Trekpaard Tycho voor 1e x in de grote bak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Trekpaard Tycho voor 1e x in de grote bak!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 16:10

Hallo, daar zijn we eindelijk weer een een keertje!
Ondertussen hebben we 4 lessen gehad en hebben we een aantal ringrijdwedstrijden gedaan, waar hij ook steeds beter ging lopen!

Tycho is dus een Nederlands Trekpaard en nu 4 jaar oud. Hij meet rond de 1.76m, maar is nog in de groei, al hopen we dat hij nu niet meer verder de hoogte in gaat.
We hebben hem sinds dat hij 5 maanden is en ik heb hem zelf opgevoed en zadelmak gemaakt en ben nu dus met hulp hem verder aan het in-/doorrijden.
Ons niveau begint richting de B te komen, maar daarvoor moeten we nog wel veel oefenen. Ik heb stiekem toch wel als doel gezet om van het najaar en in de winter een paar onderlinge dressuurwedstrijdjes te doen met hem, als hij er klaar voor is.

We zijn dus lessen aan het nemen, bij Lucie Lous. Dit bevalt ons heel erg goed en we leren allebei iedere keer weer enorm veel! We lessen nu 1 keer in de 2 weken en Tycho traint 3 keer per week ongeveer.
Onze juf heeft er 2 weken geleden ook zelf even op gereden en allemachtig, wat is dat gaef om te zien! Dat wil ik ook kunnen!!!

Om te kunnen vergelijken hier onze eerdere topics:
* Ons allereerste @work topic: [RT-HAW] Trekpaard Tycho voor het eerst@work (net onder het zadel)
* Topic van onze eerste les: [RT-HAW] Trekpaard Tycho & ik tijdens onze eerste les!!!
* Topic van les 2: [RT-HAW] Trekpaard Tycho ** Onze 2e les.....

Vandaag hebben we voor de eerste keer echt getraind in de grote bak. Tijdens de les rijden we het eerste stuk in de longeercirkel, want dan heeft hij nog veel steun. De bak daar heeft namelijk geen hoge bakrand, maar eentje van 20cm ongeveer.
De bak waar ik vandaag ben gaan rijden is op nog geen 10min stappen en heeft draadomheining, dus dat is fijn voor hem, want dan heeft hij nog wat steun.

De paarden van daar staan in de wei ernaast en ze waren vandaag nogal uitgelaten..... := Ze bleven maar meerennen en bokken endoen! Ik vind zelf, dat Tych het nog heel goed heeft gedaan; hij wilde maar 2x echt meegaan en was toen vlot terug te nemen.
Ik heb vooral veel gestapt en figuren gereden. De bak ligt best zwaar en het is een goeie oefening voor hem.

Helaas weinig foto's, maar wel filmpjes die ik jullie wil laten zien. Mijn aandachtspunten:
* Tenen naar binnen
* Hakken laag houden
* Naar voren kijken
* Handen niet vastzetten
* Schouders naar achteren (al vind ik dit wel al verbeterd!!!)

01. Als eerste een mooie foto (vind ik zelf). Jammer dat zn voetjes er niet op staan:
Afbeelding

02. Filmpje van het stappen

03. Halthouden. Je ziet hier even goed hoe de buurpaardjes ff lekker uit hun dak gingen! :D

04. Filmpje 3. Hier was hij wat heet door de buurpaardjes.....

04. Draven op de volte

05. En een galopje, eerstverkeerd, maar daarna goed aangesprongen!

Graag opbouwende kritiek, dat we ermee aan de slag kunnen! Bedankt alvast!!!
:wave: :wave:

Groetjes, Jaan

xxshanniejxx

Re: Trekpaard Tycho voor 1e x in de grote bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:15

wat een gave set zeg....

ik vind wel dat je iets meer om je heen mag kijken je kijkt nu vooral naar beneden naar je paard( ik weet hoe moeilijk het is ik doe het zelf ook)

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:26

Ha Jaan,
Gaaf om te zien dat ie het zo goed doet!
Vind je houding heel erg vooruit gegaan, vooral je schouders! +:)+
Ben ik weer zo nieuwschierig Waar heb je gereden?
xxx

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 16:48

Ha Jess, thanks!!
Ik mag altijd bij Barbara in de bak rijden, aan de Oude Domburgseweg.
Kom binnekort keertje bij en met jullie rijden = leuk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:50

Ziet er uitstekend uit Jaan :) Mooi fijn en ontspannen plaatje :j

Die eerste foto is mooi geworden, ik vind je houding daar mooi recht en goed, eventueel zou je op termijn kunnen kijken of je beugels niet een gaatje langer kunnen? Dan zit je zelf iets meer in je zadel ipv op de lepel, want dat laatste lijkt wel een beetje op die foto zo over te komen.

Moet trouwens ook wel even kwijt dat hij mooi zijn aandacht bij jou houdt, ondanks de drukke paarden op de achtergrond. Zeker gezien z'n jonge leeftijd en alles +:)+

Ja, al met al geeft het een goed en fijn plaatje. Ga zo door en veel plezier / succes met alles :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:07

Ohh, hij begint al heerlijk na te geven!
Oortjes mooi naar voren en alles goed in de gaten houden.
Halthouden doetie ook erg braaf. :))
Groot voorbeeld voor Kimmie. :')
Hij gaat zeker hard vooruit en begint erg mooi te sjouwen. :j
Zo te zien heeft Tycho een erg relaxte galop, je zit erg netjes.
Gaat echt supergoed! +:)+

Omdat dit HAW is, moet ik commentaar geven; misschien je benen wat stiller proberen te houden?
En iets minder naar beneden kijken. :)

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:23

Rijden ziet er goed uit zeg! Hij pakt het goed op voor zo'n jonkie! In het galop filmpje lijkt het wel alsof hij erg naar binnen valt, probeer daar iets meer op te letten... verder commentaar is al gegeven!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:27

Ziet er goed uit zeg Janneke! Tycho is zo gaaf!
Jullie gaan echt met sprongen vooruit! Commentaar is wel gegeven, jullie zijn echt goed op weg! +:)+

loesjevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:47

Je hebt Tycho lekker aan het lopen, me complimenten daarvoor. Het is niet zo'n baksloffer, zoals veel trekpaarden wel doen.

