3.5 jarige bonte Wisse @ work (1e keer les, op film)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

3.5 jarige bonte Wisse @ work (1e keer les, op film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 16:50

Vandaag had ik voor het eerst les met Wisse.
Sinds vorige week zondag staan we op onze nieuwe plek, waar het ons uitermate goed bevalt!
Hij loopt 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer, in groepsverband en met schuilgelegenheid, wat wil je als paard nog meer :)

Wisse is een 3,5 jarige bonte fries.
Hij is nu in totaal een maand of 3 onder het zadel, we werken richting B-niveau dus.
Hij is in die tijd zo'n 3x per week ongeveer een half uur gereden.
Sinds een keer of 5 rijd ik er zelf op, spannend hoor!
Ben zelf een ponyruiter dus moest erg wennen, maar inmiddels kan ik hem al redelijk uitzitten en beter aanvoelen en worden we al meer een eenheid :)
In oktober heeft hij lekker 2weken vakantie gehad om alles te laten bezinken.
Toen ging het met de galop erg slecht, hebben we de zadelmaker langs laten komen en de ostheopaat heeft hem behandeld.
Hij is nu veel losser in zijn lijf en aan de longe gaat de galop al een stuk beter.
Linksom wil hij eigenlijk alleen maar goed aanspringen als we een balkje gebruiken, zodat hij wat meer sprong maakt met aanspringen als het ware.
Je kunt op de film ook duidelijk zien dat hij het qua balans ook nog erg moeilijk heeft in de galop, hij valt uit elkaar, galopeert als het ware in twee delen (achterhand blijft erg achter) en valt ook erg naar binnen.
Door middel van longeerwerk en zijn lijf mooi soepel te maken hoop ik dat dit straks beter gaat.
Als hij iets langer onder het zadel is kan hij op deze nieuwe plek ook mee naar buiten, dat zal een stuk prettiger zijn voor de galop.

Goed, vandaag dus voor het eerst les!
Hij was eerst flink gespannen, er hangt een wit spandoek in de bak die hij nog niet had gezien, daardoor had hij veel spanning in zijn lijf. Als ik ga doorzitten gaat dit beter, daarom zie je me dat op de film ook zoveel doen.
Ook helpt het om hem rond te rijden, wat hij erg gemakkelijk doet door met een weerstandbiedende hand te rijden.
Aan het eind van de les liep hij wel echt heel erg lekker!
Waar ik op moet letten zijn mijn handen, ik vind dat ik de teugels beter iets korter kan pakken zodat ik een constante verbinding heb, nu heb ik ze vaak net te los hangen zodra zijn hoofdhouding wat verandert.
We gaan in eerste instantie goed bezig met mijn eigen houding; dat ik zelf technisch correct ga rijden en hele duidelijke en lichte hulpen geef, zodat hij fijn aan het been blijft en op lichte aanwijzingen reageert.
Wisse is een erg meedenkend paard die snel leert en graag werkt, dus dat willen we graag zo houden en alles verfijnen.
Ik vind mijn zit al best netjes, als ik naga dat ik vorige week nog op mn haflinger rondcroste :D
Wel zie ik dat ik duidelijk wat mag afvallen, het zijn met name de vetjes die hobbelen :Y)
Het schakelen gaat al fijn, overgangen rijden vind hij nog lastig.
Ik moet nog wat stiller (en dus duidelijker) in mijn beenligging worden (en dan tegelijkertijd ook nog denken aan mn tenen, poehhh)

Ben helemaal dol op mn vent en was zeer tevreden met de les vandaag.
Nu ik het terugzie op film valt het uiteraard tegen met hoe het aanvoelde maar dat heb je natuurlijk altijd ;)

Opbouwende kritiek en tips zijn van harte welkom!!!

Begin van de les, ronddraven (duidelijk met spanning hier!)

