Label Dee @ Dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roverrr

Label Dee @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:16

Vandaag heb ik Label weer gereden, ik rij hem twee keer in de week en we rijden niet op echt op een niveau. We gaan binnen kort wel starten in de B.
We hebben nog wel wat misverstanden, en het gaat natruulijk niet allemaal super, maar het begin is er.

Onze problemen zijn dat waneer ik een overgang terug rij ik hem gelijk helemaal kwijt ben, maar als ik bijv. aandraaf heb ik dat niet. Daarnaast mijn houding, ik val naar voren, en ik moet mijn schouders naar achter houden. Veder mis ik vaak het contact, en mag Label wat meer op zijn achter hand gaan lopen. Ook heb ik heel veel moeite met hem uit te zitten bij het doorziten, dus hij moet een wat rustiger basis tempo krijgen, maar daar zijn we allemaal aan het werken. :)
Verder heb ik óok nog dat hij zich op een gegeven moment heel erg gaat spannen, en dan gaat die z'n kiezen op elkaar 'klapperen' en gaat die zijn hals heel erg op krullen, en gaat die met z'n hoofd tegen zijn borst lopen, en ik kan hem dan voorwaarts rijden, teugel geven, rustiger rijden, aandrijven, van alles, hij blijft daar dan lopen, hebben jullie daar tips voor?

Afbeelding
Hier raak is dus het contact kwijt.
Afbeelding
Hier begint die te diep te lopen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier heb ik weer de teugels te los, waardoor ik gelijk m'n aanleuning kwijt ben.
Afbeelding

En nog een filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=mJg4dQ7gFGA

Nou, ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :)

Smoethie

Re: Label Dee @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:36

beetje wazige foto´s voor cometaar,
maar mijn tips zijn ga terug naar de basis.
probeer hem eerst wat meer te laten lopen naar jou hand. Hij loopt nu voor mijn idee (kan moment opname of kwaliteit zijn) een beetje zijn eigen gangetje:
Dus als hij zo graag zo diep loopt probeer je hem daar uiteraard uit te halen doet die dat niet ga figuren rijden met stelling zodat die zijn hoofd bij bepaalde oefeningen wel ophoog doet. Verder teugels op maat en ben je hem kwijt gewoon weer beginnen en niet op geven
Wel:
Vind ik jullie een super combie
Is niet aangevallen bedoelt dit bericht
jullie gaan er zeker komen!

jillyz199

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:39

Het ziet er wel leuk uit. Blijf wel contact houden, maar dat gaf je zelf ook al aan. Misschien even een tijdje met hem lang laag rijden zodat hij niet zijn kin op z'n borst kan doen. Dat tijdje volhouden en dan weer oppakken :).

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:39

Hey!

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn eigen paardje, ik heb nu ontdekt dat als hij zo achter de teugel gaat lopen dat dat komt doordat ik hem niet rij. wat ik daarmee bedoel is dat ik eigelijk de teugels te los laat, en hem niet voorwaars laat lopen. (waardoor zijn achterhand er ook niet goed onderkomt)
Ik zag bij redelijk veel fotos dat je niet zo'n goede contact had met zijn mond, probeer ten eerste te verkomen dat hij zo gaat krullen door te drijven, niet constand, maar als hij maar iets terugvalt direct weer door laten lopen, zo hou je hem ook bezig en gaat hij geen andere dingen zitten doen, gaat hij alsnog zo lopen krullen neem dat de teugels wat korter en laat maar goed voorwaarst lopen. soms hielp dat ook niet met mijn paard, en dan gaf ik hem een klein schopje waar hij wat gespannen van werd, en weer omhoog kwam, dan reed ik hem weer naar de plaats waarik hem wou hebben. Of dat laatste bij jou helpt weet ik niet, ik vind het niet zo'n goede manier, omdat hij dan wel gespannen word, maar het heeft wel geholpen..

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel!

Succes verder!

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:46

Ik ga mee met het eerste commentaar. Ga er asjeblieft niet teveel aan prutsen en rijd hem eerst lekker actief op de achterhand en probeer hem terug in tempo te krijgen met je zit. Dan kun je werken aan aanleuning/oprichting. :)
Ik vind jullie echt een supercombi, heel veel succes! :D

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:49

Iniedergeval bedankt voor de reacties, en vooral de tips!

