Jessika [Haflinger] @ training op een mindere dag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Jessika [Haflinger] @ training op een mindere dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 09:39

Heey!

Welkom in het topic van mij en Jessika. Jess is een 9 jarige Haflinger van Nivo van de Haflinger Hoeve. Ik verzorg en rij haar nu ruim een jaar en we rijden wedstrijden tussen de paarden sinds januari 2009.

Even een korte geschiedenis:
Toen ik op Jess ging rijden was ze ontzettend dik (lees: blubber ;)) en het dressuren ging niet zoals het moest. Ze kroop heel snel achter de teugel en ontweek alle druk. Ze was ook heel slecht voor het been en niet vooruit te branden, dat maakte een fijne aanleuning nog moeilijker ;)

Intussen gaat we met sprongen vooruit. De teller staat op B + 8 en we hebben aankomend weekend onze laatste proef tussen de paarden. Daarna nemen we 1.5-2 maanden een wedstrijdstop en gaan we verder tussen de pony's, hopelijk vrij snel in het L1 :)

Met de trainingen ben ik momenteel veel bezig met een fijne stille aanleuning waarbij zij mijn druk accepteert en ook mijn hand volgt wanneer ik dat vraag. Dit gaat al stukken beter en we scoren inmiddels 6en voor halsstrekken ipv 4en :+
Verder blijf ik bezig met de reactie voor mijn been. Mijn zwakke punt is dat ik vaak niet consequent genoeg ben en ook vaak veel te lief en niet gedurfd genoeg rij. Zij is al niet zo voorwaarts van zichzelf en als ik dan ook nog eens onconsequent ben komen we nergens :+
Aangalopperen is nog een erg zwak punt. Zij heeft de neiging op de plaats aan te springen en pas naar voren te gaan na een flinke schop van mijn kant :o dat is dus gewoon écht niet de bedoeling dus ik ben nu heel veel aan het aanspringen en haar dan goed vooruitrijden. Dat ze dan wat tegen de hand komt vind ik niet zo erg, zolang ze maar naar vóren gaat!

Um, we nemen nu ook vaak passen wijken mee, maij kent het nog niet zo goed en ik ben nog niet zo'n wijk-held :+
Op het moment dat ik haar opzij wil zetten knik ik in in m'n heupen, ga scheef zitten, trek m'n bovenbeen en hak op. Als gevolg daarvan probeer ik m'n evenwicht te houden aan de teugels waardoor we dus flinke stelling krijgen en gewoon niet opzij gaan :o Dit ligt dus voor de 100% aan mij en ik ben er erg mee bezig om ze onafhankelijk mogelijk te zitten...
Als jullie tips hebben...graag?!

Zoals in de titel staat was dit 1 van onze mindere dagen...en dat is te zien ;) We reden voor de verandering eens in de springbak. Deze is veel zwaarder dan de dressuurbak en er is ook véél meer te zien. Jess was erg kijkerig en door het relatief mulle zand ook nog eens niet zo voorwaarts. Ik werd wat strenger over de reactie op m'n been waardoor zij drammerig van voren werd en ik weer gespannen ging zitten...gevolg: neerwaartse spiraal ;)

Nou, mijn houding is dus ook ver-schrikkelijk :') :o Ik heb de laatste tijd de neiging heel veel naar voren te gaan zitten (waarom? :? geen idee...) en daar ben ik in de lessen ook veel mee bezig. Verder moeten m'n handen een stuk hoger, maar als zij zo drammerig doet heb ik vaak de neiging mijn handen lager te plaatsen..fout dus ;)
Um tja, rechtop zitten, benen lang, hakken omlaag, tenen naar binnen, handen recht op....standaard commentaar :')

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Hier nog even ons vorige topic, waar het wél erg lekker ging ;)
[RT-HAW] Jessika [Haflinger] @ dressuur training

De foto's staan niet echt op volgorde...

