Expres-zo (v Holland) springen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Expres-zo (v Holland) springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:08

Hoi :)
Vandaag weer flink gesprongen met Expres-zo, ze was een beetje lui en had niet echt zin om dr benen op te tillen. :+ Toch zijn er wel leuke foto's uitgekomen, we hebben laag ingegesprongen met haar maar daar geen foto's van. Op het laast een klein beetje opgebouwd. Overigens zijn er bij elkaar 2/3 keer de balken afgesprongen, de rest deed ze met moeite ivm lam zijn :+ Heb ook een filmpje, maar die download ik nog. Ik doe er ook een foto bij van gisteren, toen gin gik springen met haar moeder. Ook nog een extra foto van de vorige keer, toen sprongen we 1.30 :+: We gaan binnnekort misschien een onderling wedstrijdje springen, niks officieels (voorlopig iig niet. )

Punten waar ik aan werk:
hakken naar beneden, niet op hals leunen.
Expres-zo:
Letten op het tempo naar de hindernis toe,
achterbenen meenemen :)
losstappen. (hierna moest de fotografe naar de plee :+ )
Afbeelding

1 Al een beetje hoger, hakkennnnn
Afbeelding

2 nog wat hoger, hakkeeeeeeen (deze nam ze mee volgens mij)
Afbeelding

3 Iets meer contact met de mond houden.
Afbeelding

4 Mooi beeld, maar ikzelf mag iets meer omhoog komen en dan me bovenlijf inbuigen.
Afbeelding

5 'tzelfde..
Afbeelding

6 HANDENNNNN
Afbeelding

Hierna werd ze beetje moe, hebben we kwartiertje gestapt en zijn toch zo verdergegaan:
7 benen.
Afbeelding

8 haha mijn hoofd :+ Niet op de hals leunenn.
Afbeelding

9 benen, verder wel mooie foto :)
Afbeelding

10 het uit zicht van het uitstappen :+
Afbeelding

11 mama Ozelly, (met telefoon gemaakt, kan niet groter..)
Afbeelding

12 ook vorige keer, kippetje :+
Afbeelding

13 vorige keer, 1.30 :+: :+: :+:
Afbeelding

Ik wil gráág tips, geen kritiek maar tips! :D
Dus blijf aub vriendelijk. ik had natuurlijk andere schoenen aan moeten doen maar die had ik niet bij :o
Laatst bijgewerkt door Bellissima_ op 18-10-09 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Re: Expres-zo 1.20 springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:14

Weetje zeker dat dit 1.20-1.30 is?
Als ik zo via de gaatjes tel kom ik op iets hoger dan een meter?
Verder ziet het er goed uit, ik irriteer me soms wat aan je houding.
Ik vind dat je teveel hoeken maakt in je lichaam :j

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:16

Gaaf zeg!

Misschien voor de volgende keer zoals bij de andere foto's te zien zijn, normale/veilige schoenen/laarzen aan te trekken?!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:18

SteffiiY schreef:

het begint bij de 40 cm deze palen, en ze zijn niet allemaal 1.20 ;)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:21

Margoot schreef:
SteffiiY schreef:

als ik bij 40 begin, eindig op 1.10 maar geeft verder ook niet ;)
Als jij maar weet wat je gesprongen hebt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:22

die roze balken :')

ik doe het je iig neit na, laat ik eerst eens fatsoenlijk over 70 cm komen :')

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:26

SteffiiY schreef:
Margoot schreef:

als ik bij 40 begin, eindig op 1.10 maar geeft verder ook niet ;)
Als jij maar weet wat je gesprongen hebt.