Zie wel vooruitgang in je schouders, maar je mag ze iets meer ontspannen en minder naar voren gooien.
Ik ben trouwens jaloers op het doorzitten van je in draf :P

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 18:51

Blij dat jullie al vooruitgang zien bij mij! (ja, bij hem is het wel errug duidelijk)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:03

Gaaf hoor! Voor zo'n jonkie doetie t heel goed!
Hij is nog wel wat onrustig in de aanleuning. Ik heb t idee dat het inderdaad door jouw schouders komt.
Meer ontspannen en wiebel ze anders even flink door elkaar heen voordat je gaat rijden of tussendoor..
Je hand is niet streng, dus het komt echt door het vastzetten van de schouders, naar mijn mening

_Clien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:41

Tycho is echt stoer joh! Het ziet er goed uit.
En wat super dat hij zo rustig blijft terwijl de andere zo gek doen :)
Jullie gaan echt vooruit.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:52

Ben het eens met Def.

Wat een gaaf paard! Lijkt me erg lekker zitten :). Je doorzitten vind ik heel netjes! Goede been lichtrijden, na de galop.. ;)
Ik zie een duidelijke verbetering, ga lekker zo door!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 07:31

Ik vind dat je wel trekt met dat halthoud-filmpje. Je paard laat na enkele seconden los maar jij niet, probeer dat in de gaten te houden :)

Wel mooi paard ;)

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 08:20

Wow, Tych wordt een gespierde bink zeg! Tja en de hoofd/hals houding erg onrustig nog.. maar dat komt vast goed!

(ben nu bezig in het boek centered riding, best een aanrader kwa houding hoor! )

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 10:15

Stravero schreef:
Ik vind dat je wel trekt met dat halthoud-filmpje. Je paard laat na enkele seconden los maar jij niet, probeer dat in de gaten te houden :)

Ik vind het nog erg moeilijk om op het juiste moment los te laten en ook weer op tijd druk te geven wanneer dat nodig is. Je moet zo ontzettend snel schakelen en dat lukt me helaas nog niet... Dat zie je ook heel duidelijk aan hem, want hij is dan onrustig met zijn hoofd. Ben ik dus heel hard mee aan het werk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:10

Ziet er heel netjes uit. Alleen had ik er zelf voor gekozen om, als hij wat heet wordt, niet te gaan doorzitten. De meeste paarden bouwen daardoor juist wat extra spanning op. Maar ondanks dat blijft hij wel goed bij je heb ik het idee, hij oogt heel braaf.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:33

wauw!! dat is echt weer heel erg verbeterd zeg! +:)+

hij loopt veel beter, vlotter en steviger :j
weet niet of het door t beeld komt of niet, maar probeer met het drijven in de draf, te drijven als je zit. ik had daar ook moeite mee, was net te laat of te vroeg of soms zelfs als ik stond zegmaar, maar het werkt echt veel beter als je in het goede ritme zit :D gewoon heel de tijd in je hoofd zeggen zit-sta-zit-sta en bij de zit drijven :))

het zwarte buurpaardje kan trouwens ook wel erg leuk lopen! :D

geef ze allemaal maar een dikke knuffel van me :+:

:*

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:28

Moderatoropmerking:
Ik heb net enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Denken jullie er aan om volgens de regels te reageren?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 08:01

Je hebt speciale beugelblokjes die schuin lopen ;)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 08:08

Dat werkt niet bij mij, dan gaan mn voeten alleen maar heel raar opzij steeds....

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:49

Hey Jaan, kom ik zomaar ineens je topicje tegen! Jullie zijn echt enorm vooruit gegaan, Tycho's gewiebel is al een stuk minder!
Zou het helpen om je been iets verder naar achteren te leggen? Ik merk zelf altijd dat ik kapstokken heb als mijn benen te ver naar voren steken of ik ze optrek. Dan zit ik teveel een stoelzit. En jezelf aanleren dat elke keer dat je langs de bakingang komt even aan je voeten denkt. Na een paar keer wordt dat een gewoonte en ben je je er in elk geval veel bewuster van!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 06:45

Of je knieen naar je zadel toe draaien, dan draaien je voeten ook automatisch mee! En is vaak wat makkelijker dan je voeten naar binnen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 21:55

Moderatoropmerking:
En opnieuw heel wat reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:02

leuk trekpaard heb je,
zo zie je maar weer dat je met elk ras wel kan dressuur rijden :j
nu de kritiek: je wilt heel graag het hoofd naar beneden hebben,
waardoor je paard zich ongemakkelijk voelt en met het hoofd heen
en weer beweegt, en loopt ook gespannen.
Ik zou je het volgende geven:
Rijd veel overgangen en figuren, waardoor de achterhand er onder komt
en je voelt het vanzelf: je paard ontspant zijn rug, je kunt lekker zitten en
hij gaat vanzelf naar beneden, Zo krijg je ook snellere reactie bij het
rijden van overgangen :)

veel succes verder!