaten. Op geen van de foto's zie ik dit. Ik zie handen die 'vast' zitten.

Wat betreft je houding: Je bent een forse meid, te fors om netjes te kunnen zitten in dit zadel. Na mijn idee zit je behoorlijk 'achterin' het zadel, dus achter het zwaartepunt van het paard. Het paard zal je dus als het ware mee moeten zeulen, iets wat erg zwaar is. Nu kun je zeggen; groter zadel aanschaffen, maar dat is de omgekeerde wereld. ;)

Ik denk dat er nog veel te verbeteren valt, zie het commentaar als leerzame tips, niet als afbranderij. Veel succes gewenst!

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 14:16

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien voor een manegepaard dat zoals je zelf aangeeft, niet altijd nageeflijk hoeft te lopen.

Ik vind het met je hakken wel meevallen eigenlijk, misschien dat je je voet een tikkie minder ver in de beugel moet doen, dan kun je je hakken ook makkelijker uitdrukken en je been lang maken. En dat is ook veiliger en zit lekkerder (vind ik)

Verder, lijkt het zo? Of heb je met je hele hand de teugel vast? De teugel moet tussen je pink en ringvinger in, maar dat kan ik niet goed zien of je dat wel of niet doet, maar het leek even zo.

als je probeert om je paard een beetje met het hoofd te laten zakken, kun je dat het beste doen op de volte. Goed veel been (laat hem actief lopen) en nodig hem met je binnenhand uit om wat stelling aan te nemen en hou je buitenhand eraan. Beetje binnenbeen als toefje op de taart en misschien krijg je hem dan echt een beetje naar beneden :) Doe je hand op de volte gerust een stukje van de hals af om een beetje buiging te vragen.

Oja, op de standfoto's moet je uitkijken dat je het bit niet door de mond heen trekt ;) houd beide teugels vast. Ook als je bijvoorbeeld wandelt met je paard, twee teugels vast, anders gaat het bit door de mond heen schuiven. Gewoon een kleine tip :)

Ik vind het er prima uitzien (want ik was een beetje huiverig toen ik dit opende :P ). Leuk dier, hoop dat je zo door gaat :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 15:42

Tijgertje86 schreef:
Wat betreft je houding: Je bent een forse meid, te fors om netjes te kunnen zitten in dit zadel. Na mijn idee zit je behoorlijk 'achterin' het zadel, dus achter het zwaartepunt van het paard. Het paard zal je dus als het ware mee moeten zeulen, iets wat erg zwaar is. Nu kun je zeggen; groter zadel aanschaffen, maar dat is de omgekeerde wereld. ;)

Het is een manegepaard he, ik kan moeilijk een zadel aanschaffen wat op elk paard om de manege wat als gegoten zal gaan liggen...

@ de rest
Super bedankt voor de tips! ik ga er zeker wat mee doen ;)
Zal over een tijdje nieuwe foto's plaatsen met hopelijk verbetering :)

Edit: @ Denice
ipv zo'n vervelende one liner neer te zetten, zonder bruikbare tips. Had je ook kunnen lezen dat dit een manegepaard is en ik geen aanspraak in het zadel heb, je had dus ook aan kunnen geven hoe ik Cliffert naar de ontspanning toe kan rijden, wat de correcte manier van een paard aan de teugel rijden is. Aan jouw post heb ik dus helaas niet zo heel veel.

Overigens zie ik geen van jullie tips als afbranders! Ik kan wel tegen een stootje hoor :) ik plaats deze foto's juist om te leren, hoe ik het beter aan kan pakken. Nu ik de foto's zie, zie ik inderdaad dat ik belachelijk kort zit, op het paard heb ik dat niet eens zo door moet ik bekennen O:)
Laatst bijgewerkt door lindake op 15-02-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde quote verwijderd

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 16:08

is het voor jou mogelijk om anders eens een keertje een priveles af te spreken met je instructeur?die kan je dan ook meer vertellen over het nageeflijk rijden op de juiste manier.

ik ben benieuwd naar nieuwe foto's van je

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:33

Tijgertje86 schreef:

Suuskipje schreef:
Het is een manegepaard he, ik kan moeilijk een zadel aanschaffen wat op elk paard om de manege wat als gegoten zal gaan liggen...

Als je goed leest, zul je lezen dat ik dat helemaal niet bedoel.... ;)