Bliksem @ privéles part 2 ! (M1)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ivet_Bliksem

Bliksem @ privéles part 2 ! (M1)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:27

Vandaag hebben Bliksem en ik onze 3e privéles van Wilmer gehad !
Ik ben heel, heel hard aan het oefenen geweest en ik hoop dat jullie wat verschil zien aan mijn handen.
Bliksem was vandaag al een stuk fitter en heeft vanaf zondag een weekje rust, omdat ik weg ga.

-> filmpje van vorige week : [RT-HAW] Bliksem @ privéles (M1)

Het filmpje is van draven (begin van de les) en linkergalop.
Omdat hij in de hoeken zich vaak opdrukt en contrastelling heeft hebben we daar even aan gewerkt.
In de hoeken zie je dat ik af en toe nog aan het zagen ben, maar al veel minder als vorige keer.
Verder zit ik af en toe schoppen met mijn benen (iets te vaak) dit deed ik als hij naar binnen viel en niet reageerde op mijn been.
Dit kreeg ik van de instructeur opgekregen en het hielp ook, alleen daarna ga ik nog steeds ermee door, dat moet ik niet doen :P
De galop, vind het een mooi galopje, hij galopeerd rustig en mooi constant aan de teugel.
Ik ben er tevreden over, verder mag hij nog wel wat meer bergop maar daar gaan we waarschijnlijk over 2 week mee bezig.
Hij valt 1 keer in de draf, ik geef hem hier een schop, want hij moet goed weten dat dat niet de bedoeling was.
http://www.youtube.com/watch?v=l-ApAGQpHFc

Voor de les waren er nog wat foto's gemaakt.
Door mijn moeder, geen goede fotograaf.. :Y)
Jammer dat bij bijde de puntjes van de oren er net af zijn .. :P
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ivet_Bliksem op 08-10-09 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:29

KOM MAAR OP MET JULLIE COMMENTAAAR }:)

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:37

Jaaaaa *\o/*
Heeel goed! :D Zie echt wel verbetering, nog steeds zijn je handen een aandachtspunt, amar er is al veel verbeterring en kan zien dat je er erg op let, heel goed.. jullie komen er wel :D

Ivet_Bliksem

Re: Bliksem @ privéles part 2 !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:38

Dankjewel !
Ben blij dat je het verschil ziet,
moet er idd nog hard aan werken met name in de hoeken..!
maar op de rechte stukken en voltes gaat het al beter :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:44

het ziet er al iets beter uit....je handen en benen kunnen nog rustiger.
het geheel ziet er onrustig uit,maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:48

Ik vind dat je benen wel heel erg bewegen, maar daar wordt aan gewerkt, verder ziet het er redelijk uit hoor!

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:55

Het ziet er op zich goed uit!!
Wel idd op je handen letten:D
Ook vind ik dat je erg veel beweegt met je benen..en hou er rekening mee je rijd met sporen, op een gegeven moment toen hij in draf viel gaf je hem een aardige schop, lijkt me niet echt prettig voor je paard:)
Je ziet zeker verbetering!!
Jullie komen er wel..succes

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:56

Pfoe wat een geprik in dat buikje zeg.. ik zou zeggen, doe de sporen af en ga werken aan je beenhouding in draf. Je gaat wel mee met de benen maar nog iets 'te' wat niet bepaald lekker is voor je paardje door je sporen. Ook zie ik dat je de stelling in de hoeken trekt ipv vraagt. Ook de schoudervoor? of eerder stelling op de lange zijde komt op mij niet vriendelijk over. Door het hoge tempo krijg je zo ook geen schouderbinnenwaarts omdat jou paard zich zo niet goed kan dragen, geen stelling en buiging aan kan nemen en niet kan ondertreden waardoor je er geen goede sb uit kunt rijden. Verder vind ik dat je een zeer onvriendelijke hand hebt, je hebt duidelijke moeite met meegaan en flexibel bewegen vanuit je ellebogen. Je trekt je teugel (on?)bewust naar je navel wat voor jouw paard telkens als een grote ophouding komt mét tegelijk drijven en dat is natuurlijk dubbel en onduidelijk. De traver is in mijn ogen nog lang niet correct ook hier mis je duidelijk de stelling, lengtebuiging en ontspanning en daardoor waarschijnlijk ook het ondertreden. Ook vind ik je woordengebruik nou niet echt vriendelijk overkomen ;) schoppen doe je maar bij jezelf maar niet in de buik van je paard. Je geeft een paard beenhulpen, eerst lichte en geen reactie -> tikje.
Daar heb je fases voor:
1. Bovenste kuithulp
2. Onderste kuithulp
3. Hak (zijkant niet volle hak erin)
4. Zweep
Geen reactie op 2? Tikje zodat hij zichzelf beter gaat focussen of je beenhulp fases dat is namelijk de hele bedoeling lichtheid van de hulpen, samenspel en ontspanning en dat alles zie ik bij jullie helaas niet terug. Ik zou zeggen ga opzoek naar instructie die werkt aan ontspanning, jouw zit, jouw hulpen en met zo min mogelijk het grootste resultaat te boeken. Je hebt nog teveel nodig met weinig resultaat het kan zó veel minder en vriendelijker.

