Zelitta (seleen x fabricius) @ les van Puck!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelitta (seleen x fabricius) @ les van Puck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:04

Jaaa, daar zijn we alweeeer :+

Gisteren weer les gehad van Puck (pucje van bokt, www.happyhorsemanship.nl). Ze heeft even een wat mindere week wat zich uit in weer onder mij uitlopen waardoor ik weer in mijn oude fouten terugval. Namelijk, linkerhand niet willen loslaten, voorover kruipen, hakken optrekken, spanning in mijn benen opbouwen!
De rillerigheid is nog steeds minimaal, ook bijna geen geschud meer :))

Ik heb weer flink wat tips gehad en ga dus weer vol goede moed aan de slag :+

Op zich zitten er al kleine heeele fijne momenten tussen, als we die gaan vast houden gaat het helemaal goed komen!

Waar ik met Puck vooral mee bezig ben geweest is: Terugzetten op het achterbeen en langzamer tempo! LINKERHAND naar voren laten denken, paard weer wat korter maken en mezelf lang maken en niet naar voren kruipen!

Ons niveau is nog niet echt B-waardig maar die kant gaan we nu wel op!

Ik ben echt supertrots op mijn muppet, die ondanks alles ontzettend haar best voor me doet :+:

1.
Afbeelding
losstappen, mooi horizontaal!

2.
Afbeelding
Duidelijk voorbeeld van wat er dus gebeurd: Paard zegt zoef en ik probeer dat op een verkeerde manier op te lossen :+

3.
Afbeelding
Alweer iets meer van mij!

4.
Afbeelding
Opzich fijn beeld, alleen die (#&^$linkerhand :')

5.
Afbeelding
Braaf peerd en brave amazone :+

6.
Afbeelding
Uitleg, linkerhand mag dus omhoog laat Puck zien, want dan kan ik hem absoluut niet blokkeren! Daarin wel naar voren blijven!

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
YES!

10.
Afbeelding
En jawel, ik kan ook nog mijn bekken kantelen :+

11.
Afbeelding
Een ongebalanceerd galopje, hier doe ik ook nog niet veel aan, eerst zelf bewuster worden van eh ja, alles :+

12.
Afbeelding
Echt hoor, nu nog die linkerhand en we zijn al 5 stappen verder :+

13.
Afbeelding
Kruip ik weer voorover ;(

14.
Afbeelding
Hier wil ik naartoe en dan ik ook nog zitten :=

15.
Afbeelding
Nog zo'n fijn moment :+:

Tips zijn van harte welkom, veel dingen gaan jullie ook gelijk in hebben en daar ben ik me heel erg van bewust :=

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:05

Jaaaa weer een topic :D

Jolijn het gaat beter en beter!!
Nu jij nog even goed rechtop zitten ipv naar je mooie paard kijken en je linkerhand controleren dan is het plaatje compleet :+:

Maar je bent je wel heel bewust van je verbeterpunten, en dat is al het halve werk ;)

:*
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 14-09-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:07

Leuk paardje, oogt wel erg schraal en onbespierd.. Heeft je oornetje nog een reden?

Gewoon lekker doortrainen, blijven letten op je zwakheden en het komt vast wel goed. Ik zou ook lekker eens rechtop gaan zitten ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:08

Zitten hele fijne momenten tussen meis!
Wat is Sproetje toch een heerlijk paard :+:

En idd letten op het voorover vallen en je linkerhand!
Je set staat jullie trouwens ook leuk :j

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:09

Hey jolijn!!

Het ziet er alweer een stuk bter uit ondanks dat zietje een mindere dag heeft.
Probeer zelf meer rechtop te zitten en naar voren te kijken (okee zietje is supermooi ;) daar blijf je naar kijken :P )
En je benen niet tever naar achteren leggen zoals op foto 14.

Verder ziet het er weer geweldig uit .Leuk setje trouwens .

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:12

Het lijkt erop dat je door je zadel al naar voren gekieperd wordt. Ik zou dat zeker eens na laten kijken.
Bovendien heb ik het idee dat het voor jou aan de kleine kant is.
Verder vind ik dat je een erg leuk paard hebt. Hij is nog wat mager bespierd, met name in de hals, maar dat komt vanzelf als je hem beter voor elkaar hebt.
Succes!

lucifertje

Re: Zelitta (seleen x fabricius) @ les van Puck!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:18

misschien een tip voor je linkerhand/binnenhand. Waarom zet je je buitenhand niet gewoon op gelijke hoogte?
Of doe je binnenhand wat van de hals en naar voren toe.

