Tataaa!!!! Voor het eerst op Tallie gezeten!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:09

flair"]
[quote="Prima schreef:
Dat is niet de issue schat. Maar ja, then again, je slaat wel eens vaker net de plank mis.


Gelukkig raak jij `m altijd he lieverd!
[/quote]
*LOL* *LOL*
Leuke foto's maar met die uitstekende buis vind ik idd erg gevaarlijk!!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:11

Pipo schreef:
Je mag daar heel gek van worden Appie, maar als je dit soort dingen plaatst is de kans dat je commentaar krijg, of kritiek het is maar hoe je het wil noemen. Iedereen heeft ervaring gekregen door het te doen, de meeste onder begeleiding van iemand die daar veel ervaring in had, net zo lang tot deze weer ervaren was. En zo blijft men de kennis doorgeven. En dat gebeurd ook op dit soort fora.


Dat snap ik ook wel, maar ik bedoel dat sommigen hier dingen zeggen zoals; ga eerst meer kennis opdoen voordat je aan een paard begint. Dat vind ik niet kloppen, want je komt nou net aan kennis als je met paarden omgaat! Dat je kritiek krijgt is heel normaal, maar op welke manier vind ik ook belangrijk, leg uit wat ze fout doet, maar ga niet zeggen dat zij het zoveelste verpeste paard aan het beleren is.... en soms komt het nou eenmaal over alsof je jezelf nogal geweldig vind, maar dat zal bij iedereen wel anders zijn dus daar geen gezeur over.

Het gaat mij er trouwens niet om dat ik gek word van de kritiek, dat is nou juist de bedoeling van dit forum, maar ik word er gek van op welke manier die kritiek gebracht word....maar da's voor sommige mensen nou eenmaal niet te begrijpen....

Ze kraken je af (wat af en toe best begrijpelijk is), gooien opmerking naar je toe alsof je de zoveelste "ramp" in de paardenwereld bent en zelf doen ze zich voor als de beste paardenkenners. .... dat vind ik niet kunnen.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:48

xxappiexx schreef:
Ze kraken je af (wat af en toe best begrijpelijk is), gooien opmerking naar je toe alsof je de zoveelste "ramp" in de paardenwereld bent en zelf doen ze zich voor als de beste paardenkenners. .... dat vind ik niet kunnen.


Hier ben ik het ook mee eens. Mensen die over anderen oordelen terwijl ze er zelf niet eens bij zijn. Tips geven oke, maar helemaal afzeiken, vind ik erg ver gaan.
Niet alle paarden en eigenaren zijn hetzelfde. De een wil zijn paard binnen een week zadelmak hebben, de ander werkt er maanden, jaren naartoe, om het nog maar niet over het karakter van het beestje te hebben. Als iemand zich vertrouwd voelt met zijn paardje en er onder een ontspannen sfeer gewerkt kan worden is het in mijn ogen minder gevaarlijk dan dat je met alle tierelantijntjes opstapt en vervolgens een rodeo begint.

BTW, hebben jullie de paard en sport niet gelezen van een paar weken terug. Daarin stond namelijk een man die altijd paarden zadelmak maakt met halster, om onnodige stress te voorkomen, dus zo'n gek idee is dat halster nog niet

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:55

Kunnen jullie niet kissebissen via PB? Talida heeft dit topic niet gestart zodat alles heerlijk uit de klauwen kon lopen. Eerlijk gezegd verbaast het me niets dat hier wel een slotje op zal komen.

Triest, want het was echt een heel leuk topic...!

Toos paardloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 20:59

imker schreef:
Kunnen jullie niet kissebissen via PB? Talida heeft dit topic niet gestart zodat alles heerlijk uit de klauwen kon lopen. Eerlijk gezegd verbaast het me niets dat hier wel een slotje op zal komen.

Triest, want het was echt een heel leuk topic...!


