Appaloosa Karlijn @ Work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kasmir

Appaloosa Karlijn @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:21

Hallo.

Voorgaand topic:
[RT-HAW] Appaloosa Karlijn @ Dressuur.

Ik rijdt inmiddels zo'n 3 maanden op Karlijn, een Appaloosa met een vrij pittig karakter. Ons zwakste punt is en was de galop waar we met z'n 3e (ik, Karlijn en mijn instructrice) hard aan werken. Karlijn is 4 jaar en we hobbelen nog rustig op B niveau met her en der wat wijken en andere buigingen die wij speels meepakken zonder druk.

Nou nu ga ik vást en zeker commentaar over de slof krijgen dus die zal ik ook even toelichten, Karlijn is een érg slim paard en ik ben in het begin net een fractie te terughoudend geweest. Alweer even geleden stapte ik erop en zette ze mij enkel in de hoek, kon sturen en drijven wat ik wilde ze zetten mij telkens die hoek in met haar hoofd héel hoog die ik niet naar beneden kreeg. Ik heb er toen even een slofje bij gepakt omdat ik niet verder kon en voor alsnog gaat dat erg goed, de slof is hier dus niet om haar in de krul te trekken maar haar naar boven toe te begrenzen. Commentaar en jouw mening mag uiteraard maar maak er liever maar geen reltopic van haha.

Nou verder moet ik aan mijn houding blijven werken, ik denk niet dat ik haar daarmee stoor maar voor het beeld is het niet zo netjes (handen, réchtop zitten, kin omhoog etc.). En moet ik stoppen met blijven duwen en consequenter de regel kuit geen reactie = been geen reactie = tikje.

De foto's dan maar:
01.
Afbeelding

02.
Afbeelding

03. lekker vage foto maar dit is de galop nu dus
Afbeelding

04.
Afbeelding

05.
Afbeelding

06.
Afbeelding

07. Zitten!!
Afbeelding

08.
Afbeelding

09. Twee handen twee benen en rijden xD
Afbeelding

10. Klaáar Tamara wijst mij weer eens op haar prachtige kapsel xD
Afbeelding

11. Ja echt klaar [L²]
Afbeelding

Nou brandt los, en vinden jullie het trouwens niet een heerlijk toverbal, ze krijgt steeds meer stipjes haha.

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:24

wat een mooie appaloosa, leuk kleurtje. Klein puntje: probeer soms je tenen iets meer naar binnen te houden, zodat je geen kapstokjes krijgt. :)

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:24

Probeer inderdaad rechtop te blijven zitten en haar goed actief te houden. Ze valt af en toe op de voorhand. Veel schakelen dus.
Verder vind ik de slof op deze manier niet storend hoor. Wel jammer dat ze zo'n kort dun staartje heeft.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:26

Je bent goed bezig, gelukkig gebruik jij de slof op de manier waavoor die bedoelt is!
Super ;)
Commentaar geef je zelf al bij de fotos..Op je kont zitten en zoek ontspanning bij jezelf dan komt je paardje ook.
Je bent op de goede weg :D

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:28

Die activiteit moet inderdaad beter, dat ze op haar voorhand valt komt daar inderdaad door en ze mist ook wat kracht (zeker in de galop). Ik denk vertel het maar over de slof anders krijg ik straks te horen dat het ongehoord is een 4 (bijna 5 trouwens) jarige met slof te rijden :Y)

Dankjewel verder =) We zijn hard aan het oefenen want ze is mij nog heel vaak te slim af. Gister bijvoorbeeld liet ze mij niet opstappen, telkens als ik mijn voet omhoog deed stapte/draafde ze weg. Heb haar uiteindelijk maar beet laten houden en vandaag was er niets meer aan de hand, maf paard.

En die manen maar vooral ook die staart, tsja misschien wat meer water geven? xD

tamaartjeee

Re: Appaloosa Karlijn @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:33

ik vind je goed bij je paard passen:D

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:36

Leuk paard! En het ziet er goed uit!
Één minpuntje, ik zie op alle foto's dat je het bit best strak houdt. Op alle foto's is te zien dat het ver naar achter wordt getrokken(?).. Misschien was ze erg rennerig?
Dat stoort me wel best erg.. :P

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:37

o mijn god, heeft dat paard haaruitval? Wat zonde zeg van die manen en staart.. leuk paard verder!

