Destiny @ work na veel oefenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reformer

Destiny @ work na veel oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 21:26

Beste bokkers :Y)

Ik maak dit topic aan naar aanleiding van een ander topic, een tijdje geleden; [RT-HAW] Destiny @ Work

Destiny is een merrie, inmiddels 9 jaar, en in het begin erg scheef onder het zadel. En vooral looplustig, en kon niet gallopperen.
Ik deed mezelf en Destiny er geen plezier mee om haar te rijden. Na toch een beetje doorzetten ( :D ) komt er langzaam verbetering in.
Ik zou graag van jullie willen weten wat ik nog aan mezelf kan veranderen. Ook hoop ik dat iemand raad heeft op dit probleem.
Destiny is er een tijdje geleden met iemand anders vandoor gegaan in het bos. Sindsdien probeert ze je steeds vaker uit,
wil ze niet door bepaalde punten van de bak. Nu denk je, dan drijf je haar er toch gewoon langs. Maar wat doet Destiny,
die gooit haar kop in de lucht, dan heb je al totaal geen evenwicht meer, en dan neemt ze 't roer over.
De eigenaresse wil er een scherpje bitje in doen, ze heeft nu een dubbel gebroken bitje, maar is dat nu echt de beste oplossing?

Maar genoeg gepraat; hier de foto's :+

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Pianohanden, o wat baal ik daarvan.. |(

Afbeelding
Charmant sta-moment, maar fijn achterbeengebruik!

Afbeelding
Drafje

Afbeelding
Belonen..

Afbeelding
En tot slot haar mooie eigewijze hoofd *D

Ik merk aan mezelf, niet extreem te zien op de foto's, dat ik mijn been ver naar achter leg. Persoonlijk denk ik dat dit door Destiny haar zadel komt, want op de andere paarden die ik rijd heb ik daar geen problemen mee. Maar als iemand daar nog tips voor heeft, brand maar los!

Twinklebel

Re: Destiny @ work na veel oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:57

Je hebt haar best lekker aan het lopen Sabien! Voor het mooie zou ze nog wat meer mogen dalen in de hals, zodat ze haar rug wat meer los laat.
Oplossing voor het wegren probleem zou ik niet zoeken in een scherper bitje. Zou er eerder een martingaal om doen zodat je haar kan blijven sturen als ze haar hoofd omhoog gooit.

vienna2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:08

Dat is Tineke B, vader Manhattan of niet ?
Grappig dat ze dan weer , via Texel, nu weer in Delft staat. Heb haar nog een paar maanden gereden. Zo ook haar half zusje een jaar. Dit was ook geen gemakkelijk paard. Je moet echt haar vertrouwen winnen en super consequent zijn, dan komt het zeker goed. Ze loopt trouwens wel mooi in de oprichting, wilde vroeger nog wel eens duiken op de voorhand. Succes !

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 10:38

Hoi! Klopt, dit is tineke B! Wat toevallig dat je haar nu zo tegenkomt inderdaad. Dat hangen op de voorhand deed ze toen ook, zie vorige topic. Maar het gaat al een stuk beter :)

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:04

ziet er wel goed uit let op je pianohandjes en ze mag wat meer dalen in haar hals nu loopt ze er net niet doorheen. wil je ze in de oprichting hebben doe dat dan meer vanuit de schoft

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:37

Wat een mooi beestje zeg Sabine :)
Enige tip zijn je hakken en je handen.
Verder vind ik het een fijn beeld en ze kan sierlijk lopen :D
Succes verder met haar!

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:01

Wat een mooi beestje! (en een bak om jaloers op te worden :o )
Ik zou proberen haar met losrijden wat langer en lager te laten lopen zodat ze haar rug
wat meer loslaat en wat meer "kap" spieren gaat ontwikkelen waardoor ze in de
oprichting weer mooier en losser blijft.

Voor dat niet langs één bepaald punt willen in de bak, zogauw je spanning voelt opkomen een
volte(tje) inzetten en proberen haar in die volte weer te ontspannen en zo je volte steeds een stukje opschuiven.
Desnoods wat extra stelling houden op de hoefslag zodat ze iets heeft om op te blijven letten.

