Flame @ work, ook nog met neckrope!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Flame @ work, ook nog met neckrope!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 23:19

Meestal open ik een topic gewoon om te laten zien waar ik mee bezig ben, maar deze keer ben ik ook wel op zoek naar tips. Ik kom mezelf aan de schanpaal nagelen zegmaar. :+ Ik rijd Flame nu bijna twee maanden, en we hebben al een enorme vooruitgang geboekt. Maar het kan altijd beter, en als je dacht al je probleempjes te kennen dan kom je op de foto's altijd nog meer aandachtspunten tegen. :Y)
Les heb ik, maar met een ander paard. Dit omdat ik van dat paard echt ontzettend veel kan leren, dus die kans wou ik niet missen.

Waar ik mee bezig ben/denk te zijn:
Rustig wat dressuren, soepeler maken, rechtrichten, de achterhand trainen. Mischien word het buikje ook nog wel wat slanker op den duur, maar daar geef ik niet zo veel om. Ook was ze in het begin nogal scheef (links) en dat steekt af en toe nog de kop op. Vooral op buitenrit, wil je ontspannen moet je alsnog aan de bak. :+ Vandaag viel het gelukkig mee.
Geen idee of er hier mensen zijn die dat kunnen zien, maar in het begin was ze rechtsachter wat stijf. Na een paar rondjes draven was het weer weg? Ik vermoed dat het van gisteren komt, ze besloot toen namelijk om achteruit de dijk af te gaan, en stapte daarbij in de struiken. %) Ze liep daarna wel goed, maarja je weet het nooit...

Het tuig:
Op bokt zijn er altijd mensen met onvoldoende kennis van rijden, die daarom het tuig maar afkraken. Nu ben ik helaas een makkelijk slachtoffer, met het bontje om het zadel passend te maken, en m'n bit dat een maatje te groot is. M'n ouders verklaren me voor gek, maar ik ben echt voor een zadel aan het sparen, dus hier graag geen opmerkingen over. Het bit zal ik eens overleggen, ik ga natuurlijk niet alles kopen voor een pony die niet van mij is. Ook weet ik dat ik wat aan de lange kant ben. Tot nu toe heb ik nog niet gemerkt dat ze daar moeite mee heeft. En tja het zadel is wat krap (oke oke mijn kont is gewoon groot) maar goed nog even sparen.

En nog even kort:

Mijn problemen:
-Het eeuwige voorover vallen/kijken. Bij voorkeur gooi ik daarbij ook m'n benen naar achter. }>
-Op m'n doos zitten ipv op m'n kont. Ja mannen dat vinden vrouwen nu eenmaal lekker aan paardrijden. :Y)
-Dingetjes op willen lossen met mijn handen. Foei Ciska foei! _-:(
+ Ik ben scheef, rechterbeen is simpelweg langer, dus die stijgbeugelriem ook. ;)
En dit kunnen jullie vast weer aanvullen? :D

Flame haar aandachtspuntjes:
-Onrustig in de aanleuning. Want alles wat er in die nieuwe vreemde bak gebeurd is zoooo leuk!
-Galop, eigenlijk alles wel. Ik vererger dat met mijn houding. Ze galopeert houterig, valt op de voorhand en naar binnen. Dan weer te snel, dan weer te traag.
-Wijken (in draf en stap.) Ze heeft hier moeite mee, soms richt ze wat meer op, soms krult ze juist dat nekkie op. Ook komt ze soms terug in tempo als ik te grote stukken in een keer doe.
-Schoudervoor, doe ik enkel nog in stap, om bijvoorbeeld even het binnenachterbeen wat te activeren, en haar achterhand wat te trainen. Ze komt regelmatig wat terug in tempo dan, en ik vergeet de aanleuning.
-Scheefheid dus, maar vandaag weinig tot niks van gemerkt. :)
-Ik zag op deze foto's dat ze af en toe kantelt? Dat is nieuw voor mij...

Waar ik op hoop:
-Tips voor mijn huidige problemen, liefst goed beargumenteerd en uitgelegd. :)
-Problemen die ik zelf over het hoofd zie, en tips daarvoor.