1) even instappen
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5) en dát was dus een vette grazer :wow: :+:
Afbeelding

6) als ik nou altijd zo zat.... :\ :')
Afbeelding

7) even achterhand activeren...maar m'n houding... :n
Afbeelding

8) een drammerig/kijkerig moment
Afbeelding

9) controleren of ze fijn in de hand is
Afbeelding

10)
Afbeelding

11) grrrrr, houding! _-:(
Afbeelding

12) een onstuimig momentje ;)
Afbeelding

13) en dáár wil ik haar hebben! :))
Afbeelding

Omdat het allemaal vrij prut ging zijn we maar even gaan springen. Even ingesprongen en daarna wat opgebouwd en een lijntje van 2 hindernissen met een galopswissel...dat ging dan weer super...ze had gewoon kennelijk zin in het dressuren :+
Nog even 2 foto's van de laatste sprongen :+:

14) we kwamen niet helemáál lekker uit...
Afbeelding

15) rug!!! _-:( ik ga er zoiezo nog een keer afrollen met deze houding... :')
Afbeelding

Ik ben zelf niet tevreden met hoe het ging maar vind het wel erg 'fijn' dat er foto's gemaakt zijn van een mindere dag. Zo kan ik zelf goed zien wat ik fout doe, en dat is toch wel veel ;) Dan is het ook niet raar dat zij nóg meer gaat klieren. Zelfreflectie dus :+
Ik hoop dat jullie wat opbouwend commentaar hebben maar rekening houden met de omstandigheden ;)

stijntilla

Re: Jessika [Haflinger] @ training op een mindere dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:54

hoi marieke,

Als eerst vind ik dat jess er echt goed uitziet!! Je houding geef je zelf al aan, en daar ga ik dan ook niet over lopen zeiken;) Ik vind het al goed genoeg dat je het zelf ook wel door hebt!
Op sommige foto's heb je wel een vrij strenge binnenhand, volgens mij zijn dit moment opnames, want ik zie het lang niet overal, maar probeer eraan te denken, hierdoor kan ze juist nog drammeriger/sterker worden.

Op die ena laatste springfoto, vind ik haar rechter been wel heeul eng:P haha

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 12:38

@ Kim: bedankt voor je reactie :) Ik denk inderdaad dat dat moment opnames zijn...ik probeer haar namelijk op dit soort dagen zoveel mogelijk bij de les te houden en soms 'moet' ik iets strenger door komen met mijn binnenhand omdat ze anders volledige buitenstelling aanneemt door dat oh-zo-interessante 'iets' te bekijken langs de bakrand ;) Maar ik probeer er wel op te letten :))

En ja...wat ze daar met het springen doet :P ze kwam helemaal niet goed uit en maakt een echte noodsprong...alles was dus ietsje ongecontroleerd ;) je ziet het ook aan haar voorbenen... :=

@ Larissa: bedankt voor je leuke reactie :) en inderdaad...het mag ook wel na een jaar :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:28

Wat ziet ze er toch goed uit :) Jullie zijn echt een fijne combi. Ik vind je houding zeker al wel verbeterd hoor, dan toen in het begin! Af en toe inderdaad vooral op je benen letten, die leidden nog weleens een eigen leven ;)

Haha, ja dat rechterbeen op foto 14 _O- lijkt net gebroken. Maar ik heb gister gezien dat Jess wel degelijk kan springen :))

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:35

@ Karlijn: haha, dank je wel! Tja...m'n benen...ik weet soms echt niet wat ik daar mee aan moet :\ ik doe wel heel erg m'n best... O:) haha, ik weet precies wat je bedoeld hoor...

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:26

Jess ziet er echt super uit Marieke! :) Je bent zelf heel bewust bezig met dingen die verbeterd kunnen worden en dat vind ik echt een hel goede instelling! Ondanks dat het een wat mindere dag was voor jullie vind ik de foto's geen verkeerd beeld geven hoor. Jess zou nog wat meer op de achterhand mogen galopperen af en toe en jij moet je voeten een beetje in de gaten houden :P Verder echt top dat jullie zoveel vooruitgang boeken +:)+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:11

Ik denk dat als je aan je houding gaat werken, dat andere punten vanzelf beter worden.
Verder vind ik het er niet uitzien als een slechte dag hoor!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 20:20

@ AnnemiekvM: daar ben ik me inderdaad van bewust...maar het is zó moeilijk :o
@ Diesel: ik ga volgend jaar september studeren en op kamers...dus ik moet dan helaas stoppen met Jess, ik kan gewoon met haar m'n ponytijd uitrijden :)
@ Woest: haha, nou, je snapt vast wel dat dit de beste foto's zijn ;) maar het voelde gewoon niet lekker, ik had het idee dat ik zó m'n best moest doen terwijl het op een 'fijne' dag vaak vanzelf lijkt te gaan...bedankt voor je reactie :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:32

Leuke foto's ik blijf het een superleuke haf vinden.
Ik denk dat alles valt of staat bij de reactie op jouw been. Als je daar keihard aan werkt,kun je andere problemen ermee oplossen. Wijken gaat niet goed, als een paard niet goed aan het been is... je kunt het paard in een fijne stille aanleuning krijgen als je daar met je been naar toe kunt rijden en halsstrekken zal beter gaan als ze beter in de aanleuning komt.

mamakaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:34

joh wat een leuk paardje is dat geworden, iig niet meer te dik!!
Ik vind dat je al behoorlijk eerlijk over jezelf bent, misschien zelfs een beetje té? Je doet je best en wilt duidelijk het beste voor de pony, dus praat jezelf niet te erg naar beneden! tuurlijk kan het altijd beter, maar het ziet er verder ontspannen en gezellig uit dus.... relax!