Ik weet niet of het zo is, maar het lijkt ook of je je linkerschouder optrekt en je elleboog ligt niet netjes naast je lichaam.

Veel succes ermee

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:28

Wauw, er zitten er echt hele fijne momenten tussen al! Nu nog lekker rechtop gaan zitten, dan ist plaatje al een stuk mooier ;).
Dat probleem met van jouw linkerhand, daar heeft mijn rechterhand nu juist last van :P.
Maar jullie gaan de goede kant op :D!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:34

Wow, wat een reacties!

Even rustig lezen en reageren hoor!

lucifertje schreef:
misschien een tip voor je linkerhand/binnenhand. Waarom zet je je buitenhand niet gewoon op gelijke hoogte?

Ik weet niet of het zo is, maar het lijkt ook of je je linkerschouder optrekt en je elleboog ligt niet netjes naast je lichaam.

Veel succes ermee

Dat van de hals en naar voren is ook de bedoeling alleen dat lukt nog niet altijd :+
Ik zet idd al vanaf mijn schouder vast, ben ook bezig mezelf te gymnastiseren op links (wat nog flink tegenvalt := ). Dankjewel voor de tips :)

Patsy schreef:
Het lijkt erop dat je door je zadel al naar voren gekieperd wordt. Ik zou dat zeker eens na laten kijken.
Bovendien heb ik het idee dat het voor jou aan de kleine kant is.
Verder vind ik dat je een erg leuk paard hebt. Hij is nog wat mager bespierd, met name in de hals, maar dat komt vanzelf als je hem beter voor elkaar hebt.
Succes!

Dat lijkt idd zo maar is zeker niet zo. Zadelmaker is vorige week geweest en zadel ligt goed! Een nieuwe (bruine) is besteld en zal ik beter in zitten. Het zadel is voor mij zeker niet te klein!
Ze is idd erg mager bespierd alleen als je naar mijn vorige topics kijkt zie je dat het al een heel eind verbeterd is!

denice schreef:
Leuk paardje, oogt wel erg schraal en onbespierd.. Heeft je oornetje nog een reden?

Gewoon lekker doortrainen, blijven letten op je zwakheden en het komt vast wel goed. Ik zou ook lekker eens rechtop gaan zitten ;)

Zelfde als hierboven! Oornetje is bij deze set gewoon lekker voor de sier :Y)
Rechtop zitten ben ik aan aan het werk :)

Iedereen bedankt :))

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:44

Whoahaha, die galopfoto :')
Heb je nog zo'n grote bak, is ze die alsnog in 4 passen door!
:')

Jullie gaan gestaag vooruit Jolijn, was weer erg fijn werken!
Probeer niet te onzeker te zijn, want je weet dat je het best ook alleen kan!
Er hangt ook een mooie spiegel in de bak, waar je af en toe even op kan kijken.
Het voorover vallen is een bekend probleem, ik kan erop blijven hameren, maar als je paardje zó hard gaat en zo hoog opgooit, is dat bijna onbegonnen werk :+
Dus eerst: tempo controleren en rust krijgen in jullie beider lijven.

Wees maar trots op jezelf en op je oranje meisje :+:

Veel succes en tot over twee weken!

Edit: weet je wat me nav deze foto's opvalt? :')
Je bent weer afgevallen, strak lijntje heur! :D *D
Laatst bijgewerkt door Puchje op 14-09-09 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:46

Tjee alweer een topic!! :D
Wat goed te zien dat er in z'on korte tijd weeral verbetering in zit! Ik ben zo onwijs benieuwd hoe dit paard er over een jaartje uitziet, maar dat zul je zelf ook wel hebben denk ik :D
Doe zo voort meid, je weet goed waar je mee bezig bent, je bent positief kritisch naar jezelf, dat zijn de toppertjes!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:09

Het rijden ziet er vriendelijk uit. Maar denk aan je houding.
Doe alsof er een touw aan je cap zit die je als het ware omhoog trekt!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:13

Robijntjah schreef:
Wow, wat een reacties!

Even rustig lezen en reageren hoor!

lucifertje schreef:

Veel succes ermee

Dat van de hals en naar voren is ook de bedoeling alleen dat lukt nog niet altijd :+
Ik zet idd al vanaf mijn schouder vast, ben ook bezig mezelf te gymnastiseren op links (wat nog flink tegenvalt := ). Dankjewel voor de tips :)

is ook een van de moeilijkste dingen! Ik denk af en toe gewoon aan superwomen... Buitenhand naast je lichaam binnenhand naar voor haha.