Je mag proberen alles wat ik fout doe op een botte manier naar m'n kop te slingeren, maar da's op eigen risico. }:)

Goed, na jullie voldoende voorbereid te hebben, durf ik nu de foto's wel te laten zien. :D

Allereerst, zo hobbelen we momenteel een beetje rond, dit is zegmaar de houding waarin het meeste werk word verichten. Losrijden gebeurt lekker lang en laag, daar helaas geen representatieve foto's van.
(schaam schaam sorry knorrie!)
1Afbeelding

Nog eentje, ik kan het niet laten, hier ben ik echt trots op. Aldus bokt zal er vast vanalles mis mee zijn, maar het bevestigd toch mijn gevoel dat ik haar regelmatig fijn aan het lopen heb.
2Afbeelding

Galop, fotograaf is er wonderbaarlijk genoeg in geslaagt om een "goed" moment te vinden.
3Afbeelding

Even draven, hier was ze zo te zien net wat onrustig in de aanleuning?
4Afbeelding

Stap, zo te zien een pasje opzij gaan.
5Afbeelding

Stukje wijken in draf, voor ons doen ging dit netjes. Er gebeurt nog niet veel, maar zolang ze voorwaarts en ontspannen blijft vind ik het al goed.
6Afbeelding

Ook een stukje wijken in draf, als het nou gewoon rechtuit draven was geweest dan was het een mooie foto. :')
7Afbeelding

Hier gebeurt wel wat, maar ik vind dat ik hier te veel met mijn binnenhand doe, en dat ze te veel stelling heeft.
8Afbeelding

En nu de echte problemen, want daar ben ik het meest mee bezig. Met stipt op een, de galop.
Hier een poging tot volte, wat op zich al riskant is want ze valt helemaal naar binnen en maakt er doodleuk een volte 10 meter van. Ook moet ik opletten dat ik niet te gespannen ga zitten, dan knijp ik mezelf uit het zadel. (Dat toch al aan de krappe kant is voor mijn dikke kont. :o )
9Afbeelding

En in draf, had dit nooit opgemerkt maar 't gaat hier toch echt even niet goed.
10Afbeelding

Wijken, ze kropt zich op (valt hier nog meer) en valt terug in tempo. Ik moet daar sneller op gaan reageren, gewoon weer vooruit rijden dan.
11Afbeelding

Maar, om het helemaal confronterend voor mezelf te maken... Wat blijft er over als we het hoofdstel weghalen?

In galop word op de hoefslag blijven al een hele uitdaging. Maar lieve cis, dat doe je ook op je zit, en niet met je prikker!!! Op je bips zitten dus...
12Afbeelding

Het word ook even pijnlijk duidelijk dat de onderlinge verhoudingen nog niet helemaal 100 % zijn, wanneer ik naar rechts wil en Flame gewoon naar links gaat. :o
13Afbeelding

Maar... We kunnen het wel!
14Afbeelding

En natuurlijk nog een "blooper."
Want ook zonder handen en bit kan ik mijn paard "in de krul" rijden. :+ (Grapje uiteraard!)
15Afbeelding

En nog in een linkje, ik even poseren:
http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/Chase%20en%20Flame/IMG_7903.jpg?t=1259529106

En de fotograag even een rondje stappen. Marion bedankt, ik ben niet snel tevreden met foto's van mezelf, maar hier ben ik superblij mee!!! Dat ik ze op HAW durfde te zetten bewijst dat denk ik wel. :)
http://i213.photobucket.com/albums/cc158/Cisiiie/Chase%20en%20Flame/IMG_7890.jpg?t=1259529400

Kom maar op, ik ben er klaar voor! }>

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:23

Malle Mis Foy :wave:
Wat een heerlijk beest heb je zeg :~
*Hakken uitdrukken
*Tenen naar binnen
Verder vind ik jullie een leuke combi ;)

Gypsy

Re: Flame @ work, ook nog met neckrope!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 23:24

Wow dat was snel!
Oeeehh schaam hoe kon ik dat over het hoofd zien. Help wat confronterend weer... Hang wel een gekleurd stiekje in d'r manen zodat ik er aan denk. :))

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:25

ik ga mee met de post van mitchall
zie op bijna elke foto de spoor tegen de pony aan. als je je hakken uitdrukt en je tenen naar binnen is dit verholpen.

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:29

cissie leuke foto's
Flame zit al lekker in zijn wintervacht :o
Vindt het er goed uizien ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 23:30

borrie01 schreef:
ik ga mee met de post van mitchall
zie op bijna elke foto de spoor tegen de pony aan. als je je hakken uitdrukt en je tenen naar binnen is dit verholpen.

