Als Buster zo onder het zadel loopt op de keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:35

Zo, even een paar zaken die mij in het oog springen.

Ten eerste het gezeur over iemand die "te groot" is voor een pony. Ik vind persoonlijk dat je van tevoren de speaker moet aanspreken en hem te laten vertellen over Invincible Taffy, een van de stamouders van de Welsh A, die in het begin van de vorige eeuw geboren is. Zijn Fokker/Eigenaar was Howell W. Richards, die altijd op Taffy reed om zijn kuddes te controleren in de heuvels van Wales. Het geeft aan dat de Welsh pony een oersterk dier is, die dit gewoon aankan en zegt wat meer over de échte mogelijkheden van de Welsh. Op zo'n moment staat er niemand voor l*l, maar is Buster gewoon de held van de dag.

Persoonlijk heb ik veel meer problemen met een te klein kind op een te groot paard. Paarden op de groei kopen is pas echt een misdaad.

Dan natuurlijk het hele stuk over de geschiedenis van Buster en dit soort opmerkingen die het niet veel beter maken:
Apple schreef:
Gezien het verhaal erachter vind ik het toch weer verbazingwekkend hoe er kinders zijn die denken dat elke pony onder de 1.50m zo ongeveer publiekelijk bezit is. Jammer voor de pony, maar helaas niet zoveel aan te doen.


Er is veel aan te doen! Met zijn allen een petitie naar bijvoorbeeld Penny of beter nog, naar het jeugdjournaal, klokhuis etcetera. Veel kinderen hebben geen flauw idee wat wel en niet kan. Daarnaast gewoon keiharde straffen opstellen voor kinderen die dit soort ongein uithalen. Verder ook bij iedere manage/stal regels opstellen wat wel en niet mag. Dit is overigens een Nederlands probleem, daar kan ik nog wel wat verhaaltjes over opdoen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:42

crossmonster schreef:
sorry dat ik het zeg, ik vind het ook schandalig, er zijn zat kleine meidjes die goed zat kunnen rijden, laat die er op zitten , als je zo op de keuring gaat rijden , weet ik zeker dat je heel wat over je heen krijgt, en terecht!


Daar ben ik het mee eens. Dit ziet er niet uit, lijkt me heel onprettig voor de pony en nogmaals is het geen gezicht Misselijk .

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 11:51

Jippie schreef:
Een oplossing voor de beugels? Dan zou ik je toch vertellen om dit beestje niet meer onder het zadel te rijden. Er zijn idd grenzen. Misschien kan deze pony je nog wel houden maar je zit hem behoorlijk in de weg met je lengte en dat is belemmerend voor zijn bewegingen.

Jij roemd zo over die geweldige bewegingen maar ik zie een pony met veel knie-actie, weggedrukte rug en een heel kort achterbeen. Bij iedere wending haal jij met je lange bovenlijf je pony uit balans. Je pony zal dat compenseren door korter te gaan lopen.

Vergelijk het maar met een stukje rennen met je nichtje van 2 op je schouders. Tuurlijk kun je die houden maar je bent wel meteen uit balans als je links of rechtom gaat.


helemaal mee eens!

eveline_B

Berichten: 2833
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:17

Ik zou de beugels gewoon zo lang doen, dat je er net zo op zit als zonder beugels. Verder moet je ervoor zorgen dat je een zadel erop legt wat niet groot lijkt en wat je niet in een verkeerde houding drukt. Ik neem aan dat je wedstrijdkleding aanmoet op de keuring. Dus je hebt dan strakkere kleding aan wat denk ik wel mooier is.

Voor de rest moet het wel kunnen. Ach, je zult er wel aan gewent zijn dat je beoordeeld wordt naar de Nederlandse maatstaven. Het verhaal van JoostvanGestel en vele andere voorbeelden geven aan dat het best kan.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 12:37

Overigens, Invincible Taffy was geboren in 1910. Hij zit 8 keer in Buster. De moeder van Invincible Taffy, Ystrad Jewel, zit maar liefst 22 keer in Buster... Hij zal het wel niet van een vreemde hebben Knipoog

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-03 12:52

Heel erg bedankt Joost !!!
Ik zal zorgen dat de vergelijking er komt met Invincible Taffy daar in Itterbeck; wat een super-compliment voor Buster is dat dan hè Cool

Dat zijn wel de interessante verhalen, en geeft aan wat voor een topras de Welsh is!

Hobbelpony

Berichten: 184
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:00

Jippie schreef:
Bij iedere wending haal jij met je lange bovenlijf je pony uit balans. Je pony zal dat compenseren door korter te gaan lopen.
Vergelijk het maar met een stukje rennen met je nichtje van 2 op je schouders. Tuurlijk kun je die houden maar je bent wel meteen uit balans als je links of rechtom gaat.