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 20:57

ansje1985 ,
Ik heb de aller botste sporen, en als hij niet reageert op mijn been (kuiten dus) en niet op een lichte spoorhulp, dan moet ik hem maar een schop geven,
ik kan hem ook niet rustig laten doordraven want dan zal hij veel vaker uit de galop vallen,
als hij het écht niet prettig zou vinden zou hij wel in protest gaan en een bok o.i.d. geven !

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:59

Ziet er echt al beter uit dan je vorige topic, zo te zien heb je het commentaar meegenomen in je training :j Het valt wel op dat je als je lichtrijdt veel rustiger rijdt dan wanneer je doorzit, dat is een aandachtspuntje want daar stoor je je leuke pony wel mee. Een ding valt me wel heel erg op, dat je continu drijft. Je zei in je vorige topic dat hij niet goed aan het been is en dat begrijp ik wel aangezien jij de hele tijd been geeft. Op 'n gegeven moment denkt ie dan 'ja jij blijft maar lekker schoppen, ik doe er niks meer op uit'. Probeer echt bewust op je kuiten te gaan rijden, heel veel overgangen en tempowisselingen en ook schijnovergangen, dat werkt echt. Mijn merrie was ook slecht aan het been en met die oefeningen is daar veel verandering in gekomen. Hij galoppeert in het eerste stuk trouwens mooi door, maar als je goedkijkt galoppeert hij in het laatste stukje op die volte eigenlijk helemaal niet, hij draaft bijna half. Mijn tip: als hij in draf blijft vallen, geef hem dan eens een hele flinke schop en rijdt een stuk in hoog tempo vooruit. Klinkt misschien een beetje onaardig, maar je kunt hem beter 1x goed aanpakken dan dat hij denkt dat dit normaal is, want afleren is moeilijker dan aanleren.
Ben al benieuwd naar je volgende topic! :)

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:59

álsof jullie je paard NOOIT een schop geven.. en als je goed kijkt zie je dat haar benen er een klein stukje onderuitkomen, dan heb je gelijk minder steun en daarom bewegen je benen zo.
altijd dat negatieve commentaar.....

