Angel aan het werk in de kou

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Angel aan het werk in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 18:22

Heee

Vandaag weer op Angel gereden. Ik rijd nog maar ongeveer 1x in de week, ivm de weide en de laatste tijd ook het vieze weer.
Ik vind Angels achterhand nog steeds netjes. En we hebben er beide ook er veel plezier in.
Wat we moeilijker vinden is om Angel constant netjes naar beneden te laten lopen. Dit moet met veel ontspanning en oefening vanzelf wel komen denk ik.
Angel en ik zijn nog nooit officeel gestart op wedstrijd.

Het ging heel lekker vond ik, fijn ontspannen en we vonden het allebei leuk :)

Kijk en geniet

Tips en commentaar zijn zeer welkom, wel opbouwend en vriendelijk graag.
Zie hier dat Angel best wat is afgevallen :
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LBYFM3WR.jpg

xx

Drrrassic

Re: Angel aan het werk in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:36

Ziet er leuk uit!

Wel tip voor uitstappers zonder laarzen: voeten uit de beugels. Stel je voor dat Angel toch ergens van schrikt en je voeten schieten door de beugels, dan kan je echt wel je been breken..

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:40

Tis een Excelsior Trekpaardzadel :P.

Mij is vertelt, en is hier ook een discussie al over geweest, dat je hierop 1,7% kans op hebt, al is de hele familielijn zwart omdat elk paard wit (recersief) gen in zich heeft. Je ziet trouwens ook dat ze veel bruine haren heeft, op haar kont vooral en haar oren.
Ze is trouwens ook wit geboren. In de zomer is ze schimmel met bruin.
Dankje :)

xAddicted

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:17

mooi, maar nog wat letten op je houding en dan komt het helemaal in orde (;

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 08:10

Oke dankjewel !

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:19

ziet er weer netjes uit hij is echt wel afgevallen.
als ik je zadel zie denk ik altijd goh hoe zou dat nu zitten
hij ziet er namelijk erg comfortabel uit :D

je hebt een mooie houding
mischien dan wel op je benen letten dat die mooi onder je heuplijn blijven :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 08:28

Wat grappig zeg, haflingerxfries en dan toch schimmel!
Ziet er netjes uit hoor! volgens mij zit Angel als een huis als ik jou zo makkelijk zie zitten! :D

MARGoogle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:47

ik zou wel men zweep proberen naar beneden te houden. je haar zo nog kunnen aantikken met de zweep zonder dat je het weet.
maar voor de rest echt mooi ! *D

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 13:59

Wat een leuk paard zeg, goed gelukte kruising. Ik kan me wel voorstellen dat het lastig is om haar nageeflijk te rijden. Pas wel op dat ze, vooral op die draffoto, niet gaat hangen. Gewoon lekker de achterhand erbij houden en niet teveel aan de voorkant gaan lopen prutsen (dat doe je zo te zien ook niet, maar ik zeg het er maar even bij ;) ) en dan komt het vanzelf wel. Heel apart trouwens dat het een schimmel is.

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:08

een leuk paard,en wat is ze afgevallen!:D is dat een touwsingel? dat is heel slecht voor je paard ,dat doet soms namelijk pijn!!!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 14:14

Ja dat klopt. Oh okay. Ik doe altijd als ik heb aangesingelt mijn hand erhelemaal onderdoor halen, zodat er nergens haartjes of iets tussenzit. Dit is de enige singel die dit moment pas, mijn goede singel is op dit moment veels te groot voor haar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:15

@plokkie: Mwah dat zal wel meevallen hoor, als het niet past of niet goed zit doet het mischien pijn, maar dat geld ook voor een gewone singel. En onderbouw anders je post even netjes. ;)

Ik vind het er fijn uitzien, maar probeer op het moment dat ze nageeft wel er aan te blijven rijden, zodat ze niet de kans krijgt om op de voorhand te vallen. :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:05

Naar mijn idee heeft ze er ook nog nooit last gehad, ze is wel zo'n type dat ze het dan wel laat merken. En ik controleer het ook altijd.

Dankjewel voor de tips :)!

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:44

Wat een ontzettend leuke kruising!
Jullie doen het allebij erg goed zo.
Het enige kleine puntje wat ik zie, is dat je misschien voor het mooie je handen wat meer mag dragen.
Op sommige foto's zie ik namelijk je handen op de hals van je pony "liggen"
Heel veel plezier nog met deze onwijs leuke pony!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:54

je gaat vooruit, en jullie blijven een leuke combi :j

wat me wel opvalt is, dat wanneer Angel niet aan de teugel loopt, lekker stabiel loopt,
en wanneer Angel aan de teugel loopt, hij ook gelijk op de voorhand loopt..probeer dat te vermeiden!
ik vind die eerste foto een mooie, lekker ontspannen,loopt wel ietsje op de voorhand maar verder geen
drukkende hand,wel mag je meer contact houden.

naar mijn idee is handig dat ik je een methode uitleg waar je misschien wel wat aan hebt..
dus als je belang hebt: lees dan dit :+
als het goed is, weet je Angels moeilijke en makkelijke kant. Stel dat links haar moeilijke kant is..
dan moet je natuurlijk extra op links trainen, om links net zo goed te krijgen dan rechts, dat doe je zo:
omdat links (bijvoorbeeld) haar moeilijke kant is, moet je de rechterteugel op contact houden, en dan bedoel
ik contact, geen drukwerk, maar je moet de paardenmond voelen zegmaar.
De linkerteugel geef je geen druk,daar maak je een boogje van, je houd daarom de linkerteugel slapper,
en hoger richting de paardenoor. En dan, rijden :)
je merkt, vroeg of laat, dat je paard de linkerhand begint op te zoeken en aldus gaat nageven op de linkerhand..
de moeilijke kant dus. Hij gaat dan uitzichzelf buigen om de moeilijke stelling en gaat aan de teugel en dan vanuit de
achterhand. en dat moet je hebben. UIteindelijk merk je dat angel het misschien wat gaat vertragen, houd hem dan
wel voorwaarts.

dat is het dus eigenlijk, het is niet zo moeilijk, maar je paard zal er wel beter vanuit de achterhand gaan nageven!