Een groot paard heeft daar dus ook last van; een paard wordt niet geboren met een mens op z'n rug namelijk... Dus is het onnatuurlijk?
En jij bent ook tegen wagentjes?

Hobbelpony

Berichten: 184
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Liemers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 13:00

Trouwens, Joost: hele leuke reactie !!!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 15:41

eveline_B schreef:

Voor de rest moet het wel kunnen. Ach, je zult er wel aan gewent zijn dat je beoordeeld wordt naar de Nederlandse maatstaven. Het verhaal van JoostvanGestel en vele andere voorbeelden geven aan dat het best kan.


nederlandse maatstaven?????ik geloof niet dat ze het in een ander land wel normaal zouden vinden , in de arme landen misschien wel, maar dan heet het wel dierenleed!!!!!ik blijf erbij dat het schandalig is, het is best een leuke pony, en die komt dus onder zo'n lange slungel echt niet tot zijn recht, zet er een klein talentvol ruitertje op, en zijn punten zijn gegarandeerd twee keer zo hoog!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 16:08

crossmonster schreef:
in de arme landen


hmm, er zijn wel rijkere landen dan Nederland waar ik dit ook gezien heb Dromen

Voor wat betreft punten op een wedstrijd, is het een heel andere zaak. Ik neem aan dat Nadia ook wel uitkijkt in hoeverre ze Buster belast. Niet iedere pony kan dit hebben natuurlijk.

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 17:33

imker"]
[quote="crossmonster schreef:
sorry dat ik het zeg, ik vind het ook schandalig, er zijn zat kleine meidjes die goed zat kunnen rijden, laat die er op zitten , als je zo op de keuring gaat rijden , weet ik zeker dat je heel wat over je heen krijgt, en terecht!


Daar ben ik het mee eens. Dit ziet er niet uit, lijkt me heel onprettig voor de pony en nogmaals is het geen gezicht Misselijk .
[/quote]

Lezen Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed Ze heeft dat verhaal al neergezet, niet zomaar onnadenken amen over op zeggen........

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:44

ja bent er veel te groot voor waarom rijd je eigelijk dan geen grotere pony want hij kan het best hebben maar ...je bent VEEEEEEEEEL te groot

ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 18:58

natuurlijk ben je er te groot voor..
maar na veel oefenen met langere beugels kan je toch met je kuiten aansporen.. als je een goed band hebt met je pony luisterd hij er toch wel naar??
ik rijd ook op een welshje van 1.27 en ben ook 1.64 ... somige doen ook net of ik er terplekke doorkan zakken..
maar anderen zijn juist heel positief van oh wat een liefje.. je kan er nog net op...
het kan best zijn dat het allemaal al een keer is gezegt ik heb niet alles gelezen.. maar het gaat toch om jou en je pony??
als je plezier hebt met je pony en je pony met jou dan is het toch goed???

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:54

wees eens eerlijk, kan hij jou nog wel goed dragen dan?Heeft hij geen holle(ingezakte)rug als jij er op zit?

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:56

joostvangestel"]
Zo, even een paar zaken die mij in het oog springen.

Ten eerste het gezeur over iemand die "te groot" is voor een pony. Ik vind persoonlijk dat je van tevoren de speaker moet aanspreken en hem te laten vertellen over Invincible Taffy, een van de stamouders van de Welsh A, die in het begin van de vorige eeuw geboren is. Zijn Fokker/Eigenaar was Howell W. Richards, die altijd op Taffy reed om zijn kuddes te controleren in de heuvels van Wales. Het geeft aan dat de Welsh pony een oersterk dier is, die dit gewoon aankan en zegt wat meer over de échte mogelijkheden van de Welsh. Op zo'n moment staat er niemand voor l*l, maar is Buster gewoon de held van de dag.

Persoonlijk heb ik veel meer problemen met een te klein kind op een te groot paard. Paarden op de groei kopen is pas echt een misdaad.

sorry ik heb iets gemist.Waar gaat dit over?mag ik mee discuseren? Lachen

Dan natuurlijk het hele stuk over de geschiedenis van Buster en dit soort opmerkingen die het niet veel beter maken:
[quote="Apple schreef:
Gezien het verhaal erachter vind ik het toch weer verbazingwekkend hoe er kinders zijn die denken dat elke pony onder de 1.50m zo ongeveer publiekelijk bezit is. Jammer voor de pony, maar helaas niet zoveel aan te doen.


