Tataaa!!!! Voor het eerst op Tallie gezeten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:57

flair schreef:
Prima, ga eerst maar eens wat verstand opdoen voor je wat over andere mensen zegt die er duidelijk WEL verstand van hebben.


Dat is niet de issue schat. Maar ja, then again, je slaat wel eens vaker net de plank mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:58

Inderdaad geen opstapje. Je probeert met het hangen al te oefenen door gewoon in de beugel op te stijgen, zijn ze daar nou heel bang voor, dan laat je iemand je een voetje geven. Maar probeer het in het midden van de bak te doen. Mocht hij nou bangig zijn en gaan lopen draaien. Zet hem of haar dan tegen een veilige omheining zodat ze niet alle kanten op kan. Of probeer enig respect af te dwingen voor degene die hem vasthoudt. Eerst rustig hangen, dan wat stappen terwijl je hangt, geef hem ook eens een klopje op zijn hals, op de plek waar de beugel hangt terwijl je hangt. Als ze daar ontspannen en relax in is, dan kun je rustig gaan zitten. Eerste keer alleen paar keer op en af stappen. Vaak kun je aan het hoofd van het paard wel zien hoe hij erover denkt. Als dat lekker gaat, ga je de volgende dag erop zitten en stappen, nou en dan aan de longe een drafje. En ik doe altijd 2 dagen werken, 1 dag vrij........zeg altijd voor de gein, laat ze er maar een dagje over nadenken. Bij echt lastige ga ik wel door iedere dag, maar ligt er wel aan op wat voor manier lastig!

Succes

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 13:58

Citaat:
de foto giga vertekend

Als jij dat zegt heb ik daar vrede mee.

Wij Westerners Cool maken onze paarden meestal zadelmak in een round-pen, een ronde bak van circa 15 meter doorsnee.
Hierdoor verklein je de 'vlucht'ruimte van je paard en blijft de snelheid ook beheersbaar.
En opstappen idd in het midden, nadat zadel met losse beugels en hoofdstel geen 'onbekenden' meer zijn.
Als je niet direkt aan het bit wilt komen kun je een halster met touwen eraan gebruiken om mee te sturen.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 14:05

Zie je dat de toon veranderd, zodra iemand zich openstelt voor kritiek en eens doorvraagt wat er nu precies bedoelt wordt?? Dat heet "je kwestbaar opstellen". Doe je dat, dan is er echt niemand die je dan belachelijk gaat maken hoor !
Laatst bijgewerkt door Mause op 13-05-03 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 14:08

You're absolutely right Mause!
Wereld van verschil!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 14:33

Zoals ik sommige paarden zadelmak gemaakt heb zet ik niet neer op dit forum omdat ik dat eigenlijk toch wel erg gevaarlijk vind dat andere dat even gaan uitproberen, doe het zelf eigenlijk liever ook niet meer zo.

Maar ik longeer hem met zadel, hoofdstel, beugels los bijzetje eraan en zorg dat hij fijn in de hand wordt, op het moment dat het dier begint te ontspannen onder dit alles kun je gaan hangen en op het moment dat dat makkelijk genoeg gaat kun je er heel voorzichtig opgaanzitten, kijk uit dat je hem niet prikt, steek eerst je rechtervoet in de beugel en blijf verlicht zitten, liefst iets naar voren, dan kun je gaan stappen en evt. gaan draven. Als er wat gebeurd is er maar een weg en dat is naar voren. Vergeet niet continue te blijven praten en continue het dier te belonen voor alels wat hij goed doet, klontjes of brokjes zijn erg handig
Dit was in het kort hoe zadelmak maken in zijn werk gaat, het verschil is alleen dat iedereen de details net wat anders aanpakt en die details maken het verschil.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 14:48

sugarmiss: dit is ook een soort van roundpenn!. met rot hek. Ik vond dat ook een betere plaats dan om gelijk te de rijbaan in te gaan. Ik heb wel een beetje afgekeken tijdens mijn westernlogeerpartij Haha!