Draf linksom

Draf rechtsom

Galop rechts, mijn houding met aanspringen is compleet bagger; teugels op maat, rechtop zitten en tempo goed houden!

Hierin zie je duidelijk het eruit vallen

Galop links (ging verkeerd, zo gaat het meestal :( ) en wederom mijn bagger-houding!

Van hand veranderen, dit vind ik netjes want hij loopt al best recht op de diagonaal!

Overgang stap-draf

Overgang draf-stap-draf

Langer maken, uitdraven

Uitstappen

Vulina

Re: 3.5 jarige bonte Wisse @ work (1e keer les, op film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:39

Ik zie dat je je handen elke x omhoog 'trekt' met de overgang naar de galop. Dus eigenlijk zeg je nee met je hand en ja met je been.

schaapie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:41

Wat mij opvalt is dat je constant zit te drijven vooral een jong paard word dan al snel dood op het been.
Verder vind ik hem jammer dat je al zoveel doorzit, de stukjes dat die nog tegen hand komt zet die duidelijk zijn rug vast en begin jij een beetje te stuiteren.
Lekker wat meer tempo rijden en gewoon lichtrijden.
Over het aanspringen hou je handen laag en geef hem wat meer ruimte aan de voorkant zodat die ook weg kan.
Wel een leuk beestje om te zien toont niet echt al een fries maar meer als een rijpaard leuk!

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:48

Wat een super leuk paard!!

Ik wil je een tip geven: trek laarzen aan....was bij mij echt beter voor de beenligging, heb je veel meer steun aan. Verder zou ik niet doorzitten omdat je hem dan zo terug moet rijden om fijn te kunnen zitten dat het hele tempo eruit is. Maar het kan zijn dat je instructrice dat anders ziet, en dan moet je vooral niet naar mij luisteren!! ;)

Leuke combinatie hoor!!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 17:54

Ik zit niet te drijven, hij loopt namelijk al netjes door qua tempo (in draf althans, stap wordt hij wel snel sloom en moet ik daar goed op letten inderdaad) maar ik heb nog echt wat wiebelige benen, zal daarom eerder zo lijken denk ik. Verder leg ik wel mijn binnenbeen aan voor de buiging, dat vind hij nog moeilijk!

Normaal ben ik inderdaad meer aan het lichtrijden, maar hij wilde anders echt niet goed de bak door en ontspannen.

Het is trouwens een kruising fries x gelders type, maar toont inderdaad (gelukkig :D) als en gewoon rijpaard.

Geaaa (gefeliciteerd :) ) je hebt gelijk wat de galop betreft, mijn houding is daar echt compleet bagger! Ik moet mijn teugels denk ik iets korter houden en handen lager maar wel naar voren, verder ook beter rechtop blijven zitten ipv naar voren omdat ik zo graag wil :o

Sanny, ik heb meestal laarzen aan inderdaad maar de rits van mijn rechterlaars is vorige week kapotgegaan dus momenteel heb ik even niets anders dan schoenen met chaps of rubberen rijlaarzen. Met rubberen rijlaarzen kan ik voor geen meter rijden := , schoenen met chaps ben ik echter wel gewend. Denk dat het nog meer te maken heeft met het feit dat ik nu dus net begonnen ben met de overgang pony-paard en nog aan zijn gangen moet wennen.

Ik vond zelf ook dat het tempo iets hoger mocht, normaalgesproken loopt hij dan ook veel vlotter als ik hem zelf rijd.
Was de eerste keer les bij deze instructrice dus is even afwachten wat haar mening daarover is en hoe dat volgende keer gaat :)

We hebben trouwens ook geschakeld in draf maar dat stond niet zo duidelijk op de film, daarom heb ik dat niet geplaatst.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 06-12-09 18:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:00

Je houdng in de galop viel me ook op inderdaad. Probeer daar meer ontspanning en rust in te krijgen.