Gets je hebt gelijk haha :+
Het werd mij verteld, heb het verder niet nageteld ;)
Zal dan wel zijn geweest toen fotografe weg was, of misschien wel helemaal niet :+

spekkiejnfu

Re: Expres-zo 1.20 springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:33

Ik denk dat als jij hem iets meer op elkaar rijdt, door meer activiteit en minder hard, dat hij zijn benen meer buigt en meer de hoogte in gaat springen ipv naar voren. Want nu, en mede omdat jij ook naar voren valt boven de sprong, valt hij helemaal uit elkaar en springt hij meer rechtdoor dan naar boven.
Verder vind ik jullie wel leuk! Je houdt je teugels mooi op maat boven de sprong en doet je handen wel goed naar voren.
Als ik nog een tip mag geven, doe je beugels eens een gaatje korter (crossmaat), dan druk je vanzelf je hakken beter uit. En misschien kan je van die flexibele beugels van jos lansink (?) proberen, die zijn heerlijk met springen!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 15:36

spekkiejnfu schreef:
Ik denk dat als jij hem iets meer op elkaar rijdt, door meer activiteit en minder hard, dat hij zijn benen meer buigt en meer de hoogte in gaat springen ipv naar voren. Want nu, en mede omdat jij ook naar voren valt boven de sprong, valt hij helemaal uit elkaar en springt hij meer rechtdoor dan naar boven.
Verder vind ik jullie wel leuk! Je houdt je teugels mooi op maat boven de sprong en doet je handen wel goed naar voren.
Als ik nog een tip mag geven, doe je beugels eens een gaatje korter (crossmaat), dan druk je vanzelf je hakken beter uit. En misschien kan je van die flexibele beugels van jos lansink (?) proberen, die zijn heerlijk met springen!

Dankje voor je reactie,
ik zal het eens proberen. Zoals je ziet springt haar moeder veel 'boller' boven de sprong, die basculeert veel meer. x-zo doet dat niet, zij springt meer vooruit. Ik zal eens proberen wat je zei :D

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:53

SteffiiY schreef:

Ben ik het mee eens en ERG ONVERSTANDIG JE SCHOENEN!

HedwigO

Re: Expres-zo (v Holland) springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:15

Om te beginnen erg leuk paard!

Er is denk ik nog veel te verbeteren aan je houding. Je moet minderen "steunen" op zijn hals zowel met je handen/armen als met je hele houding en je rug meer "knikken".
Ik heb het idee dat je niet in balans bent als je springt, klopt dat? Misschien een idee om ook in-uitjes te gaan oefenen of gewoon balkjes? Vooral bij in-uitjes moet je heel stabiel zitten om niet te vallen.

Succes!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:20

Ik denk dat je er verstandig aan doet een tijdje springlessen te nemen van een ervaren instructie.

Nu springt paard vrij ongelukkig, het ziet er ook niet echt naar uit dat ie het helemaal geweldig vind.
En vrijwel elke keer zet ie veel te vroeg af.

In de dressuur meer bij elkaar leren rijden, paard buigzamer maken, en actiever aan het been.
Veel springen met een drafbalk vanuit draf, en veel in-uitjes.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 17:29

handen iets hoger houden met aanrijden en wachten in de afzet met meegaan. vergelijk het met een touwtje die er aan allebei de kanten vast hebben en iets aan trekken. Als ik ineens los laat wat gebeurd er dan? Jij gaat op je kont. Nu laat jij je paard eigenlijk ook zelf maar uitzoeken wat hij doet. Je mag hem iets meer 'begeleiden' op de sprong. Probeer hem iets dichter bij de hindernis te laten komen dan moet hij vanzelf meer terug gaan springen. Wordt het vanzelf een sprong met meer bascule. Ik heb zelf precies hetzelfde gehad met een paard en dit is wat mijn instructie toen vertelde. Heeft geholpen, was gister gelijk foutloos met hoogste stijlpunten ;)

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 19:19

Bedankt voor de reacties, hier heb ik iets aan :D
HedwigO schreef:
Om te beginnen erg leuk paard!