effe denken hoe ik het het beste neer kan zetten wat ik bedoel.
Ik ben met tallie altijd al bezig geweest met "hoger" te staan, op een stoel ofzo ernaast (invlechten e.d., een slimme meid is op haar toekomst voorbereid Schijnheilig ). Het lijkt mij dus vanuit die postitie een kleine stap om te gaan hangen, erover heen te gaan hangen, dit oefen ik ook spelenderwijs. Eigenlijk zie ik dus het opstijgen van de grond als een stap verder dan dat ik ben. Ik denk namelijk dat het van de grond opstijgen onhandiger gaat (ook met voetje) dan als je het vanaf een opstapje doet (ik ben ook geen 18 meer Knipoog ). Bovendien is opstappen vanaf een verhoging beter voor een paard zn rug (is mij verteld, soms luister ik best wel) dan als je er zo aan gaat hangen, dus kan ze er maar beter gelijk aan wennen dat ik zo op stap. stappen en draven etc aan de longe begin ik pas aan als mn instructeur een keer tijd heeft.
zo had ik het bedacht dus. hek had in dit geval een beter hoogte dan een stoel. En ook dit hadden we al veel vaker geoefend. En dan is mijn theorie weer ze kan er maar beter jong aan gewend zijn dat ik alles gebruik om op te stappen, dan dat ik later een keer iets wil en ze vindt het eng. Maar wellicht staat niet ieder jong paard daar zo voor open staat als Tal.

en effe over de 'sfeer': ik vind het een beetje vaag dat je na het plaatsen van een topic eerst een heleboel negatieve berichten over je heen moet laten gaan, dan nog eens vragen wat men bedoeld, en dan pas geeft men de goedbedoelde kritiek. Waarom kan dat niet gelijk zo neergezet worden Verward

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:09

Talida schreef:
en effe over de 'sfeer': ik vind het een beetje vaag dat je na het plaatsen van een topic eerst een heleboel negatieve berichten over je heen moet laten gaan, dan nog eens vragen wat men bedoeld, en dan pas geeft men de goedbedoelde kritiek. Waarom kan dat niet gelijk zo neergezet worden Verward


Ik heb niet het idee dat de "negatieve berichten" niet als goedbedoelde kritiek bedoeld zijn, jij voelde je alleen erg aangevallen hierdoor en gaf jouw mening waarom je dingen op een bepaalde manier zou doen. Doordat je bepaalde dingen zo doet, hebben mensen het idee dat je er nog weinig ervaring mee hebt, omdat die dingen niet echt voor een veilige manier van werken zorgen, vandaar de reacties daarop weer.

Het blijft actie reactie....

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 15:14

Mause schreef:
Ik heb niet het idee dat de "negatieve berichten" niet als goedbedoelde kritiek bedoeld zijn, jij voelde je alleen erg aangevallen hierdoor en gaf jouw mening waarom je dingen op een bepaalde manier zou doen. Doordat je bepaalde dingen zo doet, hebben mensen het idee dat je er nog weinig ervaring mee hebt, omdat die dingen niet echt voor een veilige manier van werken zorgen, vandaar de reacties daarop weer.

Het blijft actie reactie....


hmm ik vind de laatse berichten van Pipo en Steef toch wel heel anders van toon dan in het begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:25

Jij stelde een vraag Talida, daarop geef ik advies zoals ik denk dat het goed is!!! Daarvoor ging je zo aanvallend tekeer dat ik daar ook aanvallend op reageer.

Omdat er een vraagstelling ontstaan is, krijg je hele andere soort reactie's

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 15:37

Pipo schreef:
Jij stelde een vraag Talida, daarop geef ik advies zoals ik denk dat het goed is!!! Daarvoor ging je zo aanvallend tekeer dat ik daar ook aanvallend op reageer.