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:13

Leuk paard! :D
Gaat goed zo te zien!

nog even sleutelen;

- schouders naar achter
- drijven met kuiten, niet met hakken (foto 2)
- niet voorover vallen (maar dat wist je zelf ook al) :+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:39

Ziet er goed uit hoor! Jouw manier van rijden vind ik ook erg aangenaam om naar te kijken! Geen getrek en gescheur in de mond! :D
Nog een paar maandjes en je hebt een bodybuilder-paardje onder je kont 8-)

Heb je je leuke bruine friesje niet meer? Die vond ik altijd érrug gaaf! :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:46

Oké

allereerst begin ik bij jou houding.
Buiten dat jij in dit zadel nauwelijks rechtop kan zitten :P , kijk maar, de lepel van het zadel duwt jou naarvooren, en als gevolg daarvan duw je je paard op de voorhand.

Je mag je bekken meer ontspannen,(iets kantelen) je bovenbenen verder rechter/langer.

Gevolg van hoe je paard loopt , is gevolg ook van jou houding, maar ook zijn slapheid nog achter.
Dit kan je NOOOOIT oplossen met hand, ook niet met binnenhand omhoog. (uit den boze!)
Daarmee haal je nl je paard uit balans en blokkeer je zijn schouder.

per foto...foto 1
enige is jou houding, teveel naar voren. Als je hierbij meer naar achteren (recht) zou zitten, komt je paard ook meer naar achter.
Ik zou juist teugels helemaal losgooien en je paard op beendruk laag tempo laten stappen.
je zit ook iets met je schouders gedraaid (niet recht boven je paard)
onderbenen langer maken , hakken recht, bovenbenen langer.
op zich is dit plaatje goed als je naar de afdruk van de benen kijkt, maar ik zou hem in een langzamer tempo laten gaan, is nog teveel vanuit de voorhand.

foto 2. ook teveel vanuit de voorhand.., je ziet het, dat zijn ene voorbeen als laatste van de grond komt
verder....zittttteeeeennn. :D

foto 3 loopt ie meer op 4 benen, in balans....jij zit ook meer rechtop, maar spant nog teveel in je bekken (vermoedelijk toch door t zadel) leuke foto...ook omdat je lacht...dit ontspant dan ook meer :+

foto4

mhfff niet fijn...je paard kukkelt zowat naar voren, je hoeft hem niet vast te houden of in de krul te rijden...dat komt vanzelf. (en ehh, binnenhand los, je trekt hem achter uit balans, en hierdoor blokkeerd hij in lendenen.
foto 5 , op de voorhand

foto 6, niks binnenhand omhoog (is weer een hype aant worden) gewoon de buiten (ondersteunende teugel is voldoende, de rest met zit doen.)

foto 7, te diep
foto 8 beter op 4 benen, maar iets te hoog tempo, jij zit ook weer rechterop, maar mag meer je navel naar voren doen (bekken kantelen)

foto 9, rechter voorbeen als enige a/d grond, is op de voorhand
niet dus YES....NOOOOOOOOOOOO
niet teveel kijken naar het rond, aan de teugel....veel te veel met de voorkant bezig.
een paard krijg je rond vanachteruit...., hij hangt hier op je handen en mag juist op zijn eigen benen lopen.

foto 10vind ik persoonlijk beter, maar mag lager tempo. (en niet zijn hoofd vasthouden, die mag hij zelf dragen ;)

foto 12 binnenhand.....op de voorhand...te hoog tempo
13 beter dan 12. maar nog langzamer tempo...en hoofd rechtop
14 voorhand, lager tempo en losser voor laten...
15 1 voorbeen aan de grond, de rest van de grond...is dus op de voorhand. (voor mij geen fijn moment hmf)

Dit is puur op wat ik zie op de foto....

je kan wel enorm veel leren van dit paard 8-) een liefie

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 07:43

goedemorgen,

Ten eerste, vind ik dat je een leuk paardje hebt.
Ten tweede weet ik dat je met veel lessen en begeleiding vanzelf beter zal worden.
een pluspunt aan jou is zeker dat je heel erg geduldig bent met je paardje, en de rust en de tijd er voor neemt.
en het komt vanzelf wel helemaal goed.

Wat betreft jezelf, je ziet er goed uit!! ben je nu nog meer afgevallen of lijkt dat maar zo??
Toppie hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:41

Jolijntje!

jeetje wat zijn jullie goed vooruit aan het gaan! Ik begrijp dat je nu les had van Puck? Gaat goed dat combineren met Hans en Puck!

