Clinic Sander Marijnissen (B/L)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Clinic Sander Marijnissen (B/L)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 16:23

Op 29 November heb ik een clinic gereden bij Sander Marijnissen.
Omdat wij geen binnenbak hebben op stal had ik al een aantal dagen niet gereden dus ging het tijden de clinic niet helemaal zoals het normaal hoort te gaan.. Dit vond ik eigenlijk niet eens zo erg omdat ik dan gelijk tips van Sander kreeg hoe ik dit moet oplossen.

In het begin heeft Sander me beugels een gaatje korter gedaan, ik zat niet lekker met die lange beugels en dit gingen we aankijken.
Ik vind het moeilijk om ontspannen te gaan zitten, hierdoor druk ik me hakken heel erg omhoog en ben ik dus steeds aan prikken.
Op de foto's is dit dus heel goed te zien maar gelukkig ben ik me hiervan bewust.

Lynn is 1,77 groot en erg lang in haar lijf. Hierdoor heeft ze de neiging om op de voorhand te vallen, ik ben dus vaak met Sander bezig geweest met overgangen.
Ook het doorzitten ging heeeel lastig, niet onstpannen genoeg.

Na de clinic ben ik erop gaan trainen en het gaat stukken beter!! Kan me hakken nu normaal uitdrukken en doordat ik mezelf ontspan gaat het doorzitten makkelijker.

Lynn is 8 jaar oud en is momenteel B met 8 winstpunten.

Sander vond ons een leuke combinatie en wilde ons graag terugzien!

Eigen commentaar heb ik net al gegeven, ik ben me ervan bewust dat ik mijn hakken moet uidrukken en niet constant de spoor erin moet duwen.
Op de foto's is dit heel goed te zien. Ook zie je op sommige foto's dat ik naar voren ga hangen, dit vooral in de galop.

Afbeelding
1. Kennis maken..

Afbeelding
2.Instappen..

3.Draven

4.Gelijk uitleg van Sander hoe je moet zitten in je zadel.. Hij legde het heel duidelijk uit waardoor ik meteen wist wat hij bedoelde.

Afbeelding
5.Draven

Afbeelding
6.Handen omhoog houden...

Afbeelding
7.Beter beeld..

Afbeelding
8.Duidelijk voorbeeld van mijn hakken.. Hou ik eindelijk me handen beter trek ik me hakken weer op!!

Afbeelding
9.God wat is doorzitten toch lastig...

Afbeelding
10.Stappen en naar de uitleg van Sander luisteren.. Zie hier wel dat ze iets de diep gaat lopen dan..

11. Galop, ik ga te ver mee naar voren.

Afbeelding
12.Lekker uitdraven..

Afbeelding
13. Goed gedaan paard!

Afbeelding
14.Nog even uitstappen en daarna de trailer weer op..

http://www.youtube.com/watch?v=IxOAycbeo30
Er is nog een filmpje gemaakt door de eigenaresse van de stal waar ik de clinic reed. Omdat ik met een ander meisje de clinic reed is zij dus meer gefilmd.
Ik ben af en toe in beeld..

Ik heb heel lang zitten twijfelen of ik dit topic moest maken.. Graag opbouwend commentaar waar ik écht mee aan de gang kan..

Edit: 3 foto's doen het niet!

Foto 3 :
Afbeelding

Foto 4 :
Afbeelding

Foto 11:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lindake op 24-12-09 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik de wijzig knop a.u.b.

SaraStruyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:27

Ik vind je er anders goed opzitten hoor op je paard.
Netjes recht ook wanneer hij z`n neus ertussen uit trekt.
Maar je moet je armen misschien iets minder ver naar voren plaatsen die meer met een knik in je ellebogen.