Omdat er een vraagstelling ontstaan is, krijg je hele andere soort reactie's



hmm volgens begon ik met een fotootje en de vraag die ik stelde was, "braaf hè", niet "vinden jullie dat ik zo verantwoord bezig ben"

en dan heb ik het niet eens over wie er het eerst commentaar leverde op het feit dat ze een halster om had Schijnheilig

maar goed, "jij begon wellus/niettus" spelletjes zijn zo flauw, dus we laten het erbij okee?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:39

Desiree schreef:
Ik vind dat een paard tenMINSTE toch gewend moet zijn aan een bit in de mond, en ook dat de teugels vastgehouden worden. Ik longeer het paard ook altijd met hoofdstel. Een halster is nutteloos. Een paard moet immers toch een keer het bit leren kennen dus waarom niet meteen? kan toch geen kwaad? En dan als hij het longeren begrijpt, zadel erop, en ook inderdaad met losse beugels. En dan ga ik het paard tijdens het longeren zelfs een keer bijzetten, zodat het paard zich niet te pletter schrikt als ik de teugels eens oppak. op een paard gaan zitten zonder bit in de mond vind ik heel gevaarlijk, je kunt niet zijn hoofd omhoog houden indien het gaat bokken. En zonder beugels is nog gevaarlijker. Nee, ik ben het toch wel met pipo eens. Ik vind dit een zeer onproffessionele aanpak.


Onprofessioneel is het zeker, maar volgens mij pretendeert talida ook geen prof te zijn. Amateur, en ik ben ook geen prof, wil het ook niet worden ook.
Ik ken zat paarden die echt nog NOOIT in hun hele leven een bit in hebben gehad en die beter bij je te houden zijn dan paarden die van jongs af aan een bit in hebben. Het is maar wat je gewend bent. Ik moet zeggen dat ik m'n hart vast hou de eerste keer dat ik bitloos ga rijden, ik ben dat niet gewend, maar volgens mij kan je een paard inrijden met de oren als stuur. Niet iedereen kan dat, maar om gelijk te zeggen dat deze of gene het niet kan... Niet iedereen kan paardrijden, zelfs in het hoogste segment van elke tak van paardensport rijden mensen rond waarvan ik me afvraag hoe lang die überhaupt nog blijven zitten. Dan is het echt een wondertje dat zo'n beest nog in draf of galop gaat ook. En dat zijn dan profs...

En nog iets: Steef, hoeveel paarden heb jij ingereden? Ben gewoon benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Laui! op 13-05-03 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:43

Pipo"]
Jij stelde een vraag Talida, daarop geef ik advies zoals ik denk dat het goed is!!! Daarvoor ging je zo aanvallend tekeer dat ik daar ook aanvallend op reageer.

Omdat er een vraagstelling ontstaan is, krijg je hele andere soort reactie's
[/quote]

ja, dat bedoelde ik dus ook te zeggen:

[quote="Mause schreef:
Zie je dat de toon veranderd, zodra iemand zich openstelt voor kritiek en eens doorvraagt wat er nu precies bedoelt wordt?? Dat heet "je kwestbaar opstellen". Doe je dat, dan is er echt niemand die je dan belachelijk gaat maken hoor !

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 15:48

Laui"]
Onprofessioneel is het zeker, maar volgens mij pretendeert talida ook geen prof te zijn. Amateur, en ik ben ook geen prof, wil het ook niet worden ook....
[/quote]


[quote="Laui schreef:
Ik ken zat paarden die echt nog NOOIT in hun hele leven een bit in hebben gehad en die beter bij je te houden zijn dan paarden die van jongs af aan een bit in hebben. Het is maar wat je gewend bent.


of wat je paard gewend is. Als je nu al een bit nodig hebt om je paard onder controle te houden, wat moet je er dan allemaal in hangen als dat niet afdoende blijkt te zijn?

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:58

he wat sneu dat je topic een beetje verziekt is Talida.
Prima dat mensen commentaar gaan geven, maar zo overdreven gaan happen?, nee dat vind ik niet nodig
Ik heb mijn paard wel eerst aan de longe vertrouwt gemaakt met alles (loshangende beugels, hoofdstelletje enz)

verder wil ik even kwijt dat ik het een leuk en levend paardje vind
veel plezier met haar!