Er is veel aan te doen! Met zijn allen een petitie naar bijvoorbeeld Penny of beter nog, naar het jeugdjournaal, klokhuis etcetera. Veel kinderen hebben geen flauw idee wat wel en niet kan. Daarnaast gewoon keiharde straffen opstellen voor kinderen die dit soort ongein uithalen. Verder ook bij iedere manage/stal regels opstellen wat wel en niet mag. Dit is overigens een Nederlands probleem, daar kan ik nog wel wat verhaaltjes over opdoen.
[/quote]

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 22:57

even over het bovenstaande hen ik een foutje gemaakt mijn zin staat bij dat lachede smile

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 23:45

Wow Joost, goede uitleg!!!
Ik heb een welsh B van 1,37m gehad waar ik met mijn 1,80m (inmiddels 1,82m) ook op reed.
Welsh ponies kunnen echt wel wat hebben, hoor mensen!
Bovendien....als Nadia een klein, goed rijdend ruitertje OP Buster krijgt zou dat al knap zijn, daarna zal het ruitertje waarschijnlijk door Buster afgeschoten worden als een ongeleid projectiel.
Dat verhaal van Joost op de keuring is een prima idee

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:17

Wat een vantastische uitleg Joost!!! Ik ben het ook volkomen met je eens.

Skogsmulle

Berichten: 4077
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:18

Myra schreef:
Wat een vantastische uitleg Joost!!! Ik ben het ook volkomen met je eens.


type foutje
fantastische

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 08:56

Je applausje voor Joost Lachen

Trouwens enig idee wat een welsh xnew forester van 1.30 kan houden?

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 12:12

Nadia, heel veel plezier met Buster & Duke op de keuring!! Zo lang jullie samen maar plezier hebben.
Wanneer is de keuring? Laat je even weten hoe het is gegaan?

flowerxxx

Berichten: 2070
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 17:19

Met alle respect voor de achtergrond van buster en voor jou.
maar ondanks dat je goed kunt rijden kan die echt niet !!!!
als jij echt zo goed kunt omgaan met paarden (en aan de reacties te lezen kan je dat ) zou je toch moeten weten dat je hier NIET meer op kunt rijden.

Een keer voor de lol is leuk maar wedstrijden? Huilen en nu zelfd een keuring? pffff hahaha nou sorry hoor maar dat is en zielig en ziet er niet uit! (en volgens mij is geen enkele keuring bedoelt voor dit soort "grappen") en keuringen zijn ook niet bedoelt voor een weddenschap~!!

en over je vraag met die beugels het volgende die hoef je volgens mij niet eens te gebruiken als je je benen iets uitstrekt kan je zo meelopen met buster.

Dit is misschien een wat bot bericht maar je zult de waarheid toch eens onder ogen moeten komen. En je niets aantrekken van negatieve berichten is misschien wel heel goed maar in jou geval niet realistisch! Frusty Frusty

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 19:30

ach ik heb laatst een 10 jarig ventje zien rijden en die is handiger dan ik..................

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 10:40

In combinatie van zit en stem lukt aansporen perfect ondertussen.
En natuurlijk let ik héél goed op hoe ver ik met Buster ga, ook het verhaal van de afwisseling is daar een voorbeeld van! En hij heeft totaal geen gezondheidsproblemen, of ergens anders moeite mee.
Nog even voor de mensen die roepen: waarom rijd je geen grotere pony: DAT DOE IK ALLANG, het is écht niet zo dat ik niet overstap ofso, staat ook allang ergens genoemd.
De keuring is BTW 15 juni in Itterbeck, ik hou jullie op de hoogte!

Avanti

Berichten: 13904
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 12:20

flowerxxx schreef:
Met alle respect voor de achtergrond van buster en voor jou.
maar ondanks dat je goed kunt rijden kan die echt niet !!!!
als jij echt zo goed kunt omgaan met paarden (en aan de reacties te lezen kan je dat ) zou je toch moeten weten dat je hier NIET meer op kunt rijden.

Een keer voor de lol is leuk maar wedstrijden? Huilen en nu zelfd een keuring? pffff hahaha nou sorry hoor maar dat is en zielig en ziet er niet uit! (en volgens mij is geen enkele keuring bedoelt voor dit soort "grappen") en keuringen zijn ook niet bedoelt voor een weddenschap~!!

en over je vraag met die beugels het volgende die hoef je volgens mij niet eens te gebruiken als je je benen iets uitstrekt kan je zo meelopen met buster.

Dit is misschien een wat bot bericht maar je zult de waarheid toch eens onder ogen moeten komen. En je niets aantrekken van negatieve berichten is misschien wel heel goed maar in jou geval niet realistisch! Frusty Frusty


Wat is het verschil tussen gewoon buiten een paar rondje's hobbelen of op de leuring, waaromis dat wel zielig dan?
Snao ik nou ff niets van, op de keuring hoeven ze ook maar een paar rondje te lopen hoor. maakt voor dat beesie weinig verschil.

Buster: Ik heb bij Bunny ( ook welsh a) dat ze bij aandacht geweldig gaat uitsloven, benen op tillen, heel voorwaarts gek doen Haha! Echt een aandachtsmieperd!
Maar volgesn mij is dat typisch welsh a!