Arminius@work(eerste dressuur wedstrijd Hulsterlo)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Didier_n

Arminius@work(eerste dressuur wedstrijd Hulsterlo)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:55

Beste,

Heb nog niet zoveel post op bokt dus eerst eens mijzelf + paard voorstellen.

Ikzelf ben 36 jaar oud en ben in oktober 2008 beginnen paardrijden. Eigenlijk zeer snel beslist een paard te kopen en zo kwam Arminius (wij noemen hem Laroch) een 12 jarige volbloed ruin bij ons.

Wij volgen wekelijks privé lessen alsook groepslessen vooral dressuur gericht maar ook af en toe eens een springles.
Deze zomer heb ik voor de eerste maal deelgenomen aan een jumping (70cm) en dit met succes => foutloos. Af en toe gaat hij ook mee met mijn lesgeefster op eventing en dit toch wel met enig succes (Beverlo zijn ze tweede geworden in de B reeks).

Dit jaar besloten om deel te nemen aan een wintercriterium dressuur in België en zo hebben we zondag ll onze eerste wedstrijd gelopen.
We hebben 2 proeven gedaan E5 en E7. E5 was eigenlijk niet zo goed als laatste eindegen met 56,1%, wat stress van mij + was veel te zien, hiervan geen beelde :o n.
De proef die jullie te zien krijgen is E7 en daar zijn we 12de (van de 28) geworden met 47,3%. de minpunten waar we een 4 kregen waren de 2° galop, sprong eerst verkeerd aan, alsook de middenstap (trippelen) alsook mijn houding was niet zo schitterend (een 5).
Laat jullie comments maar komen, hou het vooral vriendelijk en opbouwend. Thx !

Chrlooott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:04

Ziet er niet slecht uit, probeer wel je schouders iets meer naar achteren te doen
mooi paard :)

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:05

Sorry dat ik het zeg, maar je moet echt even beter doorzitten! Meer vanuit je heupen bewegen, nu stuiter je nogal!

Verder vind ik het er best netjes uit zien! Mooi paardje ook!

BelleA

Re: Arminius@work(eerste dressuur wedstrijd Hulsterlo)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:29

ben het idd met het bovenstaande commentaar eens maar voor de rest ziet het er goed uit! vind het redelijk ontspannen en voor iemand die nog niet zo lang paard rijd vind ik het goed! ook een onwijs leuk paardje! ga zo door :D

Didier_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:49

Alvast bedankt voor jullie comments. Zie net een foutje in mijn tekst moet 57,3% zijn ipv 47,3% :-). Idd het doorzitten is nog wat problematisch. Weet niet als het er iets mee te maken heeft, zadel waar ik nu mee rij is veelzijdigheids ben aan het rondkijken voor dressuur...

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:00

Probeer je handen wat meer te dragen.. Draag jij hier zwarte handschoentjes?? Mag dat? Verder leuk, ben het wel met bovenstaand commentaar eens. Je gaat met doorzitten een enkele keer ook even stiekem staan :+ . Succes verder!

Didier_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 22:05

draag idd zwarte handschoenen, hebben er niks over gezegd is ook provenciaal wintercriterium..

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:18

Oei, ik vind je benen, vooral je knieën erg wiebelen, probeer ze meer aan te sluiten. Niet alleen met doorzitten hoor, in alle gangen eigenlijk. Als je je hakken meer uitdrukt, zul je ook wat steviger zitten. Dan nog rechtop zitten, je schouders zijn behoorlijk ingezakt. Verder zie ik je eigenlijk alleen maar naar beneden kijken.
Ondanks dat het wel zichtbaar is vanwege je houding dat je nog niet zo lang rijdt, vind ik dat je je paardje wel lekker hebt lopen, het ziet er allemaal ontspannen uit. Volgens mij is het een super leerpaard.
Laatst bijgewerkt door Girl In The Mirror op 14-12-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:23

Je moet iets beter op je doorzitten leten dan gaat het al veel makkelijker gaan :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:49

je hebt een leuk paard!

wel zou ik proberen om wat gedurfder en zekerder te gaan rijden, schouders naar achteren, eiegnwijs zitten, trots op je paard!
je benen mooi lang maken met doorzitten, en veel oefenen zonder beugels!
succes! jullie komen er vast wel!