Als ik riant tel, dus ook de foto's waarop het niet goed te zien is, dan zijn dat er 7.
Ik gebruik ze voor het wijken, om net wat duidelijker een zijwaartse hulp te kunnen geven. Dus als ik dan veel foto's van wijken neerzet kan het inderdaad zo zijn dat ik dat spoortje veel gebruik. ;)
Maar wat betreft m'n hakken/tenen heb je helemaal gelijk. :j

Thx iris! :D

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:31

Ik vind het spoorgebruik er ook niet zo fijn uit zien. Maar als je paard (ook zonder hoofdstel) niet goed reageerd op je been.. Waarom rijd je dan met sporen?
Je beschrijft namelijk zelf dat jij naar rechts wilt en de pony naar links gaat :+

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:32

Dat je ze erop durfde te zetten :P.
Ik vind het er netjes uitzien! Eigenlijk geef je zelf het meeste commentaar al. Over je zadel durf ik niks meer te zeggen ;)(scheelt dat ik er ook geen verstand van heb :P).
Misschien af en toe wat rechter op gaan zitten, maar dat kan ook vertekenen door de jas misschien!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 23:35

Erpel schreef:
Ik vind het spoorgebruik er ook niet zo fijn uit zien. Maar als je paard (ook zonder hoofdstel) niet goed reageerd op je been.. Waarom rijd je dan met sporen?
Je beschrijft namelijk zelf dat jij naar rechts wilt en de pony naar links gaat :+

Haha klopt, links dat leek mevrouw veiliger, minder enge dingen. :z
Gewoon zonder spoortjes reageert ze prima, alleen ik merk dat ik met duidelijker kan zijn met zijwaartse gangen. En ik moet eerst door een superdikke wintervacht geen voor ik uberhaupt haar buik raak hé? ;)
Niet als flauw smoesje ofzo, maar dat scheelt wel. Zonder hoofdstel gebruik ik ze inderdaad ten onrechte, dat wel. Had er nu niet over nagedacht, maar volgende keer gaan ze dan af. :j

@Hiltje86: Nee dat voorover zitten doe ik helaas echt zelf. Soms komt het door m'n rug, maar ook die kon ik vandaag niet de schuld geven. Shame on me dus!
En ja ik vind het echt doodeng om ze erop te zetten, maar ik heb gewoon af en toe een schop onder m'n kont nodig. Alleen wel met een kussentje ertussen graag want het is allemaal echt heel confronterend. :o

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:20

Ha die Flame :P (en Cis :P)
Ja, had die pony nog nooit zien lopen, is in het echie toch weer anders haha.

Er zaten hele fijne momenten bij maar ook hele onrustige momenten.
Het is dat ik zelf alleen wel 1 rondje erop gestapt heb maar zou zeggen dat het zeker geen makkelijke pony is om 'constant' te rijden.

Je weet zelf waar je aan moet werken, op Schimpie aan de houding werken zal ook wel helpen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:08

Nou Miss Malfoy.. je bent wel heel erg groot voor die pony, dat zadel is echt véééééél te klein.. jij durft, arm dier :D
Nee hoor, je onderbouwt je tekortkomingen zelf al, dus als je daar aan werkt, gaat het vast goed komen.
Is dat die pown uit zonnemarie?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:05

Hey! Marion daarom was ik zo blij met jou, jij kreeg die fijne momenten ook echt op de foto. :D
Ik maak het mezelf ook niet makkelijk, maar goed, hopelijk helpen de zijgangetje weer wat om haar achterhand sterker te maken, en word de galop dan ook beter. :)

Haha Mariska wat een dierenbeul ben ik he. :P
Jup dit is de Flame uit zonnemaire. Mag nu in de bak bij stal zonnemaire rijden, nou da's luxe hoor! En ondertussen knutsel ik idd fijn verder aan m'n tekortkomingen, zowel op schimpie en chiel als op Flame. :j

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:49

heee bekend plekkie voor mij !!
Leuke foto's , lekker genieten hoor !!
Waar staat deze pony? Niet daar op stal toch ?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:52

Flame staat er tegenover zeg maar, alleen de bak is daar nogal glad nu, dus vandaar. :D Haha genieten doen we zeker, beetje dresuren, en op z'n tijd lekker naar buiten. :)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:15

ziet er leuk uit! het commentaar geef je zelf al. Het klinkt misschien raar, maar als je je handen heel hoog draagt (niet de pony in de weg zitten dan natuurlijk) ga je vanzelf achterover zitten. het is een questie van gevoel krijgen hoe je zit. zonder beugels rijden is dan ook goed. probeer je zitbeenknobbels eens te voelen. Je kunt ook een keer al je commentaar op een blaadje schrijven en het dan met een wasknijper in de manen vast maken (zodat je het kan lezen). Naar je commentaar kijk je liever niet:P dus misschien kijk je dan wel meer voor je. of overdreven om je heen kijken. Als je wel op het blaadje kijkt, weet je wel weer waar je aan moet denken:P

Succes!!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:17

Hahaha dat vind ik wel een hele leuke! Zal ik woensdag als ik weer ga rijden eens proberen. :j
Dat van die handen vind ik lastig, maar het proberen waard. Probleem is dat het zadel me ook nog naar voren gooit, het ligt niet helemaal recht zegmaar. Maar het is hoe dan ook een aandachtspunt, dus ik ga het eens proberen. :)

xHanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 16:35

Over de galop...