Succes!

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 14:57

Bedankt voor de tips!

Ik wil destiny in het begin ook liever lang en laag lopen, omdat ze vooral in het begin ontzettend gespannen is. Maar zodra ik Destiny wat ruimte geef, rent ze onder me weg. Opa en Oma zijn volbloed, en daar heeft ze heel wat van mee gekregen. Dus dat is heel lastig..

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 22:59

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

Jootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:53

Ik ben het met bokker88 eens over het niet naar een bepaald punt in de bak gaan. steeds verder die volte opschuiven en haar goed bezig houden met jou, dan gaat ze er vanzelf wel langs omdat ze te druk bezig is;)
ik vind haar verder netjes lopen, iets meer ontspanning erin en dan komt t goed:D

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:39

Ik vind het een leuk paard , en hij/zij loopt ook leuk.
:D

NijntjeOwnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:26

Let idd op je handen, maar het is echt een mooi beestje , veel succses met haar :D

Gamble82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 16:37

Eerst wil ik even zeggen dat je een leuk paardje onder je kont hebt. Ik zou ook niet aan een scherper bit gaan denken, maar ook aan een martingaal zodat je haar in ieder geval bij je kan houden mocht ze haar hoofd de lucht in gooien. De rest van de tips zijn al gegeven. Verder trainen en volhouden het gaat al een stuk beter aan je foto's te zien. :)

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 23:16

Bedankt voor de tips! Ze zijn zeker het proberen waard! Morgen rijd ik haar weer, ben een weekje weggeweest. Ga er gebruik van maken!

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:53

sab: Des is er echt goed op vooruit gegaan :D

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:03

Wat leuk, kom ik zomaar mijn oude paardje tegen!
Ze ziet er goed uit! Het is inderdaad geen makkelijk paardje. Ik zelf denk dat een scherper bit juist averechts gaat werken, het is een paard wat van dat soort dingen juist alleen maar meer tegen gaat werken. Hier liep ze ook gewoon op een dubbelgebroken bitje, en ging ze er nooit vandoor, al probeerde ze het soms wel. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van aan gaan voelen wanneer ze weg wil en dan handig genoeg worden om haar voor te zijn. Dat is moeilijk, want ze is zeer snel ;)

Oja, ik heb haar zelfs nog bitloos gereden, en ook dat ging goed. Dus ik denk dat de oplossing geen scherper bit is.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:51

Hier nog een mooie foto van Destiny toen ze bij ons stond. Ik zal je er ook nog een paar sturen via pb.

Afbeelding

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 14:11

Wat gaaaaf! Ben benieuwd naar de rest!

kristinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:30

hey! je hebt wel eenm leuk paardje.gr

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:07

Het wegrenprobleem van Des is geen probleem van haar, maar een miscommunicatie van de ruiter. Des rent alleen onder je vandaan wanneer je haar met te weinig been rijdt, teveel aan de voorkant zit en te weinig op je zit rijdt. Ze is echt een paard die vanuit het midden wordt gereden en zich daarop goed kan ontspannen en zich kan geven, maar zodra je aan haar boterzachte mondje komt, spant ze aan en wil ze ertussenuit.

Een scherper bit bij deze merrie is absolute onzin, ze heeft een heel fijn mondje en is erg fijntjes te rijden, zogezegd op je pinken. Een scherper bit zal alleen maar weer wantrouwen, onrust en loperigheid veroorzaken en daar zit je niet op te wachten. ;)

Succes, je hebt een heerlijke merrie onder je kont!

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 10:15

Bedankt voor je tips! En bij het je oplossing voor het bitprobleem sluit ik me helemaal aan, ben alleen niet de eigenaar..

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 20:45

x_sabine schreef:
Bedankt voor je tips! En bij het je oplossing voor het bitprobleem sluit ik me helemaal aan, ben alleen niet de eigenaar..

Dat weet ik ook, maar vertel het de eigenaar maar. Ik weet dat ze dat aan zal nemen. ;)