Ohh wanneer mag ik jullie in het echie bewonderen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:10

Puchje schreef:
Whoahaha, die galopfoto :')
Heb je nog zo'n grote bak, is ze die alsnog in 4 passen door!
:')

Jullie gaan gestaag vooruit Jolijn, was weer erg fijn werken!
Probeer niet te onzeker te zijn, want je weet dat je het best ook alleen kan!
Er hangt ook een mooie spiegel in de bak, waar je af en toe even op kan kijken.
Het voorover vallen is een bekend probleem, ik kan erop blijven hameren, maar als je paardje zó hard gaat en zo hoog opgooit, is dat bijna onbegonnen werk :+
Dus eerst: tempo controleren en rust krijgen in jullie beider lijven.

Wees maar trots op jezelf en op je oranje meisje :+:

Veel succes en tot over twee weken!

Edit: weet je wat me nav deze foto's opvalt? :')
Je bent weer afgevallen, strak lijntje heur! :D *D

Dankjewel Puck, stiekem ben ik wel erg blij, gisteren ging ze ook weer errug fijn!
Ja, ik zat zelf ook al te kijken := Is toch eigenlijk niet meer de bedoeling, maar mag wel natuurlijk :Y)

klomp schreef:
Tjee alweer een topic!! :D
Wat goed te zien dat er in z'on korte tijd weeral verbetering in zit! Ik ben zo onwijs benieuwd hoe dit paard er over een jaartje uitziet, maar dat zul je zelf ook wel hebben denk ik :D
Doe zo voort meid, je weet goed waar je mee bezig bent, je bent positief kritisch naar jezelf, dat zijn de toppertjes!

Dankjewel! Ik zou idd wel willen dat ik 1 seconde even in de toekomst kon kijken, volgens mij herken ik haar dan niet meer :=

Annemiek: dankjewel :)

Anne: Ook bedankt, ga er mee aan de slag :)

Sok schreef:
Ziet er goed uit hoor! Jouw manier van rijden vind ik ook erg aangenaam om naar te kijken! Geen getrek en gescheur in de mond! :D

Dankjewel zeg :o

Robijn heb ik helaas in moeten laten slapen, ze had teveel pijn....

nombrado schreef:
Oké

allereerst begin ik bij jou houding.
Buiten dat jij in dit zadel nauwelijks rechtop kan zitten :P , kijk maar, de lepel van het zadel duwt jou naarvooren, en als gevolg daarvan duw je je paard op de voorhand.

Je mag je bekken meer ontspannen,(iets kantelen) je bovenbenen verder rechter/langer.

Gevolg van hoe je paard loopt , is gevolg ook van jou houding, maar ook zijn slapheid nog achter.
Dit kan je NOOOOIT oplossen met hand, ook niet met binnenhand omhoog. (uit den boze!)
Daarmee haal je nl je paard uit balans en blokkeer je zijn schouder.

per foto...foto 1
enige is jou houding, teveel naar voren. Als je hierbij meer naar achteren (recht) zou zitten, komt je paard ook meer naar achter.
Ik zou juist teugels helemaal losgooien en je paard op beendruk laag tempo laten stappen.
je zit ook iets met je schouders gedraaid (niet recht boven je paard)
onderbenen langer maken , hakken recht, bovenbenen langer.
op zich is dit plaatje goed als je naar de afdruk van de benen kijkt, maar ik zou hem in een langzamer tempo laten gaan, is nog teveel vanuit de voorhand.

foto 2. ook teveel vanuit de voorhand.., je ziet het, dat zijn ene voorbeen als laatste van de grond komt
verder....zittttteeeeennn. :D

foto 3 loopt ie meer op 4 benen, in balans....jij zit ook meer rechtop, maar spant nog teveel in je bekken (vermoedelijk toch door t zadel) leuke foto...ook omdat je lacht...dit ontspant dan ook meer :+

foto4

mhfff niet fijn...je paard kukkelt zowat naar voren, je hoeft hem niet vast te houden of in de krul te rijden...dat komt vanzelf. (en ehh, binnenhand los, je trekt hem achter uit balans, en hierdoor blokkeerd hij in lendenen.
foto 5 , op de voorhand

foto 6, niks binnenhand omhoog (is weer een hype aant worden) gewoon de buiten (ondersteunende teugel is voldoende, de rest met zit doen.)

foto 7, te diep
foto 8 beter op 4 benen, maar iets te hoog tempo, jij zit ook weer rechterop, maar mag meer je navel naar voren doen (bekken kantelen)

foto 9, rechter voorbeen als enige a/d grond, is op de voorhand
niet dus YES....NOOOOOOOOOOOO
niet teveel kijken naar het rond, aan de teugel....veel te veel met de voorkant bezig.
een paard krijg je rond vanachteruit...., hij hangt hier op je handen en mag juist op zijn eigen benen lopen.