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 16:05

marloes-joy schreef:
he wat sneu dat je topic een beetje verziekt is Talida.
verder wil ik even kwijt dat ik het een leuk en levend paardje vind
veel plezier met haar!


ach, mijn moederdag kon toch niet meer stuk, wat voor commentaar er ook op gegeven wordt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:09

Prima"]
[quote="flair schreef:
Prima, ga eerst maar eens wat verstand opdoen voor je wat over andere mensen zegt die er duidelijk WEL verstand van hebben.


Dat is niet de issue schat. Maar ja, then again, je slaat wel eens vaker net de plank mis.
[/quote]

De toon waarop het gezegd word ben ik het niet eens, maar het inhoudelijke wel een beetje Prima. Jij geeft aan dat wij belachelijk commentaar geven en eens moeten ophouden. Maar door je wat mindere paardenkennis weet je niet hoe gevaarlijk het is, waardoor je de noodzaak van het felle reageren niet in ziet. En daardoor weer commentaar daarop levert!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:43

Talida"]
alleen jammer dat mensen je ook fouten proberen aan te praten terwijl er niets fout gaat. Dus tot die tijd: heb ik een plaat voor m'n kop Haha!
[/quote]
wat niet is kan nog komen. Er is nog niets fout gegaan maar je zou er goed aan doen om je aanpak ietwat te wijzigen: doe dat paard nou in godsnaam dat hoofdstel in! Je moet bij de A beginnen en jij begint bij C en slaat A over voor later. zoals al eerder gezegd, als hij aan de haal gaat, heb je met een halster niet voldoende impact. Hoe moet je straks nou sturen of terugrijden als hij het bit niet eens kent? Wat wil je dan op zijn rug gaan doen? Hou ook in het vervolg je beugels liever toch maar aan maar draag wel hoge schoenen of laarzen zodat je er niet in kunt schieten. JE bent gewoon helemaal nergens meer en glijdt zo weg als je paard spatjes uithaalt. En ja, je paard zal jou best goed vertrouwen, dat geloof ik wel. Maar het paard is even niet bezig met jou of vertrouwen als hij schrikt. Wees daarom op alles voorbereid.

[quote="Talida schreef:
of wat je paard gewend is. Als je nu al een bit nodig hebt om je paard onder controle te houden, wat moet je er dan allemaal in hangen als dat niet afdoende blijkt te zijn?


effe logisch nadenken he. tenzij je echt je paard zodanig wilt opleiden dat een bit nooit nodig zal zijn (maar daar is wel een flinke dosis in ervaring NH voor nodig). We rijden nu eenmaal met bit, en bit brengt een stuk controle met zich mee. Of kun jij een paard goed controleren zonder bit? Het gaat hier ook niet om voortdurend controle houden: als het goed is, is je paard kalm en is er geen reden tot controle als je met hem bezig bent. MAar het kan ineens veranderen en dan is effe controle nodig.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:48

Ff in het kort: Ik heb helemaal niets geschreven dat jullie belachelijk commentaar geven. Ergo, ik heb helemaal geen inhoudelijke kritiek gegeven volgens mij.
Verder ben ik het er wel mee eens dat het belangrijk is om heel duidelijk te maken dat het gevaarlijk is.

Mijn vriendin heeft zelf ook haar paard zadelmak ect. gemaakt, dus theoretische zaken zoals jullie die hier aankaarten waren voor mij niet nieuwe. Grappig is alleen dat ik er niet echt op let dat ze het fout deden in dit topic, dat 'africhten', terwijl ik wel een paar dingen weet. Verder kan ik niet een normaal op een paard blijven zitten, dus qua rijden is mijn kennis poedersuiker.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 16:56