Probeer goed achterover te blijven zitten, op de meeste foto's zit je vrij ver naar voren, dus op de voorhand.
En probeer je tenen naar binnen te houden, zoals je al aangeeft. Anders krijg je kapstokjes, haha, en raak je je paard misschien met spoor op momenten dat je dat niet wilt.
Je slofgebruik vind ik er fijn uitzien. Hij is op geen enkele foto aangespannen. Op deze manier heb ik niet zoveel moeite met het gebruiken van een slof.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:43

Niet rennerig wel ontzettend op de voorhand duikerig dat ik er achter juist niet bij kreeg gedreven waardoor ze gaat hangen. Zie het overigens ook niet op álle foto's, wel op veel galop foto's (dan is het net een duikboot maar ben al blij als ze d'r hoofd omlaag houdt) en foto 2 rent ze duidelijk onder mij vandaan foto 9 stoort mij ook maar dat lijkt mij een miscommunicatie oid. Kun je trouwens ook meteen zien hoe los ik mijn sper/neuriem heb zitten want je ziet vaak zat dat paardjes hun tanden ontbloten oid, nouja bij Karlijn kan heel de mond open en dan laat zij imo ook gewoon duidelijk merken dat ik wat fout doe.

Tsja het schijnt wel vaker bij Appaloosa's voor te komen dat ze zo ontzettend weinig haar hebben en dan heb je natuurlijk altijd nog Karlijn die alles in het kwadraat doet haha.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:45

Ooh wat leuk! Een appie! Wat zit hier voor bloed achter?

Enige wat ik zie is dat je meer zou moeten zitten op je achterwerk, handjes rechtop en naar voren kijken. Maarr, dat zeg je zelf ook al! Heb het idee dat je in de goede richting gaat en het ziet er mooi uit, zeker met zo'n jong paard (& slim paard)!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:50

Myrthe92 schreef:
o mijn god, heeft dat paard haaruitval? Wat zonde zeg van die manen en staart..

Is vrij normaal bij appaloosa's ;)
Een kennis van mij heeft er ook 1 en die is precies zo.
Mooi paardje hoor!

Rij technisch commentaar;
Probeer achterover te blijven zitten, vooral in de galop.
En let op je handen....ik zie pianohandjes :o

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 19:12

Tsja dat van mijn houding dat gaat er maar niet in bij mij x) Ik hoor al járen dezelfde opmerkingen maar een slechte gewoonte gaat er makkelijker in dan uit. Vind het overigens wel jammer dat er van mijn voorwaarts neerwaarts geen enkele foto is genomen, ik zei nog tegen mijn vader toen ik het reed zet je dit ook even op de foto? Hij heeft toen een foto van de paarden die aan het kroelen waren op de plaat gemaakt =/ Je zou maar geen verstand van paarden hebben xD

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:36

Mooi! Zeker vooruitgang met de vorige topic! Ik vind haar zelf veel ontspannener over komen, vond je vorige topic de oogjes wat raar staan (boos?/gefrustreerd?) maar zie dit nu helemaal niet! Slof goed gebruikt! Volgens mij ben je al wat rustiger met je hand dan in je vorige topic, waardoor je paard misschien wat ontspanner loopt? Probeer zelf goed recht op te zitten, dan gaan je benen ook wat mee naar achter, hou je tenen naar binnen en schouders naar achter. En probeer je (binnen) been goed aan te sluiten, vooral in de wendingen, jonge paarden zoeken nog erg steun op je been en hand dus dan moeten ze wel duidelijk weten wat je wilt. Leuk en apart paard! +:)+

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:11

Ziet er goed uit. Slof gebruik je ook super!!:)
Een vriendin van mij gebruikt equidoux om de voorpluk van haar paard te laten groeien. En dat helpt heel goed ondanks dat haar paard geen eczeem heeft.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:16

Ziet er best goed uit hoor!!

Alleen lijkt het op de fotos alsof je erg streng bent met je handen, dit kunnen natuurlijk ook momentopnames zijn!

Verder stoort de slof totaal niet, hij hangt er losjes bij, dus heeft eigenlijk geen functie!