@ Smoethie: Het is wel zo dat hij heel makkelijk in zo'n houdingetje gaat lopen, maar meestal als die dat doet gaat dat samen met dat ''kaak klapperen''. Maar dat doet die al bijna niet meer, af en toe nog.
@ jillyz199: Dat kan ik inderdaad wel gaan proberen!
@ As_LoveYou : Ik denk dat een schopje niet gaat werken, want als ik m'n been er nu al aandruk schiet die al de lucht in zegmaar, haha daar is die heel gevoellig op. Maar sowieso meer contact houden.
@ noekk_: Neee ik ga geen dingen zomaar doen zonder les of wat dan ook, haha :P bedankt! ;)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:51

je kan proberen om voorwaarts/ neerwaarts te rijden...meer tempo.. en lichtrijden daarbij...
loopt ie te klapperen met zijn tanden of is het knarsen?

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 19:02

tylando schreef:
je kan proberen om voorwaarts/ neerwaarts te rijden...meer tempo.. en lichtrijden daarbij...
loopt ie te klapperen met zijn tanden of is het knarsen?

Het is echt klapperen, hij gaat er ook met z'n hoofd bij schudden, ik dacht eerst dat het aan z'n bit lag, maar met een ander bitje doet die het ook. En hij word ook bitloos gereden, en dan doet die het volgens mij ook.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:05

ik zou in ieder geval eerst contact met hem proberen te krijgen door voorwaarts/neerwaarts te gaan rijden...goed tempo zodat je wat druk op je teugels gaat voelen....
dat klapperen weet ik niet , sorry...

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 20:03

tylando schreef:
ik zou in ieder geval eerst contact met hem proberen te krijgen door voorwaarts/neerwaarts te gaan rijden...goed tempo zodat je wat druk op je teugels gaat voelen....
dat klapperen weet ik niet , sorry...

Okee, dat zal ik eens gaan proberen.
Ik denk trouwens dat dat klapperen spanning is, of juist ontspanning ;)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:06

Op sommige foto's lijk je een beetje voorover te vallen... Verder vind ik het er best vriendelijk uit zien. Jullie komen er vast wel! :)

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:42

Mijn paard klapperd ook vaak, maar dat is van de ontspanning. Klinkt raar maar misschien is het ook zo bij die van jou. Succes ermee!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 21:20

SabriineW schreef:
Mijn paard klapperd ook vaak, maar dat is van de ontspanning. Klinkt raar maar misschien is het ook zo bij die van jou. Succes ermee!

Jaa dat denk ik ook dat het is, maar hij doet het op verschillende momenten, soms gewoon rustig zegmaar, dan ontspant die ook echt. Maar ook juist als die gespannen is, dan is het net zo'n rateltje, haha. En dan gaat die zich ook zo opkroppen in z'n hals.

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:29

Ja dat doet de mijne precies hetzelfde! Maar zelf doe ik er niet zo veel aan. ;)

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 07:58

SabriineW schreef:
Ja dat doet de mijne precies hetzelfde! Maar zelf doe ik er niet zo veel aan. ;)

Haha okee, ja ik rij nu ook gewoon door, want er valt geloof ik ook niet zoveel aan te doen. Als ik bijv. een kleine ophouding geef dan stopt die even, en daarna gaat die er gelijk weer verder mee. Maarja, dat is oppzich niet echt een probleem verder.

obaileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:54

hey
als eerste je hebt een leuk paard:D
maar wat ik zie op de foto's, is dat je je teugels veel te lang hebt
is daar een reden voor? zo niet:
pak ze dan een stuk korter dan komen jou handen ook verder naar voren en zet je ze niet zo vast op het zadel(dat lijkt nu namelijk zo) dus draag je eigen handen. en rijdt hem dan lekker voorwaarts.
pak je teugels nou ook niet te kort anders trek je hem dus in dat krulletje.
waneer hij gespannen is lekker vw nw rijden.
als hij in zijn krulletje blijft lopen kunt je het ook eens een keertje afdwingen zegen waar jij hem wilt hebben.
en als ie ontspant daar in, jij ook ontspannen!

veel succes!!