Verder heel erg veel plezier ermee

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:44

Wat een mooie foto's, goede fotograaf :+

Commentaar geef je al zelf, goed dat je zit van jezelf weet! Zo kan je het ook goed verbeteren.
Ze is natuurlijk erg lang dus ik snap dat ze een stuk moeilijker te rijden is!
Lekker door trainen en het komt helemaal goed :+:

Ambertjee_

Re: Clinic Sander Marijnissen (B/L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:58

heel leuk paard! je mag soms je schouders wat meer naar achter houden maar ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:01

Het feit dat jij je been zo optrekt komt doordat hij niet goed aan het been is.
Mijn advies is om zonder sporen te gaan rijden en hem vlug te maken met je zweepje. Hij moet uit zichzelf blijven lopen en je moet niet elke stap willen drijven.
Dan wordt het beeld al veel rustiger!

Succes!!

Lisaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:04

Je zou je schouders iets meer naar achter kunnen doen, maar dat gaat wel goed komen. :D
Echt een leuk paardje, de foto's zijn goed gelukt! :o

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 17:06

Ik ben het vaak aan het afwisselen.. Met sporen, zonder sporen, zweep erbij, dan weer niet..
En veel overgangen rijden..
Ze is best op mijn been maar omdat ze een échte merrie is heeft ze vaak haar buien dat ze gewoon niet reageert..
Over het algemeen is de spoor toch echt nodig..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:27

Als je zegt dat je continue zit te prikken vind ik het ook logisch dat je beter je sporen uit doet. En als ze niet reageerd op je been moet jij is dringend wat gehoorzaamheid trainen met enkel been een zweepje. En sorry, maar dat een paard niet reageerd op een niet-fijn gevoel (dat jij benen geeft), vrijwillig vind ik niet echt logisch/onzin. Maar ik ken natuurlijk jouw paard niet ;)
Je rijdt wel heel eerlijk met je handen! Leuk paardje, doe zo voort !

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 19:24

Epona_ schreef:
Als je zegt dat je continue zit te prikken vind ik het ook logisch dat je beter je sporen uit doet. En als ze niet reageerd op je been moet jij is dringend wat gehoorzaamheid trainen met enkel been een zweepje. En sorry, maar dat een paard niet reageerd op een niet-fijn gevoel (dat jij benen geeft), vrijwillig vind ik niet echt logisch/onzin. Maar ik ken natuurlijk jouw paard niet ;)
Je rijdt wel heel eerlijk met je handen! Leuk paardje, doe zo voort !

Ik gaf hierboven al aan dat ik het afwissel.. door het afwisselen probeer ik haar op mn been te krijgen omdat ze anders aan de spoor gewend raakt.. Als ze niet reageert (zonder spoor) krijgt ze een tikje met de zweep zodat ze alsnog reageert.
Ik snap alleen jou zin met gehoorzaamheid niet.. hoe kun je nou zeggen dat ze 'ongehoorzaam' is als je mijn paard niet eens kent? :P

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:52

Ik zou je sporen helemaal niet om doen, ook niet afwisselen zoals jij zegt.
Ze heeft gewoon te reageren op je been, en of ze dan een merrie is of niet maakt niets uit.
Je kunt beter 1 keer fel been geven (en wanneer je geen reactie krijgt volgt er een 'schop') en zorgen dat ze respect krijgt voor je been dan dat je constant met je benen/sporen in d'r buik zit te duwen.
Zeker als je in het L2/M komt moet ze op je hulpen reageren.

Verder rijd je wel heel eerlijk/netjes met je handen zo van de foto's te zien :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:43

kinuh schreef:
Ze heeft gewoon te reageren op je been, en of ze dan een merrie is of niet maakt niets uit.
Je kunt beter 1 keer fel been geven (en wanneer je geen reactie krijgt volgt er een 'schop')

Dit doe ik inderdaad ook.. Ze heeft haar merrie dagen.. het ene moment is ze super te rijden en als ze bijv hengstig is oid doet ze geen moer..
Maar nee.. ik ben tevreden over de manier waarop ze nu reageert en tja, op het afwisselen reageert zij juist heel goed!
Zeker door de tempowisselingen die ik met haar rijd, ze moet op MIJ wachten en als ik been geef moet ze op MIJ reageren..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:46