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:02

Ik vind dat je netjes rijd voordat je nog maar zo kort rijd! Hoe ik het zie mag je je handen wel iets hoger boven de schoft houden.
Ik weet niet of ik het goed zie, maar volgens mij galopeerd je paard scheef? (met zijn kont naar binnen) Volgens mij kun je dit het beste oplossen door je binnenbeen er op die momenten goed aan te houden..
Succes!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:06

ik vind dat je het erg goed oppakt zeg!
je rijd nu iets meer dan een jaartje en je kunt al aardig je paardje in het gareel houden.
Dat is natuurlijk erg belangrijk :j

even je verbeterpunten & commentaar.
Zoals je al vermelde is je houding nog niet optimaal en dat gaat ook niet zomaar natuurlijk,
schouders wat meer naar achteren en je handen dragen, ik denk dat als je je handen gaat
dragen, je paardje ook niet meer zo snel te diep gaat lopen en wat opwaatser zijn hals draagt.
Ik ben verder niet zo bekend in de manegeproeven (FNRS) maar ik denk dat als je in het
KNHS (Officiele wedstrijden) wel rond de 180 had gehad.

Verder nog wat meer naar voren kijken, en die galop en middenstap lekker blijven dooroefenen
bij je inctructrice/inctructreur

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:09

Leuk paardje!
Je houding daar is inderdaad nog even werk aan, maar ja dat komt wel door oefening ;) Voor de rest wel ontspannen gereden.
Jammer van het trippelen tijdens de stap. Precies toch een beetje zenuwachtig :)
Mooie pistes ook daar hé, ben ook gestart :)

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:10

wat een leuke combinatie!
maar wel wat verbeterpunten, anders is het ook geen HAW
bovengenoemd ben ik het mee eens, schouders meer naar achter, hakken uitdrukken, trotser op je paard gaan zitten, beter doorzitten en je handen wat meer dragen.
maar ondanks dat je nog maar net een jaar rijd vind ik dat je al best netjes rijd hoor! veel succes verder! (komt vast goed ;))

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:16

Er zijn natuurlijk nog wel wat schoonheidsfoutjes (idd doorzitten moet echt beter), maar ik vind dat je voor iemand die pas 1 jaar rijdt echt ontzettend goed rijdt. Mijn complimenten!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:22

zoals ik lees rij je nog niet zo lang, maar ik moet zeggen het ziet er niet slecht uit hoor

leuke combinatie en voor iemand die nog niet zo lang bezig is heel netjes,

let wel op je handen, je moet ze wat meer dragen, en probeer te ontspannen in je schouders ( is lastig ) en maak je lang dan druk je vanzelf je hakken uit en zit je makkelijker door , oefenen zonder beugels is ook een aanrader , dan moet je echt gaan zitten, gewoon kleine stukjes en dat geleidelijk opbouwen ;)

voor de rest zou ik zeggen ga zo door ,

Didier_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 09:34

Beste,

Alvast bedankt voor jullie opbouwende comments !

Met handen dragen veronderstel ik dat jullie bedoelen handen hoger gaan houden, klopt dit ? Het naar binnenkomen tijdens galop vanachter ligt ook aan mij volgens mijn instructrice, ik zit niet altijd mooi recht (mijn binnenschouder wijst soms lichtjes naar voor en dit vooral op rechterhand).

Ivm het doorzitten denk ik vooral dat het oefenen zal worden zonder stijgbeugels.

Schouders en naar beneden kijken ben ik mij ook bewust van, had mij voorgenomen om er op de proef op te letten maar zal voor volgende maand terug een aandachtspunt worden.

Ivm de proeven, dit zijn geen manege proeven maar zijn de duitse dressuurproeven, E5 en E7 welke we gebruiken in België (VLP), deze staat gelijk met B in Nederland dacht ik (de LRV in België gebruikt ook deze) .