Daarnaast viel de maat van je zadel mij op. Ik mis de hand vrije ruimte achter je billen die je moet hebben voor de juiste drukverdeling. Ik zou daar even kritisch naar kijken. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 18:02

Wahaha klopt hoor, Silence :D
Dit is een 17,5 inch zadel en daar past mijn kont niet in...
Dit is dan ook een tijdelijk zadel, ik ben me nu aan het orienteren op een nieuw zadel, wat of een 18" maatzadel gaat worden of een maat 2 boomloos dressuurzadel :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:07

Wat een leuk paard! En voor zo kort onder het zadel gaat het ook helemaal niet slecht. Een paar puntjes nog. Ik mis de voorwaatse drang bij je paard. Misschien toch wat te snel gaan doorzitten, waardoor hij wat terug komt in tempo?
En ik zou echt goed werken aan je houding bij het aangalopperen. Als je hier niet snel verbetering in aanbrengt kan je problemen krijgen (houden) bij het aangalopperen. Je geeft nu zulke dubbele signalen aan je paard ('galop' met je benen en ' HO' met je handen) dat je paard het niet snapt. Je loopt het risico dat 'ie het straks helemaal niet meer doet.

Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:11

Dat is een goede stap +:)+ Ik hoop dat je er snel eentje vind.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:21

T ziet er al aardig goed uit toch. :D
Probeer anders voor de galop eens een touw om de hals erbij vast te houden, dan weet je zeker dat je handen niet omhoog gaan. 8-)
Volgens mij leun je btw bij de linkergalop meer naar binnen (bij t aanspringen) dan bij de rechter, weet niet of je het al eens geprobeerd hebt maar misschien eens juist wat meer op de buitenbeugel staan zodat er minder gewicht op zn binnenvoorbeen is?
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 06-12-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:27

Ik vind niet dat hij lekker ontspannen in zijn hals loopt. Voor een jong paard moet hij ruimte hebben voor, en lekker voorwaarts. Ook vind ik dat je wel heel veel met je teugels werk, zo ziet het er iig uit, misschien omdat je ze wel erg kort hebt? Wel vind ik dat de achterhand (er voor zo'n rustige draf) er goed onderzit. Zoek het tempo eens op, en ook met in galop aanspringen, hou hem niet tegen van voren, waarschijnlijk heeft hij de spieren nog niet om rustig en beheerst aan te springen, geef hem de ruimte in de overgangen. Als je dit door blijft doen ben ik bang dat hij die overgang van draf naar galop eng blijft vinden, en gespannen blijft.

Ik vind het trouwens wel een heel mooi beest!
Succes ermee! (:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:28

mooi paard!
Ik zou niet zoveel doorzitten op z'on jong paard.
En als je lichtrijdt probeer niet zo in het zadel te ploffen.
Je zit het paard aardig in de rug.
Verder vind ik er best goede momenten bij zitten!
Het is een plaatje van een paard!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:36

Op je kont zitten en meer achterover, niet zoveel aan het bit komen, benen rustiger, etc. etc. Alle fouten die je paard maakt komen, sorry dat ik het moet zeggen, omdat jij doorlopend verkeerde hulpen geeft; teveel teugeldruk + rukjes in zijn mond, uit balans zitten/ hangen, etc.
Dat je instructrice daar niet beter op let! Is ze gediplomeerd? Hoe oud en hoeveel ervaring met paarden heeft ze.
Verder vind ik dat je van een 3,5 jarige al flink wat vraagt! Leer het dier eerst eens op zijn eigen benen lopen voordat je hem in een houding probeert te krijgen en als die galop niet lukt wacht daar dan nog een aantal maanden mee totdat jij en je paard de juiste balans hebben.
Andere, strengere/ betere instructie zoeken is ook geen slecht idee.
Sorry, het klinkt niet leuk, maar je hebt een leuk paard; probeer dat zo te houden. Waar je nu me bezig bent is vragen om problemen en een paard wat nooit maximaal zal presteren voor zijn kunnen.

Kitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:37

daar is ie weer, knappe wisse! ik vind het een leuk dier, nou zie ik ook wat er "verkeerd"gaat in de galop.. ik zal even kijken of ik het goed uit kan leggen.. voordat je aangallopeert kan je proberen op de binnen hoefslag te gaan rijden, dan geef je de gallophulp en doordat je het hele paard een stapje naar buiten "trekt", dus de hoefslag op, begrens je de buitenschouder, waardoor hij met het goeie been aanspringt als het goed is *\o/* verder ga ik met bovenstaand commentaar mee, je komt er wel ;)

BelleA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:39

Leuk paardje! Jammer van dat eerste filmpje maar de rest was redelijk ontspannen! IK vind het alles niet heel slim dat je al zo veel door zit! Denk niet al te best voor zijn rug? Waarom doe je dit nu al?
Verder je houding in galop wat je al zei heeft wat werk nodig maar goed je weet het vanjezelf :D succes verder met je leuke paardje!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:45

Ziet er leuk uit hoor! De galop gaat idd nog wat onstuimig, maar ja niet alles kan natuurlijk in één keer perfect gaan he! :D

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:52

ik vraag me echt af..waarom in vredes naam op een 3 jarig paard doorzitten? ik hou daar zelf neit zo van..persoonlijk zit ik nooit langer door dan 5 minuutjes oid en dat nieteens iedere training,vind dat te voreg voor een jong paard.

probeer je paard wat meer drang naar voren te laten hebben,de achterhand ondertreed wel goed,maar ik vidn eht er beetje sloompjes en power loos utizien,eerst voorruit ;)

maar een heel stoer beestje! kan je aardig wat mee berijken hoor!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:00

Bedankt voor alle op en aanmerkingen :)

Zal even globaal reageren, anders raak ik het overzicht kwijt.

Bij jonge paarden ga ik normaal niet doorzitten, maar bij Wisse werkt het echt om hem te laten ontspannen. Alles wat hij doet in zijn lopen voel je aan in zijn rug. En ik voel echt duidelijk dat wanneer ik ga doorzitten, hij beter ontspant.
Dus vandaar het doorzitten vandaag, dat doe ik normaal dus enkel tijdens overgangen en stukjes om te oefenen en tijdens wat tempowisselingen bijvoorbeeld.
Maar dat stond ook al in de openingspost geloof ik :)
We rijden dan dus normaal ook een hoger basistempo en hebben zoals ik al zei ook zeker stukken voorwaarts geschakeld.
Ik heb hier ongeveer 4minuten geplaatst, van een les van een half uur, dus dat geeft dan ook geen juist beeld van hoeveelheid doorzitten enz.
Maar goed, voor zover mijn uitleg daarbij, dat is iets dat je dan maar moet geloven :D

Elcid, op jouw reactie ga ik maar niet in, dat slaat kant nog wal als je er niet irl bij bent en mij of de instructrice niet kent :=

De galop klopt zoals jullie het zeggen hoor, en gelukkig heb ik dat zelf ook door!
Ik zit inderdaad naar links op de linkerhand, dat was om te kijken of hij daardoor beter aan ging springen maar dat hielp zoals je ziet niet echt whaha.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:18

Filmpjes geven een veel beter beeld voor buitenstaanders dan foto's :)

Het valt mij ook op dat je veel doorzit. Als je paard daar op dit moment veel beter mee ontspant, klopt er denk ik iets niet in je lichtrijden. Dat is toch niet voor niets de aanpak met inrijden, het is minder belastend voor de rug. Met aangalopperen zie je het ook. Al vele passen van te voren schuif jij zelf wat naar voren en uit elkaar. Ga zelf dieper zitten en houd je paard bij elkaar, anders kun je hem misschien beter terugnemen als hij al enkele passen onder je vandaan loopt. Daarna weer opnieuw proberen. :)