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:28

Je moet je teugels een stuk korter nemen! En ga oefenen oefenen oefenen! In een proef kan het natuurlijk niet zo maar geberuen dat je je teugels oppeens laat vieren. Ook zit je (op de meeste foto's) in de stoelzit. Probeer je hakken goed in een rechte lijn met je rug/schouders/achterhoofd te houden!

shanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 21:59

jammer van de wazige foto`s,
vergeet geen contact te houden, en ik zou hem eerst lekker lang en laag rijden :) verder ziet het er goed uit!

Serenalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:06

het ziet er wel mooi uit op het filmpje :D
toch weer heel anders dan op de foto's
Hij gaat toch aardig hard in de draf, aangezien je ook niet elke x contact heb (heb ik zelf ook problemen mee ;) )
Probeer eerst terugtegaan naar de basis en dan lekker ontspannen werken, dan kan je later het andere weer oppakken.
je zit trouwens wel mooi stil :)

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 02:26

Leuke combinatie zijn jullie. Maar nog wel verbeterpunten.
Ik zou de teugels een stuk korter pakken. Ze hangen wel erg los als ze los komen te hangen.
Ik vind je stijgbeugels eigenlijk ook vrij kort zitten. Soms zit je in een stoel houding. Ik zou ze een gaatje langer doen.
Verder valt hij ook wat op de voorhand.
Probeer toch veel overgangen te rijden, voltes. En naar je hand toe rijden. door wat meer aan te drijven met been. Wel voorzichtig. Tempowisselingen?

Vind wel dat je, je handen netjes stil en bij elkaar houdt. Het rijden zelf geeft een vriendelijk beeld.
Jullie komen er wel.

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 15:02

Ik had inderdaad van de week mijn beugels een gaatje langer gedaan, het is een beetje zoeken want op dit zadel zit het niet zo lekker als ik lange beugels heb, door die kniewrong enzo.
Verder over die teugels zal ik op gaan letten. Haha.
En met dat harde draven, hij moet sowieso minder hard in z'n tempo. Maar als ik bijv. een rustige draf rij, en ik laat hem hals strekken gaat die gelijk 2x zo hard lopen, en mij is altijd geleerd dat als je een paard langere teugel geeft en hij gaat gelijk lopen rennen/harder draven dat je hem dan te veel bij je heb gehouden. Maar dat is niet de reden dat hij zo hard draaft, dat komt eigelijk omdat ik als ik er op zit niet echt doorheb waneer we te hard gaan. :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 16:32

Ik zou je beugels zo laten. Je benen liggen namelijk mooi stil en aangesloten tegen je zadel aan. Wanneer je de beugels langer maakt loop je het risico dat je de steun van de wrongen kwijt bent je benen gaan wapperen.

Ik heb bij het filmpje wel een beetje het idee dat je alleen bezig bent met de voorkant. Hij zwaait een keertje achter uit, de hoeken rijd je niet in en ik zie je niets voorbereiden. Je zegt hierboven ook al ergens dat hij meteen omhoog vliegt als jij je benen aandrukt. Je paard moet natuurlijk goed aan het been zijn, maar wel het contact van je kuit accepteren.

Je gaat inderdaad hard en je bent zelf te snel in je lichtrijden. Probeer veel overgangen terug te maken. Doordat jij hem in zijn eigen tempo laat lopen en steeds die teugels in een boogje hebt, is het helemaal niet zo gek dat je paard zijn neus eruit drukt, of juist te diep komt zodra jij hem met je hand opvangt.
Probeer in het losstappen al te schakelen, kijk of je wat kunt verruimen en daarna op je zit terug kunt laten komen. Pak ook het halthouden erbij en bouw zo langzaamaan het tempo op. Blijf ook niet steeds in hetzelfde tempo doorkachelen, want daar maak je hem niet beter van. Blijf schakelen in tempo en dan met name natuurlijk schakels terug, dus langzamer. Gewoon kleine stukjes en dan mag hij weer in zijn eigen tempo. Hij moet zich namelijk een nieuw basistempo aanwennen en daar moet je wel echt fanatiek mee bezig zijn.