Precies volgens mij waren we al uit het welles/niettus en ik weet het beter. Volgens mij waren we bezig van elkaar te leren op een leuke manier en waren we bezig om het gewoon heel leuk te vinden dat het zo goed is gegaan.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:15

Leuk beestje zeg! Heerlijk he, die eerste keer er op?

Over dat opstapje ben ik met je eens, volgens mij is het voor een jong paard fijner als de ruiter via een opstapje erop komt, dan via hangen in de beugels. Ik gebruikte meestal wel iemands knie als opstapje.

Als ik alle verhalen zo hoor, ben ik ook vreselijk onverantwoord bezig geweest met Fleur. Wist toendertijd al dat ik half bokt over me heen zou krijgen, dus heb bewust geen foto's geplaatst Knipoog Toch ben ik blij dat het op mijn manier is gegaan, omdat ik niets heb overhaast en ik echt het idee heb dat ik samen met Fleur naar het rijden toe ben gegroeid.
Als ik het nu nog een keer zou moeten doen, na alles wat ik op mijn nieuwe stal heb gezien en geleerd, zou ik het zeker anders doen, maar dat wil niet zeggen dat ik niet tevreden ben over de manier waarop het met Fleur is gegaan.

Veel succes met het verdere inrijden! Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:20

batje schreef:
, maar dat wil niet zeggen dat ik niet tevreden ben over de manier waarop het met Fleur is gegaan.

ik denk dat je het 2e paard altijd weer iets anders inrijdt dan het eerste en het derde weer beter etc. Ik heb wel eens mijn aanpak ietwat gewijzigd of bijgesteld. Je leert namelijk toch elke keer weer bij. toch hoef je niet ontevreden te zijn als alles goed is gegaan de eerste keer. Ik ben ook niet ontevreden, vind alleen achteraf dat ik vooral bij het eerste paard "dingen heb laten liggen", begrijp je wel?
Ik vind echter wel dat iemand op zijn verantwoordelijkheid gewezen mag worden. Afzeiken is niet zozeer nodig, want dan sluiten mensen zich alleen maar af en dan worden ze ook niet wijzer. Als je een paard gaat inleren begin je altijd met het hoofdstel in te doen en het paard daarmee te longeren. En daarna volgt het zadel, en daarna volgt de ruiter, in die volgorde. Niet andersom. Dat kan gevaarlijk zijn. Daar wilde ik Talida alleen maar op wijzen. En daar verpest je de mond van een paard echt niet meer mee, dan wanneer je er op gaat rijden. Een paard moet uiteindelijk toch wennen aan de ruiterhand.

De hond is de betere mens

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 09:42

Desiree schreef:
Als je een paard gaat inleren begin je altijd met het hoofdstel in te doen en het paard daarmee te longeren. En daarna volgt het zadel, en daarna volgt de ruiter, in die volgorde. Niet andersom. Dat kan gevaarlijk zijn. Daar wilde ik Talida alleen maar op wijzen. En daar verpest je de mond van een paard echt niet meer mee, dan wanneer je er op gaat rijden. Een paard moet uiteindelijk toch wennen aan de ruiterhand.


Dat ik nu 3 minuten met zadel en zonder hoofdstel op d'r gezeten heb, wil toch helemaal niet zeggen dat ze nog nooit een hoofdstel heeft ingehad, of bit of zadel of longeren of wat dan ook?
ik heb er op gezeten en niet gereden. we hebben in totaal 5 meter in een longeerbak afgelegd, en die gingen prima! Als ik begin met rijden heb ik mn spulletjes aan, mn instructeurtje ernaast, mn bokriempje aan het zadel, de longe eraan, de buurt ontruimd en de ambulance klaar staan! Haha!

Dit is even voor degenen die mn volgorde niet vinden kloppen. ik vind niet dat ik wat oversla, ik gebruikte nu alleen andere atributen.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:43

Ik ben nu ook zelf bezig mijn 1e paard aan t inrijden. Dit gaat heel goed. Alleen rijdt ik wel met laarzen en rijbroek, en hoofstel.
Ik heb ene heel braaf paard, maar hij heeft ook zn nukken hoor Haha!