Sorry hoor maar ik word af en toe zo ge kav ndie mensen die vinde ndat ze o zo veel verstand van paarden hebben en dan anderen maar even gaan zeggen dat ze eerst mar wat meer kennis over paarden moeten opdoen voordat ze met een paard beginnen!
Hoe moet je in hemels naam ooit aan kennis komen zonder fouten te maken!?
sorry hoor maar ik ben het dus totaal niet met obession en die anderen eens, als ik mijn mening hier neer ga zetten zal ik hetzelfde over me heen krijgen als Talida, ook al rijd ik 10 jaar heb zelf paarden ingereden (die het nu overigens kei goed doen! en op MIJN manier..die ik maar niet vertel op nog meer problemen te voorkomen) en heb genoeg ervaring.Dan krijg ik nog te horen dat ik eerst maar kennis op moet gaan doen..
Als iemand het niet op jullie manier doet hoeft het toch niet meteen fout te zijn!?
ook al is een cap een een fatsoenlijke opstapplaats geen luxe, maar toch, Mag ze dat niet gewoon zelf weten? Natuurlijk mogen jullie "goed" advies geven, daar is dit forum immers voor.
Maar de mensen die zichzelf werkelijk zo geweldig goed vinden gebinnen me toc hwel m'n strot uit te hangen!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:01

xxappiexx schreef:
Hoe moet je in hemels naam ooit aan kennis komen zonder fouten te maken!?
!!

Ik ben ook ooit op een dag begonnen met het zadelmak maken van paarden. Kon er ook nog niets van, waarschuwde de eigenaar ook daarvoor. Maar hij was er bij en heeft me uitgelegd wat ik moest doen en wat ik moest laten. en toen ben ik maar verder gegaan en het lukte. Natuurlijk moet iedereen ooit met iets beginnen maar dat wil toch niet zeggen dat ze onnodige risico moeten nemen? Maar ik zal verder de laatste zijn die zegt dat Talida niet zelf haar paard moet inrijden. En dat "10 jaar al rijden" van jou, is dat ook echt rijden of zitten daar ook nog 5 jaar "er toevallig op zitten" bij? WAt ik hiermee bedoel is, dat ik zelf ook ben gaan rijden vanaf mijn 11e. Maar dat ik ECHT ben begonnen op mijn 23e toen ik mijn eerste eigen paard had en ik DACHT dat ik kon rijden omdat ik bij de "gevorderden" zat en toen bleek dat ik voor geen hout kon rijden zodat ik zo zwaar gedesillusioneerd was dat ik er dacht om er helemaal mee te stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:05

Je mag daar heel gek van worden Appie, maar als je dit soort dingen plaatst is de kans dat je commentaar krijg, of kritiek het is maar hoe je het wil noemen. Iedereen heeft ervaring gekregen door het te doen, de meeste onder begeleiding van iemand die daar veel ervaring in had, net zo lang tot deze weer ervaren was. En zo blijft men de kennis doorgeven. En dat gebeurd ook op dit soort fora.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:13

Precies, door discussies als deze word iedereen wijzer. Niemand word er slechter van, Iedereen heeft ooit een keer een eerste paard om in te rijden. Daar mogen best wel fouten mee gemaakt worden MITS mensen begrijpen dat je daar fouten mee kan maken en dat inschattingsfouten fataal kunnen zijn. Je zal niet de eerste zijn die het zo verkeerd heeft ingeschat dat ie het niet meer na kan vertellen. Met jonge paarden neem je nou eenmaal veeel meeer risico dan met doorgereden paarden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:14

Prima schreef:
Dat is niet de issue schat. Maar ja, then again, je slaat wel eens vaker net de plank mis.


Gelukkig raak jij `m altijd he lieverd!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:03

Desiree"]
[quote="xxappiexx schreef:
Hoe moet je in hemels naam ooit aan kennis komen zonder fouten te maken!?
!!

En dat "10 jaar al rijden" van jou, is dat ook echt rijden of zitten daar ook nog 5 jaar "er toevallig op zitten" bij? .
[/quote]

Nee die zitten er niet bij, als ik de jaartjes hobbelen er ook bij tel kom ik aan de 11 jaar, niet veel meer dus, maar ik ben vanaf m'n 5de op een manege gaan rijden. dus ik rijd nu 10 jaar ook "echt".

en natuurlijk moet je geen onnodig risico nemen, dat snap ik ook heus wel, heb ik er dat niet nij gezet dan? op een andere manier ofzo?
want daarmee ben ik het volledig met je eens!