Je galop heeft geen sprong. Het lijkt ook op het wazige filmpje alsof je niet meebeweegt met je handen. Probeer hem in de galop juist wat meer te laten galoperen en maak daarin weer schakels naar voren toe. Hij moet omhoog met die benen! Ik heb in elke bocht het idee dat jij hem terug naar draf laat gaan!

Roverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 17:43

Annetje schreef:
Ik zou je beugels zo laten. Je benen liggen namelijk mooi stil en aangesloten tegen je zadel aan. Wanneer je de beugels langer maakt loop je het risico dat je de steun van de wrongen kwijt bent je benen gaan wapperen.

Ik heb bij het filmpje wel een beetje het idee dat je alleen bezig bent met de voorkant. Hij zwaait een keertje achter uit, de hoeken rijd je niet in en ik zie je niets voorbereiden. Je zegt hierboven ook al ergens dat hij meteen omhoog vliegt als jij je benen aandrukt. Je paard moet natuurlijk goed aan het been zijn, maar wel het contact van je kuit accepteren.

Je gaat inderdaad hard en je bent zelf te snel in je lichtrijden. Probeer veel overgangen terug te maken. Doordat jij hem in zijn eigen tempo laat lopen en steeds die teugels in een boogje hebt, is het helemaal niet zo gek dat je paard zijn neus eruit drukt, of juist te diep komt zodra jij hem met je hand opvangt.
Probeer in het losstappen al te schakelen, kijk of je wat kunt verruimen en daarna op je zit terug kunt laten komen. Pak ook het halthouden erbij en bouw zo langzaamaan het tempo op. Blijf ook niet steeds in hetzelfde tempo doorkachelen, want daar maak je hem niet beter van. Blijf schakelen in tempo en dan met name natuurlijk schakels terug, dus langzamer. Gewoon kleine stukjes en dan mag hij weer in zijn eigen tempo. Hij moet zich namelijk een nieuw basistempo aanwennen en daar moet je wel echt fanatiek mee bezig zijn.

Je galop heeft geen sprong. Het lijkt ook op het wazige filmpje alsof je niet meebeweegt met je handen. Probeer hem in de galop juist wat meer te laten galoperen en maak daarin weer schakels naar voren toe. Hij moet omhoog met die benen! Ik heb in elke bocht het idee dat jij hem terug naar draf laat gaan!

Over die hoeken, dat klopt dat ik die niet inrijd, maar dat komt omdat het hier veel geregend heeft en de hoefslag heel zwaar en modderig is, dus daarom rij ik de hele tijd op de binnenhoefslag.

Verder ga ik er aan werken, morgen heb ik les, en dat kan ik wel even gebruiken want dat was alweer een tijdje geleden. Iniedergeval bedankt voor de tips!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:06

Ook als je op de binnenhoefslag rijdt (dacht ik al te zien namelijk) kun je hoeken rijden. Je rijdt nergens een strakke wending. Allemaal losse grote voltes, afgesneden hoeken enz...een beetje te makkelijk allemaal. Als je echt op de binnenhoefslag rijdt, hoor je ook een hoek door te rijden. De binnenhoefslag is over net zover van de gewone hoefslag af, dus ook in de hoek. Het is wel moeilijker om een mooie hoek te kunnen rijden zonder steun van de wand, maar ik denk dat je op de korte zijdes wel ietsjes langer rechtuit kan dan je op het filmpje doet.

Succes met je les! +:)+
Ow en ik vind je paard trouwens echt prachtig, dat mag ook wel even gezegd.

Boschher1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:20

Allereerst wil ik zeggen dat je echt een super mooi paard heb. Ik heb het idee dat hij over zijn tempo heen loopt. Hierdoor kan hij zijn achterhand er niet goed onder plaatsen. Mijn tip is om eerst controle over zijn tempo te krijgen. Dus veel overgangen rijden en ervoor zorgen dat als hij harder wil, jullie zachter gaan rijden en als hij zachter wil, ga je harder rijden.