Iedereen doet t op zn eigen manier. Ik begrijp de reacties van bijde kanten. Idereeen die talide raad wou geven: Kan t misschien de volgende keer ietsjes minder grof? Dan komt het beter over (denk en hoop ik)

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:54

machie schreef:
Iedereen doet t op zn eigen manier. Ik begrijp de reacties van bijde kanten. Idereeen die talide raad wou geven: Kan t misschien de volgende keer ietsjes minder grof? Dan komt het beter over (denk en hoop ik)


Amen

Toos paardloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:39

xxappiexx schreef:
[.... en soms komt het nou eenmaal over alsof je jezelf nogal geweldig vind, maar dat zal bij iedereen wel anders zijn dus daar geen gezeur over.
[/quote]


Verward Pardon? Misschien dat jij het zo opvat, maar ik heb inmiddels zoveel jonge paarden gereden en zadelmak gemaakt dat ik wel degelijk kan zeggen dat ik ervaring heb. En daarbij bedoel ik het meestal goed hier op bokt, probeer advies te geven. En dat komt nog weleens hard aan. Maar jou zinnetje hierboven schiet mij wat verkeerd in het keelgat!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 10:46

Pipo"]
[quote="xxappiexx schreef:
[.... en soms komt het nou eenmaal over alsof je jezelf nogal geweldig vind, maar dat zal bij iedereen wel anders zijn dus daar geen gezeur over.
[/quote]

Verward Pardon? Misschien dat jij het zo opvat, maar ik heb inmiddels zoveel jonge paarden gereden en zadelmak gemaakt dat ik wel degelijk kan zeggen dat ik ervaring heb. En daarbij bedoel ik het meestal goed hier op bokt, probeer advies te geven. En dat komt nog weleens hard aan. Maar jou zinnetje hierboven schiet mij wat verkeerd in het keelgat!


Gatsie, dit soort dingen kunnen toch ook via PB? Het topic wordt zo heerlijk door dit soort antwoorden en reply's verknold Lips are sealed

Toos paardloos

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:56

imker"]
[quote="machie schreef:
Iedereen doet t op zn eigen manier. Ik begrijp de reacties van bijde kanten. Idereeen die talide raad wou geven: Kan t misschien de volgende keer ietsjes minder grof? Dan komt het beter over (denk en hoop ik)


Amen
[/quote]

Nee dit soort dingen dragen lekker bij aan het topic Imker?!

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:30

Wat een gezeur weer omdat iemand het anders doet dan de "kenners". Als je een paard al zo'n tijd in je bezit hebt en er erg vertrouwd mee bent kun je de regels best een beetje verbuigen en op een nadere manier zadelmak maken dan de "profs". Ik heb de laatste tijd wel vervelendere zadelmakmaakfoto's gezien hier en daar was lang zoveel commentaar niet op.

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:39

Ik heb Gwenn vanaf 11 april in mijn bezit. Ze kwam zovan het land af. Ze had nog nooit iest anders gezien dan weiland en kampje en de trailer. Binnen de eerste week hingen we al op haar en binnen 3 weken was ze zadelmak. Ik zit ook in het bos zonder zadel, hoofdstel en cap op Gwenn haar rug. Vriendlief heeft haar dan aan het halster vast en we wandelen gewoon verder alsof er niets is veranderd. ze is heel vrolijk en vindt alles leuk.

Is dit verkeerd omdat ik ook van de geijkte en reeds bewandelde paden en punten afwijk?

Fiesta, freiberger, what else?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 13:44

Belker schreef:
Ik heb Gwenn vanaf 11 april in mijn bezit. Ze kwam zovan het land af. Ze had nog nooit iest anders gezien dan weiland en kampje en de trailer. Binnen de eerste week hingen we al op haar en binnen 3 weken was ze zadelmak. Ik zit ook in het bos zonder zadel, hoofdstel en cap op Gwenn haar rug. Vriendlief heeft haar dan aan het halster vast en we wandelen gewoon verder alsof er niets is veranderd. ze is heel vrolijk en vindt alles leuk.