Als ze niet reageert op jouw been, is jouw paard niet gehoorzaam. Punt. Dat is gewoon een kwestie van definieren, in elk boek over paardrijden hoort het correct reageren van het paard op benen tot gehoorzaamheid. Dat heeft totaal niets te maken met het karakter van jouw paard. En ik zeg ook helemaal niet dat jouw paard ongehoorzaam is :? 'Gehoorzaamheidstraining' is het paard zetten op de basishulpen die in de klassieke rijkunst worden gebruikt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:48

Moest even 2 keer lezen hoor :P Ja ik snap wat je bedoeld.. als ik been geef moet ze gewoon reageren.. Als ze dit niet doet krijg ze gewoon een correctie tik met de zweep (staat vandaag nog op de film)
Het is alleen jammer dat wij geen binnenbak hebben, ik kan niks doen met dit weer!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:52

JoycexLynn12 schreef:
Moest even 2 keer lezen hoor :P Ja ik snap wat je bedoeld.. als ik been geef moet ze gewoon reageren.. Als ze dit niet doet krijg ze gewoon een correctie tik met de zweep (staat vandaag nog op de film)
Het is alleen jammer dat wij geen binnenbak hebben, ik kan niks doen met dit weer!

Hee waar heb ik dat eerder gehoord..... :D
En die binnenbak?Wie weet komt die er ooit.En tot die tijd?Roeien met de riemen die je hebt.Net als heeeeel veeeel anderen op dit moment ;)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:53

Wat leuk zeg, zo'n clinic rijden! :j Ik zie op, zo goed als, iedere foto dat je je paard prikt met je spoor, dat is jammer. Ook ik ben van mening dat je paard gewoon op je been moet reageren en je doofheid voor het been niet oplost met sporen.
Echter denk ik dat het met lessen (en toffe clinics :P ) zeker goed met komen, jullie zijn ook een hele leuke combinatie. :j

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 20:57

FlairS mijn instructie.. door haar ben ik alweer bijna L :D
Achja.. vandaag lekker gestapt en nu beetje opbouwen.. Hmm een binnenbak klint niet verkeerd!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 21:18

JoycexLynn12 schreef:
FlairS mijn instructie.. door haar ben ik alweer bijna L :D
Achja.. vandaag lekker gestapt en nu beetje opbouwen.. Hmm een binnenbak klint niet verkeerd!

:D :D :D :D :D :D :D :o
En een time out kan nooit kwaad. ;)
Kunnen jullie er straks weer flink tegenaan!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:33

Opzich vind ik je houdingqua rug en hoofd niet verkeerd. Maar ik vind je paard voor de L eigenlijk te lang. Met uitzondering van foto 7 heb ik het idee dat ze zichzelf vasthoudt in de kaak. Daar mag ze nog iets meer ontspannen. Dan ga ik er eigenlijk ook vanuit dat ze ook veel minder op de voorhand zal vallen.

Je beugels zou ik trouwens wel op deze lengte houden :D

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 02:12

Joolien schreef:
Het feit dat jij je been zo optrekt komt doordat hij niet goed aan het been is.
Mijn advies is om zonder sporen te gaan rijden en hem vlug te maken met je zweepje. Hij moet uit zichzelf blijven lopen en je moet niet elke stap willen drijven.
Dan wordt het beeld al veel rustiger!

Succes!!

Ik ben het absoluut eens met het commentaar van Joolien! Ik zou ook zonder sporen gaan rijden en zorgen dat ze aan je been komt. Je moet zorgen dat ze zo vlug aan je been komt en door middel van je zweepje dat je eigenlijk gewoon heel lui kunt paardrijden. Veel succes verder!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 11:33

Jammer dat jullie me eigen commentaar niet lezen.. daarin staat namelijk dat ik ook vaak zonder spoor rijd, en het dus afwissel zodat ze aan m'n been is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:21

Ik dacht dat ik nu gruwelijke zitfoto's te zien zou krijgen maar dat valt gelukkig alles mee :+

