Andalusierhengst Lustroso @ 3 dagen dressuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissDesign

Andalusierhengst Lustroso @ 3 dagen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 15:56

Ik ging deze zomer enkele dagen bij mijn tante mee lopen en haar prachtige paarden verzorgen, maar natuurlijk ook rijden. Ik heb voornamelijk op Lustroso gereden, 5 keer in totaal. Van de 2e, 3e en laatste dag zijn foto's en filmpjes gemaakt, waar ik echt heel blij mee ben en die ik graag met jullie wil delen :)

Lustroso is een zevenjarige, flexibele andalusierhengst. Hij heeft een vrolijk karakter en heeft dus ook een trukendoos vol om wat lol te beleven. Ik heb heel lang niet op Lustroso gereden, winter 2008 was voor het laatst, het klikte toen niet echt tussen Lustroso en mij. Maar deze keer zijn we dikke maatjes geworden, het is echt een toppertje :)
Lustroso is erg flexibel en de zijgangen zijn voor hem totaal geen probleem, appuyementen, travers, wijken, meneer kan het zonder enige moeite. Ik schat zijn niveau op M/Z dressuur, momenteel worden de galopswissel ook geoefend met hem. Ik zelf rijd denk ik L niveau, met de manegewedstrijden start ik F10, maar er worden niet heel veel wedstrijden georganiseerd. Ik rijd op veel verschillende paarden en ponies, om zoveel mogelijk ervaring op te doen en alles een beetje aan te voelen. Ik heb veel kunnen leren van Lustroso, vond het echt een geweldig paardje om te rijden.

Lustroso staat gestald bij http://www.andalusian-horses.eu, op deze site staat ook meer informatie over Lustroso (sales -> categorie B) en de andere prachtige paarden. De site is zeker een kijkje waard! :j

Dag 2
1. De trukendoos was vlak hiervoor geopend, vandaar dat hij iets dieper en ronder is ingesteld ;)
Afbeelding

2. Hetzelfde als 1
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Appuyement
Afbeelding

Dag 3
7.
Afbeelding

8. Vooruit Lustroso, loop eens even door :+
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

Dag 5
11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding

En het filmpje(met materiaal van de 5e dag ;) ) :
http://www.youtube.com/watch?v=INwGFMeN ... r_embedded

Over de appuyementen in het filmpje, dit werd gereden na een erg vermoeiende les, Lustroso wou eigenlijk al lekker naar stalletje ;)

Mijn eigen kritiek:
- Handen stil houden en niet teveel kracht willen zetten op de rechterteugel, Lustroso heeft een kleine beetje moeite met rechtsom buigen.
- Rechtop zitten en mijn benen lang maken. Vooral in de galop heb er ik last van dat ik naar voren kruip en me enigszins vast klem met mijn bovenbenen. Maar ik ben er in de afgelopen dagen erg veel op gewezen en gecorrigeerd, het was eerst nog erger :P Galop vond Lustroso ook moeilijk, dus zaten we daar samen lekker mee te frutselen. Hij kan bij het aanspringen door drammen en dan raak ik mijn balans en de aanleuning weer kwijt en zaten we alsnog niet in galop :P

Een filmpje met materiaal van de 3e dag komt nog!

Tips zijn zeker welkom, mits opgebouwd ;)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:01

Ziet erg leuk uit! Ga je nog vaker nu of niet meer?
Rijtechnisch viel me je benen op, Probeer die inderdaad lang te houden en je tenen iets meer naar binnen te draaien!
Verder erg mooi beestje!! :~ Kwijlll!!

AnnEclips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:26

Prachtig beest zeg! En ik vind ook dat je hem goed aan het lopen hebt, probeer wel op je benen te letten en voornamelijk je tenen! Nu lijkt het net of je hem met elke pas prikt (zal momentopname zijn!) probeer je tenen naar binnen te draaien!
Verder vind ik het er erg goed uitzien!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:29

Gaaf beesie! :)) en het ziet er goed uit :)

Probeer in de galop zelf wat trotser te zitten, rechtop en benen lang maken :)

Is het een andalusier of een rasechte PRE? :)
heb zelf ook een bruine PRE
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 10-09-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

MissDesign

Re: Andalusierhengst Lustroso @ 3 dagen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:33

Een rasechte PRE volgens mij ;) Ik zal even kijken of ik het nog kan veranderen in de titel.

Allemaal heel erg bedankt voor de tips! En djengiz/Roos, je bent altijd welkom ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:37

Wat een supermooi paard, die mag die van mij wel komen dekken hoor :D

Ik vind em in het begin van het filmpje wat dribbelig, zou hem dan iets meer ruimte van voor geven en proberen je handen en benen iets stiller te houden en meer hand voor... anders gaat ie erachter kruipen denk ik?
Ziet er verder goed uit hoor!

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:40

Erg mooi paard hoor!

Je zou alleen naar voren moeten kijken inplaats van naar het mooie paard, al is dat erg moeilijk ;)

Maar ziet er verder netjes uit en je hebt zelf ook verder commetaar gegeven :)

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:07

woow wat een super gaaf paard is het toch! :wow: :D
Dit is toch niet in Nederland of wel?? :+

Uhm kwa commetaar. probeer goed je tenen naar binnen te houden en je benen stiller te houden! En in Galop niet je handen proberen vast te zetten dat lijkt wel een beetje zo kan ook moment opname zijn hoor. :+ In het filmpje zie ik het niet zo goed!

Maar echt heel erg gaaf!

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:13

Wat een prachtige hengst zeg!! Ik vind hem wel zo nu een daar wat op de voorhand vallen maar misschien zijn dat momentopnames!

NouvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:07

Wat een prachtig dier!

Er zitten al hele mooie momenten tussen voor hoe weinig je er nog op hebt gezeten, knap hoor!

Hier en daar loopt 'ie nog wel wat kort in de hals en toont 'ie iets opgekropt, als je 'm vaker rijdt kun je daar vast straks wel wat meer lengte in krijgen...
Succes met hem, geniet er maar van dat je zo'n paard kunt rijden!

is dat trouwens bij Arjen Teeuwissen?

not2miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:39

Af en toe leg je je benen wat te ver naar achter, verder is alles top (buiten de dingen die je zelf al aangaf dan)! Het lijkt bij het appuyement aan het begin van 't filmpje alleen wel of de achterhand wat achter blijft, maar dat kan ook door de hoek van waaruit is gefilmd komen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 20:42

Mooi paard zeg!
Die appuyementen kun je niet echt zo noemen, vind het meer wijken, je hebt de juiste buiging en stelling niet.

MissDesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 16:45

@Nouvel, het is niet bij Arjen, wel toeval, want daar heeft ze wel gestaan ;)
@Amaretto27, de appuyementen in het filmpje zijn idd niet echt de beste, we hebben in deze dagen beteren gereden :j Dit was nog even snel na de les, meneer had er al geen zin meer in :P Ik heb er ook wel foto's van, maar die zijn helaas bewogen:
http://img12.imageshack.us/img12/556/img6282t.jpg
http://img190.imageshack.us/img190/4938/img6289k.jpg
@Prinslover, haha, er waren ook wel momenten dat ik lachte, maar ik had soms mijn handen vol aan hem en de lessen waren echt heel intensief ;) Maar voor iedereen, ik moet idd niet teveel naar die knapperd kijken :P

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips, ik zal er mee aan de slag gaan!

Ilse_Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:55

Wauw wat een onwijs mooi paard heb je.

Probeer alleen je benen lang te houden, voor de rest ziet het er goed uit!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:06

Dat was vast leuk!
Denk aan de lengte in de hals. Ook als je hem oppakt moet het neusje eruit blijven.
Verder ziet het er netjes uit.

sandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:11

Hij is een leuk dier en knap gereden :9 Ik heb ooit video van hem op een of andere dag in Bunschoten gezien en dat is niet te vergelijken met nu. Is toch een compliment dat er nu goede ruiters opzitten en nu goed gereden wordt met het verschil van toen. Ga je hem nog vaker rijden ?

Julia86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:58

Super mooi paard! Je houding is ook mooi, alleen zou je je handen op sommige momenten wat hoger mogen houden, je hebt ze af en toe bijna op het zadel liggen. Maar verder geen commentaar hoor, ziet er super uit!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:07

Moderatoropmerking:
Ik heb net heel wat reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW. Letten jullie er op om volgens de regels te reageren?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:55

Wat een enorm gaaf beest!
Echt helemaal mijn type, wat een uitstraling zeg. :~

Rijtechnisch gezien.. Hij mag van mij heel wat langer en ruimer in de hals, hij loopt nogal opgekropt.
Kijk voor je uit, schouders recht en wees trots erop dat je zo'n gaaf beest onder je kont hebt. :D
Opmerking over je benen is al gegeven.
Let ook op de lijn schouder-hand-knie.

Succes! +:)+
(en mocht ie ooit weggegeven worden, denk eens aan mij. O:) )

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:30

Moderatoropmerking:
Ik heb opnieuw enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW

Monica14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:47

Roosch schreef:
Wat een enorm gaaf beest!
Echt helemaal mijn type, wat een uitstraling zeg. :~

Rijtechnisch gezien.. Hij mag van mij heel wat langer en ruimer in de hals, hij loopt nogal opgekropt.
Kijk voor je uit, schouders recht en wees trots erop dat je zo'n gaaf beest onder je kont hebt. :D
Opmerking over je benen is al gegeven.
Let ook op de lijn schouder-hand-knie.

Succes! +:)+
(en mocht ie ooit weggegeven worden, denk eens aan mij. O:) )

Hier ben ik het helemaal mee eens, idd de lijn schouder-hand-knie

pippieenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 16:04

Gaaf paard en je zit heel mooi.Je gaf zelf al aan je been iets op te trekken.Ik denk als je je handen iets hoger houdt dat je iets makkelijker mee kan met de beweging en de aanleuning wat rustiger wordt je handen liggen soms op je bovenbeen en zijn wat gespannen maar verder een supermooie combinatie

Ann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:14

Gaaaaf paard! :D
Echt 'n super moooie.

Houdt je tenen een beetje naar binnen zodat je spoor er niet de hele tijd inprikt, ik vind persoonlijk ook dat er wel een beetje meer lengte in de hals mag komen.
Veel succes ;)

prissjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:07

Ten alle eerste wat een mooierd maar dat weet je onder tussen wel na iedereen die heb zitten kwijlen voor het beeldscherm :D

Maar wat mij in het filmpje heel erg opvalt is dat je benen echt geen seconden stil leggen wat heel jammer is want je heb een hele mooie zit je rij voor de rst ook netjes alleen je benen en die sporen die er veel in zitten vindt ik een beetje jammer en dan je handen ;( als die ze hoofd beweegt dan zet jij je handen heel erg vast je bent zo0 geconsentreerd op het nagevelijkheid waardoor je ook heel veel naar mensen kijk in plaats van waar je heen gaat rijden ..
Maar het zijn kleine dingetjes waar je aan kan gaan werken voor de rest ziet er super uit..;)

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 00:25

Moderatoropmerking:
En opnieuw enkele reacties verwijderd die niet voldoen aan de regels van RT-HAW