Ziet er goed uit hoor! Ga zo door :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 20:18

Ja ze is wel al een stuk ontspannender, alhoewel ze wel erg fris in de vorm van kijkerig/schrikkerig is met dit weer. Die ogen staan altijd wel een beetje boos komt door die mensenogen ziet er wat apart uit tijdens het rijden. Op zich houdt ik mijn handen enkel op z'n plaats maar doordat ze zo duikt (vooral in de galop) lijkt het her en der wel alsof ik onwijs trek. Is gewoon een gebrek aan kracht aan Karlijn's kant en dat komt vanzelf wel goed (hoop ik xD). Ik denk niet dat het verstandig is mijn teugels nog langer te laten omdat ze dan erg lang wordt maar voor zover ik voel gebruik ik niet meer kracht dan bij andere paarden die ik rijdt alleen ben ik het er wel mee eens dat het hier erg opvalt. Ben er nog steeds niet helemaal uit waardoor dat zo komt x)

Ben trouwens aan het vergelijken met die foto's uit het oude topic maar wat heeft ze er een hoop stippels bij gekregen zeg! Dat valt helemaal niet zo op als je er elke week 4x naar toe gaat x). En volgens mij heeft ze ook al een wat strakker buikie gekregen haha :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:23

VOlgens mij is het appaloosa eigen, dat ze weinig behang hebbn! Bij ons op sta; staat ook een appaloosa,en ook die heeft een heel dun en kort staartje en weinig manen!

Oja, HAW. Vind dat je haar netjes rijdt. Af en toe wat beter/dieper zitten... Wanneer komt je volgende HAW? Ben benieuwd;)

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:46

....en nu nog even de afstamming van je appie, Kasmir!!! :) Ben erg benieuwd!

Die van mij heeft trouwens een beste pluk manen en een goede staart!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 20:52

Nou als je nog wat manen/staart wilt doneren (A)
Volgensmij is haar vader Bachelor en haar moeder Fanny van de Cordula's hoeve.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:17

Ziet er goed uit :D!
Zonde van de slof, maar dat is natuurlijk een mening.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:23

wauw wat een lekkere stippelbips heeft ie! :9
het is al gezegd, maar blijf idd rechtop zitten, en let op je pianohandjes! :)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:29

Knap paard heb je! En die manen en staart vind ik altijd wel wat hebben. Mijn appie heeft wel gewoon veel behang, maar eigenlijk hoort een échte ap gewoon helemaal kaal :)
En wat leuk dat ze al zoveel doorgekleurd is!

Ik vind het rijden er ook al veel beter uitzien! Het ziet er meer ontspannen uit. Je moet inderdaad nog wat meer op je billen zitten en je handen af en toe dragen, en de achterhand mag er wat meer onder, maar dat komt vast vanzelf wanneer je meer gaat schakelen en zij daardoor actiever wordt.
Het viel me in je oude topic op dat je rechtsom mooi inbuigt en linksom minder. Op de foto's in dit topic zie ik haar bijna niet inbuigen. Het kan natuurlijk zijn dat het net de foto's zijn waar je daar niet mee bezig was, maar een paard dat soepel en los is, zal ook minder snel hangerig en lang worden.

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:51

Wat een leukerd, en die manen, mischien kan je haargroei middel kopen! help wel goed!
ook proberen je arme in een hoek houden, zeg maar.
Dat is mij altijd verteld :D

janneke1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:19

Wat een vooruit gang als je kijkt naar het vorige topic!
Ziet er erg leuk uit! :D
Rest commentaar is al gegeven door anderen en door je zelf!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:25

Annetje schreef:
Knap paard heb je! En die manen en staart vind ik altijd wel wat hebben. Mijn appie heeft wel gewoon veel behang, maar eigenlijk hoort een échte ap gewoon helemaal kaal :)
En wat leuk dat ze al zoveel doorgekleurd is!

Ik vind het rijden er ook al veel beter uitzien! Het ziet er meer ontspannen uit. Je moet inderdaad nog wat meer op je billen zitten en je handen af en toe dragen, en de achterhand mag er wat meer onder, maar dat komt vast vanzelf wanneer je meer gaat schakelen en zij daardoor actiever wordt.
Het viel me in je oude topic op dat je rechtsom mooi inbuigt en linksom minder. Op de foto's in dit topic zie ik haar bijna niet inbuigen. Het kan natuurlijk zijn dat het net de foto's zijn waar je daar niet mee bezig was, maar een paard dat soepel en los is, zal ook minder snel hangerig en lang worden.

Ik sluit me hier bij aan :)

En je slofteugel stoort me allerminst :) . Leuk hoor zo'n Ap :P , ben gek op aparte kleurtjessss ;)