Ook in galop moet je hulpen geven! Dus als je een volte rijdt (en hij valt naar binnen) wel gewoon je binnenbeen en buitenbeugel gebruiken, hetzelfde watje in draf en stap ook doet. Dan gaat hij er maar even vandoor of schiet hij naar buiten, dat is niet zo erg.

Verder, je houding, maar daar ben je je volgens mij al wel van bewust.

Veel succes :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 16:39

Dankje! Dat wil ik inderdaad nog wel eens vergeten. Ik heb dan namelijk ook geen aanleuning meer, het word erg moeilijk om contact te houden met de mond, en bovendien moet ik erg mijn best doen om netjes te blijven zitten... Dus ik probeer vooral om in draf en stap de achterhand te trainen. Dan zou de galop in principe ook beter moeten worden.
Bedankt voor je tips!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:47

Vooral met een dressuurzadel kun je je beugels wat langer laten. Je hebt waarschijnlijk, zoals bijna iedereen, leren rijden met een veelzijdigheidszadel. Hierbij is het geen probleem om je onderbenen naar achter te doen en wat voorover te leunen, dat geeft je paard ook meer de ruimte om met de achterhand te gaan werken en je hebt een correctere houding. Met een dressuurzadel kun je je beugels langer doen en dan zit je lichaam gelijk in de juiste houding en zul je ook minder voorover vallen.

Hoop dat je het op prijs stelt :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 13:54

Hey, dankje!
Hhhm, ik heb ze eigenlijk expres korter gedaan. Had ze eerst langer, maar dan had ik eigenlijk geen steun aan de wrong, en dan ging het helemaal mis. Vind het erg lastig. Vandaag ga ik helaas niet meer, maar ik zou eens kunnen kijken hoe het nu gaat als ik ze langer maak. Op de andere twee paarden rijd ik met een wintec, van isabell werth. Daar zit ik fijner op vind ik. Het voorover vallen houd ik altijd helaas wel, dus dat is een kwestie van oefenen vrees ik.
Maar natuurlijk stel ik het op prijs. :D

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 14:42

Heb niet alle reacties gelezen maar als je met het wijken kijkt waar je heen gaat neem je je paard al makkelijker mee.
Verder inderdaad goed hakken uitdrukken, dat bespaart onnodig spoorgeprik :)
Je zit wel netjes recht, als je kijkt waar je heen gaat zit je ook recht met schouders en nek.

wel heel knap dat je met neckrope kan rijden (Y)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 14:44

Hé, dat is idd een goede ja. Heel erg bedankt. :)
Dat soort dingetjes versloft af en toe wat, goed dat je me er aan herrinert. :j

noor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:56

Knap van die neckrope!
Verder moet je meer gaan zitten op je kont, maar dat geef je zelf ook al aan :P
Je pony mag wel wat lager lopen, iets meer op die loodlijn, dan zal ie ook meer beengebruik tonen.
Ik vind je eigenlijk neit echt te klein voor het zadel hoor, valt heel erg mee!
je hebt hem wel al lekker aan het lopen! :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 23:05

Thx!
Loodlijn komt vanzelf wel, is over het algemeen een kwestie van tegen de hand aan rijden. Maar bij het wijken moet ik er inderdaad op letten, dan vergeet ik dat een beetje en drukt ze haar neus eruit. Dankjewel!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:06

Wel sporen en geen bit, vind ik persoonlijk wel een beetje raar, vooral als je er ook niet mee om kan gaan.
Je paard zal steeds minder reageren als je m zo prikt de hele tijd. Ik vind het wel knap dat je met een neckrope durft te rijden, maar ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als je op die manier naar buiten gaat te rijden. En Is het de bedoeling dat je zo hard aan de neckrope trekt? Een bit is een obstuctie voor de luchtwegen, maar ik denk dat zo'n strakke neckrope nog net wat vervelender is als een bit.
Natuurlijk kan ik deze opmerkingen alleen maar maken aan de hand van de door jou geplaatste moment opnames dus wie weet is het in reall life een stukl minder als t lijkt.
Ziet er wel uit alsof jij en je paard er plezier in hebben. Maar als jou paard steeds de mogelijkheid krijgt om te kiezen wat die zelf wilt snap ik dat zekers ! Hihi.
Succes!