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:08

Wat bitje zegt is inderdaad een goede tip :j inderdaad buitenteugel goed op contact houden en dan de binnenteugel iets naar voren en hoger houden, daarbij goed voorwaarts houden. Ben het er alleen niet helemaal mee eens dat je meer op de moeilijke kant moet rijden, want vaak rijdt je zelf ook moeilijker/minder goed op die hand. Afwisseling is echt het belangrijkst en vooral proberen ongeveer evenveel op beide handen te rijden. Succes nogmaals! :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:15

Ik ga er zeker aan werken! Rechtsom is Angels moeilijkere kant, deels ook omdat ik geen echte bak tot mijn beschikking heb en om het even grofweg te zeggen maar 'door de wei slinger' en geen fijne rechte lijnen heb.
Maar het zijn zeker nuttige tips :)!

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:37

Shinedown schreef:
Ik ga er zeker aan werken! Rechtsom is Angels moeilijkere kant, deels ook omdat ik geen echte bak tot mijn beschikking heb en om het even grofweg te zeggen maar 'door de wei slinger' en geen fijne rechte lijnen heb.
Maar het zijn zeker nuttige tips :)!

Dat is inderdaad moeilijk, maar juist hartstikke goed om je paard zijn eigen evenwicht te laten vinden! Als je alsmaar een bakrand hebt, is het echt een ramp om vervolgens met je paard in een weiland te gaan rijden. Misschien kun je een setje bordjes halen? Die zijn niet zo duur en die kun je zo aan een latje maken en in de grond slaan, dan heb je in ieder geval iets! :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:39

ik zou toch gaan om wel vaker op rechts te trainen, of in elk geval.. die houding houden,...dus in jouw geval linkerteugel contact en rechterteugel los..
en zo nu en dan lekker halstrekken en dan weer zo oppakken.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 20:42

_Bitje_ schreef:
ik zou toch gaan om wel vaker op rechts te trainen, of in elk geval.. die houding houden,...dus in jouw geval linkerteugel contact en rechterteugel los..
en zo nu en dan lekker halstrekken en dan weer zo oppakken.

Maar ze zakt niet echt met haar hals. In stap wel. Maar in draf gaat ze niet echt verder als op de foto 'En uitdraven'. Hoe zou ik haar meer kunnen laten zakken, want dit heeft ze nooit echt gedaan ?

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:43

op deze methode, echt het helpt :j
ik rijd een 3 jarige op deze manier, die nog geen pas kende natuurlijk
van nagefelijk heid.. en hij pakte het na enige tijd zo op :j
je hebt geen pijn in je handen, het paard loopt netjes en jij
kunt prima rijden!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:44

en het paard word lekker los en ontspannen :j

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:45

Dat komt echt vanzelf wel, vooral lekker ontspannen blijven rijden en veel overgangen, schijnovergangen en figuren. Als je rijdt, houdt dan goed contact met je buitenteugel en houdt je binnenteugel ten alle tijde iets voor, ook als je een wending of een volte in rijdt. De energie komt altijd van achteruit. Zodra je paard terug valt in tempo, drijf je, dus niet constant. Reageert je paard niet bij een lichte kuithulp, geef dan een zwaardere kuithulp en reageert ie dan nog niet, dan een tikje met de zweep. Dit wel vrij vlot achter elkaar, anders kan je paard de 'verbinding' niet maken. Je paard moet dus sowieso lekker vlot lopen en goed voor je been zijn voordat het nageeflijk is, want als het niet doorloopt, loopt het negen van de tien keer niet op eigen benen en (dus) niet met de achterhand er goed onder. Pas als die achterhand er goed onder heeft, zal het paard zijn evenwicht ('vijfde been' - hoofd als deze functie) vinden en zal het paard erachter komen dat dit veel fijner is. Dit is echter een kwestie van heel veel en consequent trainen en het is over het algemeen met dit type paarden al een heel stuk moeilijker omdat ze vrij kort in de rug en de hals zijn :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:51

het type paard heeft er niks mee uit te staan, ik heb zelf een haflinger van 3 jaar dat ik net al vermelde, en die pakt het
met deze methode goed uit, dus TS lekker oefenen! :D

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:53

Dat heeft er wel degelijk mee te maken, zwaardere paarden met een korte hals/rug hebben van nature gewoon meer moeite met nageven en hebben, ook van nature, sneller de neiging om zich op te kroppen i.p.v. echt goed na te geven. Ik heb zelf genoeg Haflingers en andere zwaardere types gehad om dit te weten. De een pakt het een stuk makkelijker op dan de ander, maar ik merk dat zulk gebouwde dieren het moeilijker vinden dan 'sporttype' paarden en pony's.

Dat neemt niet weg dat de 'zwaardere' types het weldegelijk kunnen! Zoals ik al zei, gewoon lekker door blijven trainen en lekker ontspannen blijven rijden en dan komt het echt wel :)