Wel leuk te lezen dat jullie Laroch een leuk paard vinden. Moet zeggen we hebben daar een zeer goeie koop aan gehad.
Is idd super leerpaard (nooit in protest of bokken, ed..) heb echt al heel veel van hem geleerd zowel in dressuur als springen.

Groeten Didier

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:44

Ziet er echt super uit vind ik! Braaf proefje dat wel, misschien wat meer je hoekjes uitrijden, en probeer meer impuls er in te krijgen, het ziet er te braaf uit. Vooral het binnenkomen mag flitsender, trots zijn op je paard, goed voor je kijken, handen wat boven de schoft, wat ontspannen in de schouders en jullie zijn een topcombinatie! Fijn dat je zo'n braaf paard hebt :j
En voor nog maar een jaar te rijden is het echt een fijn beeld :j complimenten aan de lesgeefster ;)

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:12

Paardje is braaf,
Vind het tempo erg laag en te laag om een * spetterde* proef te rijden.

Je doorzitten heeft oefening nodig, misschien de beugels 1 of 2 gaatjes langer maken, je hebt nu echt een "spring" zit.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:22

Didier, wat heb je voor die proef 47.5% gekregen. dat het nog niet top is helemaal akkoord, maar dit is voor de nederlanders ff dus een B proefje e. En dan vind ik je zwaar ondergejureerd en 12e van de 28? wat had de rest dan???

Zeker is je houding een punt om aan te werken, meer achteruit gaan zitten, dus schouders acheruit en handen meer dragen.
Maar vind op een paar punten na dat je proef mooi verlopen en gereden was. dat binnenkomen was mooi vierkant en recht, dus had je toch al 7 mogen opleveren en wat dan volgde toch ook voldoendes

Eigenlijk enkel op het einde ging je wat de mist in. In stap moet je echt gewoon gaan zitten en ontspannen, geef mss dan gewoon wat meer mee vanvoor en ga mee met de beweging, dus niet stil zitten voor het beeld.

Maar dit voor slechts een jaar te rijden is echt goed, dus doe zo verder

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:22

Didier_n schreef:
Alvast bedankt voor jullie comments. Zie net een foutje in mijn tekst moet 57,3% zijn ipv 47,3% :-). Idd het doorzitten is nog wat problematisch. Weet niet als het er iets mee te maken heeft, zadel waar ik nu mee rij is veelzijdigheids ben aan het rondkijken voor dressuur...

Hij had dus 57,3% ;)

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:23

Lees dat je nog niet zo lang rijd.. Desondanks vind ik het er netjes uitzien hoor!

Ben het met Urbanmove eens. Ik vind je proef veel te braafjes gereden! Je paard sjokt zo nu en dan echt in de draf. Voornamelijk op de momenten dat jij gaat doorzitten.. alsof je hem dan tegenhoudt, rustiger laat draven. Vind dat er iets meer pit, actie in mag komen.

Verder inderdaad het doorzitten als al aangegeven, dit kan beter.

Leuk paardje verder :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:25

Izzy19 schreef:
Didier_n schreef:

Hij had dus 57,3% ;)

ow ok ja ik had enkel de OP gelezen. Dan is zijn puntentotaal evenredig naar de proef

Didier_n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 12:26

Bulck, had reeds aangegeven dat in mijn eerste post een typo was geslopen => Zie net een foutje in mijn tekst moet 57,3% zijn ipv 47,3%.
voor het binnenkomen en de halt heb ik idd een 7 gekregen ;-).
Impuls en zit was een 5.
En tweemaal een 4 de 2° galop, sprong eerst verkeerd aan en de middenstap (trippelen)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:28

Didier_n schreef:
Bulck, had reeds aangegeven dat in mijn eerste post een typo was geslopen => Zie net een foutje in mijn tekst moet 57,3% zijn ipv 47,3%.
voor het binnenkomen en de halt heb ik idd een 7 gekregen ;-).
Impuls en zit was een 5.
En tweemaal een 4 de 2° galop, sprong eerst verkeerd aan en de middenstap (trippelen)

ja ik las het net

ben je van oost-vlaanderen zelf?