Is dit verkeerd omdat ik ook van de geijkte en reeds bewandelde paden en punten afwijk?


WOW, durf je dat zomaar toe te geven
Haha!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:57

Ja waarom niet?
ik volg de "vaste" paden niet. Ik heb voldoende gevoel met het beest om te weten wanneer ik een stap terug moet doen.

Fiesta, freiberger, what else?

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-03 14:02

Ja dat denk ik ook wel van mezelf, maar kennelijk kunnen mensen van een paar foto's aflezen dat het niet zo is....

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:04

Mensen kunnen en durven soms hun zekerheden/kennis niet los te laten. Dit omdat ze niet weten waar dat toe leidt. Dan blijven ze maar hameren op hun zekerheden/kennis, liefst onderbouwd met geschreven tekst, omdat dat de enige manier is om zichzelf er van te overtuigen dat ze het goed doen Haha!

Fiesta, freiberger, what else?

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:28

Katja schreef:
Wat een gezeur weer omdat iemand het anders doet dan de "kenners". Als je een paard al zo'n tijd in je bezit hebt en er erg vertrouwd mee bent kun je de regels best een beetje verbuigen en op een nadere manier zadelmak maken dan de "profs". Ik heb de laatste tijd wel vervelendere zadelmakmaakfoto's gezien hier en daar was lang zoveel commentaar niet op.


AMEN...

Ik zie ook niet echt schokkende dingen, behalve dan de manier van opstijgen, maar ik denk dat dat nu wel duidelijk is overgekomen.

Ik zie er eigenlijk geen kwaad in om gewoon maar eens 'zomaar' op een paard te gaan zitten, hoofdstel e.d. kende ze al, dus ik vind het ook niet direct de verkeerde volgorde.
Ik zou het zelf anders doen, maar dat houdt niet in dat ik dit dan compleet verkeerd vind.

Ik kan me voorstellen dat een halster om en gewoon iemand ernaast die hem vasthoud rustgevend kan werken voor een paard, in plaats van gelijk alle toeters en bellen eraan. Maar dat hangt natuurlijk ook van het paard af.
Denk niet dat het paard eronder zal lijden als het op deze manier gedaan wordt, dus waar die opmerking van Steef vandaan komt over dat er weer een verpest paard zal zijn? Dat is een geval van gewoon je bek een douw geven, en maar wat roepen 'omdat het niet zo hoort'.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:31

Leuke foto's en het ziet er allemaal heel braaf uit.

Die stang vind ik eigenlijk een beetje eng (maar dat hebben al meer mensen aangegeven).

Om erop te klimmen: misschien is een krukje een idee? Gewoon een laag krukje zonder leuningen?
Mijn paard is er ook aan gewend stil te staan naast objecten zodat ik op kan stappen. Erg handig!

Over wandelen met halster en controle: als je nog geen bit erin wilt hangen kun je het wellicht met een kaptoom proberen. In praktijk geeft dat degene die ernaast loopt net iets meer te zeggen Lachen

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:38

Fijn zeg, de laatste vijf berichten waren fijner dan de vorige vijf pagina's, met uitzondering van een paar berichtjes dan. (En de foto's!!!)
En heel leuk om te horen dat er idd meer mensen zijn die er hun eigen wijze op nahouden en niet bang zijn om te handelen naast de vaste regels.

En idd kei COOL om zo in het bos te stappen. Vind ik wel heel stoer.
Hoop dat ook ooit te doen, moet eerst mijn zussie dan zo lief zijn te krijgen om mee te lopen. Maar dat zal wel lukken.

EEF https://www.campingdesleng.nl
Goed dat je roddelt, dan blijf ik op de hoogte van mezelf!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 14:54

Volgens mij kan de discussie beter voortgezet worden via pb.
Want op deze manier werkt het niet echt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot en 103 bezoekers