Sinds vorige week zondag staan we op onze nieuwe plek, waar het ons uitermate goed bevalt!
Hij loopt 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, in groepsverband en met schuilgelegenheid, wat wil je als paard nog meer

Wisse is een 3,5 jarige bonte fries.
Hij is nu in totaal een maand of 3 onder het zadel, we werken richting B-niveau dus.
Hij is in die tijd zo'n 3x per week ongeveer een half uur gereden.
Sinds een keer of 5 rijd ik er zelf op, spannend hoor!
Ben zelf een ponyruiter dus moest erg wennen, maar inmiddels kan ik hem al redelijk uitzitten en beter aanvoelen en worden we al meer een eenheid

In oktober heeft hij lekker 2weken vakantie gehad om alles te laten bezinken.
Toen ging het met de galop erg slecht, hebben we de zadelmaker langs laten komen en de ostheopaat heeft hem behandeld.
Hij is nu veel losser in zijn lijf en aan de longe gaat de galop al een stuk beter.
Linksom wil hij eigenlijk alleen maar goed aanspringen als we een balkje gebruiken, zodat hij wat meer sprong maakt met aanspringen als het ware.
Je kunt op de film ook duidelijk zien dat hij het qua balans ook nog erg moeilijk heeft in de galop, hij valt uit elkaar, galopeert als het ware in twee delen (achterhand blijft erg achter) en valt ook erg naar binnen.
Door middel van longeerwerk en zijn lijf mooi soepel te maken hoop ik dat dit straks beter gaat.
Als hij iets langer onder het zadel is kan hij op deze nieuwe plek ook mee naar buiten, dat zal een stuk prettiger zijn voor de galop.
Goed, vandaag dus voor het eerst les!
Hij was eerst flink gespannen, er hangt een wit spandoek in de bak die hij nog niet had gezien, daardoor had hij veel spanning in zijn lijf. Als ik ga doorzitten gaat dit beter, daarom zie je me dat op de film ook zoveel doen.
Ook helpt het om hem rond te rijden, wat hij erg gemakkelijk doet door met een weerstandbiedende hand te rijden.
Aan het eind van de les liep hij wel echt heel erg lekker!
Waar ik op moet letten zijn mijn handen, ik vind dat ik de teugels beter iets korter kan pakken zodat ik een constante verbinding heb, nu heb ik ze vaak net te los hangen zodra zijn hoofdhouding wat verandert.
We gaan in eerste instantie goed bezig met mijn eigen houding; dat ik zelf technisch correct ga rijden en hele duidelijke en lichte hulpen geef, zodat hij fijn aan het been blijft en op lichte aanwijzingen reageert.
Wisse is een erg meedenkend paard die snel leert en graag werkt, dus dat willen we graag zo houden en alles verfijnen.
Ik vind mijn zit al best netjes, als ik naga dat ik vorige week nog op mn haflinger rondcroste

Wel zie ik dat ik duidelijk wat mag afvallen, het zijn met name de vetjes die hobbelen
Het schakelen gaat al fijn, overgangen rijden vind hij nog lastig.
Ik moet nog wat stiller (en dus duidelijker) in mijn beenligging worden (en dan tegelijkertijd ook nog denken aan mn tenen, poehhh)
Ben helemaal dol op mn vent en was zeer tevreden met de les vandaag.
Nu ik het terugzie op film valt het uiteraard tegen met hoe het aanvoelde maar dat heb je natuurlijk altijd

Opbouwende kritiek en tips zijn van harte welkom!!!
Begin van de les, ronddraven (duidelijk met spanning hier!)
Draf linksom
Draf rechtsom
Galop rechts, mijn houding met aanspringen is compleet bagger; teugels op maat, rechtop zitten en tempo goed houden!
Hierin zie je duidelijk het eruit vallen
Galop links (ging verkeerd, zo gaat het meestal
) en wederom mijn bagger-houding!Van hand veranderen, dit vind ik netjes want hij loopt al best recht op de diagonaal!
Overgang stap-draf
Overgang draf-stap-draf
Langer maken, uitdraven
Uitstappen
, schoenen met chaps ben ik echter wel gewend. Denk dat het nog meer te maken heeft met het feit dat ik nu dus net begonnen ben met de overgang pony-paard en nog aan zijn gangen moet wennen. 

verder ga ik met bovenstaand commentaar mee, je komt er wel