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:01

xmarliez schreef:
Pfoe wat een geprik in dat buikje zeg.. ik zou zeggen, doe de sporen af en ga werken aan je beenhouding in draf. Je gaat wel mee met de benen maar nog iets 'te' wat niet bepaald lekker is voor je paardje door je sporen. Ook zie ik dat je de stelling in de hoeken trekt ipv vraagt. Ook de schoudervoor? of eerder stelling op de lange zijde komt op mij niet vriendelijk over. Door het hoge tempo krijg je zo ook geen schouderbinnenwaarts omdat jou paard zich zo niet goed kan dragen, geen stelling en buiging aan kan nemen en niet kan ondertreden waardoor je er geen goede sb uit kunt rijden. Verder vind ik dat je een zeer onvriendelijke hand hebt, je hebt duidelijke moeite met meegaan en flexibel bewegen vanuit je ellebogen. Je trekt je teugel (on?)bewust naar je navel wat voor jouw paard telkens als een grote ophouding komt mét tegelijk drijven en dat is natuurlijk dubbel en onduidelijk. De traver is in mijn ogen nog lang niet correct ook hier mis je duidelijk de stelling, lengtebuiging en ontspanning en daardoor waarschijnlijk ook het ondertreden. Ook vind ik je woordengebruik nou niet echt vriendelijk overkomen ;) schoppen doe je maar bij jezelf maar niet in de buik van je paard. Je geeft een paard beenhulpen, eerst lichte en geen reactie -> tikje.
Daar heb je fases voor:
1. Bovenste kuithulp
2. Onderste kuithulp
3. Hak (zijkant niet volle hak erin)
4. Zweep
Geen reactie op 2? Tikje zodat hij zichzelf beter gaat focussen of je beenhulp fases dat is namelijk de hele bedoeling lichtheid van de hulpen, samenspel en ontspanning en dat alles zie ik bij jullie helaas niet terug. Ik zou zeggen ga opzoek naar instructie die werkt aan ontspanning, jouw zit, jouw hulpen en met zo min mogelijk het grootste resultaat te boeken. Je hebt nog teveel nodig met weinig resultaat het kan zó veel minder en vriendelijker.

Mijn benen vind ik zelf ook te veel 'geprik' zegmaar, daar ben ik het mee eens.
Verder met mijn handen bij de schoudervoor zit ik idd wat te veel te trekken, maar daarna ontspan ik ook met mijn handen ! Dit is idd onbewust.
Schouderbinnenwaarts, bedoel je daarmee van het vorige topic ?
En travers doe ik helemaal nergens op een filmpje, daar ben ik nog lange niet mee bezig dus hoe je daar op komt weet ik niet :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:01

de kunst is om hem voor te zijn....voordat hij terugvalt....dan hoef je hem ook geen schop te verkopen...hier ligt de fout echt bij jou..
Ik heb ook paardrijles gegeven(ben gediplomeerd) ,maar degene die schopte deed dat maar 1x....die kon vertrekken...

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:02

HRE schreef:
álsof jullie je paard NOOIT een schop geven.. en als je goed kijkt zie je dat haar benen er een klein stukje onderuitkomen, dan heb je gelijk minder steun en daarom bewegen je benen zo.
altijd dat negatieve commentaar.....

sorry hoor, wat een rare reactie. wij geven haar gewoon opbouwend commentaar, want daar is haw nou eenmaal voor. of de ts er wat mee wil doen is aan haar.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:03

Nou sorry hoor, maar wie heeft zijn paard nou nog nooit een schop gegeven? Hoeft niet echt hard te zijn maar wel ff van hé! opletten voor als je ff geen zweep bij de hand hebt.

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:03

Coldplay90 schreef:
Ziet er echt al beter uit dan je vorige topic, zo te zien heb je het commentaar meegenomen in je training :j Het valt wel op dat je als je lichtrijdt veel rustiger rijdt dan wanneer je doorzit, dat is een aandachtspuntje want daar stoor je je leuke pony wel mee. Een ding valt me wel heel erg op, dat je continu drijft. Je zei in je vorige topic dat hij niet goed aan het been is en dat begrijp ik wel aangezien jij de hele tijd been geeft. Op 'n gegeven moment denkt ie dan 'ja jij blijft maar lekker schoppen, ik doe er niks meer op uit'. Probeer echt bewust op je kuiten te gaan rijden, heel veel overgangen en tempowisselingen en ook schijnovergangen, dat werkt echt. Mijn merrie was ook slecht aan het been en met die oefeningen is daar veel verandering in gekomen. Hij galoppeert in het eerste stuk trouwens mooi door, maar als je goedkijkt galoppeert hij in het laatste stukje op die volte eigenlijk helemaal niet, hij draaft bijna half. Mijn tip: als hij in draf blijft vallen, geef hem dan eens een hele flinke schop en rijdt een stuk in hoog tempo vooruit. Klinkt misschien een beetje onaardig, maar je kunt hem beter 1x goed aanpakken dan dat hij denkt dat dit normaal is, want afleren is moeilijker dan aanleren.