foto 10vind ik persoonlijk beter, maar mag lager tempo. (en niet zijn hoofd vasthouden, die mag hij zelf dragen ;)

foto 12 binnenhand.....op de voorhand...te hoog tempo
13 beter dan 12. maar nog langzamer tempo...en hoofd rechtop
14 voorhand, lager tempo en losser voor laten...
15 1 voorbeen aan de grond, de rest van de grond...is dus op de voorhand. (voor mij geen fijn moment hmf)

Dit is puur op wat ik zie op de foto....

je kan wel enorm veel leren van dit paard 8-) een liefie

Lager tempo en voorhand heb je zeker gelijk in, evenals bekken kantelen!
Linkerhand moet ook zeker losser, daarom dus naar boven, dan kan ik hem zelf niet vastpakken, vanuit mijn schouder zeg maar! Dan maar even iets niet zo technisch, maar beter dan vastpakken!

Ze is idd nog erg slap achter, echter is dit al veel verberterd!

Ik ga er zeker mee aan de slag, heb de smaak helemaal te pakken :)

fabske schreef:
goedemorgen,

Ten eerste, vind ik dat je een leuk paardje hebt.
Ten tweede weet ik dat je met veel lessen en begeleiding vanzelf beter zal worden.
een pluspunt aan jou is zeker dat je heel erg geduldig bent met je paardje, en de rust en de tijd er voor neemt.
en het komt vanzelf wel helemaal goed.

Wat betreft jezelf, je ziet er goed uit!! ben je nu nog meer afgevallen of lijkt dat maar zo??
Toppie hoor :D

Dankjewel zeg :))
Eh, schijnbaar wel, ik hoor het wel meer :+

Blingh schreef:
Jolijntje!

jeetje wat zijn jullie goed vooruit aan het gaan! Ik begrijp dat je nu les had van Puck? Gaat goed dat combineren met Hans en Puck!

Ohh wanneer mag ik jullie in het echie bewonderen?

Dat gaat super met combineren, vind het echt ideaal! Eh, van het weekend? :Y)

Esther_Ziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:20

Ziet er netjes uit!
Jullie gaan telkens een stapje vooruit, goedzo.
Denk aan je houding en ga daar ook leker mee aan de slag.
Succes.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:24

Robijntjah schreef:
Lager tempo en voorhand heb je zeker gelijk in, evenals bekken kantelen!
Linkerhand moet ook zeker losser, daarom dus naar boven, dan kan ik hem zelf niet vastpakken, vanuit mijn schouder zeg maar! Dan maar even iets niet zo technisch, maar beter dan vastpakken!

Ze is idd nog erg slap achter, echter is dit al veel verberterd!

Ik ga er zeker mee aan de slag, heb de smaak helemaal te pakken :)

als jij je binnenhand naar boven doet, (en dus voor je gevoel niet vastpakt) ga je je vastzetten in je eigen schouders en dat lost niets op. (daar reageerd een paard ook op)
Nu gaan omdraaien, Bewust je eigen lichaam ontspannen, recht zitten op je middelpunt en met je zit zijn lijf bespelen. dan heb je je handen nl niet meer nodig. overgangen en alles alleen rijden op zit, en je teugels zo los mogelijk houden. (van mij apart lang)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:26

Ik houd mijn teugels in een elastisch contact, meer niet (rechts iig, links moet nog losser :+ )

Ik moet idd recht zitten en mijn schouders gelijk houden aan haar schouders in de wendingen... Daar ben ik ook hard op aan het oefenen!

Vastzetten in mijn schouder doe ik toch wel , zelfs minder als ik hem daar wat hoger houd, want dan wordt ik gedwongen soepel te blijven in mijn elleboog, dus wordt mijn schouder soepeler!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:28

Zitten op die kont! Jouw paard loopt al op zijn voorhand en door jouw druk van jouw gewicht nog meer. Jammer, wat je kan het wel, zie foto 7. Als je meer naar voren kijkt ipv naar je paard zit je ook meer op je zitvlak. Succes verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:29

Klopt, je hebt helemaal gelijk :+

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:42

Robijntjah schreef:
Sok schreef:

Dankjewel zeg :o

Robijn heb ik helaas in moeten laten slapen, ze had teveel pijn....

Ach jeetje, wat onwijs sneu zeg :(:) Weet niet hoelang het geleden is, maar als nog heel veel sterkte!

Enneh, goede dingen mogen gezegd worden toch? :D
Vind het een erg gaaf paardje! Zo te oordelen vanaf de foto's heeft ze zeker veel potentie!