Er is denk ik nog veel te verbeteren aan je houding. Je moet minderen "steunen" op zijn hals zowel met je handen/armen als met je hele houding en je rug meer "knikken".
Ik heb het idee dat je niet in balans bent als je springt, klopt dat? Misschien een idee om ook in-uitjes te gaan oefenen of gewoon balkjes? Vooral bij in-uitjes moet je heel stabiel zitten om niet te vallen.

Succes!

Voor mijn gevoel is mijn evenwicht idd niet wat het moet zijn, in-uitjes springen we erg veel, die gaan juist onwijs mega goed..

CM_ schreef:
Ik denk dat je er verstandig aan doet een tijdje springlessen te nemen van een ervaren instructie.

Nu springt paard vrij ongelukkig, het ziet er ook niet echt naar uit dat ie het helemaal geweldig vind.
En vrijwel elke keer zet ie veel te vroeg af.

In de dressuur meer bij elkaar leren rijden, paard buigzamer maken, en actiever aan het been.
Veel springen met een drafbalk vanuit draf, en veel in-uitjes.

Expres-zo is niet van mij. Ze is van de 'manege' maar ik en een meisje zijn vrijwel de enige die haar echt doorrijden, ze is pas 5. De instructrice die we hebben is de eigenaresse zelf en weet enorm veel van het springen zelf af. Nou moet ik zeggen dat ik vandaag 'les' kreeg van dat meisje zelf, niet van de instructrice zelf. Les van haarzelf hebben we 4x in de week. Expres-zo vind het juist enorm geweldig het hele springen gebeuren, ze vliegt met de meeste lol over 1.60 heen. :) Ik moet haar inderdaad dichter onder de sprong rijden, ik laat haar nét een halve galopsprong te vroeg los waardoor zij maar wat gaat doen, dat klopt helemaal. Ben er al hard mee aan het werken :D
dots83 schreef:
handen iets hoger houden met aanrijden en wachten in de afzet met meegaan. vergelijk het met een touwtje die er aan allebei de kanten vast hebben en iets aan trekken. Als ik ineens los laat wat gebeurd er dan? Jij gaat op je kont. Nu laat jij je paard eigenlijk ook zelf maar uitzoeken wat hij doet. Je mag hem iets meer 'begeleiden' op de sprong. Probeer hem iets dichter bij de hindernis te laten komen dan moet hij vanzelf meer terug gaan springen. Wordt het vanzelf een sprong met meer bascule. Ik heb zelf precies hetzelfde gehad met een paard en dit is wat mijn instructie toen vertelde. Heeft geholpen, was gister gelijk foutloos met hoogste stijlpunten ;)

Klopt, ze mag zeker dichter onder de hindernis komen, ik ben er al harstikke mn best voor aan het doen. :D

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:40

Hallooooooo! :wave:

Heb je een tijdje al niet meer gesproken!
Leuk om eens een topicje van jullie te zien *D

Puntjes om aan te werken zeg je zelf al, of zijn al door andere gezegd, dus dat ga ik niet allemaal herhalen! :D
En wat zijn jullie ook een leuk stelletje samen :~

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:07

Leuk! :)
Ik denk dat je je benen kan verbeteren door je knieeën aan te sluiten en minder op je beugels te steunen! ;)
Succes!

xMK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:30

Dit wordt een topic met heel veel commentaar over de schoenen, omdat het gewoon erg onverantwoord is.. Ik denk dat het goed is om goed les te nemen, omdat het paard nu wel springt, maar ik heb het idee dat je het gewoon belangrijk vindt dat hij zo hoog mogelijk springt en dat de techniek vergeten wordt, werk daaraan. Succes!

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 20:33

xMK schreef:
Dit wordt een topic met heel veel commentaar over de schoenen, omdat het gewoon erg onverantwoord is.. Ik denk dat het goed is om goed les te nemen, omdat het paard nu wel springt, maar ik heb het idee dat je het gewoon belangrijk vindt dat hij zo hoog mogelijk springt en dat de techniek vergeten wordt, werk daaraan. Succes!