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 21:53

Ik vind het er netjes uit zien marieke :) ondanks dat het wat minder ging.. Jess is echt al veel strakker geworden, vind dat ze op de foto's dunner lijkt dan in 't echt :+ haha :P en tuurlijk heb je nog wat puntjes qua houding waaraan je moet werken, maar dat zadel helpt ook niet echt mee daaraan... Probeer haar echt heel goed voor je been te krijgen, dan heb je al een hoop opgelost :j ik kom snel weer kijken :D

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 22:00

HOi, Qua houding ben je erg streng tegen jezelf. Ik denk dat je gewoon wat aan de lange kant bent en dat het daardoor wat "erger" lijkt dan het in werkelijkheid is. Het ziet er helemaal niet zo vreselijk uit en je hebt em best leuk aan het lopen. Hij zet zijn achterbenen er goed onder. Probeer zelf wat positiever naar de foto's te kijken. Wel goed dat je kritisch bent maar overdrijf het niet. De pony lijkt er ook veel plezier in te hebben.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 22:12

@ Daphne: je slaat de spijker op z'n kop ;) Je hebt daar echt helemaal gelijk in en dat is ook ons grootste struikelpunt. Vooral omdat ik zelf niet consequent genoeg ben :o Zodra ik er op let gaat het goed, maar ja... ;)

@ Deniece: whahaha :P ja, van de grond is ze nog steeds fors :+ Maar dat zal ze ook wel gewoon blijven 'vrees' ik :=

@ Jade15: :o bedankt, maar ik ben niet voor niets streng voor mezelf ;) het is zo frustrerend als ik net het ene probleem heb opgelost maar er dan een ander totaal nieuw probleem naar voren komt 8)7 Maar goed, ik zal proberen iets positiever te zijn :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:07

Als je nou eens je beugel een gaatje korter doet... dan kun je je hak echt uitdrukken en je kuit iets naar achteren leggen.
En als je je balans echt wil verbeteren, kun je je verdiepen in centered riding.
Dat helpt echt. Letten op je ademhaling, focus en 'ontspannen spanning'.
Je leert je beter concentreren zonder al dat gespannen gestress over een hakje zus, een handje zo.
Zo was ik 'vroeger' zelf ook altijd bezig ... helpt niks (althans mij niet) :+ ... wordt er alleen maar meer gespannen door.
Hoe meer je je ontspant, hoe lekkerder jullie samen kunnen rijden.
Het ziet er verder prima uit!
Lekker doorgaan en genieten van je paardje.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 09:18

@ senna21: bedankt voor je tip, maar m'n beugels blijven op deze lengte ;) In het topic bovenaan had ik ze 1 gat korter en daar trek ik net zo goed m'n hakken en bovenbenen op ;) Ik moet gewoon leren om te ontspannen, been lang te maken en recht op te gaan zitten ;) Ik ga wel even je tip van centered riding volgen en er wat over lezen :))

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 09:27

heey leuk paardje :D
ik vindt het inderdaad niet zo erg als dat je zelf beschrijft..
ik denk dat als je je been goed op zn plaats houdt dat de rest vanzelf mee gaat :)
overgens zie ik een gat korter,, mijn reactie was een gat langer zodat ej je benen op zn plek houdt..
maar zoals je zei ze blijven op deze lengte,, en het is niet aan ons om dat voor jou te bepalen..

ga zo door je komt eer wel :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 09:30

:) ik denk zelf dat het ook ligt aan het feit dat ik m'n voet niet zo ver in de beugel heb. Daardoor gaat m'n onderbeen wat meer wiebelen en raak ik verder zelf ook wat meer uit balans (dit heb ik ook ooit ergens gelezen...) Alleen denk ik er nooit zo aan en áls ik m'n voet wat verder in de beugel doe ga ik juist m'n hakken nóg meer optrekken...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:32

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)