Wat me wel opvalt is dat je je knieen erg optrekt en je armen erg voor je draagt. Ik denk dat als je je bewust bezig houdt met het losser laten hangen van je knieen, je benen mooier recht naar beneden vallen en je ook minder de neiging gaat krijgen om je hakken op te trekken. Dit wordt makkelijker als je iets verder naar voren in je zadel gaat zitten, want je drukt jezelf met je knieen een beetje achter het diepste punt van je zadel en daardoor is je bekken ook licht voorover gekanteld en moet je je rug weer iets hol trekken om het bovenlichaam recht te krijgen.
Voor je armen zou je wat meer hoek kunnen maken in je elleboog en voor je gevoel je elleboog iets achter je dragen, dan rij je wat minder richting gestrekte arm.
Jouw paard zou ik iets minder lang en diep rijden, en je vooral blijven concentreren op het onderkomen van het achterbeen. Ik denk dat je met veel overgangen en schijnovergangen goed bezig bent met dit grote en lange paard, wat ook wat moeilijker te sluiten is dan een compacter dier. De overgang naar het L zou ik ook uitstellen tot ze wat makkelijker bij elkaar te rijden is.

LadyJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:32

Jammer! de foto's doen het niet bij mij, had ze graag willen zien!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 10:55

Urielle schreef:
Ik dacht dat ik nu gruwelijke zitfoto's te zien zou krijgen maar dat valt gelukkig alles mee :+

Wat me wel opvalt is dat je je knieen erg optrekt en je armen erg voor je draagt. Ik denk dat als je je bewust bezig houdt met het losser laten hangen van je knieen, je benen mooier recht naar beneden vallen en je ook minder de neiging gaat krijgen om je hakken op te trekken. Dit wordt makkelijker als je iets verder naar voren in je zadel gaat zitten, want je drukt jezelf met je knieen een beetje achter het diepste punt van je zadel en daardoor is je bekken ook licht voorover gekanteld en moet je je rug weer iets hol trekken om het bovenlichaam recht te krijgen.
Voor je armen zou je wat meer hoek kunnen maken in je elleboog en voor je gevoel je elleboog iets achter je dragen, dan rij je wat minder richting gestrekte arm.
Jouw paard zou ik iets minder lang en diep rijden, en je vooral blijven concentreren op het onderkomen van het achterbeen. Ik denk dat je met veel overgangen en schijnovergangen goed bezig bent met dit grote en lange paard, wat ook wat moeilijker te sluiten is dan een compacter dier. De overgang naar het L zou ik ook uitstellen tot ze wat makkelijker bij elkaar te rijden is.

Je hebt helemaal gelijk.. De overgang naar het L maak ik pas in april want ik doe mee aan de 4 maand durende indoor competitie in het B..
Het is zoiezo heel erg moeilijk om lynn 'bij elkaar' te rijden of 'minder lang'.. ze is heel erg lang als je haar heel diep oppakt valt ze dus op de voorhand en ziet het er heel trekkerig en zeer gespannen uit..
Ze heeft ook een tijdje heel erg gehangen in je armen, gelukkig hebben we dat er nu uit gekregen!
Met veel trainen komen we er vast wel..

Sonja15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:26

ziet er best goed uit hoor;)
maar van mij mag je je beugels wel een gaatje of 2 langer doen.. teminste op de eerste paar foto's lijkt het alsof je beugels aardig kort zijn.. :)

oline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:40

Wow leuke combi hoor en een lesje van Sander Marijnissen is dan natuurlijk helemaal top.
Misschien heb je er iets aan om een keer een zitles aan de longe te nemen. Dan hoef je even minder te letten op de aanleuning en het drijven. Alle aandacht richten op de zit en de ontspanning. En denk niet dat dit een beginners tip is. Alle ruiters van de Spaanse Rijschool hebben elke week minstens een half uur zitles. En als het zitten dan beter lukt heb je het gevoel en daar kan je dan met rijden makkelijker naar toe werken.
Heel veel succes.