:= sorry dat ik geen andere schoenen bij heb :+
Oh de techniek werken we wel aan, maar zoals ik al zei heb ik vandaag 'les' gehad van een meisje van 12 :+ Die vond het leuk, was niet echt super les zeg maar. Heb iets te slordig gereden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:16

Margoot schreef:
Expres-zo:
Letten op het tempo naar de hindernis toe,

Dit was toch wel het eerste wat mij opviel, jij zegt dat het paard dat moet doen, maar jij bent de ruiter dus jíj bepaalt het tempo. ;)
Goed dressuren dus.

Verder, leuk paard, springt vrij netjes, mag iets meer de benen inklappen, jij iets meer op je hakken, (schoenen? :)* ) En ik weet wel zeker dat dit geen 1.20/1.30 is (Zie mijn topic, dat is 1.30 ;) )

Maar verder leuke combi! :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:19

Ik ben niet zo goed in het advies geven wat betrefd springen. Maar ik wil toch zeggen dat ik je pony die hindernis absoluut niet fijn over vindt komen. Misschien wat trainen op het versnellen en verkorten en de afstanden enz. Verder vindt ik je houding wel netjes. Blijf wel je hakken goed uitdrukken boven de sprong, dan blijf balans houden waardoor je niet terug in het zadel klapt. :)

Lissol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:23

Als ik jou was had ik wel wat beschermertjes omgedaan als je paard traag reageert.
Aangezien je paard reactie moet geven bij je kuit en eigelijk (vind ik dan) dat het paard een beetje 'heet' moet zijn. Gewoon de wil hebben om te springen. Misschien valt het mee als je een filmpje ziet of live. Foto's is moeilijk te beoordelen. Ik vind zelf dat je nog al naar voren zit tijdens de sprong zelf en je komt zover uit het zadel.
Doormiddel van je hakken uitdrukken blijf je al wat dichterbij het zadel. Want als jouw paard een keertje goed omhoog komt, dan heb jij zo een tand door je lip of een bloed neus.
Mijn tips die ik mee wil geven is maak je paard eerst lekker actief en ga dan springen. Gewoon onwijs veel overgangen rijden en eigelijk iets te actief maken, zodat je tijdens het springen geen last heb van een lui paard. Eigelijk moet je ze meer iets tegen kunnen houden dan naar voor moeten schoppen. Heb ook wel het idee als het paard mee de hoogte in gaat jouw houding ook wat mooier word. Je moet 3/4 op je dijbenen leunen en 1/4 op je hakken.
Dan heb je een goede springhouding. Als je moeite heb met balans kan je beter een plukje manen pakken dan op de hals te gaan leunen. Misschien is het dan ook handig dat je paard wat meer in de ronde houding loopt dan heb je automatisch je handen al iets hoger en netjes boven de schoft en dan hoef je ze in de sprongen alleen nog maar naar voor te brengen. Verder vind ik het een mooi paardje met een leuke uitstraling.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Wil niet alleen negatief zijn, maar het is moeilijk te zien op foto's. filmpje is makkelijker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:30

Hmm, je paard is vrij slordig in techniek.
Ik zou liever wat lage maar brede oxers bouwen, dan leert hij beter basculeren en zal hopelijk ook zijn benen beter in gaan trekken.
Je moet zelf idd je hakken uitdrukken, billen wat meer bij het zadel houden. En op sommige foto's hang je erg op de hals, je springt wat voor je paard uit, probeer daarop te letten.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:53

paard heeft geen mooie techniek, maar zou mede door storende houding van ruiter kunnen komen.

Goed les , veel in uitjes en lijntjes werk zou voor jullie beide geen kwaad kunnen.

De Schoenen is al genoeg over gezegd maar het is echt onverantwoord

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:09

ik zou toch echt niet verder springen met dit diertje als je dit niet voor mekaar hebt om je pony hierin te begleiden

de pony springt erg uit balans (zo ziet het uit) en ik vind het maar eng uitzien volgens mij heeft die helemaal geen pret in het springen