Blijf zelf vooral ook ontspannen, het oogt nogal regelmatig wat geforceerd op je paard namelijk. Dat is jammer. Succes verder :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:51

Ik heb toch het idee dat het niet aan mijn lichtrijden ligt hoor; zoals gezegd heb ik er pas net zelf een paar keer op gereden (heb nog even nageteld en vandaag was de 5e keer dat ik erop zat en de 3e keer dat ik de galop erbij heb gepakt), bij andere ruiters loopt hij ook beter als ze een stukje gaan doorzitten. Hij gaat dan ontspannen, je kunt daarna weer gaan lichtrijden en dan voel je gelijk dat hij met veel meer souplesse en ruimte zijn passen maakt en zijn rug mooi loslaat.
Weet dat het apart klinkt en weet ook niet waar het door komt, maar toch is het duidelijk te voelen als je erop zit :?

De galop gaat bij zijn vaste ruiter wel veel beter hoor, dat komt echt doordat ik er nog onwennig opzit en daardoor naar voren duik en hem uit elkaar laat lopen |o

Edit; hij heeft last van zijn rug gehad en is daarvoor dus behandeld door de ostheopaat, misschien dat er bij doorzitten minder puntbelasting komt op de rug dan bij lichtrijden en hij daardoor losser kan blijven in zijn lijf?

evaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:25

Hey hoi!
Ik vind dat het er prima uitziet al hoor!
En het is nogal een overgang van haffie naar paard. Heb ik recentelijk ook zelf ondervonden ;) En het klopt ook dat hij beter ontspant als je doorzit. Hij is gewoon nog heel zoekende naar een juiste halshouding.
Ik ben trots op je!

loveNicos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:56

De overgang van draf naar galop zou ik beter voorberijden zodat je niet gaat zitten jagen waardoor je houding daarin dan ook beter wordt.
Als je eenmaal in galop zit is je houding niet zo slecht alleen om er te komen ga je jagen en dat zou ik niet doen.
Gewoon een kwestie van goed voorberijden en rustig aan doen ook omdat ie nog jong is. Dan heb je er later alleen maar profeit van.
Veder een leuk beessie.

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:59

wat een leuk dier! ik vind het stukje waar je aan het uitdraven bent meer ontspannen uitzien dan de waar je aan het doorzitten bent. probeer hem eerst op zijn eigen benen te laten lopen. iets meer tempo en laag met zijn hals. dan gaat hij over zijn rug lopen en dan zet hij hem niet meer zo vast. Je houding ziet er opzich goed uit, behalve bij de overgangen. De tip om een halstertouw om zijn nek te doen vind ik een goed idee. Als je je laarzen weer terug hebt kun je je benen misschien ook nog stiller houden.

Succes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 19:47

Bedankt voor de reacties weer :)

Heb vandaag even kort gereden om hem na de les van gisteren even door te bewegen en meteen een boomloos zadel te proberen. Lichtgereden en mooi op tempo gereden, dat kan hij perfect hoor; 1x zacht je been aanleggen en weg is ie :D
Ik heb 1x de rechtergalop erbij gepakt, helaas moest ik zo ontzettend wennen aan het boomloze zadel dat ik niet lekker kon zitten. Maar de overgang ging stukken beter nu ik bewuster op mijn houding lette; beter rechtop en handen stiller.

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:55

Ik zou bij zo een jong paardje nog niet gaan doorzitten. Ik heb dit bij mijn eigen paardje, die geen spieren etc had, ook gedaan en dat ging niet helemaal goed. Ook moet je (zoals je zelf zeg) wat beter op je houding letten tijden het aanspringen, en probeer ook op je benen te letten, je beweegt ze wat.

Verder moet ik zeggen dat het een leuk beestej is, die volgends mij wel ver kan komen, hij is lekker rustig (lekker om door te zitten zeg maar)