Dankjewel !
Moet idd wat meer en vaker korte en veel wisselende overgangen rijden.
Jullie reacties zijn heel wisselend,
sommige zeggen geef hem niet zo'n schop,
de ander zegt geef hem 1 harde schop
Ikzelf ben het eens met het 2e punt, wel moet ik rustiger zijn met mijn benen.

Bedankt voor de tip :)

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:04

nja misschien moet ik wel niet op dit topic reageren want in haar vorige topic werd ze flink de grond in getrapt... maarja wie ben ik omdat te zeggen he......

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:06

geerke schreef:
de kunst is om hem voor te zijn....voordat hij terugvalt....dan hoef je hem ook geen schop te verkopen...hier ligt de fout echt bij jou..
Ik heb ook paardrijles gegeven(ben gediplomeerd) ,maar degene die schopte deed dat maar 1x....die kon vertrekken...

Nou dat is jou manier van les geven,
dit is zijn manier en het help.

Coldplay90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:07

Ivet_Bliksem schreef:
Coldplay90 schreef:

Dankjewel !
Moet idd wat meer en vaker korte en veel wisselende overgangen rijden.
Jullie reacties zijn heel wisselend,
sommige zeggen geef hem niet zo'n schop,
de ander zegt geef hem 1 harde schop
Ikzelf ben het eens met het 2e punt, wel moet ik rustiger zijn met mijn benen.

Bedankt voor de tip :)

Niet iedereen rijdt hetzelfde natuurlijk. Ik ben van mening dat een paard dat na een of twee vriendelijke hulpen niet reageert best een schop mag hebben. Natuurlijk hoef je hem niet in elkaar te schoppen, maar je mag hem best een keer flink met je hak porren van 'hallo opletten'. Je pony hoort gewoon niet in draf te vallen in galop. waar je misschien op kunt letten tijdens het galopperen is om hem inderdaad voor te zijn. Zodra je voelt dat hij langzamer gaat galopperen gelijk been geven, dan krijgt ie de kans niet. En kleine stukjes galopperen en dan weer draven en dat telkens herhalen, dan blijft ie alert. Het kan ook helpen om een paar keer achter elkaar de lange zijde flink door te galopperen.

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:08

Ohja xmarliez ,
ik was nog vergeten te zeggen.
Als ik thuis rij, rij ik altijd zonder sporen ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:08

Ik zie dat je zijn achterhand naar binnenduwt ergens in het filmpje en volgens mij is de enige oefening de travers waar de achterhand naar binnen wordt geplaatst vandaar dat ik de link legde met de travers. Als je trouwens M1 rijd ben je toch wel toe aan die oefeningen of klopt het nu dat ik echt niets van wedstrijden weet :+ ?
Ik legde met de stelling op de lange zijde ook de link voor een (beginnende) schoudervoor-binnenwaarts vandaar dat ik daar ook iets over vertelde, ook leek het mij dat je op dit nivo hier al bezig mee moest zijn maar dat kan een fout van mij zijn ik ben totaal niet thuis in de wedstrijden.

Schoppen doe ik niet bij mijn paard HRE dat hoeft namelijk ook niet als je paard licht aan de hulpen is. Mijn paard reageert of mijn bovenste kuithulp en dan heb ik geen schopje nodig. Ik heb een grote hekel aan schopjesgevers en straf dat dan ook te allen tijde af. Zoals ik al zei: schoppen doe je maar bij jezelf maar niet bij je paard die doet namelijk alles wat jij hem verteld en als je hem nooit een fase 1 laat voelen kan hij daar ook niet op reageren en door de continue fase 4s wordt hij als het ware immuun voor het gevoel en moet je meer uit de kast halen terwijl het doel is met minder meer bereiken en dat kun je niet bereiken zolang jij schopjes blijft geven.

Waarom bij het filmpje dan wel sporen??

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:10

Coldplay90 schreef:
Ivet_Bliksem schreef:
Niet iedereen rijdt hetzelfde natuurlijk. Ik ben van mening dat een paard dat na een of twee vriendelijke hulpen niet reageert best een schop mag hebben. Natuurlijk hoef je hem niet in elkaar te schoppen, maar je mag hem best een keer flink met je hak porren van 'hallo opletten'. Je pony hoort gewoon niet in draf te vallen in galop. waar je misschien op kunt letten tijdens het galopperen is om hem inderdaad voor te zijn. Zodra je voelt dat hij langzamer gaat galopperen gelijk been geven, dan krijgt ie de kans niet. En kleine stukjes galopperen en dan weer draven en dat telkens herhalen, dan blijft ie alert. Het kan ook helpen om een paar keer achter elkaar de lange zijde flink door te galopperen.

Als je het filmpje verder bekijkt, wou hij daarna ook nog weer bijna in de draf vallen, toen was ik hem wel voor ;)

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:15

xmarliez schreef:
Ik zie dat je zijn achterhand naar binnenduwt ergens in het filmpje en volgens mij is de enige oefening de travers waar de achterhand naar binnen wordt geplaatst vandaar dat ik de link legde met de travers. Als je trouwens M1 rijd ben je toch wel toe aan die oefeningen of klopt het nu dat ik echt niets van wedstrijden weet :+ ?
Ik legde met de stelling op de lange zijde ook de link voor een (beginnende) schoudervoor-binnenwaarts vandaar dat ik daar ook iets over vertelde, ook leek het mij dat je op dit nivo hier al bezig mee moest zijn maar dat kan een fout van mij zijn ik ben totaal niet thuis in de wedstrijden.

Schoppen doe ik niet bij mijn paard HRE dat hoeft namelijk ook niet als je paard licht aan de hulpen is. Mijn paard reageert of mijn bovenste kuithulp en dan heb ik geen schopje nodig. Ik heb een grote hekel aan schopjesgevers en straf dat dan ook te allen tijde af. Zoals ik al zei: schoppen doe je maar bij jezelf maar niet bij je paard die doet namelijk alles wat jij hem verteld en als je hem nooit een fase 1 laat voelen kan hij daar ook niet op reageren en door de continue fase 4s wordt hij als het ware immuun voor het gevoel en moet je meer uit de kast halen terwijl het doel is met minder meer bereiken en dat kun je niet bereiken zolang jij schopjes blijft geven.

Nou dat die achterhand naar binnengaat zie ik persoonlijk niet (maar dat zal wel aan mij liggen zoals alles eigenlijk hea ;) )
Dit is dus ook niet de bedoeling, en zijn geen travers want daar zijn we nog niet aan toe.
Ik bedoelde met M1 achter de titel dat ik in de les met M1 oefeningen bezig ben..
Verder is het geen schouderbinnenwaarts maar stelling vragen op de zijde, dat staat ook in het stukje boven het filmpje ;)

Nouja dat van dat schoppen reageer ik niet op, die discussie voer je maar met HRE maar niet in mijn topic.

Verder rij ik thuis zonder sporen en hem daar goed aan mijn been te hebben,
verder wil ik op (privé)les lekker mijn oefeningen kunnen rijden en niet het probleem hebben dat hij niet actief genoeg is.
Ik rij nog niet heel lang zonder sporen maar als dit thuis beter gaat dan wil ik ook wel op les zonder sporen gaan rijden..

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:16

xmarliez schreef:

Ja jou paard is licht aan de hulpen, mijne ook.. maar niet ieder paard. Deze dus niet. Stel je hebt even niet á la minute een zweepje en je paard is traag? Als je been blijft geven word ie daar idd vanzelf imuun voor. Dan vind ik dat je na 2x been best een keer wat strenger mag zijn hoor. Paard moet ook naar jóú luisteren. (Wel met respect uiteraard)

Ivet_Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:18

Minjon schreef:
xmarliez schreef:

Ja jou paard is licht aan de hulpen, mijne ook.. maar niet ieder paard. Deze dus niet. Stel je hebt even niet á la minute een zweepje en je paard is traag? Als je been blijft geven word ie daar idd vanzelf imuun voor. Dan vind ik dat je na 2x been best een keer wat strenger mag zijn hoor. Paard moet ook naar jóú luisteren. (Wel met respect uiteraard)

Dankje Minjon ! :)
Verder ben ik trouwens beetje aan het opbouwen, zodat hij licht aan de hulpen gaat worden.
Ik ga bijvoorbeeld halthouden, dan als hij niet reageert op mijn been geef ik hem 1 schop.
daarna ga ik weer halthouden geef ik hem been en dan reageert hij meestal wel :)